Flugtskyning + Gevær

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
AcCu
Newbie
Newbie
Interesser: Automatik
Geografisk sted: Bedsted Thy

Flugtskyning + Gevær

Indlæg af AcCu » 31. jul 2009, 00:07

Hej.

Først skal det siges at jeg ikke har jagttegn eller lign, og vil derfor lige høre mig ad :confused:

Jeg er en ung gut på 18 år, der engang i tidernes morgen var ude at skyde lerduer (med en bortrejst nabo der havde et haglgevær), som jeg så blev ret tændt på. Her i den senere tid er lysten til selv at "udføre" denne sport med eget gevær blevet større og større.

Men kan jeg erhverve mig et haglgevær kun til "baneskydning", når jeg ikke har jagttegn ?

Har hørt snak om en samlertilladelse, hvor man ikke selv må have ammunition liggende, men så har jeg også læst at samlertilladelsen kun er til gamle våben, men kunne der evt gives en særlig tilladelse til sådan et gevær når det nu udelukkende kun er til baneskydning ? :mrgreen:

Håber der findes en mulighed.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Flugtskyning + Gevær

Indlæg af HePe » 31. jul 2009, 00:25

AcCu skrev:Men kan jeg erhverve mig et haglgevær kun til "baneskydning", når jeg ikke har jagttegn ?

Har hørt snak om en samlertilladelse, hvor man ikke selv må have ammunition liggende, men så har jeg også læst at samlertilladelsen kun er til gamle våben, men kunne der evt gives en særlig tilladelse til sådan et gevær når det nu udelukkende kun er til baneskydning ?
Der er kun den mulighed, at du bliver medlem af en skytte- eller jagtforening, der har flugtskydning på skydeprogrammet. Gennem foreningens formand kan du så ansøge om en våbenlegitimation (våbenpåtegning) til glatløbede haglgeværer. En våbenlegitimation (våbenpåtegning) er det samme som en våbentilladelse, og skal godkendes af politiet i hvert enkelt tilfælde.

Når du har en gyldig våbenlegitimation (våbenpåtegning), kan du anskaffe dig et eller flere glatløbede haglgeværer. Hver anskaffelse af våben og evt. vekselsæt skal anmeldes til politiet.

Venlig hilsen
HePe

AcCu
Newbie
Newbie

Indlæg af AcCu » 31. jul 2009, 01:02

Mange tak :mrgreen:

Kan se at vi har en jagtforening heroppe, som udøver lerdueskydning.

Det vil så sige at jeg skal melde mig ind i denne forening og dernæst kontakte formanden og så er det så op til politiet ?

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 31. jul 2009, 01:05

nu undre jeg mig lidt, for skal man erhverve pistol/revolver og riffel på SKV, skal man have været aktiv skytte i 2 år for pågældene våbentype. gælder de regler ikke for en haglsprøjte :???:
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

AcCu
Newbie
Newbie

Indlæg af AcCu » 31. jul 2009, 01:20

Det kunne da lige være rart at få styr på reglerne inden :mrgreen:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 31. jul 2009, 02:07

Batler Britton skrev:nu undre jeg mig lidt, for skal man erhverve pistol/revolver og riffel på SKV, skal man have været aktiv skytte i 2 år for pågældene våbentype. gælder de regler ikke for en haglsprøjte :???:
De gælder kun pistol og revolver, de gælder ikke for rifler og haglgeværer:
CIR nr 8 af 26/01/2000 - Cirkulære om våben og ammunition mv. skrev: § 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis

1) ansøgeren er fyldt 20 år,
2) ansøgeren er kendt som en absolut pålidelig person, og
3) ansøgeren i mindst 2 år har været aktivt skydende medlem af en skytteforening
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 31. jul 2009, 07:07

AcCu skrev:Kan se at vi har en jagtforening heroppe, som udøver lerdueskydning.

Det vil så sige at jeg skal melde mig ind i denne forening og dernæst kontakte formanden og så er det så op til politiet ?
Ja - sådan er det i store træk. Foreningsformanden kan så nærmere vejlede dig med hensyn til ansøgning m.m.

AcCu
Newbie
Newbie

Indlæg af AcCu » 31. jul 2009, 10:56

Okay :eek:

Mange tak for de brugbare svar :yr:

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 31. jul 2009, 13:03

Mapzter skrev:
Batler Britton skrev:nu undre jeg mig lidt, for skal man erhverve pistol/revolver og riffel på SKV, skal man have været aktiv skytte i 2 år for pågældene våbentype. gælder de regler ikke for en haglsprøjte :???:
De gælder kun pistol og revolver, de gælder ikke for rifler og haglgeværer:
CIR nr 8 af 26/01/2000 - Cirkulære om våben og ammunition mv. skrev: § 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis

1) ansøgeren er fyldt 20 år,
2) ansøgeren er kendt som en absolut pålidelig person, og
3) ansøgeren i mindst 2 år har været aktivt skydende medlem af en skytteforening
tak for info. det var lærerigt :razz:
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
TheReaper
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, militaria, antik
Geografisk sted: Fyns Land

Indlæg af TheReaper » 2. aug 2009, 23:23

Jeg har i tidernes morgen selv haft mine haglvåben på samlertilladelse, indtil jeg fik taget mit jagttegn. Der blev ikke stillet nogle krav om noget specielt da jeg fik min tilladelse til glatløbede haglvåben. Alder spiller ikke ind, og du kan frit erhverve nye haglvåben, blot de anmeldes til registrering hos politiet. Du må dog IKKE have ammunition derhjemme, men det kan du dog købe på skydebanen til den tid. Held og lykke med det... :yo:
Nåh ja, så skal de selvfølgelig opbevares forsvarligt i et godkendt våbenskab...
To win the war, you gotta become the war... Citat: John Rambo.

Besvar