Import af pistol fra Tyskland
- Jutus
- Bronze Member
- Interesser: Viden & Våben
- Geografisk sted: Østjylland
Import af pistol fra Tyskland
Jeg har set en kal. .22 LR pistol på e-gun som jeg gerne vil købe. Den sædvanlige fremgangsmåde med SKV2 via skytteforening skulle ikke give problemer, men resten er jeg usikker på.
Iflg. e-gun skal der udfyldes en formular - EU Anlage 19 - der så vidt jeg kan se er en formular med mine data, pistolens nr. m.m. samt stempel og underskrift, der viser sælger, at jeg faktisk har lov til at importere pistolen.
Mit spørgsmål er: Hvem skal underskrive EU Anlage 19 formularen - er det politiet?
Hvis nogen har erfaringer på dette område vil jeg meget gerne høre om fremgangsmåden og om, hvorvidt der er andet jeg skal være opmærksom på.
Hvis jeg har Våbenlegitimation og den omtalte formular, er det så lovligt at hente pistolen og selv transporteree den til Danmark i bil?
Mvh.
Iflg. e-gun skal der udfyldes en formular - EU Anlage 19 - der så vidt jeg kan se er en formular med mine data, pistolens nr. m.m. samt stempel og underskrift, der viser sælger, at jeg faktisk har lov til at importere pistolen.
Mit spørgsmål er: Hvem skal underskrive EU Anlage 19 formularen - er det politiet?
Hvis nogen har erfaringer på dette område vil jeg meget gerne høre om fremgangsmåden og om, hvorvidt der er andet jeg skal være opmærksom på.
Hvis jeg har Våbenlegitimation og den omtalte formular, er det så lovligt at hente pistolen og selv transporteree den til Danmark i bil?
Mvh.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Re: Import af pistol fra Tyskland
Ja, hvis du også har en importtilladelse fra politiet. Den er iøvrigt gratis.Jutus skrev:Hvis jeg har Våbenlegitimation og den omtalte formular, er det så lovligt at hente pistolen og selv transporteree den til Danmark i bil?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Jutus
- Bronze Member
Tak - er det rigtigt opfattet, at denne EU Anlage 19 skal stemples og underskrives hos politiet
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
EU Anlage 19 er ikke nødvendig for at importere til DK. Det er et eller andet dokument tyskerne mener er dækkende for hele EU, men reelt kun Tyskland.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Er der nogen her, der kan komme med et link til omhandlede "EU anlage 19", så vi kan få indblik i, hvad den formular eller blanket skal gøre godt for?
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
De skriver dette på www.egun.de:HePe skrev:Er der nogen her, der kan komme med et link til omhandlede "EU anlage 19", så vi kan få indblik i, hvad den formular eller blanket skal gøre godt for?
EWB erforderlich! Wichtiger Hinweis! Der Verkauf zwischen EU-Staaten muss mit dem EU-Formular "EU-Anlage 19" abgewickelt werden. Important Note! For sales between EU countries, usage of form "EU Addendum 19" is required.
http://egun.de/market/images/eu-anlage19.gif
Mvh Mindstorm
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
En anden udgave ser sådan ud:
http://forum.waffen-online.de/index.php ... st&id=6445
Men jeg ved ikke om det er den rigtige...
Søren
http://forum.waffen-online.de/index.php ... st&id=6445
Men jeg ved ikke om det er den rigtige...
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
- Jutus
- Bronze Member
Selv om dokumentet ikke er krævet i Danmark, så risikerer jeg jo at stå i Tyskland for at afhente en pistol, som sælger ikke må udlevere medmindre jeg kan fremvise den omtalte formular.
Caspian1911 skrev:EU Anlage 19 er ikke nødvendig for at importere til DK. Det er et eller andet dokument tyskerne mener er dækkende for hele EU, men reelt kun Tyskland.
- Barbarossa
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Sønderylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Som jeg læser den er det en ansøgning om exporttilladelse af våben fra Tyskland til et andet EU land, de fleste sælgere accepterer hvis du nøjes med at udfylde rubrik 4: Empfänger, så udfylder sælger resten, send blanketten i forvejen så den kan behandles af myndighederne og du kan få våbenet med dig hjem når du står der nede
Søren
Søren
If Harley made Helicopters would you fly it?
- HePe
- Platin Member
Tak til Mindstorm og Mausertossen for link til de tyske EU bilag.
Det omhandlede ”EU Anlage 19” (Bilag 19) henviser til Artikel 7, stk. 1, 2. punktum i EU-våbendirektivet (Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben).
Man kan måske opfatte Bilag 19 som unødvendig, når der samtidig foreligger en dansk indførselstilladelse. Men måske Bilag 19 gør det lettere at få en tysk udførselstilladelse.
Før der kan gives SKV-våbenlegitimation (våbenpåtegning), skal politiet give en indførselstilladelse til det omhandlede skydevåben.
En indførselstilladelse forudsætter, at der sammen med ansøgning om tilladelse til indførsel er vedlagt ansøgning SKV2, hvor a) skytteforeningens formand har bekræftet, at skydevåbnet lovligt kan anvendes i foreningen, og at ansøgeren har været aktiv skydende medlem i mindst 2 år, og hvor b) SKV har bekræftet, at det omhandlede skydevåben er omfattet af et skydeprogram, og at våbnets totallængde er mindst 210 mm.
Det ligner en kringlet papirgang, som der måske kan gå kuk i hos SKV og/eller politiet:
1) Ansøger skal have indførselstilladelsen og underskrevet/stemplet Bilag 19.
2) SKV skal have en kopi af indførselstilladelsen og godkendt SKV2 ansøgning.
3) Muligvis vil SKV vente med at udstede en våbenlegitimation (våbenpåtegning), indtil det er bekræftet, at det omhandlede skydevåben er blevet indført..
Jeg vil anbefale, at du kontakter både SKV og politiet for at få nærmere vejledning om, hvordan du skal forholde dig i forhold til ovenstående. Skriv ned, hvem du har talt med, så du har en kontaktperson begge steder, som du kan kontakte igen eller henvise til, hvis tingene ikke går, som forventet.
Bilag 19 findes også som PDF-fil og kan udfyldes på PC og printes ud.
http://www.fastforms.de/cirali/cfs/ejec ... MUID=1-874
Venlig hilsen
HePe

Det omhandlede ”EU Anlage 19” (Bilag 19) henviser til Artikel 7, stk. 1, 2. punktum i EU-våbendirektivet (Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben).
Det må derfor antages, at de tyske myndigheder ønsker Bilag 19 underskrevet og påstemplet af dansk politi, som bekræftelse på, at køber har politiets samtykke/tilladelse til at erhverve og besidde det omhandlede skydevåben i Danmark. Bilag 19 er desuden en forudsætning for, at de tyske myndigheder vil tillade, at skydevåbnet overdrages til en erhverver/køber bosiddende i et andet EU-land.EU-våbendirektivet Artikel 7 skrev: Artikel 7
1. Et skydevåben i kategori B kan ikke erhverves på en medlemsstats område, uden at denne medlemsstat har givet erhververen tilladelse hertil.
En sådan tilladelse kan ikke gives til en person, der er bosiddende i en anden medlemsstat, uden forudgående samtykke fra denne stat.
2. Et skydevåben i kategori B kan ikke besiddes på en medlemsstats område, uden at denne medlemsstat har givet besidderen tilladelse hertil. Er besidderen bosiddende i en anden medlemsstat, skal den pågældende stat underrettes herom.
3. Tilladelsen til at erhverve og tilladelsen til at besidde et skydevåben i kategori B kan have form af en enkelt administrativ afgørelse.
Man kan måske opfatte Bilag 19 som unødvendig, når der samtidig foreligger en dansk indførselstilladelse. Men måske Bilag 19 gør det lettere at få en tysk udførselstilladelse.
Før der kan gives SKV-våbenlegitimation (våbenpåtegning), skal politiet give en indførselstilladelse til det omhandlede skydevåben.
En indførselstilladelse forudsætter, at der sammen med ansøgning om tilladelse til indførsel er vedlagt ansøgning SKV2, hvor a) skytteforeningens formand har bekræftet, at skydevåbnet lovligt kan anvendes i foreningen, og at ansøgeren har været aktiv skydende medlem i mindst 2 år, og hvor b) SKV har bekræftet, at det omhandlede skydevåben er omfattet af et skydeprogram, og at våbnets totallængde er mindst 210 mm.
Det ligner en kringlet papirgang, som der måske kan gå kuk i hos SKV og/eller politiet:
3) Muligvis vil SKV vente med at udstede en våbenlegitimation (våbenpåtegning), indtil det er bekræftet, at det omhandlede skydevåben er blevet indført..

Jeg vil anbefale, at du kontakter både SKV og politiet for at få nærmere vejledning om, hvordan du skal forholde dig i forhold til ovenstående. Skriv ned, hvem du har talt med, så du har en kontaktperson begge steder, som du kan kontakte igen eller henvise til, hvis tingene ikke går, som forventet.
Bilag 19 findes også som PDF-fil og kan udfyldes på PC og printes ud.
http://www.fastforms.de/cirali/cfs/ejec ... MUID=1-874
Venlig hilsen
HePe
- Jutus
- Bronze Member
Tak til HePe for en god gennemgang af procedurerne - jeg begynder så småt at tro på, at det kan lykkes.
Mvh.
Mvh.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Det bør nu ikke være specielt kringlet. Jeg kender vel en 5-6 stykker, incl. mig selv, der har importeret pistoler fra Tyskland, uden problemer. SKV ved godt hvordan de skal behandle sådan en ansøgning, og mon ikke det samme gælder for de fleste våbenkontorer. Min erfaringer er, at SKV udsteder våbenlegitimation med den normale hastighed eller mangel på samme. Vær forberedt på, at SKV kan be' dokumentation på våbnets længde, hvis det ikke er et mærke og en model de allerede har i systemet.HePe skrev: Det ligner en kringlet papirgang, som der måske kan gå kuk i hos SKV og/eller politiet:
3) Muligvis vil SKV vente med at udstede en våbenlegitimation (våbenpåtegning), indtil det er bekræftet, at det omhandlede skydevåben er blevet indført..![]()
Go' fornøjelse!
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Stesk II JDR
- Bronze Member
- Geografisk sted: sønderjylland
jeg plejer at sende SKV2 papiererne komplet udfyldt osv. sammen med indførselsansøgningen til SKV
som så sørger for videreforsendelsen til politiet jeg modtager så indførselstilladelsen hjemme.. som jeg videresender sammen med delvis udfyldt EUanlage 19 til tyskland.. de får så deres udførselstilladelse i tyskland og sender mig pistolen, som jeg så skal ned og forevise på våbenkontoret.. foreningen modtager min nye opdateret våbenpåtegning sammen med et girokort på 150kr som jeg betaler...
som så sørger for videreforsendelsen til politiet jeg modtager så indførselstilladelsen hjemme.. som jeg videresender sammen med delvis udfyldt EUanlage 19 til tyskland.. de får så deres udførselstilladelse i tyskland og sender mig pistolen, som jeg så skal ned og forevise på våbenkontoret.. foreningen modtager min nye opdateret våbenpåtegning sammen med et girokort på 150kr som jeg betaler...

Senest rettet af Stesk II JDR 9. aug 2009, 20:14, rettet i alt 1 gang.
Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward. Whoever cannot take care of himself without that law is both.
- HePe
- Platin Member
Vil det sige, at politiet i dette tilfælde ikke har underskrevet og stemplet EU Anlage 19?Stesk II JDR skrev:jeg modtager så indførselstilladelsen hjemme.. som jeg videresender sammen med delvis udfyldt EUanlage 19 til tyskland..
- Stesk II JDR
- Bronze Member
- Geografisk sted: sønderjylland
tja det er åbenbart ikke nødvendigt jeg udfylder det jeg kan på EU anlage 19 og underskriver.. myndighederne i tyskland udfylder resten på samme seddel... tror egentlig kun det er de tyske myndigheder der skal bruge denne seddel....
Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward. Whoever cannot take care of himself without that law is both.
- Jutus
- Bronze Member
Efter at have budt højest på auktionen, har jeg nu været i kontakt med alle, der skal impliceres, og forretningsgangen bliver (i hvert fald i mit tilfælde) således:
1: Ansøgning om indførsel af våben samt SKV 2 (underskrevet af skytteforeningens formand) er indleveret til politiet, der gerne ville have det hele på en gang.
2: Politiet sender SKV 2 til Skytteforeningernes Våbenregistrering.
3: Politiet sender importtilladelse til mig.
4: Jeg sender importtilladelsen til sælger, der bruger den som dokumentation overfor tysk politi for at opnå en eksporttilladelse.
5: Når jeg modtager våbenpåtegning fra Skytteforeningernes Våbenregistrering, kan jeg få pistolen tilsendt.
Hos politiet var man bestemt serviceminded, og, som han sagde, på denne måde er vi nogenlunde sikre på, at når de er klar med eksporttilladelsen i Tyskland, så er våbenpåtegningen også klar.
Det hele kunne godt virke lidt uoverskueligt, når man er uden erfaring på området, men nu, hvor jeg er midt i forløbet, synes jeg faktisk, det hele virker ganske logisk og ligetil. Dog undrer det mig stadig, at ingen har forlangt den meget omtalte Anlage 19 formular. Jeg skal bruge en importlicens og sælger en eksportlicens. Punktum.
Mvh.
:yo:
1: Ansøgning om indførsel af våben samt SKV 2 (underskrevet af skytteforeningens formand) er indleveret til politiet, der gerne ville have det hele på en gang.
2: Politiet sender SKV 2 til Skytteforeningernes Våbenregistrering.
3: Politiet sender importtilladelse til mig.
4: Jeg sender importtilladelsen til sælger, der bruger den som dokumentation overfor tysk politi for at opnå en eksporttilladelse.
5: Når jeg modtager våbenpåtegning fra Skytteforeningernes Våbenregistrering, kan jeg få pistolen tilsendt.
Hos politiet var man bestemt serviceminded, og, som han sagde, på denne måde er vi nogenlunde sikre på, at når de er klar med eksporttilladelsen i Tyskland, så er våbenpåtegningen også klar.
Det hele kunne godt virke lidt uoverskueligt, når man er uden erfaring på området, men nu, hvor jeg er midt i forløbet, synes jeg faktisk, det hele virker ganske logisk og ligetil. Dog undrer det mig stadig, at ingen har forlangt den meget omtalte Anlage 19 formular. Jeg skal bruge en importlicens og sælger en eksportlicens. Punktum.
Mvh.
:yo: