hvor lang behandlings tid der er på at få en samler tilladel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Danser Med Ulve
This member is
This member is
Interesser: gl. våben sordtkrudt
Geografisk sted: syddanmark

hvor lang behandlings tid der er på at få en samler tilladel

Indlæg af Danser Med Ulve » 24. jul 2009, 14:13

er der nogen herinde der har kenskab til hvor lang behandlings tid der er på at få en samler tilladelse fra sydøst jyllands politi
min bekendt har indtil nu ventet 11 uger,han har været i kontakt med dem 2 gange,og har hver gang fået at vide at den vil komme inden for 8-til 14 dage,det syntes jeg er for dårlig,kan nogen give ham et råd?

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Re: samlertilladelse

Indlæg af Mausertossen » 24. jul 2009, 15:31

Bed ham sende en klage til politiet i den kreds han har indsendt ansøgningen til, send samtidig en kopi til Rigspolitiets juridiske afdeling og skriv på begge breve at der er gået kopi til den anden. Kig i nogle af trådene på dette forum og få inspiration til ordlyden i brevene. 11 uger er for længe.
Husk at holde os orienteret her på forum om udviklingen i sagen, de ansvarlige for det rod med sagsbehandlingen læser med her og synes også det er pinligt. Hjælp med til at gøre det endnu mere pinligt :shame:
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Revolvermand
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Revolvermand » 24. jul 2009, 15:34

det er desværre ikke ualmindeligt at de gør hvad de kan for at få folk til at opgive at få den samlertilladelse.
:puke:
vegatar er latin og betyder dårlig jæger.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 25. jul 2009, 13:52

Revolvermand skrev:det er desværre ikke ualmindeligt at de gør hvad de kan for at få folk til at opgive at få den samlertilladelse.
Hvis der er konkrete eksempler på det, så kom gerne med nærmere oplysninger i denne tråd, så vi har noget konkret at forholde os til.

Hvis der tegner sig et billede af en generel forkert sagsbehandling hos politiet, vil Response Team overveje, hvad der evt. kan gøres ved problemet.

Venlig hilsen
HePe

Big Kahuna
Newbie
Newbie

Indlæg af Big Kahuna » 5. aug 2009, 16:06

Hej,

men hvad kan man få samlertilladelse til?? Er det ikke nemmere "bare" at få jagttegn, og så fx. få en historisk riffel registreret til jagt?? Medmindre det er en forlader selvfølgelig. Nok lidt upraktisk.

Men jeg formoder bare, at politiet håndhæver loven sådan, fordi samlere kan blive nemme ofre for tyve.

Just a thought....

mvh. Big Kahuna

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. aug 2009, 16:10

Absolut ikke nemmere eller billigere. Du skal have ALLE jagtvåben på separat skydetilladelse (Kroner – Mange.) en samlertilladelse er uden antal efter ”Start gebyret.”
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 6. aug 2009, 07:38

Tony Rosgaard skrev:Absolut ikke nemmere eller billigere. Du skal have ALLE jagtvåben på separat skydetilladelse (Kroner – Mange.) en samlertilladelse er uden antal efter ”Start gebyret.”
Samlertilladelse til flere våben (uden antal) er begrænset til bestemte våben, jf. våbenlovgivningens bestemmelser. Hvis man samler på andre skydevåben - som falder uden for de våben, der omfattes af en samlertilladelse til flere våben - skal man også have en samlertilladelse til det enkelte våben, og dermed også betale afgift for hver enkelt samlertilladelse.

Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm er omfattet af en samlertilladelse til flere våben (uden antal).

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 6. aug 2009, 08:37

En ”Sjov” ting, som et af NVF medlemmerne løb ind i, var et krav fra Silkeborg politi om at skulle fremvise medlemskab af enten VHS (Våben historisk selskab.) eller en sortkrudt forening.

VHS medlemskabet kunne man med lidt god vilje forstå som underbygning af interessen, men det er ikke noget man bare lige bliver medlem af og det er også en rimelig udgiftspost oveni gebyret for tilladelsen.
Medlemskab af en sortkrudt forening.. :freak: For at få tilladelse til at samle våben som man ikke må anvende. :alcohol:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 6. aug 2009, 09:41

Tony Rosgaard skrev:En ”Sjov” ting, som et af NVF medlemmerne løb ind i, var et krav fra Silkeborg politi om at skulle fremvise medlemskab af enten VHS (Våben historisk selskab.) eller en sortkrudt forening.

VHS medlemskabet kunne man med lidt god vilje forstå som underbygning af interessen, men det er ikke noget man bare lige bliver medlem af og det er også en rimelig udgiftspost oveni gebyret for tilladelsen.
Medlemskab af en sortkrudt forening.. :freak: For at få tilladelse til at samle våben som man ikke må anvende. :alcohol:
Det er bl.a. sådanne krav fra politiet, RT gerne vil have yderligere oplysninger om.

RT er bekendt med det nævnte tilfælde - og foreløbig kun dette enkelte tilfælde - og her fik pågældende ansøger en samlertilladelse. MEN - hvis omtalte krav forekommer generelt ved ansøgninger om samlertilladelse, så er der god grund til, at RT tager aktion på det.

KnT
Banned
Banned
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af KnT » 6. aug 2009, 13:34

,
Senest rettet af KnT 28. maj 2015, 15:42, rettet i alt 1 gang.

Danser Med Ulve
This member is
This member is

Indlæg af Danser Med Ulve » 6. aug 2009, 15:27

var det så med det hele eller kun noget af det

knt skrev:jeg har lige fået min samlertilladelse, der ville Silkeborg politi har en kopi af min medlemkort fra Nordvest Jylland Historisk skytteforening inden jeg kunne få den. det tog 12 dag fra jeg aflevet ansøgning ved det lokal politi og ind til jeg fik den

KnT
Banned
Banned

Indlæg af KnT » 6. aug 2009, 16:22

,
Senest rettet af KnT 28. maj 2015, 15:42, rettet i alt 1 gang.

Danser Med Ulve
This member is
This member is

Indlæg af Danser Med Ulve » 6. aug 2009, 19:19

er det nogen herinde der ved hvoffor der er så meget forskel fra politi region,til politiregion

knt skrev:det var med det hele. plus det tog to dag ind jeg fik send min medlemes kort til dem

KnT
Banned
Banned

Indlæg af KnT » 6. aug 2009, 21:08

,
Senest rettet af KnT 28. maj 2015, 15:40, rettet i alt 1 gang.

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Truffel » 14. aug 2009, 07:51

jeg blev også bedt om at melde mig ind i vhs for at kunne få min samlertilladelse men det var i herning før sammenlæggelsen af politikredsene. men efter hvad man hører om tilladelser så ser det ud som om at jo tættere du kommer på hovedstaden jo mere krakilske og umulige er de betjente som sidder med våbensagsbehandlingen, efter min mening.

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 14. aug 2009, 08:14

Jeg har et forståelsesmæssigt spørgsmål. Kræver en riffel f.eks. en Martini Henry fra 1886 dvs før 1890 samlertilladelse eller anden form for tilladelse. Nu har jeg læst bekendtgørelse en del gange, men er fortsat ikke sikker.

Mvh

High Standard

Danser Med Ulve
This member is
This member is

Indlæg af Danser Med Ulve » 14. aug 2009, 09:44

hej
ja den kræver samlertilladelse,eller jagttegn

High Standard skrev:Jeg har et forståelsesmæssigt spørgsmål. Kræver en riffel f.eks. en Martini Henry fra 1886 dvs før 1890 samlertilladelse eller anden form for tilladelse. Nu har jeg læst bekendtgørelse en del gange, men er fortsat ikke sikker.

Mvh

High Standard

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 14. aug 2009, 11:42

High Standard skrev:Jeg har et forståelsesmæssigt spørgsmål. Kræver en riffel f.eks. en Martini Henry fra 1886 dvs før 1890 samlertilladelse eller anden form for tilladelse. Nu har jeg læst bekendtgørelse en del gange, men er fortsat ikke sikker.
Den kan også fås på SKV2 gennem en sortkrudtsforening.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Re: hvor lang behandlings tid der er på at få en samler tilladel

Indlæg af High Standard » 14. aug 2009, 11:59

Tusinde tak for svarene. Jeg har naturligvis jagttegn, men er det virkelig nok, når der er tale om en riffel? Og mens vi er ved det, hvad er det egentlig man kan erhverve uden tilladelse, hvis det er fra før 1890?
Sortkrudt ville jeg rigtigt gerne, men der er mig bekendt ingen forening her i Viborg. Ingen i min skytteforening kender i alt fald noget til nogen sortkrudtsforening og jeg går ud fra at den ikke går blot at skyde med sortkrudt i en almindelig forening.

Mvh

High Standard

Danser Med Ulve
This member is
This member is

Indlæg af Danser Med Ulve » 14. aug 2009, 12:17

hej
du kan frit erhverve dig forlader-gevær,pistoler der er fremstillet før 1870,de kræver ingen tilladelse

High Standard skrev:Tusinde tak for svarene. Jeg har naturligvis jagttegn, men er det virkelig nok, når der er tale om en riffel? Og mens vi er ved det, hvad er det egentlig man kan erhverve uden tilladelse, hvis det er fra før 1890?
Sortkrudt ville jeg rigtigt gerne, men der er mig bekendt ingen forening her i Viborg. Ingen i min skytteforening kender i alt fald noget til nogen sortkrudtsforening og jeg går ud fra at den ikke går blot at skyde med sortkrudt i en almindelig forening.

Mvh

High Standard

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 14. aug 2009, 12:52

High Standard skrev:Tusinde tak for svarene. Jeg har naturligvis jagttegn, men er det virkelig nok, når der er tale om en riffel? Og mens vi er ved det, hvad er det egentlig man kan erhverve uden tilladelse, hvis det er fra før 1890?

Mvh

High Standard
Google er din ven, dette er hentet fra www.sortkrudt.dk

Blicheregnens Sortkrudtsskytter. 12 medlemmer.

Foreningen Blicheregnens Sortkrudtskytter blev stiftet den 14. januar år 2000 på Flyvestation Karup. Foreningens tilholdssted er på Flyvestation Karup. Sortkrudtskytterne er tilsluttet Flyvestation Karups Idrætsforening.
Der skydes, såfremt dette er muligt, hver anden lørdag eftermiddag. Her er nogle eksempler på våbentyper der anvendes: Colt Revolver M.1864 cal. 044, Remington Revolver M.1858 cal.044, Enfield gevær M.1857, Remington gevær M.1867, Sv. Infant.Musket M.1806.
Nogle af de nævnte våben er Replica (kopivåben) og andre er originale våben.
Civile skytter kan optages i foreningen, men der er restriktioner for adgang og ophold.

Nærmere information kan fås ved henvendelse til Ole Lenler-Eriksen tlf. 97 10 21 52.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge

Indlæg af Riddersholm » 14. dec 2009, 00:07

Så ville jeg da lige vække tråden op.

Jeg søgte en samler tilladelse sammen med nogen ansøgninger til nogen andre våben på jagttegn + jeg havde forbedret papir på et våben til samler tilladelsen.

2 Uger efter og 2200kr betalt til policen senere lå der 4 tilladelser på våben til Jagt, 1 import tilladelse, og 1 samler tilladelse + det pågældene våben indskrevet fra Import tilladelsen.

Dette var ved Silkeborg Politi :bowdown:
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 14. dec 2009, 08:13

Efter min mening er der en eneste meget vigtig faktor der afgør, om du får den ene eller den anden oplevelse. Nemlig hvordan den enkelte sagsbehandler er skruet sammen inde i hovedet.

Den sagsbehandler der har taget sig af Riddersholms sag ekspederer den som om det var et kørekort , en spiritusbevilling eller en hvilken som helst anden tilladelsessag. Hun/han har checket lovgivning, vandel og sædvane, og givet de tilladelser der skal til indenfor en rimelig tid.

Andre sagsbehandlere er godtnok skolet i, at enhver er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Men i omgangen med samfundets bærme har de erfaret, at enhver er skyldig, der er bare nogen der slipper fra dem, fordi det ikke kan bevises. Så de anser os alle for at være uafslørede forbrydere. Og så er det klart, de mener sig i deres gode ret til at gøre hvad de kan, for at forhindre os i at få adgang til våben af enhver slags.

Der kan sagtens være sagsbehandlere af begge typer på det samme våbenkontor, så det er ikke engang sikkert man får den samme oplevelse samme sted.

Jeg mener selvfølgelig det er uacceptabelt, at blive anset for at være potentiel forbryder, bare fordi jeg interesserer mig for jagt, skydning og våben.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 14. dec 2009, 12:35

11 uger er ikke speciel lang behandlingstid hos Østjyllands Politi.
Vi har flg. der "hænger" i systemet:
1 SKV4: 14 uger
1 SKV3: ca. 10 mdr.
1 SKV3: ca. 12 mdr
Desuder har vi opgivet en SKV3 der ikke længere er relevant. Denne har slået rekorden med +2 år.

Alle SKV'er er bekræftet modtaget telefonisk, og der er rykket utallige gange.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 14. dec 2009, 22:36

Send en klage til Rigspolitiet. Har det ikke hjulpet på en måned, så klag til Folketingets Ombudsmand. Han behandler også særskilte klager over sagsbehandlingstid, og det er der da i den grad grundlag for her.

Det kan bare ikke være rigtigt, at man kan trække en så simpel sagsbehandling i langdrag på den måde. Det går kun fordi vi finder os i det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar