Tilladelse til pistolpibe

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 1 time

Tilladelse til pistolpibe

Indlæg af mafotha » 24. aug 2009, 09:39

Når jeg nu har fået en ny pibe til min pistol M/46, kan jeg så forvente at få et tilladelse til at beholde den gamle pibe - da den jo er nr.ens med resten af pistolen, og med rimelighed en vigtig del for ikke at forringe pistolens værdi ved evt salg (Må Gud forbyde det). Piben er ikke skudt ud, men egentlig i fin stand!

Hvordan skal jeg formulere en sådan ansøgning - og er der overhovedet håb for mig :???:

Jeg overvejer at få skåret piben op, men kvier mig ved det :???:
Mafotha

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tilladelse til pistolpibe

Indlæg af 45LongColt » 24. aug 2009, 10:34

Du kan vel søge om den på en SKV2 blanket som tilladelse til et vekselsæt.

Jeg har en 9mm med vekselsæt til .38 Super og vekselsættet består kun af en .38 Super pibe.

Der er vel ikke nogen grund til at du ikke kunne have en vekselpibe i samme kaliber som den oprindelige pibe du har.

I teorien kunne du jo have to piber af samme kaliber hvor du brugte den ene til at skyde kappeklædt ammunition og den anden til at skyde blyprojektiler. Det kunne du jo vælge at gøre og så anføre dette som begrundelse på oplysningensblanketten til JM som du jo skal udfylde.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 24. aug 2009, 19:34

du skal da ikke have en erstatningspibe på en SKV. Det er kun vekselsæt, der indebære et kaliberveksel, der skal på SKV

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 1 time

Indlæg af mafotha » 24. aug 2009, 19:50

dumpe skrev:du skal da ikke have en erstatningspibe på en SKV. Det er kun vekselsæt, der indebære et kaliberveksel, der skal på SKV
Vil det sige at jeg umiddelbart kan beholde den gamle pibe??? Min V-mek siger den nu er skrevet ind i hans våbenbog, og at jeg skal have en eller anden form for tilladelse til den for at få den???
Mafotha

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 24. aug 2009, 21:06

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

Da du ikke tilvirker eller indfører kan §1, stk 1 ikke være gældende

§ 2 c. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger under Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger, skytteforeninger under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget på Skytteforeningernes, Unionens eller Firmaidrætsforbundets skydeprogrammer.

Stk. 2. Medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning på medlemsbeviset efter stk. 1, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende de skydevåben, der er nævnt i våbenpåtegningen, samt piber og låsestole til de nævnte skydevåben og ammunition samt aftagelige magasiner dertil.

Stk 2 forudsætter at der ikke er ændret på de vilkår der er i din våbenpåtegning, f.eks kaliber. At din vmek har skrevet den nye pibe ind i sin våbenbog, burde ikke være noget problem,han skal bare skrive den ud som solgt til dig.

Besvar