særligt farlige skydevåben
- CQB
- Platin Member
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
særligt farlige skydevåben
i våbenloven står der hvis man har mere end 10 særligt farlige skydevåben, skal man have et skafor rød skab og alarm.er der nogen ved hvad man definere som særligt farlige skydevåben ??
Re: særligt farlige skydevåben
håndvåben, halvautomater kugle + hagl, haglgeværer m pibe under 55 cm. (om pumpere er incl vides ikke )
mvh
Strom
Strom
- Hønsetyv
- Platin Member
- Interesser: Genladning
- Geografisk sted: Danmark
- Been thanked: 13 times
Håndskydevåben, haglgeværer med pibelængde under 55cm og (halv)automatiske våben.
Se:
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 60398-full
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 50449-full
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 00008-full
Se:
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 60398-full
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 50449-full
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 00008-full
- Ansoknives
- Silver Member
- Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
- Geografisk sted: Østjylland
- Geografisk sted: Farre, østjylland
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Ja.CQB skrev:tæller halv auto haglgeværer også med
Strom skrev:håndvåben, halvautomater kugle + hagl, haglgeværer m pibe under 55 cm. (om pumpere er incl vides ikke )
- Herluf
- Gold Member
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Der står også det at man skal have skafor rød hvis man har mere end 25 "almindelig" våben.
Hvordan tæller man så hvis man har en banding af de to. Må jeg have 9 særligt farlige våben plus 12 "almindelig".
Hvordan tæller man så hvis man har en banding af de to. Må jeg have 9 særligt farlige våben plus 12 "almindelig".
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Alm. haglgevær, repeterriffel o.l. tæller som 1,0.Herluf skrev:Hvordan tæller man så hvis man har en banding af de to.
Pistol, halvautomatisk riffel/hagl o.l. tæller som 2,5.
Dvs. har to 2 pistoler (2x 2,5 = 5,0) og 1 revolver (2,5) og 1 halvautomat (2,5), så har du brugt 10,0 pladser ud af 25,0 mulige.
..::: 357Magnum :::..
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
- Charlie don't surf
- Silver Member
- Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
- Geografisk sted: Thy_
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 28 times
Overstående metode har jeg aldrig set eller hørt om før357Magnum skrev:Alm. haglgevær, repeterriffel o.l. tæller som 1,0.Herluf skrev:Hvordan tæller man så hvis man har en banding af de to.
Dvs. har to 2 pistoler (2x 2,5 = 5,0) og 1 revolver (2,5) og 1 halvautomat (2,5), så har du brugt 10,0 pladser ud af 25,0 mulige.

Som jeg ser det, er det hvis du over 25 våben ialt, eller 10 særligt farlige våben.
Feks. 17 "alm" våben og 7 særligt farlige våben = 24 våben ialt.
Charlie Lima Lima
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Tæller en halvautomat haglgevær/riffel også som "særlig farlig" hvis den er begrænset til 2 skud?
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Al logik og fornuft taler imod at en plomberet halvautomatisk riffel er "særligt farlig", men nu er våbenlovgivningen jo ikke just præget af logik og fornuft.Simon-ms skrev:Tæller en halvautomat haglgevær/riffel også som "særlig farlig" hvis den er begrænset til 2 skud?

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Juniorkaz
- Silver Member
- Interesser: Jagt,Hundearbejde, mere jagt!
- Geografisk sted: Midtjyde-land
I følge Jagtlovgivningen(til jagttegn) er alle "jagt"våben farlige. Så det er jo svært og sige hvad de præsis mener med "særlig farlige". Da alle jo kan dræbe, og gøre skade. :blowingup:
Howa 1500 .308W - Meopta-Meostar R1 3-10-50.
Beretta Silver Pigeon 12/76
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Det er i det hele taget en misforståelse at våben er "farlige". Når man så indfører begrebet "særligt farlige" er man virkeligt ude på et sidespor.Juniorkaz skrev:I følge Jagtlovgivningen(til jagttegn) er alle "jagt"våben farlige. Så det er jo svært og sige hvad de præsis mener med "særlig farlige". Da alle jo kan dræbe, og gøre skade. :blowingup:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Juniorkaz
- Silver Member
- Interesser: Jagt,Hundearbejde, mere jagt!
- Geografisk sted: Midtjyde-land
præcistTopcat skrev:Det er i det hele taget en misforståelse at våben er "farlige". Når man så indfører begrebet "særligt farlige" er man virkeligt ude på et sidespor.
Howa 1500 .308W - Meopta-Meostar R1 3-10-50.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Har du et svar på spørgsmålet 357 Magnum ?Charlie don't surf skrev:Overstående metode har jeg aldrig set eller hørt om før357Magnum skrev:Alm. haglgevær, repeterriffel o.l. tæller som 1,0.Herluf skrev:Hvordan tæller man så hvis man har en banding af de to.
Dvs. har to 2 pistoler (2x 2,5 = 5,0) og 1 revolver (2,5) og 1 halvautomat (2,5), så har du brugt 10,0 pladser ud af 25,0 mulige.Hvor har du den fra???
Som jeg ser det, er det hvis du over 25 våben ialt, eller 10 særligt farlige våben.
Feks. 17 "alm" våben og 7 særligt farlige våben = 24 våben ialt.
Som jeg læser våbenbekendtgørelsen, så må du godt have 15 almindelige våben og 10 særligt farlige i et Skafor blå skab. På den måde har du hverken flere end 25 våben eller flere end 10 særligt farlige. Men efter dit system har jeg 10X2,5 + 15x1 = 40 og skal altså op i Skafor rød.
Det var da sjovt at høre om din beregningsmetode er udmeldt af myndighederne ?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Silver Member
- Interesser: jagt, våben og skydning
- Geografisk sted: Fyn, DK.
- Has thanked: 16 times
Det var præcis den beregningsmetode jeg blev præsenteret for,Lassescout skrev: Det var da sjovt at høre om din beregningsmetode er udmeldt af myndighederne ?
hos Odense politi, 1"farligt"= 2,5 "almindeligt" våben....
Mvh Anders
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Has thanked: 5 times
- Kontakt:
Jeg blev præsenteret for den dag jeg tog jagttegn for 1 1/2 år, og har egentlig ikke funderet nærmere over det siden, da mit våbenskab alligevel ikke kan rumme så mange våben.Lassescout skrev:Har du et svar på spørgsmålet 357 Magnum ?
Kan godt se at lovteksten kan læses således at det hedder max 25 total og heraf max 10 særlig farlige.
Det kunne være rart at få afklaret spørgsmålet afklaret af myndighederne...
..::: 357Magnum :::..
- Charlie don't surf
- Silver Member
- Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
- Geografisk sted: Thy_
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 28 times
Lad os vende den om. Jeg har aldrig set eller hørt om måden at regne mængden af våben ud på. Derfor må det som udgangspunkt være at 1 våben = 1 våben, når den totale mængde regnes ud.
Hvis det skal regnes ud, efter den metode 357mag har fået oplyst, burde det står klart og tydeligt i våbenbekendtgørelsen!!
Hvis det skal regnes ud, efter den metode 357mag har fået oplyst, burde det står klart og tydeligt i våbenbekendtgørelsen!!
357Magnum skrev: Alm. haglgevær, repeterriffel o.l. tæller som 1,0.
Charlie Lima Lima
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
enig!
Står det ikke på retsinfo, så er det en "selvopfundet regel" du er blevet præsenteret for.
Står det ikke på retsinfo, så er det en "selvopfundet regel" du er blevet præsenteret for.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
He he, Odense Politi. Hvorfor kommer det ikke bag på mig ?300win skrev:Det var præcis den beregningsmetode jeg blev præsenteret for,Lassescout skrev: Det var da sjovt at høre om din beregningsmetode er udmeldt af myndighederne ?
hos Odense politi, 1"farligt"= 2,5 "almindeligt" våben....
Mvh Anders
Er det noget Dynamit Harry drømte op i sin tid, eller er det den nye Fætter Betjentsen der skal spille med musklerne ?
Nå, det bliver nok alligevel en af de regler jeg ikke kommer til at udfordre. Jeg har svært nok ved at få tid til at skyde med det jeg har, så jeg rammer nok ikke antalsbegrænsningen lige foreløbig.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt og våben
- Geografisk sted: jylland
kan man så bare købe et skab mere i skafor blå, hvis man skal have flere våben end 25 ?
jeg står desværre ikke med det problem men det ville være godt at vide...
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Nej.Kurt Koben skrev:kan man så bare købe et skab mere i skafor blå, hvis man skal have flere våben end 25 ?
Reglerne fremgår af våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 4:
"Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitichefen godkendt døgnbemandet kontrolcentral."
Her finder du våbenbekendtgørelsen: Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
-
- Platin Member
Nej, det kan du ikke. Skal du have flere end 25 våben ialt, skal du op i skafor rød. Spørgsmålet går på, om du skal op i skafor rød hvis du har 10 særligt farlige våben, og så lige skal have et almindeligt våben oveni.
Sådan som jeg læser våbenbekendtgørelsen må du godt have 10 særligt farlige våben og op til 15 almindelige våben i skafor blå skabe, men her mener Fyns Politi altså noget andet.
Edit: Uuups, slået med et minut af HePe
Sådan som jeg læser våbenbekendtgørelsen må du godt have 10 særligt farlige våben og op til 15 almindelige våben i skafor blå skabe, men her mener Fyns Politi altså noget andet.
Edit: Uuups, slået med et minut af HePe

Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og våben
- Geografisk sted: Midtsjælland
Nu er det ikke for at
tråden, men nu når vi er ved snakken om skafor-skabe, hvilke våbenskabe er det som bladet JÆGER skriver om, i en af deres indledende notiser i starten af månedens blad?? Hvor en fra rigspolitiet fortæller om at der er blevet slogt "våbenskabe" hos nogle forhandlere, våbenskabe som ikke er skafor godkendt ej heller ikke godkendt efter de europæiske standard normer for våbenskabe.. er der nogen der ved hvilke forhandlere der har haft solgt de "våbenskabe"?? og hvilket fabrikat??

-
- Bronze Member
- Interesser: Amerikansk udstyr WW 2
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
Hej,
skabene der henvises til i JÆGER kunne være Remington skabe solgt hos Østjysk Våbenhandel. Jeg har også set dem hos Skov i Bording.
Såvidt jeg kunne se, havde de på det tidspunkt ingen Skafor eller EN godkendelse..
Hilsen
THOR
skabene der henvises til i JÆGER kunne være Remington skabe solgt hos Østjysk Våbenhandel. Jeg har også set dem hos Skov i Bording.
Såvidt jeg kunne se, havde de på det tidspunkt ingen Skafor eller EN godkendelse..
Hilsen
THOR
- Vedhæftede filer
-
- Remington.jpg (2.9 KiB) Vist 6958 gange