Tolkning af våbenskabsbestemmelsen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JacobJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Genladning,skiveskydning, jagt
Geografisk sted: 8000 Århus

Tolkning af våbenskabsbestemmelsen

Indlæg af JacobJ » 22. sep 2009, 15:20

Hej

I loven om våben og ammunition står der:
§20, stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.

Mit spørgsmål er så, hvad er et sikringsniveau der svarer hertil? Er der nogle specifikke krav og i såfald er der nogen der har disse?

Mvh. Jacob

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Re: Tolkning af våbenskabsbestemmelsen

Indlæg af Lassescout » 22. sep 2009, 15:33

Sådan som jeg har forstået teksten, så er et sikringsniveau der svarer til normen f.eks. forsikringsselskabernes Skafor klassificeringer. Efter dem svarer grade O til Skafor blå og grade 1 til Skafor rød.

Da reglerne om våbenskab kom, var der mange metalmænd som fik den nærliggende ide at bygge et skab selv. Men for at blive Skafor-klassificeret, skal et skab vise, at det kan modstå indbrudsforsøg i et vist tidsrum med almindeligt indbrudsværktøj. Så du skulle mindst bygge to skabe. Et til dig selv og et til destruktivt indbrudsforsøg.

Samtidig fik vi våbenskabe til 5 våben til 1500,- kr. så det kunne slet ikke betale sig at bygge selv. Det var dengang man var velbevæbnet hvis man havde en riffel og et haglgevær. Siden har det grebet lidt om sig, og nu er alle våbenskabe for små.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

JacobJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af JacobJ » 22. sep 2009, 15:53

Okay, ja det var en anden tolkning end min egen. Jeg tolker det sådan, at såfremt at man opfylder de samme krav som stilles til sådan et skab, så må man udfører sikringen på hvilken som helst måde.

Lad os nu sige at jeg har en hoveddør som er aflåst. Derefter har jeg en alm. dør, som også er låst. Inde i dette rum har jeg et opbevaringsrum, hvor jeg har en god stor hængelås på. Inde i dette opbevaringsrum har jeg en stor massiv trækasse, som også er aflåst med en hængelås.

Nu tænker jeg så bare, at der må da gå en del tid, inden indbrudstyven når ind i det sidste skab. Der er to cylinderlåse og to hængelåse i vejen.

Hvilket sikringsniveau vil denne opsætning have? Der må da være nogle retningslinjer man skal opfylde for at sikringsniveauet svare til EN 1143-1 Grade 0.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. sep 2009, 17:37

Det skal du nok ikke regne med.

Er der et vindue af glas ind til opbevaringsrummet ? Kan trækassen komme ud gennem vinduet ? Så er våbnene væk på 45 sekunder.

Men jeg kan godt lide dine overvejelser. Nogle har jo kælderrum uden vinduer, så kom igen. Det er forfriskende med nye måder at se verden på :bowdown:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

JacobJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af JacobJ » 22. sep 2009, 17:47

Nej, der er netop ikke et vindue i opbevaringsrummet og derfor er den eneste vej ind gennem hoveddøren eller et vindue.

Jamen nu har jeg undersøgt markedet og man kan godt få en Skafor Blå hængelås, så hvis det er det det kommer an på, så er det hvert fald muligt.

Men det må da umiddelbart være muligt at få fat i kravene til EN 1143-1 Grade 0, men nogen der har en ide til, hvor disse kriterier kan skaffes?

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af 45LongColt » 22. sep 2009, 18:03

JacobJ skrev:Men det må da umiddelbart være muligt at få fat i kravene til EN 1143-1 Grade 0, men nogen der har en ide til, hvor disse kriterier kan skaffes?
Ja, her hos DanskStandard :

http://axapta.ds.dk/default.asp?WMFN=EG ... pageOnline

Pris DKK 402,00 + moms :glasses:

Når du har raset ud over prisen, så læs eventuelt her hvordan de selv forklarer hvorfor standarder skal koste penge :

http://www.ds.dk/da-DK/ydelser/Standard ... fault.aspx

Tilføjet :

Du kan måske undersøge om dit bibliotek (de har den nok ikke selv) kan skaffe den hjem til dig via hjemtagning fra et eller andet teknisk bibliotek.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Taby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Taby » 22. sep 2009, 19:20

Hej

Der er 4 skafor farve klasser:

Gul = Hæmmende enhed. Åbningstid 12-20 min.
Grøn = Hindrene enhed. Åbningstid 20 - 28 min.
Blå = Standsene enhed. Åbningstid 28 -40 min.
Rød = Sikker enhed. Åbningstid over 40 min.

Indbrudstesten udføres af 2 mand med almindeligt håndværktøj. (Muggert, mejsler, koben, kiler osv. samt ledningsfrit el-værktøj). De går så løs på skabet. Tiden er bestemmene for klassen. Testen udføres 2 gange - dvs at ønsker man at få godkendt et skab skal man aflevere 2 skabe til test. Skabet betragtes som åbent når døren kan åbnes eller der er et hul på min. 100x100 mm.

Ud over det fysiske skal man dokumentere ensartethed i fremstilling og materialer. Dette gælder også for underleverandører.

Jeg ved ikke hvordan man umiddelbart kan få godkendt et kælderrum. Måske skal man bare bygge så de kan komme og teste det første gang. Så kan man jo lige bygge det igen til endnu en test, hvorefter det vil være godtkendt når man har lavet det 3. gang :???:

Hvis man vil kan man bygge et boksrum. Der er helt specifikke krav til betontykkelse/styrke, armeringsjern osv. Boksen skal forsynes med en dør i "skafor blå".

Mvh. Taby

JacobJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af JacobJ » 22. sep 2009, 19:52

Hmm nu bor jeg i en udlejningsejendom, så det med at få testet rummet for indbrud, det går nok ikke. :shame: . Men altså hvis det bare var et skøn der skulle foretages eller et sæt kriterier som skulle overholdes, så ville det jo være værd at prøve.

Jeg kan ikke få linket til at virke til den bog med standarder du henviser til 45LongColt, hvad hedder bogen?

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 22. sep 2009, 20:32

Jeg har kendskab til en boksdør der var til salg i Århus, for vedkommende kunne ikke få lov at opsætte den som Skafor rød. Da han tilfældigvis havde en forsikringsmand på besøg, kom talen ind på døren, og det endte med at forsikringsselskabet godkendte døren med en Skafor rød mærkning. Det skal lige siges at det er en dør fra en bankboks, så den er langt over hvad der normalt befinder sig i de små hjem.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Barbarossa
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Sønderylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Barbarossa » 22. sep 2009, 20:39

Jeg har tidligere lagt et link ind (og gør det lige igen) http://www.fpsikring.dk/upload/sammenligningsnoegle.pdf
Da jeg købte mit skab snakkede jeg med våbenkontoret i Sønderborg og fik at vide at skemaet måtte bruges som sammenligningsgrundlag, mit skab er fex DS 2121 godkendt med pointværdi på 60 - 90 min, så det overgår kravene til både skafor blå og rød
Søren
If Harley made Helicopters would you fly it?

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af 45LongColt » 22. sep 2009, 22:22

JacobJ skrev:Jeg kan ikke få linket til at virke til den bog med standarder du henviser til 45LongColt, hvad hedder bogen?
Undskyld, der er lidt mystik med linket.

Prøv at vælge Avanceret Søgning og så skriv "EN 1143" i "Nummer"-feltet.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Indlæg af PerD » 24. sep 2009, 14:46

Husk en ting. En ting er hvad forsikringsmanden siger og noget siger politiet. Politiet er ved at være godt træt at skulle bedømme diverse skabe. Så der går nok ikke lang tid, hvor kun den lille plaket med EN-1143 mærket er god nok.

mvh
Per

JacobJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af JacobJ » 24. sep 2009, 15:21

Altså såfremt at forvaltningen (politiet) har et skøn, så skal de udøve den til fulde. Hvis ikke så får de en på snuden i retten.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 24. sep 2009, 15:29

Hvornår er det at skafor-godekendelsen alene ikke længere er god nok og EN-normen overtager?
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Indlæg af PerD » 24. sep 2009, 16:35

En SKAFOR Blå godkendelse løber i fem år. Efterhånden som de udløber bliver de ikke fornyet. SÅ der er ikke lang tid tilbage. Men så sker der nok det, at skabene vil blive solgt som sikringsskabe ej godkendt til våben...... :wall: (Det sker selv i dag. Ikke-godkendte skabe bliver solgt som sikringsskabe, men indretningen er til våben Lidt sjovt. Man importerer flotte store skabe fra Kina og overlader det til kunden at søge godkendelsen..... Godt at de menige politifolk ikke kender reglerne..... )

mvh
Per

Et skab efter de nye normer er KUN GODKENDT hvis der er et tydeligt mærkat, hvor det fremgår at skabet er godkendt efter EN-1142-1 Grad 0 eller 1. Desuden skal der være et serienummer, en fabrikantkode og tydelig agivelse af, hvilket klassificeringskab, der har lavet godkendelsen. Bemærk at der er ikke noget der hedder et våbenskab. Alle er sikringsskabe - bare med forskellig indretning.
Vedhæftede filer
wert.jpg
wert.jpg (29.98 KiB) Vist 2817 gange

Besvar