Opbevaring af projektiler
Opbevaring af projektiler
Hvordan er det nu med opbevaring af løse projektiler.
Skal de låses inde i stålskab?
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56
- Bissen
- Gold Member
- Interesser: Airbrush og våben.
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
Re: Opbevaring af projektiler
Jeg er næsten helt sikker på de bare skal opbevares under aflåst gemme..
Ok, men det ville være fedt med en lovtekst. Har googlet og ledt uden held, og jeg ved der er folk her inde der der kan dem i søvne. :yo:
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Reglerne om opbevaring af ammunition til skydevåben fremgår af våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 1 og 2.
Efter § 21, stk. 2 i det foreliggende udkast til våbenbekendtgørelse skal opbevaring af ammunition til skydevåben ske i sikringsskab, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Se link til udkastet i denne tråd: Emne: Høringer
BEMÆRK: Der foreligger udkast til ændring af bestemmelsen, som muligvis træder i kraft den 1. oktober 2009.bekendtgørelse nr. 449 af 09/06/2005 om våben og ammunition mv. skrev:
§ 20. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Link til våbenbekendtgørelsen: Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Efter § 21, stk. 2 i det foreliggende udkast til våbenbekendtgørelse skal opbevaring af ammunition til skydevåben ske i sikringsskab, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Se link til udkastet i denne tråd: Emne: Høringer
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
De er ikke omtalt i de "Vilkår" som står bag på ansøgningen om genladningstilladelse, der står kun noget omkring opbevaring af krudt og fænghætter. Jeg opbevarer dem ligesom de tomme hylstre, på en hylde i kælderen.Joe_black skrev:Hvordan er det nu med opbevaring af løse projektiler.
Men projektiler er vel ikke ammunition i sig selv? Det er jo bare blyklumper i mere eller mindre elegant håndværksmæssig udførelse.HePe skrev:Reglerne om opbevaring af ammunition til skydevåben fremgår af våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 1 og 2.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- HePe
- Platin Member
Efter våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2 hører "projektiler" under "ammunition til skydevåben"...Mapzter skrev:Men projektiler er vel ikke ammunition i sig selv? Det er jo bare blyklumper i mere eller mindre elegant håndværksmæssig udførelse.HePe skrev:Reglerne om opbevaring af ammunition til skydevåben fremgår af våbenbekendtgørelsens § 20, stk. 1 og 2.
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
-
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Skydebaneudstyr, Miljø
- Geografisk sted: Bagsværd
Så håber jeg da bestemt, at man husker at bekrive projektiler som HELE OG UBRUGTE, ellers er jeg meget kriminel.
Jeg har 10 000 af projektiler i løs vægt opsamlet fra granulatkuglefang.
De fleste er hele og fine, og helt fedtfrie. De er meget velegnede til omsmeltning eller til salg som metal.
Men mon ikke fornuften får lov at råde, at når talen er om projektiler, så gælder det ubrugte?
Med skyttehilsen
Jørgen
Jeg har 10 000 af projektiler i løs vægt opsamlet fra granulatkuglefang.
De fleste er hele og fine, og helt fedtfrie. De er meget velegnede til omsmeltning eller til salg som metal.
Men mon ikke fornuften får lov at råde, at når talen er om projektiler, så gælder det ubrugte?
Med skyttehilsen
Jørgen
- HePe
- Platin Member
Vi har et fortolknings"problem" her. En genopladningstilladelse indeholder kun vilkår for opbevaring af krudt og fænghætter.
Så det må siges at være et fortolkningsspørgsmål om bl.a. patronhylstre og projektiler er omfattet af "ammunition til skydevåben", når det gælder opbevaring af ammunition.
Så det må siges at være et fortolkningsspørgsmål om bl.a. patronhylstre og projektiler er omfattet af "ammunition til skydevåben", når det gælder opbevaring af ammunition.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
En interessant teoretisk problemstilling.HePe skrev:Vi har et fortolknings"problem" her. En genopladningstilladelse indeholder kun vilkår for opbevaring af krudt og fænghætter.
Lad os antage jeg ikke havde tilladelse til genladning, men kun havde f.eks. en våbenpåtegning. Den giver mig ganske vist lov til at købe, besidde og anvende ammunition, men giver den mig også ret til at besidde de tomme hylstre efterfølgende? Hvis jeg skiller noget af den ammunition jeg har købt ad, har jeg så ret til at være i besiddelse af komponenterne?
Et andet problem afledt deraf: hvis jeg f.eks. tager til en terrænskydning i en grusgrav, og lader mine tomme hylstre ligger hvor de falder, som man oftest gør, har jeg så gjort noget forkert hvis en anden samler dem op efterfølgende? Man kan vel argumentere for at jeg ikke har "opbevaret" de tomme hylstre forsvarligt...
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- HePe
- Platin Member
Ja - så længe man har en gyldig våbentilladelse eller våbenpåtegning til et bestemt skydevåben, har man også tilladelse til at besidde ammunition til det bestemte skydevåben, herunder tomme patronhylstre og projektiler, som hidrører fra denne ammunition. Derimod ikke krudt i løs mængde og fænghætter, for hvilke dele der gælder særlige vilkår for opbevaring, jf. vilkår for en genopladningstilladelse. Genopladningstilladelse gives kun, hvis man har bestået et genopladningskursus og iøvrigt kan opfylde de vilkår, der gælder for denne tilladelse.Mapzter skrev:En interessant teoretisk problemstilling.HePe skrev:Vi har et fortolknings"problem" her. En genopladningstilladelse indeholder kun vilkår for opbevaring af krudt og fænghætter.
Lad os antage jeg ikke havde tilladelse til genladning, men kun havde f.eks. en våbenpåtegning. Den giver mig ganske vist lov til at købe, besidde og anvende ammunition, men giver den mig også ret til at besidde de tomme hylstre efterfølgende? Hvis jeg skiller noget af den ammunition jeg har købt ad, har jeg så ret til at være i besiddelse af komponenterne?
Også her kan lovens bestemmelser muligvis tolkes forskelligt. Man kan vel ikke direkte kalde det forkert eller uforsvarlig opbevaring eller ulovlig overdragelse til anden person?..Mapzter skrev:Et andet problem afledt deraf: hvis jeg f.eks. tager til en terrænskydning i en grusgrav, og lader mine tomme hylstre ligger hvor de falder, som man oftest gør, har jeg så gjort noget forkert hvis en anden samler dem op efterfølgende? Man kan vel argumentere for at jeg ikke har "opbevaret" de tomme hylstre forsvarligt...
Normalt tænker man nok ikke på, at patronhylstre kan besiddes og anvendes ulovligt?.. Men efter våbenlovens § 2, stk. 1 er det forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.. Det gælder derfor også patronhylstre og projektiler, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 2.
Hvis man almindeligvis vil overdrage tomme patronhylstre og anvendelige projektiler til en anden person, skal man altså sikre sig, at denne person har tilladelse til at erhverve og besidde sådanne genstande, altså typisk har en genopladningstilladelse eller anden tilladelse hertil. Ellers begår man noget ulovligt. Hvis en person uden tilladelse besidder patronhylstre og projektiler er det ligeledes ulovligt. Og man risikerer en dom for overtrædelse af våbenloven.
- ARD
- Silver Member
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 7 times
Et brugt hylster er affald og man må gerne samle affald op efter en skydning, det er godt for miliøet. Efterfølgende må du også sælge de brugte hylstre som messing.
Hvis du i det øjeblik du samler et hylster op tænker på at genlade det er det ulovligt med mindre du har genopladningstilladelse. Her er der tale om at du vil "tilvirke" amunition...
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
En patron må du ikke skille ad uden genopladningstilladelse.
Hvis du i det øjeblik du samler et hylster op tænker på at genlade det er det ulovligt med mindre du har genopladningstilladelse. Her er der tale om at du vil "tilvirke" amunition...
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
ARD skrev:Et brugt hylster er affald og man må gerne samle affald op efter en skydning, det er godt for miliøet. Efterfølgende må du også sælge de brugte hylstre som messing.
Men du må heller ikke besidde hylstre fra kalibre du ikke har tilladelse til (eller tilladelse til at genlade).
Der var eksempelvis de to autonome tøzer der fik bøde for at "dekorere" sig med afskudte hylstre i patronbælter. Så helt affald er de ikke.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Bare de dog for pokker ville snuppe ham Sidney Lee på den konto, man ser ham aldrig uden et MG bælte om livet.Refraktorius skrev:
Der var eksempelvis de to autonome tøzer der fik bøde for at "dekorere" sig med afskudte hylstre i patronbælter. Så helt affald er de ikke.

Hmmm.. måske der er excecerpatroner?

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Lycon skrev:.......
Bare de dog for pokker ville snuppe ham Sidney Lee
BUAAAAAARRRRRK! Det kostede lige et tastatur! (jeg tror du har ret i at det er e-patroner)
Ham Søren Overgård er klam!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Det der med at hylstre også er omfatter... var der ikke noget med at man fremover kunne have hylstre op til 40 mm stående (de der fra forsvaret). Det må vel i så fald også gælde hovedparten af jagtrelevante hylstre da de jo typisk er mindre.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er omvendt. Du må have hylstre fra 20mm og op uden tilladelse.The Yeti skrev:Det der med at hylstre også er omfatter... var der ikke noget med at man fremover kunne have hylstre op til 40 mm stående (de der fra forsvaret). Det må vel i så fald også gælde hovedparten af jagtrelevante hylstre da de jo typisk er mindre.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Gold Member
- Interesser: sjovt
- Geografisk sted: region hovedstaden
hvis et hylster kræver tilladelse. hvordan sælger man dem så som gammelt messing til skrothandleren ?
eller er de blot viderebragt til destruktion ?
eller er de blot viderebragt til destruktion ?