Love og regler om pusterør
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben og MC
- Geografisk sted: Værløse
- Been thanked: 4 times
Love og regler om pusterør
Sad forleden dag og kiggede lidt rundt på nettet og faldt så over et pusterør, og søgte så konkret på emnet.
Jeg fadt så dette her: http://www.blow-gun.com/storefront/merc ... l-Blowguns
Det er lidt voldsommer en dem man kan købe her hjemme men hvordan er loven på det område?
kunne jo være meget sjovt med sådan et, så ville høre om det bare er noget man kan inpotere hjem fra USA uden nogle problemer?
Det er lidt voldsommer en dem man kan købe her hjemme men hvordan er loven på det område?
kunne jo være meget sjovt med sådan et, så ville høre om det bare er noget man kan inpotere hjem fra USA uden nogle problemer?
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Love og regler om pusterør
Jeg er ret sikker på at de ikke er underlagt våbenloven her i Danmark.Frog skrev:Sad forleden dag og kiggede lidt rundt på nettet og faldt så over et pusterør, og søgte så konkret på emnet.
Da jeg var i USA købte jeg et kaliber .40 pusterør fra Black Hawk og har efterfølgende haft stor klæde af det, spcielt haveskydning med ungerne på en dartskive og tommedåser - det er et blast!
Jeg sidder nu er noget lun på et kaliber .62 rør fra Colt Steel med diverse pile.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Jeg har osse selv kigget på den fra Cold steel...seriøse vareLycon skrev:
Jeg sidder nu er noget lun på et kaliber .62 rør fra Colt Steel med diverse pile.

Pusterør her i huset hitter endnu

-
- Bronze Member
Ja men så må jeg jo heller prøve og hente sådan et hjem, vil bare helst ikke blive taget for en eller anden paragraf i våben låven så jeg ender med at få en bøde på 3k.
Jeg ved godt at spørgsmål angene virkemåde osv. ikke passer sig ind i det her forum men syntes lige jeg vil gøre det afligevæl i stedet for at åbne et nyt emne.
Jeg står meget og vakler mellem hvilken cal. jeg skal velge .40 .50 .62? For mig har det jo ikke den helt store betydning med om den har høj anslags enegi da jeg jo ikke skal ud og dræbe noget.
Så vil jeg da heller kunne skyde 10m længre. Får går da ud fra at et rør i samme længte men med lætter pile vil ryge længere, eller er dette forkert antaget? For selv om jeg går op i cal. får jeg jo ikke mer luft til rådihed.
Jeg ved godt at spørgsmål angene virkemåde osv. ikke passer sig ind i det her forum men syntes lige jeg vil gøre det afligevæl i stedet for at åbne et nyt emne.
Jeg står meget og vakler mellem hvilken cal. jeg skal velge .40 .50 .62? For mig har det jo ikke den helt store betydning med om den har høj anslags enegi da jeg jo ikke skal ud og dræbe noget.
Så vil jeg da heller kunne skyde 10m længre. Får går da ud fra at et rør i samme længte men med lætter pile vil ryge længere, eller er dette forkert antaget? For selv om jeg går op i cal. får jeg jo ikke mer luft til rådihed.
-
- Gold Member
- Interesser: sjovt
- Geografisk sted: region hovedstaden
Ja det kan anbefales. jeg vil dog lige advare mod at de der stålpile som virker ufatteligt hårde fint sætter sig fast i f.eks. en maglite "lomme" lygte. den jeg har er dog nok bare en 10mm ting.
- Bino
- Gold Member
- Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Det ser da spændende ud . Hvilken længde og cal. skal man vælge som nybegynder ? Jeg er gerne med på en bestilling så kan vi dele portoen :-)
Ham som var med fra starten.
- Lycon
- Admin
- Kontakt:
Som nævnt har jeg et kaliber .40 og 36" langt. Det virker rigeligt stort i kaliberen og jeg kan ikke umiddelbart se ideen i et større når det nu kun skal bruges til målskydning. Men igen til de priser er der jo ikke noget forgjort i at prøve et kaliber .62, udvalget i pile er også noget større. De stun-pile som man kan få til det er meget tiltalende, og med dem kan man uden tvivl lave festelige indslag og spændende konkurrencer til børnefødselsdagene.Bino skrev:Det ser da spændende ud . Hvilken længde og cal. skal man vælge som nybegynder ? Jeg er gerne med på en bestilling så kan vi dele portoen :-)
- SKB500
- Gold Member
- Geografisk sted: Jylland.
- Has thanked: 2 times
Ja jeg er da også med på et evt. samkøb 

"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.
-
- Bronze Member
Der var jeg lige lidt for hurtig hvis vi skulle have lavede en fælles bestilling
Jeg bestilte fra denne side https://www.swords24.eu/index.php?levID=1&catID=32 da det var den eneste i eu jeg kunne finde.
De er godt nok lidt dyre end alle andre men så slipper man til gengæl for at betale told og moms, og så er det ca. samme pris som andre stedder..
Skal nok lige komme med en tilbagemælling om hvordan det går for har sku aldri prøvet og handle noget fra polen før

Jeg bestilte fra denne side https://www.swords24.eu/index.php?levID=1&catID=32 da det var den eneste i eu jeg kunne finde.
De er godt nok lidt dyre end alle andre men så slipper man til gengæl for at betale told og moms, og så er det ca. samme pris som andre stedder..
Skal nok lige komme med en tilbagemælling om hvordan det går for har sku aldri prøvet og handle noget fra polen før

- Bino
- Gold Member
- Kontakt:
Ja du var lidt hurtig . Det kan nok ikke betale sig for de 2 fra fastlandet , at lave en ordre sammen med mig , da der så aligevel skal sendes rundt i landet.
Så jeg har været på shopping og købt en i .40 og en i .62 :eek: så må jeg se om det er noget, tøsen og mig kan få nogle timer til at gå med .
Så jeg har været på shopping og købt en i .40 og en i .62 :eek: så må jeg se om det er noget, tøsen og mig kan få nogle timer til at gå med .
-
- Bronze Member
Ha jeg har sjovt nok også købt en i 40 og en i 62
Hvor har du købt fra?
Min order er også lige blevet opdateret og de skriver de sender i morgen.
Hvor har du købt fra?
Min order er også lige blevet opdateret og de skriver de sender i morgen.
- Bino
- Gold Member
- Kontakt:
Polen med 5-10 dage levering, er sku for nærrig til at give 70.- for ekspress.
- Bino
- Gold Member
- Kontakt:
Ja så kom posten med pakken fra polen , der var det jeg havde bestilt 7 dage leveringstid til 18 øverter , det er fint til mig. Så nu skal tøsen og mig træne lidt.
Begge rør ser ud til at have solid godstykkelse , og virker robuste nok. På den lille cal .40 er der endag et skum håndtag , samt 2 holdere til pile.
Pilene til .40 består af et cone formet gummi/plast bagstykke hvor man selv skal trykke en 100 mm lang og ca 1mm tyk piano tråd ned i . Pas på når det gøres pilene er spidse
På den store cal .625 er der intet skum håndtag og kun en holder til pile. Bagstykket på de store pile er mere hårdt og selve pilen er ca 95 mm lang til gengæld er de på tykkelse med cykel eger
.
Samtidig er de store pile færdig samlet , så der er ikke noget pille arbejde med risiko for hul i finger.
Spidserne varierer lige fra hjerteformet mini broadhead ca 5mm brede darts til 10 mm broadhead darts , samt stun darts hvor spidsen er udskiftet med en kugle , stun darts er dog udført i ren plast.
Der var også nogle bamboo darts med , nogle gevaldige spyd på 27 cm lavet af træ. Nu er der så ikke andet at gøre , end at få nogle sjove timer til at gå.
Begge rør ser ud til at have solid godstykkelse , og virker robuste nok. På den lille cal .40 er der endag et skum håndtag , samt 2 holdere til pile.
Pilene til .40 består af et cone formet gummi/plast bagstykke hvor man selv skal trykke en 100 mm lang og ca 1mm tyk piano tråd ned i . Pas på når det gøres pilene er spidse

På den store cal .625 er der intet skum håndtag og kun en holder til pile. Bagstykket på de store pile er mere hårdt og selve pilen er ca 95 mm lang til gengæld er de på tykkelse med cykel eger

Samtidig er de store pile færdig samlet , så der er ikke noget pille arbejde med risiko for hul i finger.
Spidserne varierer lige fra hjerteformet mini broadhead ca 5mm brede darts til 10 mm broadhead darts , samt stun darts hvor spidsen er udskiftet med en kugle , stun darts er dog udført i ren plast.
Der var også nogle bamboo darts med , nogle gevaldige spyd på 27 cm lavet af træ. Nu er der så ikke andet at gøre , end at få nogle sjove timer til at gå.
- Lycon
- Admin
- Kontakt:
Det nemmeste er at gribe 1½cm fra enden på pilen med en spids- eller fladtang og så presse den ned i conen når denne hviler mod en bordplade. Det er risikofrit og kan nemt styres.Bino skrev: Pilene til .40 består af et cone formet gummi/plast bagstykke hvor man selv skal trykke en 100 mm lang og ca 1mm tyk piano tråd ned i . Pas på når det gøres pilene er spidse![]()
- Lycon
- Admin
- Kontakt:
Billede af mit .62 kaliber pusterør. Den røde pil ligger ved siden af .62 kaliber stun-pilen er i kaliber .40, og er vist for sammenligning.nandersen skrev:Tillykke med dem! Se at få smidt nogle billeder ind! :yo:
- Vedhæftede filer
-
- Blowpipe_.62_Calibre.jpg (78.17 KiB) Vist 6424 gange
- Bino
- Gold Member
- Kontakt:
Ja selvfølgeligLycon skrev:Det nemmeste er at gribe 1½cm fra enden på pilen med en spids- eller fladtang og så presse den ned i conen når denne hviler mod en bordplade. Det er risikofrit og kan nemt styres.Bino skrev: Pilene til .40 består af et cone formet gummi/plast bagstykke hvor man selv skal trykke en 100 mm lang og ca 1mm tyk piano tråd ned i . Pas på når det gøres pilene er spidse![]()

- OverSjanten
- Gold Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Vejle kommune
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 79 times
Hmm. Har svært ved at se for mig hvorledes pilene (på billedet) kan få en ordentlig, og ens skudbane.
Jeg forestiller mig, at spidsen hviler mod bunden af "piben" under rejsen ud, og at den derfor også må tage et lille "dyk" idet den forlader mundingen??
(-og er det FOR nørdet at blande indre-ballistisk teori ind i pusterørsskydning)
Eksperter kom glad...
Jeg forestiller mig, at spidsen hviler mod bunden af "piben" under rejsen ud, og at den derfor også må tage et lille "dyk" idet den forlader mundingen??
(-og er det FOR nørdet at blande indre-ballistisk teori ind i pusterørsskydning)
Eksperter kom glad...

Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- NAndersen
- Bronze Member
- Interesser: Våben og knive
- Geografisk sted: Vestsjælland
Hvor langt skyder man egentlig med sådan et pusterør? Det er vel sjældent mere end 10m?
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Hvis det er under Fukiyado er det 10m, men der ser også ud til at være andre discipliner. Langdistance starter på 20m (målskive 24cm Ø), og går så bagud i udskilningsløb (3 skud, to meter bagud osv, dem uden træf falder fra)nandersen skrev:Hvor langt skyder man egentlig med sådan et pusterør? Det er vel sjældent mere end 10m?
http://en.wikipedia.org/wiki/Blowgun
Verdensrekorden er 41 meter http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Bell
Det virker egentligt til at være spas.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Bino
- Gold Member
- Kontakt:
Ja prinsessen er helt tosset med det pusterør , så der bliver skudt livligt i stuen til stor fortrydelse for moren . Stun pilene er glimrende til de dåser , man får drukket undervejs. Der skydes på ca 4 meter
- Vedhæftede filer
-
- pusterør 003.JPG (41 KiB) Vist 6316 gange
-
- pusterør 001.JPG (41.24 KiB) Vist 6316 gange
- Bino
- Gold Member
- Kontakt:
Nej men hun var pavestolt , og sagde "se jeg sigter godt"nandersen skrev:Det sidste billede... var det med vilje?
-
- Bronze Member
Ja jeg har også modtaget mine to rør og er ski inponeret over hvor meget kraft der er på den store caliper.
Max skudafstand for mig er end 10m men der kan jeg også saktens sætte dem inden for 20*20 :yo:
Jeg har dog taget og slebet runde spiser på de pile jeg skyder til måls med da de sidder fans godt fast med de flade hovder.
Og ja det lille cal. 40 rør skyder med mega skarbe pile. Jeg kom til at ramme en klap bæltespænde i noget tyndt metal, pilen sat sig godt nok ikke fast men den prikket et fint lille huld i den.
Max skudafstand for mig er end 10m men der kan jeg også saktens sætte dem inden for 20*20 :yo:
Jeg har dog taget og slebet runde spiser på de pile jeg skyder til måls med da de sidder fans godt fast med de flade hovder.
Og ja det lille cal. 40 rør skyder med mega skarbe pile. Jeg kom til at ramme en klap bæltespænde i noget tyndt metal, pilen sat sig godt nok ikke fast men den prikket et fint lille huld i den.