Regler om selvforsvar

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Regler om selvforsvar

Indlæg af Verny » 7. okt 2009, 00:01

Regler om selvforsvar: hvis jeg står i min lejlighed og der kommer en og sparker døren ind og vælter ind med et slagvåben og jeg trækker mit jagtgevær i panik og skyder manden i benet hvad ville der så ske? jeg ved godt man ikke må skyde på folk, og kunne heller ikke finde på det men hvis nu vi siger der kom en mand væltende ind i dit hus eller din lejlighed med en kølle i hånden og ville slå dig, hvad skulle man så gøre?
Heinrich

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Regler om selvforsvar

Indlæg af Paco » 7. okt 2009, 06:41

Lidt tåbeligt spørgsmål :nolisten:
Men du ryger i spjældet! Tænk på ham guldsmeden der skød efter røvere der kom med køller og hammere i hans butik.
loven om nødværge er desværre ikke sådan skruet sammen at den går.
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
NAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben og knive
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af NAndersen » 7. okt 2009, 07:55

Paco skrev:Lidt tåbeligt spørgsmål :nolisten:
Men du ryger i spjældet! Tænk på ham guldsmeden der skød efter røvere der kom med køller og hammere i hans butik.
Det er vist ikke sikkert.

1) Hvis du har en bøsse i dit hjem fordi du har jagttegn er den første forhindring slået: det er ikke ulovlig våbenbesiddelse!
2) Du kan blive straffet for at opbevare dit våben forkert hvis det kan bevises at din bøsse var ladt og/eller ikke låst inde - men mener ikke at det straffes med fængsel(?)
3) Her gætter jeg: hvis du havde en god grund til at tro at banditterne var på vej, havde snakket med politiet, som dog ikke ville/kunne hjælpe, vil jeg mene at det var din pligt til at bruge de midler, du rådede over, til at forsvare dit liv. Derfor kunne man godt se situationen som en formildende omstændighed og lade dig beholde både dit våben, dit jagttegn og give dig en medalje for at gøre politiets arbejde for dem.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 7. okt 2009, 08:02

Helt så simpelt er det ikke. Guldsmeden skød ikke kun i selvforsvar, men også mens røverne flygtede hvor han ramte mindst en af dem i ryggen. Havde han skudt en gang i butikken og så ellers var holdt inde da de flygtede tror jeg kun at han var blevet dømt for ulovlig besidelse af pistolen. Det er dog problematisk at han i første omgang har anskaffet en pistol til at bruge i butikken. Det er jo en temmelig bevidst forberedelse af at bruge et ulovligt våben.

Tilbage til lejligheden. Hvis du kan løfte bevisbyrden for at du i øjeblikket frygtede for dit liv, og at du ikke havde andre mildere måde at passivisere indtrængeren så vil jeg mene at du vil have en rimelig chance for at slippe for straf. Det er ikke det samme som at du ikke bliver dømt, og du kunne derfor ende i en situation hvor du ikke skal i fængsel, men at politiet vurderer at du ikke kan have jagttegn. Det sidste er dog mere spekulativt fra min side, da jeg ikke har set ret meget praksis om disse vurderinger.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 7. okt 2009, 08:07

Paco skrev:Lidt tåbeligt spørgsmål :nolisten:
Tåbeligt svar. Du har selvfølgelig lov til at forsvare dig med hvad end du har ved hånden, hvis det så tilfældigvis er din haglbøsse er der intet galt i det.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 7. okt 2009, 08:12

Paco skrev:Tænk på ham guldsmeden der skød efter røvere der kom med køller og hammere i hans butik.
Og hvis det er Michael Woolhead du tænker på blev han dømt for ulovlig våbenbesiddelse men ikke for selvforsvar.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 7. okt 2009, 08:15

Og urmageren blev kun straffet for ulovlig våbenbesiddelse, ikke for brugen af våben. Så dommen blev at han var berettiget til at skyde mod røverne, men han måtte ikke besidde genstanden han brugte til det.

EDIT: Slået på stregen af Topcat.
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af Paco » 7. okt 2009, 10:27

jammen så stikker jeg armene i vejert!!!! :oops:
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 7. okt 2009, 16:43

Det var samme historie med dørmanden fra Rust, der skød og dræbte, da han følte sig truet, igen bliver han kun dømt for ulovlig våbenbesiddelse

http://www.dr.dk/Dokumentar/gammel_stru ... 133844.htm
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af 357Magnum » 7. okt 2009, 21:52

nandersen skrev:hvis det kan bevises at din bøsse var ladt
Det er ikke ulovligt at opbevare et ladt skydevåben i sit våbenskab:
Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Kun i forbindelse med transport må de ikke være ladt:
Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Voere308 » 7. okt 2009, 22:15

357Magnum skrev:
nandersen skrev:hvis det kan bevises at din bøsse var ladt
Det er ikke ulovligt at opbevare et ladt skydevåben i sit våbenskab:
Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Kun i forbindelse med transport må de ikke være ladt:
Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder.

de kan vel ikke benyttes lovligt i dit hjem :???: eller i dit våbenskab og så må de ikke være ladte på de steder :neutral:

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Verny » 7. okt 2009, 22:50

mange tak for alle svarene, jeg sad nemlig og tænkte det samme at hvis man fik et af disse moderne hjemmerøverier og der stod en med en kølle så tror jeg da jeg ville panikke og hvis man så skød ham i feks. benet så burde man vel sige det var at pasifesere den intrængende og det er vel ikke ulovligt når valget står mellem et kølle slag i hoved til en selv eller man kan afvæbne ham på den måde? jeg sad bare og tænkte over det en dag, hvor jeg sad og læste en artikel om en jæger der havde skudt en der var brudt ind i hans hus med et koben og han blev dømt fordi han skød ham i ryggen og det betød jo at han var på vej væk og så må man selvfølgelig ikke for så er det jo ikke selvforsvær men en hævngerning, men er glad for at se folks forskellige reaktioner på sådan en teori :-)
Heinrich

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Leadbyte » 7. okt 2009, 23:53

Voere308 skrev:
357Magnum skrev:

de kan vel ikke benyttes lovligt i dit hjem :???: eller i dit våbenskab og så må de ikke være ladte på de steder :neutral:
Njaeee.... hvis den gælder hjemme, skal de så også være indpakkede i dit våbenskab?

Leadbyte.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Verny » 8. okt 2009, 00:05

hvis man er hjemme og man renser sit gevær skal det jo ikke være låst inde det skal kun være låst inde når du ikke er i nærheden af det hjemme ikke??? og med hensyn til om det er ladt så kan man jo lade det rimeligt hurtigt :-)
Heinrich

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 8. okt 2009, 00:11

Verny skrev:..... jeg sad bare og tænkte over det en dag, hvor jeg sad og læste en artikel om en jæger der havde skudt en der var brudt ind i hans hus med et koben og han blev dømt fordi han skød ham i ryggen og det betød jo at han var på vej væk og så må man selvfølgelig ikke for så er det jo ikke selvforsvær men en hævngerning
en simpel indbrudstyv, som er brud ind med koben for at begå berigelseskriminalitet, der flygter da han bliver opdaget, må man ikke gøre andet end lade ham løbe, og så anmelde det.
bliver du derimod truet på livet, og situationen er sådan, at dit liv vuderes at være i fare, kan man bruge den nødvendige magt, der dog skal stå mål med truslen, for at redde sit eller andres liv. så skulle man stå juridisk godt bagefter.
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Verny » 8. okt 2009, 02:51

Batler Britton skrev:
Verny skrev:..... jeg sad bare og tænkte over det en dag, hvor jeg sad og læste en artikel om en jæger der havde skudt en der var brudt ind i hans hus med et koben og han blev dømt fordi han skød ham i ryggen og det betød jo at han var på vej væk og så må man selvfølgelig ikke for så er det jo ikke selvforsvær men en hævngerning
en simpel indbrudstyv, som er brud ind med koben for at begå berigelseskriminalitet, der flygter da han bliver opdaget, må man ikke gøre andet end lade ham løbe, og så anmelde det.
bliver du derimod truet på livet, og situationen er sådan, at dit liv vuderes at være i fare, kan man bruge den nødvendige magt, der dog skal stå mål med truslen, for at redde sit eller andres liv. så skulle man stå juridisk godt bagefter.
så det vil sige hvis han prøver at angribe og slå dig ned med sit feks. koben så er det "i orden" at man forsvare sig ved feks at skyde ham i benet eller ligende så man pasifisere ham med så lidt skade så muligt?
Heinrich

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 8. okt 2009, 03:03

Når jeg sidder hjemme og renser geværet... er det sjældent det lige er i brugbar (samlet) stand OG der samtidig ligger ammunition klar på bordet.

Tror faktisk aldrig rigtig det er sket for mig - ja ud over med min leveraction, hvor der altid sidder 9 patroner i patronholderen på kolben.

Men hvis jeg sidder og renser geværet (haglgevær?)... så er det typisk adskilt, og så har jeg da to "våben" indenfor rækkevidde.

Løbet som er et udemærket slagvåben - og våbenolie/solvent som vil kradse grundigt i øjnene på indtrængeren.

Hvis vi derimod har fået en trussel... når at snakke med politiet eller lignende... så har vi også tid til at smutte fra området, for at undgå konfrontation. Hvilket klart kan anbefales, fremfor at sidde i et hjørne af lejligheden med et ladt våben.

Det kommer an på situationen.... hvis vi fanges i situationen, og tilfældigvis har sådanne midler indenfor rækkevidde, jamen så brug dem.!

Hvis der er tid til at smutte.... så gør dét, ellers er den nok forbandet svær at bortforklare.

Oh mht det at opbevare et ladt våben i våbenskabet.... strider det ikke lidt imod de generelle sikkerhedsregler.?!?!?

:confused:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af 357Magnum » 8. okt 2009, 08:59

Voere308 skrev:de kan vel ikke benyttes lovligt i dit hjem :???: eller i dit våbenskab og så må de ikke være ladte på de steder :neutral:
Nu gik postulatet ikke på, om skydevåben må bruges (altså affyres) i hjemmet, hvilket de færreste hjem nok er miljøgodkendt til, men at det ikke var lovligt at opbevare et ladt våben i sit skab.

Jeg vil stadig mene, at det ikke er en overtrædelse af våbenlove at opbevare et ladt våben i sit våbenskab, da våbenloven tillader at våben og ammo opbevares på samme sted. Da der ikke er angivet luft afstand eller andre krav, ser jeg intet ulovligt i at opbevare patroner i en metaltromle eller i et magasin. Hvis du har reference til lovtekst, som siger at skydevåben ikke må ligge ladt i våbenskab, ser jeg det gerne :TOS:

At et lade våben altid udgør en sikkerhedsrisiko, og at denne ikke blive mindre ved at have det liggende over længere tid i et skab i sit hjem, er en helt anden historie.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
NAndersen
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NAndersen » 8. okt 2009, 10:22

HappyNanoq skrev:Hvis der er tid til at smutte.... så gør dét, ellers er den nok forbandet svær at bortforklare.
Det kan jo ikke forventes at du bare forlader dit hjem forevigt?
Hvis du tager afsted og der ikke sker noget, må du jo af god grund tillbage på et tidspunkt, men truslen er der jo stadig.

Brugeravatar
Bonogel
Newbie
Newbie
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: ringsted

Indlæg af Bonogel » 8. okt 2009, 23:01

Jeg har prøvet at en kvinde løb ind i min lejlighed for at gemme sig fra den lokale "rocker" 30 sekunder senere dukkede han op med en maglite i hånden og tiltvang sig adgang til lejligheden og at tæve kvinden, jeg fik ham smidt ud og låst hoveddøren, kvinde lånte en telefon og ringede til politiet, efter at have snakket med dem fortalte hun mig at han var på stoffer og havde en revolver. Jeg gik ind i soveværelset at ladet jagtgeværet og lagde den på sengen, "rockeren" smadret glasset i min hoveddør og prøvede at true mig til at låse op, politiet kom og fulgte ham hjem, da de kom tilbage fortalte jeg at jeg havde ladt mit gevær da jeg havde fået fortalt at han nok var bevæbnet, de ville hverken se våben eller tilladelse og sagde at det ville være forsvareligt selvforsvar hvis han var trængt ind med et våben i hånden og jeg havde afgivet skud imod ham.

Brugeravatar
NAndersen
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NAndersen » 8. okt 2009, 23:14

Bonogel skrev:Jeg har prøvet at en kvinde løb ind i min lejlighed for at gemme sig fra den lokale "rocker" 30 sekunder senere dukkede han op med en maglite i hånden og tiltvang sig adgang til lejligheden og at tæve kvinden, jeg fik ham smidt ud og låst hoveddøren, kvinde lånte en telefon og ringede til politiet, efter at have snakket med dem fortalte hun mig at han var på stoffer og havde en revolver. Jeg gik ind i soveværelset at ladet jagtgeværet og lagde den på sengen, "rockeren" smadret glasset i min hoveddør og prøvede at true mig til at låse op, politiet kom og fulgte ham hjem, da de kom tilbage fortalte jeg at jeg havde ladt mit gevær da jeg havde fået fortalt at han nok var bevæbnet, de ville hverken se våben eller tilladelse og sagde at det ville være forsvareligt selvforsvar hvis han var trængt ind med et våben i hånden og jeg havde afgivet skud imod ham.
Sådan! :yo:

Men sikke en forskrækkelse, du må have fået dig...

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 9. okt 2009, 09:08

Bonogel skrev:...og sagde at det ville være forsvareligt selvforsvar hvis han var trængt ind med et våben i hånden og jeg havde afgivet skud imod ham.
Ja, den ser klokkeklar ud. Men ikke lige en situation man har lyst til at komme i...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 9. okt 2009, 12:23

nandersen skrev:
HappyNanoq skrev:Hvis der er tid til at smutte.... så gør dét, ellers er den nok forbandet svær at bortforklare.
Det kan jo ikke forventes at du bare forlader dit hjem forevigt?
Hvis du tager afsted og der ikke sker noget, må du jo af god grund tillbage på et tidspunkt, men truslen er der jo stadig.
Chancen for at gassen går af fimsen der er sur... er også rimelig stor.
Plus at man selvfølgelig kan ringe til politiet og sige hvem man har fået truslerne af, så henter de stodderen.!!

Så.."for evigt" er måske lige drastisk nok... men det er en afvejning man må tage.

Brugeravatar
NAndersen
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NAndersen » 9. okt 2009, 12:41

HappyNanoq skrev:Chancen for at gassen går af fimsen der er sur... er også rimelig stor.
Plus at man selvfølgelig kan ringe til politiet og sige hvem man har fået truslerne af, så henter de stodderen.!!

Så.."for evigt" er måske lige drastisk nok... men det er en afvejning man må tage.
Ja, hvis vi snakker om at man har gjort sig uvenner med nogen... men nu tænkte jeg mere på et røveri. Hvis man finder ud af at der er nogle, der har tænkt sig at slå til mod ens bolig men ikke ved hvornår, kan det være meget svært at gøre noget ved.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 9. okt 2009, 13:35

Til dét har jeg indboforsikringen, en bedre lås end påkrævet og veldokumenteret optegnelse over hvad jeg har. Men sådan er jeg.

Besvar