Genladning på anden adresse?
-
- Silver Member
- Interesser: Genladning,skiveskydning, jagt
- Geografisk sted: 8000 Århus
Genladning på anden adresse?
Hej
Jeg skal snart til at ansøge om genladningsbevis, da jeg skal på genladningskursus her på lørdag. Jeg har overvejet forskellige muligheder, mht. til hvor jeg vil sidde og lade. Jeg havde egentligt tænkt mig at sidde hjemme hos mine forældre, da de har plads til, at jeg kan indrette et laderum (gips over alt, intet el og placeret i garagen). Men nu kommer jeg i tvivl, for er det nok at min far har jagttegn og et våbenskab, hvor jeg kan opbevare fænghætter og krudt i, eller skal han også have genladningstilladelse for at må opbevare disse komponenter?
Jeg har et alternativ og det er et lille kælderrum jeg har. Her kan jeg godt indrette et lille bord og overholde reglerne mht. til el, loftsbeklædning samt at rummet ikke anvendes til ophold. Men jeg bor i lejlighed og har hørt at det er svære at få tilladelse til at genlade i lejlighed fremfor hus?
Håber I kan hjælpe mig.
Jeg skal snart til at ansøge om genladningsbevis, da jeg skal på genladningskursus her på lørdag. Jeg har overvejet forskellige muligheder, mht. til hvor jeg vil sidde og lade. Jeg havde egentligt tænkt mig at sidde hjemme hos mine forældre, da de har plads til, at jeg kan indrette et laderum (gips over alt, intet el og placeret i garagen). Men nu kommer jeg i tvivl, for er det nok at min far har jagttegn og et våbenskab, hvor jeg kan opbevare fænghætter og krudt i, eller skal han også have genladningstilladelse for at må opbevare disse komponenter?
Jeg har et alternativ og det er et lille kælderrum jeg har. Her kan jeg godt indrette et lille bord og overholde reglerne mht. til el, loftsbeklædning samt at rummet ikke anvendes til ophold. Men jeg bor i lejlighed og har hørt at det er svære at få tilladelse til at genlade i lejlighed fremfor hus?
Håber I kan hjælpe mig.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Genladning på anden adresse?
Reglerne er lavet om, så du kan opbevare krudt og lade i din lejlighed. Og vælger du stedet med omhu, kan du som regel finde et sted der opfylder kravene, uden at bygge totalt om.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
- Interesser: Genladning,skiveskydning, jagt
- Geografisk sted: 8000 Århus
Okay, så i teorien kan det godt lade (<-haha) sig gøre at få tilladelse til at sidde i sin lejlighed og genlade, er der noget specielt man skal være opmærksom på der?
Det kælderrum jeg har, er 1,3 x 2 meter, der er betonloft og der er intet lys inde i selve rummet. Loftshøjden er 2,3 meter, så 150cm fra bord til loft burde kunne lade sig gøre.
Men kan det første lade sig gøre, for ville helst sidde hjemme ved mine forældre i et dertil indrettet rum.
Det kælderrum jeg har, er 1,3 x 2 meter, der er betonloft og der er intet lys inde i selve rummet. Loftshøjden er 2,3 meter, så 150cm fra bord til loft burde kunne lade sig gøre.
Men kan det første lade sig gøre, for ville helst sidde hjemme ved mine forældre i et dertil indrettet rum.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 303 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg mener der er mennesker som har en genladetilladelse så de kan indkøbe og opbevare ladekomponenterne, men da de ikke kan indrette et rum til ladeprocessen der hjemme , er adressen hvor genladningen foregår et klublokale / skytteforeningslokale hvor man ovenikøbet kan mødes nogle stykker og udveksle erfaringer mens man lader.
Jeg er selv midt i processen med at indrette laderum, så jeg håber jeg er meget klogere på det om kort tid, men det kunne være interessant at høre fra forummedlemmer der har tilladelse til at lade, men ikke hjemme hos sig selv. Er der nogen ??
Jeg er selv midt i processen med at indrette laderum, så jeg håber jeg er meget klogere på det om kort tid, men det kunne være interessant at høre fra forummedlemmer der har tilladelse til at lade, men ikke hjemme hos sig selv. Er der nogen ??
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Djursland
Hej
Hvor kan jeg finde regelsæt for, hvordan et rum til genladning
skal være indrettet ?
Hvor kan jeg finde regelsæt for, hvordan et rum til genladning
skal være indrettet ?
Senest rettet af Parker 25. okt 2009, 20:30, rettet i alt 2 gange.
Mvh Parker
-
- Platin Member
Hej Kimer
Det er ikke helt enkelt at svare på. Man skal ind i eksplosivstofbekendtgørelsen for at finde ud af det, og så skal man også slå op i bilagene for at se, hvilke underklasser det er man arbejder med.
Hvis du opfylder betingelserne for at få genladningstilladelse, dvs. du har kursusbevis og er medlem af en jagt- eller skytteforening eller har jagttegn, så kan du bare få genladningstilladelsen, den koster ikke noget. På tilladelsen står alle indretningskrav, og dem skal du opfylde før du køber krudt og fænghætter og begynder at lade.
Måske kan nogen af de der har en tilladese hjælpe ved lige at opliste kravene ?
Det er ikke helt enkelt at svare på. Man skal ind i eksplosivstofbekendtgørelsen for at finde ud af det, og så skal man også slå op i bilagene for at se, hvilke underklasser det er man arbejder med.
Hvis du opfylder betingelserne for at få genladningstilladelse, dvs. du har kursusbevis og er medlem af en jagt- eller skytteforening eller har jagttegn, så kan du bare få genladningstilladelsen, den koster ikke noget. På tilladelsen står alle indretningskrav, og dem skal du opfylde før du køber krudt og fænghætter og begynder at lade.
Måske kan nogen af de der har en tilladese hjælpe ved lige at opliste kravene ?
Senest rettet af Lassescout 25. okt 2009, 19:42, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
Hej Lasse
Jeg har jagttegn og er medlem af en jagtforening, men har ikke taget
genladningskursus endnu, men kan man ikke få indretningsbestemmelserne
alligevel ? Måske fra politiet, så man evt. kan forberede rummet !
Jeg har jagttegn og er medlem af en jagtforening, men har ikke taget
genladningskursus endnu, men kan man ikke få indretningsbestemmelserne
alligevel ? Måske fra politiet, så man evt. kan forberede rummet !
Senest rettet af Parker 25. okt 2009, 20:31, rettet i alt 2 gange.
Mvh Parker
-
- Platin Member
Politiet kan selvfølgelig vejlede dig om reglerne. Det er bla. det vi har dem til. Hvis jeg får tid lidt senere, kan jeg evt. finde min gamle tilladelse, og så opdatere betingelserne der hvor de er ændret siden min blev udstedt.
Du har reglerne om opbevaring her:
Du har reglerne om opbevaring her:
Opbevaring
§ 5. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at opbevare eksplosivstoffer.
Stk. 2. Eksplosivstoffer skal opbevares på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 3. Eksplosivstoffer skal opbevares, så de ikke udsættes for stød, friktion, opvarmning eller anden påvirkning, som kan få dem til at eksplodere eller brænde, og i et miljø som ikke forcerer eksplosivstoffernes ældning eller på anden måde forårsager ændringer i deres egenskaber.
Stk. 4. Opbevaring af eksplosivstoffer må ikke finde sted i boliger eller opholdsrum, herunder kælder- og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse mv., der anvendes til ophold. Det samme gælder for rum, der er sammenbygget med opholdsrum.
Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.
Stk. 6. Eksplosivstoffer skal opbevares i lukkede originale transportemballager. Emballagerne må kun åbnes i forbindelse med udtagning af enheder. Eventuelt spild skal omgående fjernes og tilintetgøres.
§ 6. For opbevaring af indtil 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 og for opbevaring af indtil 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:
1) Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsbokse eller -skabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.
3) Tændmidler i andre underklasser end 1.4 og forenelighedsgruppe S kan kun opbevares sammen med andre eksplosivstoffer, hvis de er adskilt med en indbyrdes afstand på 100 mm luft samt en stålplade eller med en indbyrdes afstand på 100 mm luft og en 10 mm træplade.
4) Opbevaring skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte, medmindre der er tale om røgsvagt krudt i en mængde, der ikke overstiger 2 kg.
5) Der må ikke findes brandfarlige væsker, F-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstoffer.
6) På boks- eller skabsdøren skal der opsættes et tydeligt og holdbart sikkerhedsskilt med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild, som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.
Senest rettet af Lassescout 25. okt 2009, 19:53, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
Hej Lasse
Det vil jeg være dig meget taknemmelig for !
Det kunne jo være rart nok at vide, hvad man går ind til !
Det vil jeg være dig meget taknemmelig for !
Det kunne jo være rart nok at vide, hvad man går ind til !
Senest rettet af Parker 25. okt 2009, 20:31, rettet i alt 2 gange.
Mvh Parker
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det er nemt, man læser da bare på blanketten man skal søge på:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/7EA1C ... 2_0697.pdf
(Pånær at den ikke er opdateret efter de nye regler
)
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/7EA1C ... 2_0697.pdf
(Pånær at den ikke er opdateret efter de nye regler

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Bronze Member
Hej
Mange tak skal i ha´.
Det er godt nok en større omgang !
Mange tak skal i ha´.
Det er godt nok en større omgang !
Mvh Parker
-
- Platin Member
Arrrrgh Refrak, det var jeg også lige kommet i tanker om. Nå, så er der jo ingen grund til jeg indsætter link her, nu du har gjort det.
Så må vi bare lige se at finde det link hvor HePe har indsat det tillæg der udleveres sammen med genladningstilladelsen, og som retter for de nye regler. Jeg ved det er her et eller andet sted.
Så må vi bare lige se at finde det link hvor HePe har indsat det tillæg der udleveres sammen med genladningstilladelsen, og som retter for de nye regler. Jeg ved det er her et eller andet sted.
Hilsen Lasse.