Lysspor projektiler til riffel lovligt?
Lysspor projektiler til riffel lovligt?
Hejsa
Jeg prøvede engang at skyde med en AK74 ude i Oksbøl, og der var grønne lysspor i, og det synes jeg var rigtig sjovt! Derfor kunne jeg godt tænke mig, at skyde lidt med lysspor i det civile. Men jeg ved bare ikke om det er lovligt til "for sjov skydning"?
Er der nogen af de kloge hoveder herinde der ved noget om det?
Mvh Kim Iwersen
Jeg prøvede engang at skyde med en AK74 ude i Oksbøl, og der var grønne lysspor i, og det synes jeg var rigtig sjovt! Derfor kunne jeg godt tænke mig, at skyde lidt med lysspor i det civile. Men jeg ved bare ikke om det er lovligt til "for sjov skydning"?
Mvh Kim Iwersen
Jen ting er vis, jen ting er vis, har man fåt en bajer, så ska man ud å pis'
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Lysspor projektiler til riffel lovligt?
Jeg mener ikke de er ulovlige, men det stiller store krav til baneanlægget, med andre ord skal det være godkendt til lyssporsammunition.kimmo69 skrev:Hejsa
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Enig med Lycon.
Lyssporammunition er ikke forbudt at bruge/besidde, men på langt de fleste baner vil man ikke have at folk bruger det, primært pga. brandfaren.(altså: det er ikke tilladt af bruge jfr baneinstruksen).
Jeg tror ikke der er nogen der har skudt med lysspor i skydeterræn, der ikke også kender branddaskerens fornøjeligheder.
Lyssporammunition er ikke forbudt at bruge/besidde, men på langt de fleste baner vil man ikke have at folk bruger det, primært pga. brandfaren.(altså: det er ikke tilladt af bruge jfr baneinstruksen).
Jeg tror ikke der er nogen der har skudt med lysspor i skydeterræn, der ikke også kender branddaskerens fornøjeligheder.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
Ok, så fik jeg jo svar på det spg og siger mange tak for hjælpen. Men er der så nogen der ved, hvor man evt. kan købe dem (Lad os nu antage at jeg har en skydebane hvor jeg godt må)
Jen ting er vis, jen ting er vis, har man fåt en bajer, så ska man ud å pis'
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg fik engang et stykke bælte med patroner i kaliber .50 BMG. Der var hver 5. patron et lyssporprojektil. Det så rigtig fint ud når man skød med dem ind under aften.
Nu var det så mens jeg boede i Grønland, så sådan en Steyr HS 50 i kaliber .50 BMG med ammunition var indkøbt af en kammerat fuldt lovligt uden tilladelse eller noget som helst. Det er samme regler som hvis man skal bruge en hammer eller en skovl.
Men det jeg vil frem til er, at for at få fat i skidtet skal du nok snakke med nogen der handler med militært overskudsammunition.
Nu var det så mens jeg boede i Grønland, så sådan en Steyr HS 50 i kaliber .50 BMG med ammunition var indkøbt af en kammerat fuldt lovligt uden tilladelse eller noget som helst. Det er samme regler som hvis man skal bruge en hammer eller en skovl.
Men det jeg vil frem til er, at for at få fat i skidtet skal du nok snakke med nogen der handler med militært overskudsammunition.
Senest rettet af Lassescout 30. okt 2009, 13:09, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Der har før været solgt lysspor i .50BMG, 6.5x55 og .308Win (7.62Nato) i Grønland.
6.5x55'erne blev solgt i poser af 50, husker jeg.
Men det hjælper naturligvis ikke med køb af ammunitionen i Dk - men du har altid muligheden for at bruge eget jagtrevir til indskydning af riffel (som skydebane) og her sætter du SELV grænserne for hvad du vil skyde med.!
Så længe ammunitionen er lovlig naturligvis, så man kan ikke skyde med sprængspids bare fordi det er "privat". Det er klart.
Men hvis man holder sig til egen grusgrav, eget jagtrevir som man bruger og forsvarligt kan bruge som skydebane.... så er der intet i vejen for at hamre nogle lysspor-patroner afsted.
Vær dog opmærksom på at de gerne tænder 50-80-100m ude - så skydebanen skal være forholdsvis lang - og de lyder ud til 5-800m.
Husker der af og til har været vild forvirring i Tranum - hvor de har hamret et bånd af i en LMG, hvor der havde sneget sig lysspor ind i.... så bliver der kommanderet "Hold inde" og samtlige skytter må så ud og slukke små steppebrande.
Hmmm, gad vide om det er derfor det kaldes... steppe.... brand.?
6.5x55'erne blev solgt i poser af 50, husker jeg.
Men det hjælper naturligvis ikke med køb af ammunitionen i Dk - men du har altid muligheden for at bruge eget jagtrevir til indskydning af riffel (som skydebane) og her sætter du SELV grænserne for hvad du vil skyde med.!
Så længe ammunitionen er lovlig naturligvis, så man kan ikke skyde med sprængspids bare fordi det er "privat". Det er klart.
Men hvis man holder sig til egen grusgrav, eget jagtrevir som man bruger og forsvarligt kan bruge som skydebane.... så er der intet i vejen for at hamre nogle lysspor-patroner afsted.
Vær dog opmærksom på at de gerne tænder 50-80-100m ude - så skydebanen skal være forholdsvis lang - og de lyder ud til 5-800m.
Husker der af og til har været vild forvirring i Tranum - hvor de har hamret et bånd af i en LMG, hvor der havde sneget sig lysspor ind i.... så bliver der kommanderet "Hold inde" og samtlige skytter må så ud og slukke små steppebrande.
Hmmm, gad vide om det er derfor det kaldes... steppe.... brand.?
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Has thanked: 2 times
Jeg er faktisk ret sikker på at "INSTRUKS FOR BANENS BRUG" er fortrykt med at anvendelse af bl.a. lyssporammunition er forbudt, inden den tilsynsførende betjent begynder at skrive på den...
Efter min opfattelse er det kun forsvaret der kan opnå tilladelse til skydning med lysspor på en skydebane.
Efter min opfattelse er det kun forsvaret der kan opnå tilladelse til skydning med lysspor på en skydebane.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
-
- Silver Member
- Geografisk sted: Østjylland
en gang for mange år siden købte jeg nogle 22´er lysspor ved skov i bording (ved ikke om han har dem endnu) de var sku sjove 

vegatar er latin og betyder dårlig jæger.
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Jeg oplevede, for mange år siden, at hjemmeværnet skød med lysspor på Kalvebod. Det foregik på den måde, at der var én mand, der skød i et par minutter, hvorefter hele flokken af hjemmeværnsmænd var ude med branddaskere i 2-3 timer. Derefter syntes de vist ikke at det var sjovt længere