Må bukken skydes med hagl?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Iversen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: nordjylland

Må bukken skydes med hagl?

Indlæg af Iversen » 30. okt 2009, 17:26

hej jeg er ny jæger og har været til jagter og se billeder af jagter og så slog det mig at jeg ikke har set nogen bukke blive skudt med hagl?? må man godt det nu eller er det kun råen som må skydes med hagl? jeg skal på jagt i morgen og der er mulighed for både rådyr ræv og flyvende vildt som fasaner så jeg regner med at gå med to 3 patroner i geværet er det fint nok?
Senest rettet af Refraktorius 31. okt 2009, 20:48, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: indsat et "s" ;-)

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Re: Må bukken skyde med hagl?`

Indlæg af Froe » 30. okt 2009, 23:32

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad man skal kunne på rygraden, som nyslået jæger.
Vi er alle forskellige hvad angår indlæringsprocesser.
Nogle kan huske alt når det først er læst i en bog. Andre skal have tingene forklaret mere end en gang, og måske også se tingene visuelt / prøve det i praksis.
Det er vel derfor vi vælger at samles i et internetforum - For at dele ud af viden/erfaring, og for at spørge andre når man er i tvivl.
Den fordømmende tone der nogle gange kan præge svarene, er sjovt nok altid begrænset til jagtrelaterede emner. Og det er desværre et træk jeg er stødt på flere steder i jægerkredse.
Jeg er glad for at jeg indtil videre har kunne nøjes med at søge råd i andre emner end jagt. Jeg må stille mine dumme spørgsmål om jagt i privat vennelag, hvor det er personer der kan tilgive mig min eventuelle uvidenhed og manglende erfaring.

Det kan selvfølgelig også bare være mig der er for nærtagende, og ikke kan tage højde for andre meneskers manglende evner i diplomatisk formulering. :???:

Ang. patroner. Jeg skulle også lige læse den 2 gange, men valgte at tolke det som et spørgsmål om hagl str.3 er et ok valg.

Hvis jeg havde været første mand til at svare, kunne det have været formuleret så neutralt som:

Hej Iversen - Buk må skydes på lige fod med Rå & Lam i tidsrummet 01.10-15.01.
Se evt. alle jagttider på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13106
Dit spørgsmål om patronvalg.. Jeg regner med at du mener at du vil lade med 2 patroner i haglstørrelse 3?
Det er et fint valg til både fasan, ænder og rådyr.
Knæk og bræk i morgen

Hilsen Per
(der vil lade med 2*4 i bøssen på søndag).
Dixi !

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 31. okt 2009, 08:23

Tillykke med jagttegnet.

Forvirringen omkring bukken opstår nok når kun bukken må skydes med riffel under sommerjagten. Om efteråret starter en generel jagt på rådyr d1.10 og her skelnes ikke mellem buk, rå eller lam.

3 hagl kan være lidt stort til små fugle som sneppe eller bekkasin. Men er udemærket til råvildt og hare. Jeg ville nok foretrække 4 eller 5 hagl. Men alt efter gevær og skytte så er der kun en måde og finde ud af hvad der passer til dig, og det er træning.

Knæk og bræk.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 14 times

Indlæg af Stoffer » 31. okt 2009, 11:05

Hej,

Velkommen til en ny jæger.

Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme eller uhøflige svar!!

Knæk og bræk fremover

Stoffer

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 31. okt 2009, 13:47

Jeg har haft jagttegn i 20 år i år... Og ved I hvad - jeg kender overhovedet ikke jagttiderne.... !!! Er det et problem!!! Næhhh... hvis blot jeg læser op på det inden hver jagt - så går det nok!

Jeg gider ikke at lære ligegyldige ting udenad - det har jeg gjort rigeligt i militæret. Selv i dag kan jeg huske hvor mange signal patroner der er på 2´er vognen i en infanterideling - og hvilken farve de er i..... Det er sikkert lavet om utallige gange siden...

Man bør læse sine indlæg igennem et par gange inden man poster dem - personligt retter jeg gerne stavefejl m.m. via "editer" knappen efter de er postet... På den måde får man også bedre svar.

Og så bør vi andre nok have som udgangspunkt "uskyldig indtil det modsatte er bevist" - især med nye medlemmer på forummet....

Og for øvrigt :welcome:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Explorer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Må bukken skydes med hagl?

Indlæg af Explorer » 31. okt 2009, 21:33

Hvis det er første gang du skal prøve at skyde til råvildt er der et par tommelfingerregler at gå efter så du ikke kommer helt galt afsted.

Det er altid godt at have øvet på skydebanen, og der er det kanin på div sportingbaner der kommer nærmest råvildtets bevægelsesmønster

Skyd ikke til råvildt på længere afstande end 15m, specielt når vi kommer længere hen på sæsonen hvor pelsen kan være meget kraftig og nærmest ikke til at skyde gennem.

Når man bliver sat af på post er det godt at notere sig hvor langt ude de 15m egentlig er, for når der kommer råvildt så går det hele meget hurtigt, og derfor også sikre sig hvor naboskytten er. Det er altid godt at danne sig et billede af hvor man egentlig vil skyde hvis der kommer vildt.

Undlad altid at skyde ind i såten mht hunde og drivere, det bliver oftest nævnt på parolen inden der jages

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 1. nov 2009, 23:06

:goodpost:

Lad os få mere :Hug: og :drinking: i stedet for :evil: , :Catfight: og :mob:

(Og væmmes man over indlæg, så brug den lille dødningehoved-ikon nederst til højre til at henlede moderatorerne opmærksomhed på det... så kigger vi på det)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 1. nov 2009, 23:09

From me to you, Refrak: :Hug:

:biggrin:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 3. nov 2009, 09:02

Jeg har ryddet op i denne tråd og fjernet et par indlæg der ikke relaterede alt for meget til emnet :blink:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar