Hvilket er en gang klamp. Er ret sikker på, at der er en række forsikringsselskaber der ikke er helt enige i det. Ellers ville det sgu nok hurtigt blive svært at få tegnet en forsikringLines skrev:Bilen er ifølge loven et "offenligt tilgængeligt sted"[...]
Politiet ved tilsyneladende ikke for meget om våbenloven...
- NNielsen
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Mariagerfjord
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Politiet ved tilsyneladende ikke for meget om våbenloven...
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Bilen skal ikke forstås som et "offentligt tilgængeligt sted". Men derimod at besiddelsen af kniv eller dolk også gælder, når kniven besiddes i et køretøj på et offentligt tilgængeligt sted.Lines skrev:Bilen er ifølge loven et "offenligt tilgængeligt sted" , og det er flintrende ligegyldigt hvor i bilen kniven befinder sig.
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Medmindre kniven altså ligger i en værktøjskasse....hvis man skal tro Arne WissingHePe skrev: Bilen skal ikke forstås som et "offentligt tilgængeligt sted". Men derimod at besiddelsen af kniv eller dolk også gælder, når kniven besiddes i et køretøj på et offentligt tilgængeligt sted.

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
JVF våbenloven anses bilen som et "offenligt tilgængeligt sted" såfremt den befinder sig på offenligt tilgængelige steder.
Citat fra politi.dk:
Citat fra politi.dk:
http://www.politi.dk/da/servicemenu/bag ... 092009.htmBilen anses i øvrigt som et offentligt tilgængeligt sted, når den befinder sig på offentligt tilgængelige steder.
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Bare fordi politiet siger sådan, har det ikke nødvendigvis hjemmel i våbenlovgivningen, det har vi efterhånden set flere gange.Lines skrev:JVF våbenloven anses bilen som et "offenligt tilgængeligt sted" såfremt den befinder sig på offenligt tilgængelige steder.
Citat fra politi.dk:http://www.politi.dk/da/servicemenu/bag ... 092009.htmBilen anses i øvrigt som et offentligt tilgængeligt sted, når den befinder sig på offentligt tilgængelige steder.

Kan du finde et sted i våbenloven hvor der står at en bil klasificeres som "et offentlig tilgængeligt sted"?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
Topcat:
Men her tror jeg faktisk de har ret. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde noget bedre dokumentation.
Det har du selvfølgelig ret i. Ikke mindst denne tråd er et godt eksempel på dette.Bare fordi politiet siger sådan, har det ikke nødvendigvis hjemmel i våbenlovgivningen, det har vi efterhånden set flere gange.
Men her tror jeg faktisk de har ret. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde noget bedre dokumentation.
Her er dokumentationen:
Våbenlovens § 4 stk. 1:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=125806
Våbenlovens § 4 stk. 1:
Det afgørende ord er "besidde" , hvilket du gør når du har den i din bil.§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=125806
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 15 times
- HePe
- Platin Member
Det har du ret i. Men det gør fortsat ikke bilen til et "offentligt tilgængeligt sted". Bilen er ikke offentligt tilgængelig.Lines skrev:Her er dokumentationen:
Våbenlovens § 4 stk. 1:
Det afgørende ord er "besidde" , hvilket du gør når du har den i din bil.§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk
Der er tale om situationer, hvor køretøjer befinder sig på offentligt tilgængelige steder.
Se indlæg i denne tråd Emne: våbenloven ang knive
Hepe:
Ok. Det var måske en lidt dårlig formulering jeg kom med indledningsvis.Det har du ret i. Men det gør fortsat ikke bilen til et "offentligt tilgængeligt sted". Bilen er ikke offentligt tilgængelig.
Der er tale om situationer, hvor køretøjer befinder sig på offentligt tilgængelige steder.
- HePe
- Platin Member
Næh.. men du hoppede elegant på politiets limpind og den forkerte oplysning på politi.dk..Lines skrev:Hepe:Ok. Det var måske en lidt dårlig formulering jeg kom med indledningsvis.Det har du ret i. Men det gør fortsat ikke bilen til et "offentligt tilgængeligt sted". Bilen er ikke offentligt tilgængelig.

Se desuden Emne: Oplysninger om knivregler på politiets hjemmeside
ARGH....... Er vi nu ikke ude i flueknepperi.
Når politiet skriver:
Hvis man tager citatet ud af den rette sammenhæng er det selvfølgelig det rene sludder.
Men de skriver det under menuen "Knive - våbenloven".
Jeg synes det er en OK formulering som menig mand kan forstå. De skal jo heller ikke blive så tekniske i deres formuleringer at gamle fru Olsen på 85 står af
Når politiet skriver:
Så er det selvfølgelig i forhold til knivloven der menes.Bilen anses i øvrigt som et offentligt tilgængeligt sted, når den befinder sig på offentligt tilgængelige steder.
Hvis man tager citatet ud af den rette sammenhæng er det selvfølgelig det rene sludder.
Jeg synes det er en OK formulering som menig mand kan forstå. De skal jo heller ikke blive så tekniske i deres formuleringer at gamle fru Olsen på 85 står af

- HePe
- Platin Member
Sjovt at du nu mener, at det er en OK formulering, som menigmand kan forstå. Jeg har ellers brugt et par indlæg på at forklare dig, hvordan det skal forstås...Lines skrev:ARGH....... Er vi nu ikke ude i flueknepperi.
Når politiet skriver:Så er det selvfølgelig i forhold til knivloven der menes.Bilen anses i øvrigt som et offentligt tilgængeligt sted, når den befinder sig på offentligt tilgængelige steder.

-
- Silver Member
- Interesser: jagt, våben og skydning
- Geografisk sted: Fyn, DK.
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 1 time
Er det ikke dårligt dansk? Selv om kniven ligger hjemme, besidder (ejer)§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk
jeg den jo alligevel.. Altså kan/må jeg ikke opholde mig på et offentligt sted...
Det gør ikke tilværelsen nemmere...

Mvh Anders
Citat:
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolkEr det ikke dårligt dansk? Selv om kniven ligger hjemme, besidder (ejer)
jeg den jo alligevel.. Altså kan/må jeg ikke opholde mig på et offentligt sted...
Mvh Anders
Just my point.
Gamle fru hansen på 85 ville næppe forstå den officielle lovtekst.
Senest rettet af Slettet bruger 17. okt 2009, 21:31, rettet i alt 1 gang.
HePe:

Det er muligt , men ganske unødvendigt da jeg aldrig har været i tvivl om hvordan det skulle forståsSjovt at du nu mener, at det er en OK formulering, som menigmand kan forstå. Jeg har ellers brugt et par indlæg på at forklare dig, hvordan det skal forstås...![]()

- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 15 times
"Ved anholdelsen var tyven i besiddelse af de stjålne varer".Lines skrev:Citat:
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolkEr det ikke dårligt dansk? Selv om kniven ligger hjemme, besidder (ejer)
Mvh Anders
Just my point.
Gamle fru hansen på 85 ville næppe forstå den officielle lovtekst.
Den forstår fru Hansen nu nok, så det er næppe sproget der er problemet.
Måske ikke lige den sætning. Men helt gennerelt har mange mennesker svært ved at forstå våbenlovens "tekst og bogstav".
På TV2's hjemmeside har de eksempelvis fået mange henvendelser fra folk der var i tvivl.
Politiet har også fået masser af henvendelser. Så visse folk har vanskeligheder med at forstå lovsprog.
Derfor er det vigtigt at forklare loven på et sprog som menig mand forstår.
Det er bare smadder ærgeligt når politiet kommer med usande fortolkninger af loven , når de prøver at gengive den på forståligt dansk til gamle fru Hansen , det er der efterhånden mange eksempler på de har gjort. Så mange at jeg er af den overbevisning at flere politifolk heller ikke forstår loven.
På TV2's hjemmeside har de eksempelvis fået mange henvendelser fra folk der var i tvivl.
Politiet har også fået masser af henvendelser. Så visse folk har vanskeligheder med at forstå lovsprog.
Derfor er det vigtigt at forklare loven på et sprog som menig mand forstår.
Det er bare smadder ærgeligt når politiet kommer med usande fortolkninger af loven , når de prøver at gengive den på forståligt dansk til gamle fru Hansen , det er der efterhånden mange eksempler på de har gjort. Så mange at jeg er af den overbevisning at flere politifolk heller ikke forstår loven.
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
FDM skriver flg:
Bilejere risikerer at komme på kant med loven, hvis de kører med en kniv på over syv cm’s længde. Og mere barokt: Det gælder også køkkenknive i autocamperen.
http://www.fdm.dk/nyheder/biler-udstyr/ ... tocamperen
Bilejere risikerer at komme på kant med loven, hvis de kører med en kniv på over syv cm’s længde. Og mere barokt: Det gælder også køkkenknive i autocamperen.
http://www.fdm.dk/nyheder/biler-udstyr/ ... tocamperen
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Verny
- Bronze Member
- Interesser: Lerdue skydning
- Geografisk sted: sydsjælland
hvordan skeller man så mellem en køkken kniv og en anden kniv? for en køkken kniv kan jo godt være over 12 cm hvis nu vi siger jeg har en 30 cm bowie kniv som køkken kniv er den så lovlig?
Heinrich
- NAndersen
- Bronze Member
- Interesser: Våben og knive
- Geografisk sted: Vestsjælland
Noget med hvad den er udformet til... er man i tvivl kan man vel spørge producenten om det var meningen at den skulle bruges som køkkenredskab.
Der står ikke noget om køkkenknive i loven, bare noget med at en kniv må anvendes uden tilladelse til det, den er udformet til, hvis den iøvrigt ikke er ulovlig, som f.eks. de fleste foldeknive :crying:
Der står ikke noget om køkkenknive i loven, bare noget med at en kniv må anvendes uden tilladelse til det, den er udformet til, hvis den iøvrigt ikke er ulovlig, som f.eks. de fleste foldeknive :crying: