Fastboltning af skab
-
- Gold Member
- Interesser: sjovt
- Geografisk sted: region hovedstaden
Fastboltning af skab
Sikrings skabe (er det under 250 eller 1000kg) skal fast boltes.
Det er så fint nok.
Men jeg syntes at jeg har læst noget et eller andet sted om at boltene skal sættes i en bestemt dybde. Hvor hulen står det ? (mener det var 9cm)
Eller er der andre krav til montering ? her tænker jeg på brand bestandighed og træk styrke.
er der forskel på eventuelle krav til afstboltning af skafor blå/rød, grade 0,1,2,3 osv. ?
Jeg har luret at en nylon pløk og en fransk skrue ikke er den korrekte løsning ;-)
Det er så fint nok.
Men jeg syntes at jeg har læst noget et eller andet sted om at boltene skal sættes i en bestemt dybde. Hvor hulen står det ? (mener det var 9cm)
Eller er der andre krav til montering ? her tænker jeg på brand bestandighed og træk styrke.
er der forskel på eventuelle krav til afstboltning af skafor blå/rød, grade 0,1,2,3 osv. ?
Jeg har luret at en nylon pløk og en fransk skrue ikke er den korrekte løsning ;-)
- Riddersholm
- Platin Member
- Interesser: Våben, Jagt, Sport
- Geografisk sted: Rogaland, Norge
- Been thanked: 1 time
Re: Fastboltning af skab
Et Sikringsskab IKKE et våbenskab, men et sikringsskab, skal ikke fastboltes vis det vejer over 250 kg, dog vis det er våbenskabe, skal det veje mindst 1000kg før det ikke skal boltes.
Et skringsskab skal fastgøres med minimum 4 bolt af Ø10 mm i diameter i på 4 punkter, derud over skal boltene havde stabilt bygnings indgreb i minimum 100mm, derud over skal boltene være placeret så tæt på skabet indvendige hjøner som muligt, og må maks placeres 100mm derfra, for at visse forsikrings selvskaber godttager det.
Det fik jeg afvide af en mand der arbejde med sådan sager.
Se Denne PDF ellers http://www.dls-jagt.dk/jagt/artikler/va ... vaaben.pdf
Et skringsskab skal fastgøres med minimum 4 bolt af Ø10 mm i diameter i på 4 punkter, derud over skal boltene havde stabilt bygnings indgreb i minimum 100mm, derud over skal boltene være placeret så tæt på skabet indvendige hjøner som muligt, og må maks placeres 100mm derfra, for at visse forsikrings selvskaber godttager det.
Det fik jeg afvide af en mand der arbejde med sådan sager.
Se Denne PDF ellers http://www.dls-jagt.dk/jagt/artikler/va ... vaaben.pdf
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
-
- Gold Member
Det var trist at høre. mine væge er kun 9cm tykke.
10cm sætdybde for en ø10 gevindstang i klister monteret i beton gør at man kan hænge 5Ton op. Gør man det samme med mursten falder vægen bare sammen. Se det er nok de færreste der har et solidt fastboltet skab hvis 5 tons per bolt er kravet.
10cm sætdybde for en ø10 gevindstang i klister monteret i beton gør at man kan hænge 5Ton op. Gør man det samme med mursten falder vægen bare sammen. Se det er nok de færreste der har et solidt fastboltet skab hvis 5 tons per bolt er kravet.
-
- Silver Member
- Interesser: jagt, våben og skydning
- Geografisk sted: Fyn, DK.
- Has thanked: 16 times
Citat retsinfo: "Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende. "
Som den opmærksomme læser vil bemærke, er der intet krav til styrken af fastgørelsen,
kun at den skal være "forsvarlig" ej heller krav til tykkelsen af vægge eller gulv.
Hvis man bolter så godt man kan, i de vægge/gulve man har, må det være godt.
Mvh Anders
Som den opmærksomme læser vil bemærke, er der intet krav til styrken af fastgørelsen,
kun at den skal være "forsvarlig" ej heller krav til tykkelsen af vægge eller gulv.
Mvh Anders
-
- Gold Member
Super
Det var den udlægning jeg gerne ville høre. Jeg turde bare ikke selv konkludere den.
Min forankring bliver stadig bedre end hvis det var en murstens mur. ca 80% stærkere.
Det var den udlægning jeg gerne ville høre. Jeg turde bare ikke selv konkludere den.
Min forankring bliver stadig bedre end hvis det var en murstens mur. ca 80% stærkere.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Snedig udlægning Anders, og jeg tror du har ret.300win skrev:Citat retsinfo: "Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende. "
Mvh Anders
Da jeg fik mit skab fra Skyttebutikken, medfulgte en instruktion hvoraf det fremgik, at skabet skal boltes fast med mindst 4 stk. 10 mm bolte, som sidder mindst 100 mm i mur eller gulv, så sådan har jeg gjort. Jeg har hele tiden opfattet det sådan, at denne fastboltning er en del af Skafor blå godkendelsen, og derfor et indirekte lovkrav.
Men formuleringen i bekendtgørelsen, med det knap så præcise "forsvarligt fastboltet" er jo i virkeligheden en dispensation fra instruktionens krav. Jeg er nemlig meget enig i, at en 70 mm bolt og et klæbeanker vil give langt mere forsvarlig fastboltning end en 120 mm bolt der går helt igennem muren, og som derfor kan fjernes med en vinkelsliber fra "bagsiden".
Dejligt med nogle regler der giver plads til den fornuftigste løsning.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
Vær opmærksom på at instruktionen kan være en del af godkendelsen. men så bør det fremgå. Det er jo lettere at bryde et skab op der er "løst" end fastboltet.Lassescout skrev:Snedig udlægning Anders, og jeg tror du har ret.300win skrev:Citat retsinfo: "Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende. "
Mvh Anders
Da jeg fik mit skab fra Skyttebutikken, medfulgte en instruktion hvoraf det fremgik, at skabet skal boltes fast med mindst 4 stk. 10 mm bolte, som sidder mindst 100 mm i mur eller gulv, så sådan har jeg gjort. Jeg har hele tiden opfattet det sådan, at denne fastboltning er en del af Skafor blå godkendelsen, og derfor et indirekte lovkrav.
Men formuleringen i bekendtgørelsen, med det knap så præcise "forsvarligt fastboltet" er jo i virkeligheden en dispensation fra instruktionens krav. Jeg er nemlig meget enig i, at en 70 mm bolt og et klæbeanker vil give langt mere forsvarlig fastboltning end en 120 mm bolt der går helt igennem muren, og som derfor kan fjernes med en vinkelsliber fra "bagsiden".
Dejligt med nogle regler der giver plads til den fornuftigste løsning.
- Paco
- Gold Member
- Interesser: Bukke og andejagt
- Geografisk sted: Ringkøbing
Min far havde indbrud i sit hus hvor banditerne brækkédee våbenskabet op med et koben
betjenten der kom ud sagde faktisk at det var fordi, den var boltet så godt fast at det kunne lade sig gørre!
så mit skab er barre boltet med 6mm spåndskruger !!!! lovligt eller ej!

så mit skab er barre boltet med 6mm spåndskruger !!!! lovligt eller ej!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Hvad skulle os der bor et sted med trævægge så gøre?Lassescout skrev: Da jeg fik mit skab fra Skyttebutikken, medfulgte en instruktion hvoraf det fremgik, at skabet skal boltes fast med mindst 4 stk. 10 mm bolte, som sidder mindst 100 mm i mur eller gulv, så sådan har jeg gjort. Jeg har hele tiden opfattet det sådan, at denne fastboltning er en del af Skafor blå godkendelsen, og derfor et indirekte lovkrav.
Har man en sav med snupper man jo bare væggen med sammen med skabet, vil dog ønske dem held og lykke med at få skabet ned fra 5. sal..

Det var ikke helt nemt at få op og den gang var det tomt.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, skydning
- Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
- Has thanked: 2 times
sæt 4 franske skruer i gulv og 2 i væggen, hvis du har træhus.Schmidt skrev:Hvad skulle os der bor et sted med trævægge så gøre?Lassescout skrev: Da jeg fik mit skab fra Skyttebutikken, medfulgte en instruktion hvoraf det fremgik, at skabet skal boltes fast med mindst 4 stk. 10 mm bolte, som sidder mindst 100 mm i mur eller gulv, så sådan har jeg gjort. Jeg har hele tiden opfattet det sådan, at denne fastboltning er en del af Skafor blå godkendelsen, og derfor et indirekte lovkrav.
Har man en sav med snupper man jo bare væggen med sammen med skabet, vil dog ønske dem held og lykke med at få skabet ned fra 5. sal..![]()
Det var ikke helt nemt at få op og den gang var det tomt.
jo bedre skabet er sat fast jo længere tid skal banditerne kæmpe med at få det fri...
Reglerne for skafor blå, er den maksimale gennembrydningstid også gældende for hvis det fjernes..
... nu med en masse kort uden funktion ...
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Med de snarligt kommende regler om opbevaring af ammunition i skafor blå, er vi mange der får et ekstra våbenskab.
Hvis pladsen tillader det vil det jo være oplagt at bolte de 2 skabe sammen, så det bliver så meget mere besværligt at løbe afsted med.
Tak til Glockster for ideen
Men... Vil man mon ved at bore 4 huller i siderne på sine skabe miste godkendelsen?
Ikke at jeg kunne forestille mig at politiet vil have noget imod ekstra sikring.
Jeg tænker mere på forsikringsfælden ! Vi ved jo alle at hvis de får en chance for at slippe for at udbetale erstatning, så er de ikke sene om at udnytte den.
Hvis pladsen tillader det vil det jo være oplagt at bolte de 2 skabe sammen, så det bliver så meget mere besværligt at løbe afsted med.
Tak til Glockster for ideen

Men... Vil man mon ved at bore 4 huller i siderne på sine skabe miste godkendelsen?
Ikke at jeg kunne forestille mig at politiet vil have noget imod ekstra sikring.
Jeg tænker mere på forsikringsfælden ! Vi ved jo alle at hvis de får en chance for at slippe for at udbetale erstatning, så er de ikke sene om at udnytte den.
Dixi !
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Et alternativ til bolte kan sagtens være at lime de to skabe sammen med en god epoxy, specielt hvis man ikke har umiddelbare planer om at skille skabene fra hinanden igenFroe skrev: Hvis pladsen tillader det vil det jo være oplagt at bolte de 2 skabe sammen, så det bliver så meget mere besværligt at løbe afsted med.
Tak til Glockster for ideen![]()

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Århus
Hvad gør man egentligt, hvis man ikke har mulighed for, at få skabet sat helt tæt til væggen? Mit skab står cirka 4-5 cm fra væggen, og har ikke fundet anden løsning end gulvet endnu.
Har tænkt på, at sætte et stykke træ bagved skabet, som lukker hullet, men ved ikke om et er gangbart.
Ellers vil jeg sætte skabet op på 2 fliser, så jeg kommer over hindringen, og derefter sætte skabet mod væggen.
Mvh.
Har tænkt på, at sætte et stykke træ bagved skabet, som lukker hullet, men ved ikke om et er gangbart.
Ellers vil jeg sætte skabet op på 2 fliser, så jeg kommer over hindringen, og derefter sætte skabet mod væggen.
Mvh.
Nyt projekt: www.motionogmad.dk
-
- Gold Member
Mit skab står på en MDF plade. men det er for at skåne det fine træ gulv mod "sætnings skader".
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og fiskeri
- Geografisk sted: sjælland
Er i sikre på det ? jeg mener det er et lov krav at det skal boltes fast og gerne med en proffesionel til at gøre det for at undgå en sag på halsen.
:shame:

- Riddersholm
- Platin Member
Alle skabe der vejer under 1000kg skal boltes fast. Færdig arbejde.Nyjæger1 skrev:Er i sikre på det ? jeg mener det er et lov krav at det skal boltes fast og gerne med en proffesionel til at gøre det for at undgå en sag på halsen.:shame:
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
-
- Silver Member
Citat Retsinfo: "Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende."
Jamen, så tager vi den da bare en gang til for Prins Knud....
Ingen krav til andet end "forsvarlig" fastboltning.
Ingen krav til proffessionel hjælp.
Ingen krav til væggenes eller gulvenes beskaffenhed eller tykkelse.
Ingen krav til boltenes længde eller tykkelse.
Ovenikøbet må man bolte til "eller lignende", hvad det så er....
Så igen: Hvis man bolter så godt det er muligt,
i de vægge eller gulve man nu har, men de bolte der nu passer
i hhv. skab og gulv/væg, må det være godt..
Mvh Anders
Mvh Anders
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg forstår godt at der er plads til misforståelser her. Jeg citerer lige fra instruktionen som fulgte med mit skab;
Det er mit bud, at ingen nok så emsig politimand kan få dig dømt for ulovlig opbevaring hvis du f.eks. har fastgjort med 70 mm bolte og klæbeanker, istedet for med 120 mm gennemgående bolte. Men hvad forsikringsselskaberne kan komme i tanker om at bruge som undskylning for at undlade at betale, det har jeg ikke rigtig fantasi til at forestille mig.
Men læg mærke til, at det er en instruktion som følger med skabet. Lovkravet er mindre specifikt, og siger som Anders beskriver, blot at man skal gøre det så godt som muligt. Jeg kan også godt lide formuleringen " Gulv, væg eller lignende". Hvis man nu forestiller sig, at man bor i et hus hvor gulvet er af træ, væggene af gipsplader, men der er bærende søjler, som hverken danner væg eller gulv, af armeret beton. Så giver den gældende bestemmelse mulighed for at gøre det eneste rigtige: fastboltning til en bærende søjle.Alle sikringsskabe, Skafor godkendte skabe, skal fastboltes til stabil bygningsdel jf. gældende SKAFOR regler. Fastboltningen skal ske ved mindst 4 punkter med min. Ø 10 mm bolte. Boltenes indgreb i bygningsdel skal være mindst 100 mm.
Ved anden montage, skal foreligge installationserklæring fra Skafor godkendt installatør. Skabene er leveret med 4 stk. 10,5 mm huller i bund og bagside, således at skabet kan fastspændes til gulv eller væg.
Til fastspænding benyttes de medleverede boltesæt, bestående af min:
4 stk. Dybel S12
4 stk. Bolte M10x 120 mm, DIN571
Det er mit bud, at ingen nok så emsig politimand kan få dig dømt for ulovlig opbevaring hvis du f.eks. har fastgjort med 70 mm bolte og klæbeanker, istedet for med 120 mm gennemgående bolte. Men hvad forsikringsselskaberne kan komme i tanker om at bruge som undskylning for at undlade at betale, det har jeg ikke rigtig fantasi til at forestille mig.
Hilsen Lasse.
- Riddersholm
- Platin Member
Vis du ikke fastbolter skabet ved mindst 4 punkter med min. Ø 10 mm bolte. hvor boltenes indgreb i væggen eller gulvet er mindst 100mm så er din Skafar Blå godkendelse røget sig en tur, for boltningen er en den DEL af din godkendelse og er den ikke opfyldt ja så står du nu bare med et skab der fint står og glor som intet forsikringsselvskab vil forsikre..300win skrev:Citat Retsinfo: "Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende."
Mvh Anders
Derfor er det altid en god ide at få dit forsikrings selvskab ud og se på skabet, og selv godkende det som værende iorden og få et stykke papir på det, som så ikke skal ligge i skabet

Desuden er en normal murersten 10,5mm i breden, så det er jo faktisk godkendt vis man lige fikser den igennem sådan et par

Der til skal det siges at der nok ikke vil være en Betjent der vil gøre noget ved det vis du bruger mindre bolte, men vis du har kylet den på af en Gipsvæg så er jeg sikker på at hammeren falder, derimod er dit forsikrings selvskab sku ligeglad med om du ha brugt 99,9mm væg, for det skal være 100mm også betaler de sku ikke vis de kan slippe, derfor GØR DET NU RIGTIGT!!
Senest rettet af Riddersholm 16. nov 2009, 20:57, rettet i alt 1 gang.
- Labgirl
- Silver Member
- Interesser: Jagt,hund
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 6 times
Mit forsikringsselskab har så svaret retur at så længe våben opbevares efter gældende lovgivning dækker de - for jeg forespurgte selvfølgelig - for at være helt sikker 

-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland KBH
Ved ikke om det er dit skab specifikt så, der kræver 10mm bolte for mit skab der også er blå blev leveret med 8mm huller i skabet.Riddersholm skrev:Vis du ikke fastbolter skabet ved mindst 4 punkter med min. Ø 10 mm bolte. hvor boltenes indgreb i væggen eller gulvet er mindst 100mm så er din Skafar Blå godkendelse røget sig en tur, for boltningen er en den DEL af din godkendelse og er den ikke opfyldt ja så står du nu bare med et skab der fint står og glor som intet forsikringsselvskab vil forsikre..300win skrev:Citat Retsinfo: "Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende."
Mvh Anders
Derfor er det altid en god ide at få dit forsikrings selvskab ud og se på skabet, og selv godkende det som værende iorden og få et stykke papir på det, som så ikke skal ligge i skabet![]()
Desuden er en normal murersten 10,5mm i breden, så det er jo faktisk godkendt vis man lige fikser den igennem sådan et par![]()
Der til skal det siges at der nok ikke vil være en Betjent der vil gøre noget ved det vis du bruger mindre bolte, men vis du har kylet den på af en Gipsvæg så er jeg sikker på at hammeren falder, derimod er dit forsikrings selvskab sku ligeglad med om du ha brugt 99,9mm væg, for det skal være 100mm også betaler de sku ikke vis de kan slippe, derfor GØR DET NU RIGTIGT!!
Og mht. 100mm, så er det stor set teknisk umuligt i mange moderne huse på den måde de er bygget på med en skalmur af gips, eller træ, og varmeslanger lagt ned i gulvet. Så tror at man skal slå lidt koldt vand i blodet og læse hvad der står i loven, og ikke hvad de enkelte våbenskabs fabrikanter foreskriver.
-
- Silver Member
Rigtigt må være i henhold til lovteksten, og ikke en eller anden selvopfunden regel.Riddersholm skrev: Vis du ikke fastbolter skabet ved mindst 4 punkter med min. Ø 10 mm bolte. hvor boltenes indgreb i væggen eller gulvet er mindst 100mm så er din Skafar Blå godkendelse røget sig en tur, for boltningen er en den DEL af din godkendelse og er den ikke opfyldt ja så står du nu bare med et skab der fint står og glor som intet forsikringsselvskab vil forsikre..
Derfor er det altid en god ide at få dit forsikrings selvskab ud og se på skabet, og selv godkende det som værende iorden og få et stykke papir på det, som så ikke skal ligge i skabet![]()
Desuden er en normal murersten 10,5mm i breden, så det er jo faktisk godkendt vis man lige fikser den igennem sådan et par![]()
Jeg har aldrig set anden lovtekst end den anførte. Det er muligt, at fabrikanten af skabet
har en ANBEFALING, men det er IKKE et lovkrav.
Riddersholm, du må komme med referencer, og ikke udokumenterede påstande.
Dette er ikke en diskussion om smag og behag, men om faktiske, dokumenterbare forhold.
Indtil andet foreligger, må jeg anse dine postulater for udokumenterede.
Din egen indscannede brochure fra det kriminalpræventive råd
nævner heller ikke med et eneste ord dimensioner på hverken bolte
eller vægge/gulve.
Mit forsikringsselskab er mægtigt fornøjet med min fastboltning,
da den er lavet i overensstemmelse med gældende lovtekst.
I øvrigt med 8mm bolte, da skabet er forberedt til disse.
Mvh Anders
Senest rettet af 300win 17. nov 2009, 11:18, rettet i alt 1 gang.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
300win skrev: Rigtigt må være i henhold til lovteksten, og ikke en eller anden selvopfunden regel.
Jeg har aldrig set anden lovtekst end den anførte. Det er muligt, at fabrikanten af skabet
har en ANBEFALING, men det er IKKE et lovkrav.
Riddersholm, du må komme med referencer, og ikke udokumenterede påstande.
Dette er ikke en disussion om smag og behag, men om faktiske, dokumenterbare forhold.
..........
Mvh Anders

Der er regler nok man skal efterleve, uden man behøver indføre sine egne skærpelser...

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- XaVieR
- Banned
- Interesser: Alt mulig..
- Geografisk sted: Ringkøbing området.
- Has thanked: 1 time
Jeg har sammen med mit 250 kg tunge skafor blå skab modtaget en seddel der lå i skabet, hvor der stod netop det som Riddersholm påpeger, nemmerlig at skafor blå godkendelsen kun gælder såfremt man bolter det fast på den måde.. om det er lov mæssigt korrekt skal jeg ik gøre mig klog på, men da jeg monterede mit skab var det, det jeg gik ud fra.. jeg scanner gerne papiret ind hvis nogen sku ønske og se det, og jeg stadig kan finde det.
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen
-
- Gold Member
Når ja. jeg fik jo mit skab i dag. til min overraskelse var der 3 huller i skabet beregnet til fastboltning. standart hullet i bunden og to i bagpladen de havde boret til ære for mig. efter en kort samtale med sælger skulle jeg bare bolte det fast i enten det i bunden eller de to i bagpladen. det ville være alt rigeligt. Skabet er et brandsikkert pengeskab (S60P EN1143/1-1).
Så det med 4 bolte er altså kun skafor blå da de er for bløde til at en fastboltning er nok.
Så det med 4 bolte er altså kun skafor blå da de er for bløde til at en fastboltning er nok.