Tilladelsesform på håndvåben?
- Sako75
- Gold Member
- Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Tilladelsesform på håndvåben?
Sidder lige og snakker sammen med et par gode jagtvenner.
Vi kom til at snakke om pistoltilladelser, når nu køber en pistol/revolver får man at vide at man sal have tilladelse til den via skytteforening.
Den første er jeg selv med på da jeg selv er medlem, men den med at få tilladelsen af politiet hvordan virker den lige, og hvem er det der har tilladelse til et håndvåben gennem politiet og ikke via skytteforening?
Vi kom til at snakke om pistoltilladelser, når nu køber en pistol/revolver får man at vide at man sal have tilladelse til den via skytteforening.
Den første er jeg selv med på da jeg selv er medlem, men den med at få tilladelsen af politiet hvordan virker den lige, og hvem er det der har tilladelse til et håndvåben gennem politiet og ikke via skytteforening?
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."
- Yamamoto
- Platin Member
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Re: Tilladelsesform på håndvåben?
Ikke ret mange! Rygter siger at der er et par juvelerer og nogle natlæger som har tilladelse gennem politiet, men det er som sagt kun rygter.Sako75 skrev:....hvem er det der har tilladelse til et håndvåben gennem politiet og ikke via skytteforening?
- Schibbye
- Silver Member
- Interesser: Våben,
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Been thanked: 2 times
Hej
Enkelte våbenhandlere har også i tidernes løb fået personlig påtegning, men det er ikke normalt...
Jeg har tidligere forespurgt lidt på en M1A/M14 eller en repeter riffel i 300 Win Mag.. Det faldt ikke i god jord...
Reglerne om rifler og skytteforening er dog også helt i hampen, som det blev sagt mellem linjerne...
Der kan såvidt jeg ved ikke gives tilladelse til virksomheder i dk, underordnet om der drives Vagt/bodyguard virksomhed.
Det kan dog til enhver tid lade sig gøre... Kongen sidder bag skranken som en god mand en gang sagde til mig
Enkelte våbenhandlere har også i tidernes løb fået personlig påtegning, men det er ikke normalt...
Jeg har tidligere forespurgt lidt på en M1A/M14 eller en repeter riffel i 300 Win Mag.. Det faldt ikke i god jord...
Reglerne om rifler og skytteforening er dog også helt i hampen, som det blev sagt mellem linjerne...
Der kan såvidt jeg ved ikke gives tilladelse til virksomheder i dk, underordnet om der drives Vagt/bodyguard virksomhed.
Det kan dog til enhver tid lade sig gøre... Kongen sidder bag skranken som en god mand en gang sagde til mig

Mvh.
Søren
You will not laugh, You will not cry, You will lean by the numbers - I will teach you !!
Søren
You will not laugh, You will not cry, You will lean by the numbers - I will teach you !!
-
- Gold Member
- Interesser: sjovt
- Geografisk sted: region hovedstaden
Bodyguards for udenlandske diplomater.
Jeg ved der er nogle indsatsledere (redning) der er udstyret med pistol. men hvordan de har fået neglene i dem ved jeg ikke.
Jeg ved der er nogle indsatsledere (redning) der er udstyret med pistol. men hvordan de har fået neglene i dem ved jeg ikke.
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Tilladelsen gennem politiet er stadig kun til sportsskydning, på lige vilkår med en SKV registrering.
Før SKV blev til, fik man tilladelsen på den måde.
Det kan man stadigvæk. På ansøgningen til politiet afkrydser man under skiveskydning, eller hvad der nu står, og man vedlægger medlemsbevis af en skytteforening, samt dokumentetion for min. 2 års medlemsskab.
Der skal vedlægges oplysningsskema som til SKV.
Det eneste man opnår i praksis, er at betale 840kr. (420kr. hvis man har "blå" tilladelse i forvejen) i stedet for 150kr. ved SKV.
Løbetiden er stadig 5 år.
Nogle politikredse gør det ikke mere. Det er det SKV er der for.
Før SKV blev til, fik man tilladelsen på den måde.
Det kan man stadigvæk. På ansøgningen til politiet afkrydser man under skiveskydning, eller hvad der nu står, og man vedlægger medlemsbevis af en skytteforening, samt dokumentetion for min. 2 års medlemsskab.
Der skal vedlægges oplysningsskema som til SKV.
Det eneste man opnår i praksis, er at betale 840kr. (420kr. hvis man har "blå" tilladelse i forvejen) i stedet for 150kr. ved SKV.
Nogle politikredse gør det ikke mere. Det er det SKV er der for.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Gyldighedstiden for en våbentilladelse til pistol (polititilladelse) er kun 2 år.co skrev:Tilladelsen gennem politiet er stadig kun til sportsskydning, på lige vilkår med en SKV registrering.
(Våbenlovens § 6 d, stk. 1, 2. punktum).
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Min sidste tilladelse til pistol, udstedt 2007, gælder da til 2012 ?!?
"In case of panic: don't panic"
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Centurion skrev:Min sidste tilladelse til pistol, udstedt 2007, gælder da til 2012 ?!?
I skylder lige at fortælle om jeres tilladelse er SKV eller en polititilladelse. Ellers giver jeres kommentarer ingen mening.Dumpe skrev:og min gælder "indtil videre"
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Min tilladelse er en SKVCaspian1911 skrev:Centurion skrev:Min sidste tilladelse til pistol, udstedt 2007, gælder da til 2012 ?!?I skylder lige at fortælle om jeres tilladelse er SKV eller en polititilladelse. Ellers giver jeres kommentarer ingen mening.Dumpe skrev:og min gælder "indtil videre"
"In case of panic: don't panic"
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Yeps, der er gyldigheden for nye tilladelser 5 år.
"Gamle" kan have gyldigheden "indtil videre"
"Gamle" kan have gyldigheden "indtil videre"
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!