Skafor rød - Hvornår er det påkrævet?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Mech Inf
Silver Member
Silver Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Vestjylland

Skafor rød - Hvornår er det påkrævet?

Indlæg af Mech Inf » 30. nov 2009, 01:05

- Må man opbevare en én pistol i et skafor blå skab?

- Skal en halvautomatisk riffel opbevares i skafor rød skab?

Som jeg læser det, skal man have skafor rød hvis man har mere end 20 jagtvåben.

- Er det korrekt?

- Hvad, hvis våbnene tilhører 3 forskellige personer og opbevares i 3 forskellige skafor blå skabe, men er på samme adresse? Er det lovligt?
.308 all the way!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Skafor rød - Hvornår er det påkrævet?

Indlæg af HappyNanoq » 30. nov 2009, 01:11

Ja. Det må man gerne - én eller to pistoler kræver kun skafor blå.
Hvis man har mere end 10 håndvåben(særligt farlige), kræves skafor rød - eller mere end 20 jagtvåben.

Nej. Halvauto riffel udløser i sig selv ikke krav om skafor rød. medmindre den står sammen med så mange våben, at der er over 20 i alt.

Ja, ved 20 jagtvåben, kræves der skafor rød - eller hvis 10 af dem er særligt farlige våben (kortløbede haglgeværer eller pistoler)

Ved ikke om 3 jægere på samme adresse, må ligge inde med 20 våben hver.... eller tilsammen???
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. nov 2009, 01:37

Happy's svar er ikke helt korrekt, du må ha' op til 25 alm. våben før du skal op i et af de dyre skabe, og du må gerne ha' mere end en eller to pistoler i et Skafor blå skab (op til 10):
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. (BEK nr 997 af 19/10/2009 - Gældende) skrev:Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... Par21_Stk3
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. nov 2009, 01:45

nåja 20 eller 25 :confused: ... huskede ikke teksten, men essensen :oops:

Så de 20 i indlægget og futtede videre med det. :neutral:

:razz:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 30. nov 2009, 05:02

Og så kan vi jo lige tage definitionen af "særligt farlige skydevåben", samt spørgsmålet om flere personers adgang til samme skab.
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev: § 21.

Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:

1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.

2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.

3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.

4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.

Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Indlæg af PerD » 30. nov 2009, 09:23

Bemærk at mange politikredse tæller pumpguns med som særligt farlige.
mvh
Per

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Indlæg af PerD » 30. nov 2009, 09:24

Glemte lige at sige, at et SKAFOR RØD skab er meget dyrt. Det er langt billigere at købe et skab efter den nye norm EN-1143-1 Grad 1. Og det er stort. TIl 25 diverse våben omkring 700 kg.
mvh
Per

Brugeravatar
NNielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Mariagerfjord
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af NNielsen » 30. nov 2009, 12:02

PerD skrev:Bemærk at mange politikredse tæller pumpguns med som særligt farlige.
Men har det hold i noget juridisk, eller er det endnu en smagsdommersag?
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 30. nov 2009, 12:06

PerD skrev:Bemærk at mange politikredse tæller pumpguns med som særligt farlige.
mvh
Per
Hører pumpguns (og halvautomatiske haglbøsser) ikke under "4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2." ?
Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Dette tolker jeg som glatløbede haglgeværer som kan indeholde mere end to patroner, men stadig har en pibelængde på over 55 cm.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 30. nov 2009, 13:47

Den korrekte tolkning må være, at en pumpgun som kun kan indeholde to patroner er et almindeligt jagtgevær. Kan den indeholde mere end to patroner er den omfattet af §2a stk. 2, og er dermed et særligt farligt våben. Til gengæld er alle halvautomater særligt farlige, uanset de kun kan rumme to patroner. Det kommer af § 21 stk. 8 nr. 2).

Det undrer mig ikke, at politikredsene tolker dette forskelligt. Heldigvis er våbenkontorenes afgørelser appelable :biggrin: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 30. nov 2009, 14:09

Lassescout skrev:Den korrekte tolkning må være, at en pumpgun som kun kan indeholde to patroner er et almindeligt jagtgevær. Kan den indeholde mere end to patroner er den omfattet af §2a stk. 2, og er dermed et særligt farligt våben. Til gengæld er alle halvautomater særligt farlige, uanset de kun kan rumme to patroner. Det kommer af § 21 stk. 8 nr. 2).
Ja sådan må det være, selvom det er lidt underligt at halvautomatiske rifler der er plomberede (permanent endda) stadig anses som værende "særligt farlige".
Lassescout skrev: Det undrer mig ikke, at politikredsene tolker dette forskelligt. Heldigvis er våbenkontorenes afgørelser appelable :biggrin: .
Heldigvis gælder det samme også for Rigspolitiets afgørelser. :blink:

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Indlæg af VIPER » 30. nov 2009, 19:48

Og skal vi så ikke være enige om a det er 25 våben eller 10 særligt farlige våben at man må opbevare i et Skafor-blå. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ER du i tvivl så læs lovtæksten. :TOS:

jpb_dk_fr
Newbie
Newbie
Interesser: vildsvinejagt,brugshund, natur
Geografisk sted: Perpignan_sydfrankrig

Indlæg af jpb_dk_fr » 30. nov 2009, 22:06

måske jer er off-topic, men i min storhedstid i dk som importør af ram og cpu'er var jeg simpelthen nød til at have et ordenligt skab til dimserne. Jeg henvendte mig til dengang Danske Bank, Unibank og nogle andre og bad om sikkerhedsafdelingen for skabe og boxe hvor jeg fremlagde mit ønske om at komme billigt til et skab fra en nedlagt filial nu hvor jeg var ung og økonomi-bevidst. Svaret var "hvor er vi glad for din henvendelse, kom og se". Jeg kom og så et lager der minder om dør-lageret i "monsters inc"... Jeg betalte kr.750,- til deres kagekasse og en kasse bajer til en gut med en mini-lastbil og kom hjem med et smukt Rosengrens-Seifert(blå) Min forsikringsmand grinte og sagde. Har du røvet en bank og taget hele skabet med ?? Du behøver ikke at skrue dén der fast i gulvet.

Bytte-købmand længe leve. Håber min erfaring kan bruges. Så vidt vides er der pt bank-boxe i overskud i midsjælland fordi nogle er "på den" :prisoner:

Besvar