Låsehoved / Bundstykker uden tilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
kimmo69
Newbie
Newbie
Geografisk sted: Ribe

Låsehoved / Bundstykker uden tilladelse?

Indlæg af kimmo69 » 9. dec 2009, 22:00

Jeg tænkte bare på, at siden låsehoveder og bundstykker ikke er nævnt som tilladelseskrævende i våbenloven, kan disse da frit besiddes og købes uden tilladelse?
Jen ting er vis, jen ting er vis, har man fåt en bajer, så ska man ud å pis'

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Re: Låsehoved / Bundstykker uden tilladelse?

Indlæg af Dumpe » 9. dec 2009, 22:44

Efter min mening er svaret ja. Låsestole må ikke besiddes uden tilladelse, og efter min mening er en låsestol en ting man sætter noget i, og låsestolen låser så denne ting. Jeg tror til gengæld ikke at der er noget de vil sælge dig et bundstykke( som kunne være tingen), hvorimod slæden på en pistol vil være låsestolen idet den låser piben.
Men det er er, som altid, et gråt område

kimmo69
Newbie
Newbie

Indlæg af kimmo69 » 9. dec 2009, 22:49

Lad os for eksempel tage en AR15. Her er Upper Receiveren vel defineret som låsestolen, idet det er beholderen til låsen. Hvorimod Bolt Carrier og Bolt Head, i dette tilfælde defineret som bundstykke og låsehoved, ikke er nævnt som tilladelseskrævende og derfor frit kan besiddes. Med mindre de definerer Bolt Carrier som låsestol, da denne jo er forbundet med låsehovedet? Jeg er lidt forvirret.

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 9. dec 2009, 23:02

i det tilfælde kan det ikke være upper reciever der er låsestol, men der imod den låsestol der bliver skruet fast på løbet, og derefter bliver skriet fast på upper reciever
det er noget komplekst noget (tankespind)

kimmo69
Newbie
Newbie

Indlæg af kimmo69 » 9. dec 2009, 23:12

Der er bare lige det ved det, at løbet skrues direkte i upper-receiveren på en AR15, så det må jo næsten være upper receiveren der er låsestolen, ligesom på gængse jagtrifler.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 10. dec 2009, 00:31

Bundstykker er ikke omfattet af våbenloven, men ifølge Århus Politi er der dom for at de skal regnes for tilladelsespligtige våbendele.

Om det så er rigtigt eller en overfortolkning af våbenloven fra Århus Politi ved jeg ikke... Hvis det er det sidste ville det ikke overraske mig....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

kimmo69
Newbie
Newbie

Indlæg af kimmo69 » 10. dec 2009, 00:42

Jeg skriver en E-mail til SKAT, så vi kan få afklaret om de kan indføres uden tilladelse.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 10. dec 2009, 00:58

kimmo69 skrev:Jeg skriver en E-mail til SKAT, så vi kan få afklaret om de kan indføres uden tilladelse.
Jeg ville nu nok skrive til Rigspolitiet - SKAT får du ikke noget ud af...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

kimmo69
Newbie
Newbie

Indlæg af kimmo69 » 10. dec 2009, 01:00

Det er for sent - Nu er det gjort! Med henvisning til gældende våbenlov forsigtigt forespurgt, om disse samlerobjekter lovligt kan indføres uden tilladelse. Nu må vi se hvad de siger... Hvis det ender i havregrød så må jeg jo adspørge rigspolitiet.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 10. dec 2009, 07:30

kimmo69 skrev:Det er for sent - Nu er det gjort! Med henvisning til gældende våbenlov forsigtigt forespurgt, om disse samlerobjekter lovligt kan indføres uden tilladelse. Nu må vi se hvad de siger... Hvis det ender i havregrød så må jeg jo adspørge rigspolitiet.
Din "forsigtige" forespørgsel til SKAT bliver naturligvis henvist til politiet af SKAT.
Du kan lige så godt først som sidst spørge politiet, da våbenloven og en evt. indførselstilladelse hører under politiet.

Som allerede nævnt kræver låsestol tilladelse iht. våbenloven (våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1). Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Vitale dele af et skydevåben, herunder den del af skydevåbnet som indeholder affyringsmekanismen, er tilladelsespligtig.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 10. dec 2009, 09:11

:goodpost: Så er den ged barberet :razz:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

591
Newbie
Newbie
Interesser: 2 vk Historisk riffelskydning
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af 591 » 29. maj 2010, 13:25

HePe skrev:
kimmo69 skrev:Det er for sent - Nu er det gjort! Med henvisning til gældende våbenlov forsigtigt forespurgt, om disse samlerobjekter lovligt kan indføres uden tilladelse. Nu må vi se hvad de siger... Hvis det ender i havregrød så må jeg jo adspørge rigspolitiet.
Din "forsigtige" forespørgsel til SKAT bliver naturligvis henvist til politiet af SKAT.
Du kan lige så godt først som sidst spørge politiet, da våbenloven og en evt. indførselstilladelse hører under politiet.

Som allerede nævnt kræver låsestol tilladelse iht. våbenloven (våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1). Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Vitale dele af et skydevåben, herunder den del af skydevåbnet som indeholder affyringsmekanismen, er tilladelsespligtig.
Hej HePe
Jeg vil gerne spørge lidt ind til ovenstående. I Tommerup forår 2010 masser af bundstykker/låse på bordene, politi tilstede for at kontrollere/ advisere de handlende, der havde samlervåben/ blankvåben liggende vedr stramninger næste år. Så vidt jeg ved ingen reaktion fra PO på de tilstedeværende låse/bundst.Jeg var handlende og tilstede hele dagen
En god ven, pens kriminalbetjent mener klart bundstykker ikke omfattet af tilladelsespligt.
Når du hævder det modsatte og bruger formuleringen " vitale dele af et skydevåben"
hvor stammer denne formulering så fra? Hvor kan jeg finde det på tryk? Dommen I Århus?
Håber du kan henvise til relevant tekst. Og på forhånd mange tak.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 29. maj 2010, 20:17

Sådan står der i den nye våbenlov som træder i kraft i juli:
4. I § 1, stk. 1, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, bas­kyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.«
Var der tvivl før, er der i hvert fald ikke mere.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 29. maj 2010, 20:31

co skrev: Var der tvivl før, er der i hvert fald ikke mere.
Men rejser en lang række andre tvivlsspørgsmål, som f. eks. aftrækkersystemet og dele herfra er en vital del som er væsentligt for anvendelsen af våbenet, ligeledes er rekylfjederen! Er de nu ting nu også tillaldelseskrævende? :???:

Utroligt at det ikke er lykkedes at få fjernet magasiner fra den våbenlov, så vi er sidestillet med andre lande på det punkt.
Jeg mener helt seriøst at for hver skærpelse de gør i våbenloven skulle der ophæves to andre forbud, det ville få dem til at tænke sig om i deres forbuds iver.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 29. maj 2010, 21:14

Men rejser en lang række andre tvivlsspørgsmål, som f. eks. aftrækkersystemet og dele herfra er en vital del som er væsentligt for anvendelsen af våbenet, ligeledes er rekylfjederen! Er de nu ting nu også tillaldelseskrævende
Jeg vælger at tolke det som de specifikt nævnte dele.
Jeg har ikke tænkt mig at spørge, da jeg frygter svaret.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar