Våbenloven angående plombering af Pump eller halv auto???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Våbenloven angående plombering af Pump eller halv auto???

Indlæg af Verny » 21. dec 2009, 05:27

jeg har et spørgsmål når nu man skiller sin halvauto eller sin pumpgun ad så piller man jo plumpen ud for også at rense der og så er midt spørgsmål må geværet godt stå i ens våbenskab uden plump??? jeg er godt klar over du ikke må skyde med et ikke plumberet jagt gevær og det kan jeg også godt forstå man ikke må på en jagt, men forstår det altså ikke på en skydebane men sådan er det jo, så derfor spørger jeg må det godt være opbevaret uden plump i ens skab??? :???:
Heinrich

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Våbenloven angående plombering af Pump eller halv auto???

Indlæg af Paco » 21. dec 2009, 06:31

Svaret er ja! :shock:

Du må gerne bruge din halvauto/pumpgun med mere en 2 patroner i til lerdue skydning osv.

Den må bare ikke kunne indeholde mere en 2 når du bruger den til jagt!!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Indlæg af VIPER » 21. dec 2009, 11:59

Paco skrev:Svaret er ja! :shock:

Du må gerne bruge din halvauto/pumpgun med mere en 2 patroner i til lerdue skydning osv.

Og her er jeg så ikke enig.

For at gå på jagt med et haglgevær skal der være en permanent plombering og hvis du bare kan pille den ud er den ikke permanent.

For øvrigt kender jeg ikke nogen lerduebaner hvor der må anvendes haglvåben der kan indeholde mere end to patroner så læs deres regelsæt !!!

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Paco » 21. dec 2009, 12:35

VIPER skrev:
Paco skrev:Svaret er ja! :shock:

Og her er jeg så ikke enig.

For at gå på jagt med et haglgevær skal der være en permanent plombering og hvis du bare kan pille den ud er den ikke permanent.

For øvrigt kender jeg ikke nogen lerduebaner hvor der må anvendes haglvåben der kan indeholde mere end to patroner så læs deres regelsæt !!!
Her er jeg så ikke enig med dig!
1....Plomberingen skal være så permanent at den ikke kan fjernes uden brug af værktøj.!!!!!!!!
2.... Du kan vel også skyde lerduer privat jeg skrev ikke noget om klubber mm !!!!!!!!!!!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af VIPER » 21. dec 2009, 12:55

Hej Paco.

Permanent plombering er permanent.

Det med værktæj står der intet om i loven der står Permanent Så det med værktøj er din personlige fortolkning og ikke nødvendigvis den korrekte fortolkning.

Og ved du ikke hvad det betyder så er her et uddrag fra ordbogen.

permanent, adj. [paTegn, der ikke kan visesomvendt a med to prikker under (‘r-farvet e‘)rma'næn'd] (af lat. permanens (gen. -entis), præs. part. af per-manere, vedvare; jf. permanente) som (ikke er af foreløbig, midlertidig art, men) vedvarer, fortsættes gennem længere tid; vedvarende; varig; konstant.

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: ÅRHUS

Indlæg af Drabe » 21. dec 2009, 13:30

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Jeg kan ikke umiddelbart se noget krav om hvilken karakter begrænsningen af magasinkapaciteten bør have.
Dette står i modsætning til den permanente karakter begrænsningen af magasinkapaciteten på en halvautomatisk riffel skal have for anvendelse til jagt i Danmark:
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
“Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?
Joseph Stalin

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af VIPER » 21. dec 2009, 13:44

Drabe skrev:
Jeg kan ikke umiddelbart se noget krav om hvilken karakter begrænsningen af magasinkapaciteten bør have.
Dette står i modsætning til den permanente karakter begrænsningen af magasinkapaciteten på en halvautomatisk riffel skal have for anvendelse til jagt i Danmark:

Så er her et link til lovteksten.

http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 71010-full

Og her er den spesifikke tekst:

Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.

I skal være opmærksom på at hvis man giver sig ud i gætterier og egne fortolkninger og ikke forholder sig til lovteksten kan det resultere i at manden mister sit jagttegn.

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Paco » 21. dec 2009, 13:51

Hvis du starter med at læse hele teksten og ikke bare uddrag af den kan du se der staår må andvendes til JAGT og Regulering

Kapitel 1
Skydevåben
§ 1. Følgende skydevåben må anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader, når de er i forsvarlig stand:1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

Der står ikke noget om lerdueskydning eller andet.

OG faldt så lige på røven og Undskylder ,,,,da jeg læste stk 2 sorry ,,!!!!!!! du har ret og jeg trækker mig i debaten
Senest rettet af Paco 21. dec 2009, 13:55, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Paco » 21. dec 2009, 13:59

VIPER det sku træls at være så skrå sikker og så tage fejl :shame:

Men jeg var sku ganske sikker i min sag UNDSKYLD! min stædighed (jeg er vestjyde :oops: )
Alle tager fejl denne gang var det mig

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af Trident » 21. dec 2009, 14:03

Hej kammerater,

Har lige siddet og læst lidt - hov der er vist et par stykker som har overhalet mig, hehe...

Man må ikke selv tilvirke sit våben:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
-----------------------------------
Et haglvåben må kun have to skud (har dog også hørt om flere der skyder lerduer uden plombering...)

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

Og så lige kilden: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=105326
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 21. dec 2009, 14:07

Hej Trident,
Trident skrev:

Den bekendtgørelse du henviser er erstattet af en nyere (det er derfor der står "Historisk" i baggrunden). Den nuværende er denne:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=125806

Der er dog så vidt jeg kan se ingen forskel på §2 a mellem de to.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af Trident » 21. dec 2009, 14:10

Hej Mapzter,

Tak for info - jeg var måske lidt for hurtig (den blev bare googlet, hehe)
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 21. dec 2009, 14:20

Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer skrev: § 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

*snip*

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Betyder dette ikke at du godt må erhverve og besidde haglgeværer med kapacitet til mere end to skud, bare pibelængden er over 55 cm?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Drabe » 21. dec 2009, 14:21

Trident skrev:Hej kammerater,

Har lige siddet og læst lidt - hov der er vist et par stykker som har overhalet mig, hehe...

Man må ikke selv tilvirke sit våben:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
-----------------------------------
Et haglvåben må kun have to skud (har dog også hørt om flere der skyder lerduer uden plombering...)

Jeg vil henlede opmærksomheden på at lovgivningen specifikt tillader indehavere af jagttegn at besidde og erhverve glatløbede haglgeværer så længe disse har en pibelængde på min. 55 cm

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

“Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?
Joseph Stalin

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 21. dec 2009, 14:24

VIPER skrev:Permanent plombering er permanent.

Det med værktæj står der intet om i loven der står Permanent Så det med værktøj er din personlige fortolkning og ikke nødvendigvis den korrekte fortolkning.
Af ren nysgerrighed, hvordan er dit haglgevær så plomberet permanent? :blink:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 21. dec 2009, 14:31

Topcat skrev:
Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer skrev: § 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

*snip*

Betyder dette ikke at du godt må erhverve og besidde haglgeværer med kapacitet til mere end to skud, bare pibelængden er over 55 cm?
Jo - sådanne haglgeværer må erhverves og besiddes - men IKKE anvendes!

PS. I behøver ikke google våbenlovgivningen.. den findes lige her, Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

:blink:

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Drabe » 21. dec 2009, 15:57

HePe skrev:
Topcat skrev:

*snip*

Jo - sådanne haglgeværer må erhverves og besiddes - men IKKE anvendes!

PS. I behøver ikke google våbenlovgivningen.. den findes lige her, Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

:blink:
Ja og emnet har været diskuteret til hudløshed herinde.
Derimod kunne jeg godt tænke mig lidt konkret info om karakteren af hvordan magasinbegrænsningen af et haglgevær til brug for jagt i Danmark skal være. Jeg er ikke selv stødt på nogen skrivelser om metoden for denne begrænsning, i modsætning kravet om nitning eller svejsning ved en halv automatisk riffel til jagt i Danmark.
Et konkret stykke tekst eller domspraksis (såfremt én sådan findes) kunne være spændende at få kendskab til.
Joseph Stalin

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 21. dec 2009, 16:45

Den populære fortolkning af "permanent" er at det udføres ved svejsning, nitning, presning eller lignende.
Dvs at man for at ændre konstruktionen (fjerne plomben) skal bruge SPÅNTAGENDE/SLIBENDE værktøj i brug, hvor man mekanisk fjerner en del af våbnet/plomben for at fjerne denne helt.

Hvis man kan bruge alm håndværktøj til at fjerne plomben vil jeg godt medgive at det har karakter af at være en afmontérbar og dermed ikke permanent løsning.

Det kan vi også se er det som mange våbenhandlere agerer efter, når de plomberer et haglvåben.
Altså at et rør bliver crimpet fast, eller sat fast ved at presse x antal "kørneprikker" ind i plomben. (Et rørmagasin med en plombe der passede i indvendig diameter - hvor plomben havde en række huller - disse huller gav plads til at man i magasinrøret kunne presse en del af magasinrøret ind i plomben, så denne sad fast.)

Hermed skal man enten bruge vold til at fjerne/flytte plomben, eller mekanisk fjerne materiale ved at bore/slibe og dermed ende med at svække konstruktionen.

Boede selv i nordjylland, og her ville man gerne gå med til at hvis plomben sad under eks en C-ring, hvor man skulle bruge låsering-tang til at fjerne blokeringen som holder plomben, så ville dette være ok. Da man som oftest ikke render rundt med en sådan i lommen på jagt.

Men det var noget jeg fik snakket mig frem til, så har det ikke på skrift.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 21. dec 2009, 17:42

Det må da ihvertfald siges at ligge fast, at den gamle model med en blomsterpind i magasinrøret ikke længere er tilstrækkelig.

Jeg har hørt fortalt, at en nyere metode hvor der svejses en metalstang på undersiden af "lukkeproppen" til magasinrøret accepteres som en permanent anordning.

Jeg vil dog understrege, at jeg ikke kender domspraksis, så det sikreste er nok at spørge på våbenkontoret, og så følge deres anvisning. Det er sådan noget de gerne skulle kunne hjælpe med.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 21. dec 2009, 17:42

Det er i bund og grund endnu eksempel på et stykke lovmæssigt makværk og alt efter hvordan formålet med loven tolkes kan flere løsninger fremkomme. Såfremt det blot er et spørgsmål om at begrænse de uetiske og skydegale jægere i at tømme otte skud ind i en fugleflok, må det være nok med en blomsterpindsagtig løsning der måske kræver lidt håndværktøj at fjerne. Hvis formålet er at begrænse de livsfarlige civile borgeres adgang til særligt farlige morderiske våben, skal plomberingen selvfølgelig udføres så det kræver mest muligt besvær at omgøre. :puke:

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Drabe » 21. dec 2009, 17:56

Lassescout skrev:Det må da ihvertfald siges at ligge fast, at den gamle model med en blomsterpind i magasinrøret ikke længere er tilstrækkelig.

Jeg har hørt fortalt, at en nyere metode hvor der svejses en metalstang på undersiden af "lukkeproppen" til magasinrøret accepteres som en permanent anordning.

Jeg vil dog understrege, at jeg ikke kender domspraksis, så det sikreste er nok at spørge på våbenkontoret, og så følge deres anvisning. Det er sådan noget de gerne skulle kunne hjælpe med.
Ja en evt. domspraksis der kunne afklare spørgsmålet ville være fantastisk at få kendskab til.
Jeg har min personlige tvivl om der findes en sådan dom der behandler eks. lovligheden af en begrænsning til i alt to skud ved hjælp af en blomsterpind eller lign.
Joseph Stalin

Brugeravatar
Verny
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lerdue skydning
Geografisk sted: sydsjælland

Indlæg af Verny » 22. dec 2009, 02:51

det er noget fis at sige at fordi man kan fjerne plumben er den ikke permenent den skal jo kunne fjernes ved rengøring af dit våben og jeg har købt geværet i en jagt butik hvor alle deres halvauto er plomberet på den måde så det forstår jeg ikke??? men mit spørgsmål var om jeg måtte have den stående i mit geværskab uden plomberingen ??? og ja der skal bruges værktøj for at få den ud
Heinrich

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. dec 2009, 08:32

Du må hjertens gerne have den stående i dit geværskab uden plombering.

Jeg har selv en ældre Beretta halvautomat stående som kan rumme 4- 5 patroner. Jeg har også den medfølgende plombe af "blomsterpind" modellen. Men jeg tør ikke bruge den på jagt i den opsætning, heller ikke med blomsterpinden isat. Det er mest det diskussionen går på.

Selvfølgelig er plomberingen ikke permanent hvis du smutter den ud når du rengør. Det ville da også være praktisk at kunne fjerne magasinet for rengøring og ladning af en halvautomatisk riffel, men det er Laurits betjent bare rystende ligeglad med. Han siger det skal nittes eller svejses fast, og så skal det det.

Jagtbutikken må gerne sælge halvautomater med uautoriseret plombering. Det kunne jo være, folk bare ville have disse våben stående i skabet, og det må de jo gerne. Men jeg finder det en anelse uetisk at butikken gør det, ihvertfald hvis butikken ikke oplyser, at modellen er ulovlig til jagt med den plombering. Det er jo ikke butiksindehaveren, men derimod hans kunder der risikerer at få problemer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
renehjoerring
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: fiskeri, hunde, jagt
Geografisk sted: frederikshavn

Indlæg af renehjoerring » 22. dec 2009, 09:34

Topcat skrev:Hvis formålet er at begrænse de livsfarlige civile borgeres adgang til særligt farlige morderiske våben, skal plomberingen selvfølgelig udføres så det kræver mest muligt besvær at omgøre. :puke:
ja for hvis det er sådan man er skydegal, og ønsker og skyde sin nabo, så går man jo til jagttegns undervisning en hel vinter, før man går ud og køber en halvautomat til at gøre det med, for så har man i det mindste lov og have halvautomaten..

også slipper man jo for fængsel, fordi man ike overtræder våbenloven, men bare skød en nabo, som alligevel nok havde gjort et eller andet engang for at irritere en :taser:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 22. dec 2009, 20:06

renehjoerring skrev:
Topcat skrev:Hvis formålet er at begrænse de livsfarlige civile borgeres adgang til særligt farlige morderiske våben, skal plomberingen selvfølgelig udføres så det kræver mest muligt besvær at omgøre. :puke:
ja for hvis det er sådan man er skydegal, og ønsker og skyde sin nabo, så går man jo til jagttegns undervisning en hel vinter, før man går ud og køber en halvautomat til at gøre det med, for så har man i det mindste lov og have halvautomaten..
Det kan godt ske, at der er en skydegal, som ønsker at skyde sin nabo, og tager jagttegnsundervisning en hel vinter, men det er ikke sandt, at man har lov til at købe og besidde en halvautomat på det grundlag.. :blink:
renehjoerring skrev:også slipper man jo for fængsel, fordi man ike overtræder våbenloven, men bare skød en nabo, som alligevel nok havde gjort et eller andet engang for at irritere en :taser:
Du har ret i, at man ikke overtræder våbenloven, hvis man får lyst til at skyde naboen med en lovlig anskaffet halvautomat - men at man slipper for fængsel, er vist at love for meget.. :blink:

Besvar