Hvad kræves der egentlig for at kunne importere og sælge bajonetter i Danmark? Skal man være registreret som våbenhandler?
På forhånd tak for hjælpen

Hej Danica,Danica skrev:Hvad kræves der egentlig for at kunne importere og sælge bajonetter i Danmark? Skal man være registreret som våbenhandler?
Hej Per,PerD skrev:Du kan godt blive forhandler af knive m.m. uden at være "rigtig" våbenhandler. Alle bajonetter kræver importilladelse, men hvis du sælger en bajonet til udlandet kræver det ingen eksporttilladelse...![]()
I udlandet ryster de på hovedet. Begreber som magasintilladelse og blankvåbentilladelse er et dansk fænomen. Jeg skulle købe 10 bajonetter i Tyskland, betalte dem og bad sælger om at vente med at sende dem, til min tilladelse var i orden. Det gad han ikke vente på, så 2 dage senere lå i en pakke foran min dør. Politiet tog det meget pænt....![]()
mvh
Per
Sorry, men det kan man ikke efter reglerne. Hvis reglerne ellers er kendt og bliver efterlevet af politiet.PerD skrev:Du kan godt blive forhandler af knive m.m. uden at være "rigtig" våbenhandler. Alle bajonetter kræver importilladelse, men hvis du sælger en bajonet til udlandet kræver det ingen eksporttilladelse...![]()
Hvis du også skal handle erhvervsmæssigt med aftagelige magasiner, er det muligt, at du vil få forhandlertilladelse også til skydevåben, da det er samme tilladelsesblanket. Det kan også ske, at politiet vil undtage skydevåben i tilladelsen. Det praktiseres lidt forskelligt fra kreds til kreds. Men under alle omstændigheder skal du som forhandler af aftagelige magasiner mv. føre en våbenbog, med de regler der gælder for dette. Forhandler man kun blankvåben, skal der ikke føres en våbenbog.Danica skrev:Så selvom jeg blot vil sælge aftagelige magasiner og bajonetter, så skal jeg registreres som våbenhandler- der samtidig giver tilladelse til at forhandle skydevåben..?
Den generelle forhandlertilladelse giver kun ret til at købe/erhverve bajonetter og magasiner hos private samt danske fabrikanter, danske importører og/eller danske forhandlere.Danica skrev:Er det korrekt, at bajonetterne og magasinerne skal købes af en dansk importør?
Hos politiet. Ansøgningsblanketter findes på politiets hjemmeside, http://www.politi.dkDanica skrev:Hvorhenne ansøger jeg og tilladelse til at importere magasiner og bajonetter? Og hvad med forhandlertilladelse?
Der gælder ikke de helt samme regler for blankvåben (i dette tilfælde bajonetter), som for skydevåben mv., herunder aftagelige magasiner, som henhører under våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.PerD skrev:Men det er meget bøvlet at få en forhandlertilladelse. Det kræver omfattende investeringer i våbenskabe, alarm etc. Så hvis man kun vil sælge bajonetter er det en dyr fornøjelse.