Høring vedr. arbejde med våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 7 times

Høring vedr. arbejde med våben

Indlæg af Gammeltoft » 15. feb 2010, 08:01

Hej,

har i forbindelse med ansøgning om et par fornyelser/ændringer stødt på en melding fra politiet om at der var nogle nye ting på vej vedr. ændring af våben.

P.t. er det således at har man et Skafor Blå skab kan man få en tilladelse til opbevaring af våben i forbindelse med bøssemagerarbejde.
Har selv haft sådan en i 5 år og har bygget mange våben på den tilladelse.

Nu flytter jeg således i nye lokaler og har i den ombæring haft politiet på besøg samt beredskabet.
Jeg søger om et større krudt oplag samt en forhandlertilladelse.

Så skulle den jo være i vinkel, MEN,
så siger den venlige betjent at jeg faktisk, iflg en ny lov i høring som han mente snart ville blive vedtaget, ville miste retten til at stykke f.eks rifler sammen af stumper af forskelligt fabrikat.
Det er jeg jo imidlertid lidt træt af da det er det jeg laver i firmaet.

Jeg skulle i fremtiden søge JM om tilladelse til produktion af våben.

Kan det virkeligt være rigtigt?

Er der nogen af jer der har hørt/læst om et sådant forslag i høring????

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling!

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Re: Høring vedr. arbejde med våben

Indlæg af Gammeltoft » 15. feb 2010, 10:50

Nå, efter at have ledt lidt og talt med forskellige......

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoerin ... 2146001267

Som det umiddelbart lyder så skal vi nu til at banke numre, m.m. i samtlige "våbendele".
Det bliver et kønt syn :giggle:

Endvidere er det åbenbart JM der nu skal meddele tilladelse til at "samle" et våben af forskellige fabriketer dele.

Nå whatever, ansøgningen er i forvejen i postet...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 15. feb 2010, 11:19

Jeg tror nu ikke du skal banke numre i delene. Mon ikke våbenfabrikanterne gør det fra fabrikken af ?

Det giver så politiet en udfordring når de skal give tilladelse til et våben som ikke er nummerens, da det består af forskellige fabrikater, og der kommer en hel del forskellige numre på et enkelt våben. Men det er jo politiets problem. Bare fordi de har svært ved det, betyder det jo ikke automatisk at det er forbudt.

Det betyder sådan set bare at, jaaaa altså, at politiet har svært ved det :giggle:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gammeltoft » 15. feb 2010, 11:45

Hej Lasse,

nej det er rigtigt nok, men bliver forslaget vedtaget er der tale om et forbud der kun kan ændres hvis JM meddeler tilladelse til produktion/samling af våben.

Men prøv at se scenariet, f.eks med en Rem 700 låsestol, en PTG oversize bolt, en S&L pibe og et AI magasin.
4 dele der skal nummereres og søges tilladelse på :wall:

Nej sådan bliver det forhåbentligt ikke men scenariet i de mest hidsige politikredse er nok ikke så langt herfra :blink: :biggrin:

Hvis jeg f.eks sælger en kunde en riffel jeg har stykket sammen af en Barnard eller en Surgeon lås med en given pibe og magasin,
hvordan skal den så nummereres??
Låsen er i forvejen nummereret og angivet med oprindelsesland.
Men piben og magasinet?? er det mon så mit firmanavn der skal bankes i de dele??
Eller skal f.eks magasinet stemples fra fabrikken?

Det skal dælme blive sjovt for de stakler på våbenkontorerne :wall:

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 15. feb 2010, 11:49

Eller hvis man har to rifler der kan bruge samme type magasin og man får det forkerte med. Så er papirerne jo nok ikke i orden. Eller på skydebanen når de skal tjekke. I sommers da jeg deltog i en jagtfeltskydning skulle de både tjekke nummer på låsen samt vekselpiben. :prisoner:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 15. feb 2010, 13:31

Bemærk at denne ballade er en direkte følge af EU's og FN's våbenresolution.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 15. feb 2010, 15:25

Det skal nok blive sjovt !

Når man ser hvor meget FUBAR politiet kan få ud af knivloven, så bliver dette da det rene anarki.

Så ser vi sikkert afslag på ansøgninger om tilladelser til vekselpiber, man må jo ikke selv samle våbnet ! Løse magasiner og de grumme lyddæmpere er jo også udelukket med samme begrundelse :wall:
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Indlæg af Bissen » 15. feb 2010, 15:40

Hva dælen mon de så gør med alle os som allerede har våben samlet af forskellige fabrikater.. :???:

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 15. feb 2010, 16:49

Vi Står vel alle til minimum et år i skyggen. Det er jo VÅBENLOVEN vi taler om :shame:
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. feb 2010, 18:05

Dette er ikke Smalltalk, prøv nu at holde et rimeligt niveau af seriøsitet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 15. feb 2010, 18:21

Ville da ikke have noget imod at have " GammelToft #1 " riflen... =o)

Laver du nogle boltactions i .45/70Gov't ????

Det vil godt nok være træls, hvis man ansøger om alle 4 dele.... og får afslag på én.!

Heldigvis er det kun låsestolen som er afgiftberettiget, men alligevel er det noget forbandet papirnusseri at skulle igennem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. feb 2010, 19:16

HappyNanoq skrev:Ville da ikke have noget imod at have " GammelToft #1 " riflen... =o)
Laver du nogle boltactions i .45/70Gov't ????

Det vil godt nok være træls, hvis man ansøger om alle 4 dele.... og får afslag på én.!

Heldigvis er det kun låsestolen som er afgiftberettiget, men alligevel er det noget forbandet papirnusseri at skulle igennem.
For skytter skal man stadig kun ansøge om en skyder (lang eller kort), numrene tjener det formål at kunne identificere kriminelt anvendte våben, og spore hvordan de er "opstået". Der er altså ikke ekstra bøvl for skytter og jægere, og der er heller ingen ændring i hvad man må lave på skyderne. Jeg ved ikke helt med fx pibeskift, for der skal vel en eller anden registrering til, men om det er på skytten eller på producenten ved jeg ikke.
For våbenproducenter er det nok lidt en anden sag, her skal der laves (og registreres) nogle flere numre, og det er sikkert træls for de små producenter, men ... tjah, sådan er det altså.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 16. feb 2010, 00:14

For våbenproducenter er det nok lidt en anden sag, her skal der laves (og registreres) nogle flere numre, og det er sikkert træls for de små producenter, men ... tjah, sådan er det altså.
Der er bare kun en til at betale, og det er dig som slutbruger, så det er lige så træls for dig som det er for mig.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. feb 2010, 00:37

Gammeltoft skrev:så siger den venlige betjent at jeg faktisk, iflg en ny lov i høring som han mente snart ville blive vedtaget, ville miste retten til at stykke f.eks rifler sammen af stumper af forskelligt fabrikat.
Høring omkring lov om ændring af våbenloven og krigsmaterielloven (Mærkning af skydevåben m.v.)
Gammeltoft skrev:Det er jeg jo imidlertid lidt træt af da det er det jeg laver i firmaet.

Jeg skulle i fremtiden søge JM om tilladelse til produktion af våben.

Kan det virkeligt være rigtigt?
Det kan det sikkert nok. Men så må firmaet vel søge sådan en tilladelse? Det behøver vel ikke være noget problem.
Carsten Bo skrev:Eller hvis man har to rifler der kan bruge samme type magasin og man får det forkerte med.
Jeg ser ikke nogen steder at magasiner kun må bruges i eet bestemt våben, uanset om de skal mærkes eller ikke.

Forrige gang mærkning af magasiner blev drøftet i retsudvalget faldt det med et hult drøn, så vidt jeg husker. I forslaget står der:
§ 3 a. Genstande omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i forbindelse med fremstillingen af våbnet mv. forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår og serienummer, eller et andet unikt brugervenligt mærke med en numerisk eller alfanumerisk kode til identifikation af fremstillingslandet. Mærket skal placeres på våbnets tromle, kammer, løb og låsemekanisme.
Der er ikke tromle, kammer, løb eller låsemekanisme på de fleste magasiner. Som jeg læser det, så gælder mærkningsreglerne kun de nævnte dele af våbnet. Forhåbentlig har nogen af høringsparterne påpeget den klodsede formulering.

Men jeg skal da vist lige ha' en snak med min yndlings-våbensmed om et projekt inden den 28. juli 2010 :neutral:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 16. feb 2010, 00:53

Det kunne lyde som om JM er ved at flytte bøssemager arbejde op i kategorien "produktion" - og det er meget alvorligt for os alle... Nu har jeg tilfældigvis prøvet at indrette et værksted samt opbevaringsrum til produktion - og det koster kassen ! 50K for alarm systemer - og skal der så noget boks m.m. til kan man lægge 100 - 250K ekstra oveni afhængig af størrelse...

Det er åbenbart en redifinition af bøssemager arbejde hvor dette indbefatter pibeskift m.m. Så hvis dette bliver sværere vil antallet af bøssemager virksomheder blive dratisk reduceret - til gengæld vil det blive dyrt.

Hvad vil fordelen være for etaten ?

1: hvis et våben bliver fundet hos kriminelle vil det oftest være stjålet hvorfor der ikke er behov for at slette numre = våbnet kan identifiseres = ingen fordele

2: hvis et våben bliver samlet af en tysk ikke registreret låsestol og stumper fra et registreret våben. Så vil ejeren af det registrerede våben have et problem ! Og det vil kræve en kompetent mand at samle skidtet - og kan man det kan man også fjerne serinumrene..

OK hvis man har en kriminel bøssemager kan man have et problem - men det vil man jo fortsætte med at have ? Det problem fjerner man jo ikke ved at slå numre i alle stumperne... numre kan fjernes og stumper nyproduceres.. Så jeg må sige at i teorien lyder det meget godt - men effekten af forslaget kan jeg ikke se....

Når det så er sagt, så har jeg altid undret mig over at man med en bøssemager tilladelse kan skifte stumper som man lyster og bygge rifler som man lyster. I Tyskland og England skal våben trykprøves selv ved små ændringer ved bundstykke, pibe m.m. noget som jeg ville finde irriterende men egentlig godt kunne overbevises om var rimeligt.... En bøssemager kan jo sætte en .50 BMG pibe på en K98 låsestol - og ingen kan stoppe ham.... OK det går aldrig galt - men alligevel..
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. feb 2010, 01:13

HVK skrev:Det kunne lyde som om JM er ved at flytte bøssemager arbejde op i kategorien "produktion" - og det er meget alvorligt for os alle... Nu har jeg tilfældigvis prøvet at indrette et værksted samt opbevaringsrum til produktion - og det koster kassen ! 50K for alarm systemer - og skal der så noget boks m.m. til kan man lægge 100 - 250K ekstra oveni afhængig af størrelse...
Men tror vi det bliver kravene? Man kunne vel forestille sig at de mindre bøssemagere på deres tilladelse fik sat som betingelse at de må ligge inde med xx våben der var ved at blive samlet, yy færdige våben osv, evt. opbevaret i et Skafor Rød skab med indbrudalarm?

Det er naturligvis også muligt, at jeg ser alt for lyst på det, og at JM en gang for alle vil ha' sat en stopper for alt det våbenfremstilling. Så vil der nok ryge en del opgaver til Tyskland i stedet, med følgende tab af arbejdspladser og indtægter til statskassen.

Måske nogen skulle ringe til sagsbehandleren hos JM.

Alt andet lige, så er der vel mere at hente for en kriminel ved et indbrud hos en våbenhandler mht. funktionsdygtige våben.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 16. feb 2010, 07:26

Her er nogle af de organisationer, foreninger mv., der er blevet hørt om dette foreløbige udkast til lovforslag...

Dansk Bøssemager og Våbenhandlerforening,
Danske Våbenhandleres Brancheforening,
Dansk Erhverv,
DI Organisationen for erhvervslivet,
Fagligt Fælles Forbund 3F,
Våbenhistorisk Selskab

Det kunne være interessant at vide, hvad de evt. har svaret JM.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 16. feb 2010, 09:59

HePe skrev:Her er nogle af de organisationer, foreninger mv., der er blevet hørt om dette foreløbige udkast til lovforslag...

Dansk Erhverv,
Våbenhistorisk Selskab

Burde RT ikke også være på den liste? :smile:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 16. feb 2010, 10:21

Topcat skrev:
HePe skrev:Her er nogle af de organisationer, foreninger mv., der er blevet hørt om dette foreløbige udkast til lovforslag...

Dansk Erhverv,
Våbenhistorisk Selskab

Burde RT ikke også være på den liste? :smile:
Jeg er sgutte sikker på vi kan tilføre noget de nævnte brancheorganisationer ikke allerede har påpeget...
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gammeltoft » 17. feb 2010, 19:18

Nu har jeg tilfældigvis prøvet at indrette et værksted samt opbevaringsrum til produktion - og det koster kassen ! 50K for alarm systemer - og skal der så noget boks m.m. til kan man lægge 100 - 250K ekstra oveni afhængig af størrelse...
Jeps, det har også været resultatet her, men som der skrives, sådan er det altså!

I samme ombæring har jeg også søgt producenttilladelse, for at undgå at komme i klemme med de ting jeg nu een gang ligger og laver.

At der så en måned efter dukker sådan et forslag op er da lidt mystisk......

Da jeg havde hørt det fra politiet selv var jeg lidt nysgerrig om hvor mange andre der vidste noget om det.....

Lidt mere interessant er da, hvad bliver det næste??

Skal man nu til at afkræve en fuld bøssemageruddannelse eller tvungen trykprøvning for alle våben der laves, i stil med vores nabolande??

Endvidere vil der da også komme lidt problemer hvis man nu tænker sig at der kræves et svendebrev som bøssemager for at fremstille våben.

Jeg ville da godt se dokumentation for at en faglært bøssemager, eller våbenmekaniker som det åbenbart hedder i dag, er i stand til at udføre styrkeberegninger på delene i en riffel :what: det er der vist ikke nogen af dem der har lært....

Jeg kan da også godt se at der er mange "køkkenbords-artister" der ikke har en relevant skoling for at udføre jobbet.
Jeg mener folk kalder sig i flæng bøssemagere uden at være det.... også en detalje.....
måske er brancheforeningerne gået sammen om initiativet til udformningen af forslaget i sammenhæng med eu lov???
Jeg ved det ikke???

Alt ialt kan man vel heller ikke blive uenig om at det er ok med lidt kontrol om emnet.

Besvar