Affødt af en anden tråd om et jagtgevær på væggen i et herreværelse, har jeg et par spørgsmål.
1. Samlertilladelse til gamle våben før 18-hundrede-slå-hårdt (eller what ever grænsen er), er den nu betinet af, at disse våben skal opbevares i SKAFOR blå e. lign.?
2. Er eneste mulighed for at hænge våben på væggen i herreværelset at få våben deaktiveret, uanset deres alder (altså gælder det også totalt gamle ubruglige våben fra ovennævnte årstal)?
PS Nej gunnut har desværre ikke et herreværelse, men hans BMW MC holder dog i forgangen, så helt under tøflen er han ikke....endnu :crying:
Samlertilladelse
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
Samlertilladelse
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
- Guns&Tits
- Gold Member
- Interesser: ........
- Geografisk sted: ........
- Geografisk sted: ..........
- Has thanked: 1 time
Re: Samlertilladelse
Antik original forlader må gerne hænge på væggen så vidt jeg ved.
fra jesus og til 1890 gælder tilladelsen vist til.
patronladet skal obevares i skafor blå
eller tager jeg fejl
fra jesus og til 1890 gælder tilladelsen vist til.
patronladet skal obevares i skafor blå
eller tager jeg fejl
..........
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
Ok, men jeg er stadig usikker. I den tråd der linkes til, står der:
Hvad er sådan en revolver med adskilt fænghætte og bly? For mig er der ingen tvivl om den er en baglader. Og hvordan pokker får man 100 % fastsat fremstillingsåret?Våbenloven omtaler i § 1 og 2, at det generelt er forbudt at indføre, tilvirke, erhverve, besidde, bære eller anvende skydevåben, med mindre man har en tilladelse. Forbudet omfatter hele skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler samt ammunition (hylstre, fænghætter og projektiler).
Følgende våben er dog undtaget fra kravet om tilladelse: (VB § 1)
Forladevåben, der er fremstillet før 1870.
Bagladevåben, der er fremstillet før 1870, og som ikke kan anvende
- Vedhæftede filer
-
- OldCrap.jpg (76.62 KiB) Vist 2007 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill
Uden at have den store forstand på gamle sortkrudtsrevolvere, så må "adskilt fænghætte og bly" vel ikke kunne betegnes som enhedspatron. Med hensyn til alderen, ja, der bliver jeg et svar skyldig. Er der nogen mærker, stempler eller andet som måske kan lede sortkrudtskyndige på sporet?
Quis custodiet ipsos custodes?
- Guns&Tits
- Gold Member
- Interesser: ........
- Geografisk sted: ........
- Geografisk sted: ..........
- Has thanked: 1 time
Hvis det er originale greb er det tit at det er trykt i på bagsiden af dem. jeg er rendt på nogle stykker nu med det
..........