Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Slettet bruger

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Slettet bruger » 7. jan 2010, 04:27

Det kan de godt skyde en hvid pind efter. Loven bliver ikke ændret , desværre.
Jeg er fuldstændig enig med dem i at efter højesteret også dømte de tiltalte skyldige , ligesom byreten og landsreten tidligere har gjort det , bør et hvert fornuftigt tænkende menneske kunne indse vi har brug for en lovændring OMGÅENDE.
Desværre har vi nogle rabiate politikere der er helt uden for pædagogisk rækkevide.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 12. jan 2010, 07:19

De tre organisationers fællesbrev til Folketingets Retsudvalg og Justitsministeren er nu offentliggjort på Folketingets hjemmeside:
http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/r ... 782353.pdf
HePe skrev:Jægerforbundet, Sportsfiskerforbundet og Dansk Kniv Forening har i et fælles brev rettet henvendelse til Folketingets Retsudvalg og Justitsminister Brian Mikkelsen. De tre organisationer ønsker en lempelse af våbenlovens knivbestemmelser, og mener, at regeringen ikke længere har nogen undskyldning for at ignorere de problemer, som våbenlovens knivbestemmelser skaber for almindelige danskere.

Link til DJ’s hjemmeside om knivsagen – Klar opfordring til politikerne:
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=1468

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 23. jan 2010, 00:12

Rigsadvokaten har d. 19. jan. 2010 til statsadvokaterne og politiet udsendt "Retningslinjer for sager om ulovlig besiddelse af knive på offentligt tilgængelige steder efter Højesterets domme d. 15. dec. 2009".

Link til RA's retningslinjer (PDF dokument): http://www.rigsadvokaten.dk/media/RI_3- ... _bilag.pdf

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gunnut » 24. feb 2010, 11:02

Nu har jeg kæmpet mig gennem denne tråd. Pu-ha den er langhåret. Men den har ikke givet mig svaret på følgende:

Må man PERMANENT deaktivere låsen på en lollekniv (med lås), med klinge på under 7 cm og derved er den lovlig?

Mht enhåndsbetjening er der jo ikke noget at gøre, da loven nævner: "Hvis kniven er KONSTRUERET til at kunne betjenes med en hånd ævle bævle".

Men mht. lås kan jeg ikke finde ordet KONSTRUERET.

Hvad siger i knvlovs eksperter?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København

Indlæg af DCP » 24. feb 2010, 11:20

den eneste måde vi kan få denne lov ændret på er at få den på dagsordenen ved et kommende valg. - og det tror jeg næppe sker eftersom "de andre" ikke ligefrem er pro individets frihedsrettigheder overfor massens tyranni.

Hvis først oppositionen hopper med på vognen (dette gælde også lyddæmperne) - så skal i se rivegilde, hvor alle vil være med til at gøre det bedst muligt for alle os nødlidende danskere.

men jeg tvivler dog på at nogen af lobbyerne er stærke nok til at tvinge den her ind på dagsordenen. desværre
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. feb 2010, 11:27

Gunnut skrev:Må man PERMANENT deaktivere låsen på en lollekniv (med lås), med klinge på under 7 cm og derved er den lovlig?
Hvis klingen derefter ikke kan fastlåses i udfoldet position, så vil jeg da mene den er lovlig. Strengt taget behøver ændringen ikke være permanent, da foldeknive med lås også er lovlige, så der ville ikke være noget i vejen for at konvertere den tilbage senere.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Hjorth92
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vesthimmerland

Indlæg af Hjorth92 » 3. mar 2010, 08:48

Min matematik lærer og jeg snakkede om loven ang. knive. Der står at bladet højst må være 7cm, men han mente at det var i orden med en kniv der var fx. var 7,8 cm da loven ikke angiver nogen decimaler.

Det kan da ikke passe, at det kan være sandt?

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 3. mar 2010, 08:54

Hjorth92 skrev:Min matematik lærer og jeg snakkede om loven ang. knive. Der står at bladet højst må være 7cm, men han mente at det var i orden med en kniv der var fx. var 7,8 cm da loven ikke angiver nogen decimaler.

7 cm er 7,0 cm, hvis din matematiklære mener noget andet bør han da afprøve sin påstand inden han får andre i fedtefadet :???:

Der er tidligere faldet dom i en sag hvor den dømte var i besiddelse af en kniv med klinge på 7,2 cm (eller var det 7,1 cm?) .
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 3. mar 2010, 22:40

Topcat skrev:
Hjorth92 skrev:Min matematik lærer og jeg snakkede om loven ang. knive. Der står at bladet højst må være 7cm, men han mente at det var i orden med en kniv der var fx. var 7,8 cm da loven ikke angiver nogen decimaler.
7 cm er 7,0 cm, hvis din matematiklære mener noget andet bør han da afprøve sin påstand inden han får andre i fedtefadet :???:

Der er tidligere faldet dom i en sag hvor den dømte var i besiddelse af en kniv med klinge på 7,2 cm (eller var det 7,1 cm?) .
Den ene af de to sager, der blev idømt bødestraf af Højesteret, omhandlede et multiværktøj med en kniv med et 7,3 cm langt blad, der kunne fastlå­ses i udfoldet position.

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 15 times

Indlæg af Sierra Leone » 3. mar 2010, 22:49

HePe skrev:Den ene af de to sager, der blev idømt bødestraf af Højesteret, omhandlede et multiværktøj med en kniv med et 7,3 cm langt blad, der kunne fastlå­ses i udfoldet position.
Såfremt bladet kunne låses i åben position, er længden ligegyldig. Selv om den kun har en 1cm klinge er den ulovlig at bære på et offentligt tilgængeligt sted (uden anerkendelsesværdigt formål).

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DCP » 3. mar 2010, 23:00

mener han også at centrifugal kraften ikke findes???

hvis den siger MAX 7 cm så er 7,1 cm stadig OVER det tilladte.

max 1 meter kan heller ikke også være 1,1 meter bare fordi der ikke angives decimaler.

(Lærestanden i dag er heldigvis ligeså dårlig som dengang jeg ikke lærte noget i mattematik)

og er reglen ikke grundlæggende: lad være med at bære kniv hvis du ikke har et (forudsigeligt) formål med det?
DCP

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 3. mar 2010, 23:34

Sierra Leone skrev:
HePe skrev:Den ene af de to sager, der blev idømt bødestraf af Højesteret, omhandlede et multiværktøj med en kniv med et 7,3 cm langt blad, der kunne fastlå­ses i udfoldet position.
Såfremt bladet kunne låses i åben position, er længden ligegyldig. Selv om den kun har en 1cm klinge er den ulovlig at bære på et offentligt tilgængeligt sted (uden anerkendelsesværdigt formål).
Det har du fuldstændig ret i.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 3. mar 2010, 23:53

DCP skrev:og er reglen ikke grundlæggende: lad være med at bære kniv hvis du ikke har et (forudsigeligt) formål med det?
Efter våbenlovens knivbestemmelse er det grundlæggende lovligt, at besidde og bære en foldekniv med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position, uden at have et anerkendelsesværdigt formål.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 4. mar 2010, 09:20

DCP skrev: mener han også at centrifugal kraften ikke findes???
Hvis vi skal fluekneppe er "centrifugalkraft" et generelt misforstået begreb og faktisk findes den ikke. :glasses:

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 4. mar 2010, 13:29

Din matematiklærer er fjols! :biggrin:
Ved du om Stein Bagger også har haft ham som lærer?
Prøv at spørge ham om det er iorden, hvis han skal købe en (indsæt hva´somhelst) og får at vide det koster 1000,-kr men at han ved betaling skal af med 1999,99-kr.
(7cm er jo også = 0,07meter, eller 70mm etc.)

MBH, Nu med Karl Smart bemærkninger.... :getout:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 4. mar 2010, 14:29

Måske man skulle arrangerer at der til samtlige valgmøder i forbindelse med næste valg dukker en gut op og stiller spørgsmål vedrørende knivloven. Hvis det bare i 10% at gangene lykkedes at få stillet spørgsmålet vil der blive sværere og sværere for politikkerne at komme uden om.

Man kunne samtidigt arbejde for at samme spørgsmål med jævne mellemrum blev bragt frem på de debatsider de forskellige partier benytter sig af.

Begge dele vil kræve en disciplineret debatkultur fra vores side, da sure ubehagelige indlæg ikke vækker sympati. I sidste ende ændres loven kun hvis partierne får opfattelsen af at der er flere vælgere der støtter en ændring end vælgere der (fejlagtigt) føler sig trykkere ved at den er som den er nu.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DCP » 5. mar 2010, 10:40

The Yeti skrev:Måske man skulle arrangerer at der til samtlige valgmøder i forbindelse med næste valg dukker en gut op og stiller spørgsmål vedrørende knivloven. Hvis det bare i 10% at gangene lykkedes at få stillet spørgsmålet vil der blive sværere og sværere for politikkerne at komme uden om.

Man kunne samtidigt arbejde for at samme spørgsmål med jævne mellemrum blev bragt frem på de debatsider de forskellige partier benytter sig af.

Begge dele vil kræve en disciplineret debatkultur fra vores side, da sure ubehagelige indlæg ikke vækker sympati. I sidste ende ændres loven kun hvis partierne får opfattelsen af at der er flere vælgere der støtter en ændring end vælgere der (fejlagtigt) føler sig trykkere ved at den er som den er nu.
:goodpost: Det er bare at klø på!

kan i huske slagteri sagen under sidste valg. Det drejede sig om lukningen af et slagteri hvilket ville påvirke et par hundrede jobs (måske var det mindre) og det endte som et spørgsmål om national politik! (jeg siger ikke at lukningen var ligegyldig... jeg siger bare at det var godt spin fra slagteri arbejdernes side)

Hvis nu DJ havde bare et gram af balls så gik de sammen med håndværkerne, hundefolkene, fiskerne (etc... listen er lang) og kørte den her sag ind i valgkampen. Så kunne de smide et par lyddæmpere i posen med spørgsmål nu de var i gang.

I dagens politiske billede bliver vi nød til at være proaktive og skabe den virkelighed vi gerne vil have. Og jeg vil GERNE have en virkelighed hvor knivloven er ændret... til det bedre....
DCP

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Odyssey » 17. mar 2010, 21:09

Nu har jeg læst og læst og læst. Og fatter på sin vis hat af det hele...

Jeg stiller lige et simpelt spørgsmål, og i må gerne bare svare ja eller nej :blink:

Jeg har en Leatherman Charge TTi med lås på alle klinger og et hul i klingerne til åbning.
Derved er den låsbar og på sin vis enhåndsbetjent, dog kan man ikke åbne den med én hånd, da den er for stram.
Bladet er 7,2 cm langt.

Spørgsmål: Må jeg bruge den på jagt??? Og ikke til andet!!
Senest rettet af Odyssey 18. mar 2010, 15:09, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 17. mar 2010, 21:34

Odyssey skrev: Jeg har en Leatherman Charge TTi med lås på alle klinger og et hul i klingerne til åbning.
Derved er den låsbar og på sin vis enhåndsbetjent, dog kan man ikke åbne den med én hånd, da den er for stram.
Bladet er 7,2 cm langt.

Hvis klingerne er konstrueret til at kunne åbnes med én hånd er den ulovlig, uanset hvad du anvender den til. Såfremt dette ikke er tilfældet må du gerne bruge den til jagt og andre anerkendelsesværdige formål.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 17. mar 2010, 23:27

Ja, du må bruge den til jagt. Og ja, du må bruge den til lystfiskeri. Og ja, du må bruge den som værktøj når du reparerer dit hus. Og ja, du må bruge den til spejder. Og ja, du må bruge den til et hvilket som helst anerkendelsesværdigt formål.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 18. mar 2010, 00:07

Lassescout skrev:
Ja, du må bruge den til jagt. Og ja, du må bruge den til lystfiskeri. Og ja, du må bruge den som værktøj når du reparerer dit hus. Og ja, du må bruge den til spejder. Og ja, du må bruge den til et hvilket som helst anerkendelsesværdigt formål.
Nej, nej, nej, nej og atter nej, den er konstrueret til at kunne åbnes med én hånd og er derfor ulovligt at anvende og besidde.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 18. mar 2010, 00:16

Leatherman Charge TTi fås også i en tohåndsbetjent udgave, iflg. leatherman.dk

http://www.leatherman.dk/frame.cfm/cms/ ... 3/menu=10/

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 18. mar 2010, 00:57

HePe skrev:Leatherman Charge TTi fås også i en tohåndsbetjent udgave, iflg. leatherman.dk

http://www.leatherman.dk/frame.cfm/cms/ ... 3/menu=10/
Yup og den har jeg selv, den adskiller sig ved ikke at have thumb-holes i klingerne.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Odyssey » 18. mar 2010, 07:40

Fedt... er der nogen der vil have en ulovlig TTi :crying:

Kan jeg ikke gå op til politimanden og få en tilladelse til at bruge den på jagt ???

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. mar 2010, 08:18

Odyssey skrev:Kan jeg ikke gå op til politimanden og få en tilladelse til at bruge den på jagt ???
Nej.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar