Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Verdun
- Bronze Member

- Interesser: 53/17
- Geografisk sted: København
Hej her i NVF. Nu kan det være jeg spør lidt dumt

, Men er begyndt at samle lidt gevær og pistoler fra 1889 aAltser Danske våben. Men er lidt uenig med mig selv, om hvordan man skal skikre/opbevare gevære fra 1889/15. Har samlertilladelsen til flere skydevåben. Skal de være i skab eller må de henge frit fremme?
God skydning til alle.
Mvh Verdun
Senest rettet af
Refraktorius 4. mar 2010, 11:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift justeret, mod.
Er bare et glad medlem, der godt kan lide at samle på lidt af hvert.
-
Guns&Tits
- Gold Member

- Interesser: ........
- Geografisk sted: ........
- Geografisk sted: ..........
- Has thanked: 1 time
Intet patronladet må hænge fremme på væggen samt nyere replicaer
..........
-
HePe
- Platin Member

- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Verdun skrev:Har samlertilladelsen til flere skydevåben. Skal de være i skab eller må de henge frit fremme?
Hvad står der på din samlertilladelse om opbevaring af skydevåben? (Læs tilladelsens vilkår).
-
Verdun
- Bronze Member

HePe skrev:Verdun skrev:Har samlertilladelsen til flere skydevåben. Skal de være i skab eller må de henge frit fremme?
Hvad står der på din samlertilladelse om opbevaring af skydevåben? (Læs tilladelsens vilkår).
Hej der står kun hvad jeg må samle på og ikke hvordan det/de skal opbevares. Mvh Verdun.
-
Verdun
- Bronze Member

Guns&Tits skrev:Intet patronladet må hænge fremme på væggen samt nyere replicaer
Ok. Men der står jo kun hvad jeg må samle på og ikke hvordan den/de skal opbevares. Mvh Verdun.
-
HePe
- Platin Member

Verdun skrev:HePe skrev:Verdun skrev:Har samlertilladelsen til flere skydevåben. Skal de være i skab eller må de henge frit fremme?
Hej der står kun hvad jeg må samle på og ikke hvordan det/de skal opbevares. Mvh Verdun.
Hej Verdun,
Er du sikker på det!?
Står der ikke et vilkår på din samlertilladelse med nogenlunde denne tekst: "Våben/våbendele skal opbevares i overensstemmelse med reglerne i våbenbekendtgørelsen"

-
Verdun
- Bronze Member

HePe skrev:Verdun skrev:HePe skrev:Verdun skrev:Har samlertilladelsen til flere skydevåben. Skal de være i skab eller må de henge frit fremme?
Hej Verdun,
Er du sikker på det!?
Står der ikke et vilkår på din samlertilladelse med nogenlunde denne tekst: "Våben/våbendele skal opbevares i overensstemmelse med reglerne i våbenbekendtgørelsen"

Hej har læst det. Og har lige læst det.. Må jo nok se det iøjne at jeg skal købe et skab.
Men tak for hjælpen. Mvh Verdun
-
Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 16 times
Der findes faktisk flere patronvåben hvortil der kan gives dispensation til at have dem stående fremme. (Bla. M67.) da man fra rigspolitiets side har vurderet at disse ikke har nogen kriminel interesse. Eksempelvis fordi at det kræver ”Netværk eller fremstillingskendskab, at skaffe ammunition til dem.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
-
Ølgaard
- This member is

- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Hvis man kigger i VHS bladet, når der nogle gange er billeder af private samlinger ser man næsten altid Remington, hænge på væggen, og jeg kender flere af de gamle der har både store og endda meget store samlinger af danske Remington, alle hængende på væggen.
Men spørg din lokale cheriff, hvis du er i tvivl, så kommer du ikke galt afsted.

-
HePe
- Platin Member

Tony Rosgaard skrev:... da man fra rigspolitiets side har vurderet at disse ikke har nogen kriminel interesse. Eksempelvis fordi at det kræver ”Netværk eller fremstillingskendskab, at skaffe ammunition til dem.
Gad nok vide, om den "vurdering" fortsat er gældende..

-
Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 16 times
Jeg kunne ikke forestille mig andet.
Det hele er beskrevet i justitsministeriets cirkulæreskrivelse, som er sendt til samtlige politimestre, politidirektøren og rigspolitichefen i 2001, men hvor mange af tilladelseskontorene der egentlig kender til skrivelsen er selvfølgelig uvist.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig