Krav om billedlegitimation sammen med våbentilladelse?
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
Krav om billedlegitimation sammen med våbentilladelse?
På mine jagtvåbentilladelser er der skrevet at når man bærer edet pågældende våben skal man medbringe våbentilladelsen+jagttagn+billedlegitimation
vil det sige at personer uden pas eller kørekort ikke lovligt kan bære/besidde tilladelsespligtige skydevåben?
og hvis ikke, hvilken billedlegitimation godtages?
og så et lille sidestep:
jeg har får år tilbage været i clinch med Justitsministerium,justitsminister,politidirektør, samtlige retspolitiske ordførerer i partierne samt den lokale politimester da der dengang på politiets hjemmeside var beskrevet at ved ansøgning om kørekort skulle man medbringe billedlegitimation,
dettte blev så rettet hos politiet, til at man om muligt medbragte billedlegitimation
men nu ser jeg til min bestyrtelse at kravet om at medbringe billedlegitimation er stået op af graven igen
GRRR
¨så må man jo til det IGEN, offentlige myndigheder kan ikke stille krav om at man er i besiddelse af billedlegitimation FØR man har enten kørekort eller pas
http://www.politi.dk/da/borgerservice/k ... koerekort/
vil det sige at personer uden pas eller kørekort ikke lovligt kan bære/besidde tilladelsespligtige skydevåben?
og så et lille sidestep:
jeg har får år tilbage været i clinch med Justitsministerium,justitsminister,politidirektør, samtlige retspolitiske ordførerer i partierne samt den lokale politimester da der dengang på politiets hjemmeside var beskrevet at ved ansøgning om kørekort skulle man medbringe billedlegitimation,
dettte blev så rettet hos politiet, til at man om muligt medbragte billedlegitimation
men nu ser jeg til min bestyrtelse at kravet om at medbringe billedlegitimation er stået op af graven igen
GRRR
¨så må man jo til det IGEN, offentlige myndigheder kan ikke stille krav om at man er i besiddelse af billedlegitimation FØR man har enten kørekort eller pas
http://www.politi.dk/da/borgerservice/k ... koerekort/
Senest rettet af Refraktorius 15. mar 2010, 21:33, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift udbygget ;-)
Begrundelse: overskrift udbygget ;-)
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Krav om billedlegitimation sammen med våbentilladelse?
.... er der noget morsommere end end offentlige selvmodsigelser?

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Gold Member
jeg synes desværre morskeben er hurtigt overset,Refraktorius skrev:.... er der noget morsommere end end offentlige selvmodsigelser?
når de der laver bestemmelser kan lave en så synlig brøler,
hvad kan de så ellers have lavet?
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Det har været sådan i mange år. Bestemmelsen gælder både for våbentilladelse, jagttegn og våbenpåtegning og blev indført i våbenlovgivningen ved lov nr. 297 af 6/6 1984 om ændring af våbenloven (Kontrolordningen for glatløbede haglgeværer mv.), som trådte i kraft d. 1/1 1986.5317 skrev:På mine jagtvåbentilladelser er der skrevet at når man bærer edet pågældende våben skal man medbringe våbentilladelsen+jagttagn+billedlegitimation
......
I nugældende våbenlovgivning har det grundlag i følgende bestemmelser i våbenloven og våbenbekendtgørelsen:
Våbenlovens § 2, stk. 2 skrev:Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom. (se våbenbekendtgørelsens § 17 nedenfor)
Våbenlovens § 2 a, stk. 3 skrev:Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom. (se våbenbekendtgørelsens § 17 nedenfor)
Våbenlovens § 2 c, stk. 3 skrev:Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom. (se våbenbekendtgørelsens § 17 nedenfor)
Våbenlovens § 2 d skrev:§ 2 d. Den tilladelse, der er nævnt i § 2, stk. 1, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med våbenpåtegning, jf. § 2 a, stk. 1, eller § 2 c, skal medbringes, når våbenet bæres, og på forlangende forevises for politiet. Sammen med jagttegn eller et medlemsbevis som nævnt i 1. pkt. skal indehaveren endvidere medbringe yderligere legitimation, f.eks. kørekort eller ID-kort, og på forlangende forevise den for politiet.
I henhold til ovenstående bestemmelser, SKAL der således medbringes original billedlegitimation, som KAN være f.eks. pas eller kørekort. Efter bestemmelsen skal det ikke absolut være et pas eller kørekort, idet anden original billedlegitimation (ID-kort) også kan anvendes.Våbenbekendtgørelsens § 17 skrev:Overdragelse eller overladelse til andre
§ 17. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 9, 10 eller 11 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 13, jf. dog § 21, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. De genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2, litra a-c, må kun overdrages eller overlades til personer, der godtgør at være fyldt 18 år ved personlig forevisning eller indsendelse af original billedlegitimation. Dette gælder dog ikke, hvis det er åbenbart, at erhververen eller modtageren er fyldt 18 år.
Stk. 3. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelsen i stk. 1.
Ovenstående bestemmelser betyder i princippet også, at en våbenhandler eller sælger ved salg af et skydevåben i almindelighed skal forlange, at køberen skal forevise original billedlegitimation (udover våbentilladelse, jagttegn eller våbenpåtegning).
I øvrigt har jagtloven en tilsvarende bestemmelse for jagttegn under jagt.
Jagtlovens § 39, stk. 2 skrev:Jagttegn skal medbringes under jagt sammen med fotolegitimation og skal på forlangende vises til politiet.
-
- Gold Member
[quote="HePeI henhold til ovenstående bestemmelser, SKAL der således medbringes original billedlegitimation, som KAN være f.eks. pas eller kørekort. Efter bestemmelsen skal det ikke absolut være et pas eller kørekort, idet anden original billedlegitimation (ID-kort) også kan anvendes.
.[/quote]
tak for gennemgang af regler, var dog nogenlunde klar på teksterne,
anden original billedlegitimation?? ID-kort ? hvilket kort som udestedes til det store flertal af danske borgere, buskort lånerkort og legolandkørekort godtages næppe
jeg mener det er helt i skoven at forlange noget af borgerne som sætter dem i yderligere og helt unødvendige udgifter
er det ikke en sag for responceteam at tage dette galimatias op med rette myndighed?
.[/quote]
tak for gennemgang af regler, var dog nogenlunde klar på teksterne,
anden original billedlegitimation?? ID-kort ? hvilket kort som udestedes til det store flertal af danske borgere, buskort lånerkort og legolandkørekort godtages næppe
jeg mener det er helt i skoven at forlange noget af borgerne som sætter dem i yderligere og helt unødvendige udgifter
er det ikke en sag for responceteam at tage dette galimatias op med rette myndighed?
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Jeg tror ikke, at det er det store problem. Har ihvertfald ikke hørt om det, i de ca. 25 år reglerne har været gældende..5317 skrev:tak for gennemgang af regler, var dog nogenlunde klar på teksterne,HePe skrev:I henhold til ovenstående bestemmelser, SKAL der således medbringes original billedlegitimation, som KAN være f.eks. pas eller kørekort. Efter bestemmelsen skal det ikke absolut være et pas eller kørekort, idet anden original billedlegitimation (ID-kort) også kan anvendes.

Når vi taler om jægere har de fleste jægere enten pas eller kørekort - måske også et våbenpas?
Som nævnt er det ikke et stort dagligt problem. Danske jægere, skyttere og våbensamlere har levet med det i 25 år - uden at det, mig bekendt, har givet problemer. Som jæger kan du altid få et våbenpas til dine skydevåben. Politiet laver det gratis til dig..5317 skrev:jeg mener det er helt i skoven at forlange noget af borgerne som sætter dem i yderligere og helt unødvendige udgifter

Har du evt. konkrete eksempler på, at politiet er meget emsig med at forlange billedlegitimation forevist, når jægere eller skytter bærer eller transporterer skydevåben?
- Paco
- Gold Member
- Interesser: Bukke og andejagt
- Geografisk sted: Ringkøbing
.[/quote] tak for gennemgang af regler, var dog nogenlunde klar på teksterne,5317 skrev:[quote="HePeI henhold til ovenstående bestemmelser, SKAL der således medbringes original billedlegitimation, som KAN være f.eks. pas eller kørekort. Efter bestemmelsen skal det ikke absolut være et pas eller kørekort, idet anden original billedlegitimation (ID-kort) også kan anvendes.
.
er det ikke en sag for responceteam at tage dette galimatias op med rette myndighed?[/quote]
Ja jeg mener nu at det som udgangs punkt er en go ide med billedlegitimation! da en hver jo ellers bare kan komme med et falsk id!
Kan huske jeg så i tv, at alm borgere kan få et billed id på det lokale kommune kontor, hvis man ikke har pas eller kørekort, men det er godt nok et stykke tid siden, og jeg ved ikke om det stadig er gældene?

Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.
-
- Gold Member
Det er ikke så meget om det er en god ide' eller ej,Paco skrev:
Ja jeg mener nu at det som udgangs punkt er en go ide med billedlegitimation! da en hver jo ellers bare kan komme med et falsk id!
Kan huske jeg så i tv, at alm borgere kan få et billed id på det lokale kommune kontor, hvis man ikke har pas eller kørekort, men det er godt nok et stykke tid siden, og jeg ved ikke om det stadig er gældene?
det drejer sig om at danske myndigheder stiller krav om noget som rent faktisk ikke bør kunne kræves, da danske myndigheder jo ikke udsteder billedlegitimation til samtlige borgere,
i praksi vil det sige at folk uden pas eller kørekort ikke lovligt kan være jægere eller skytter hewr i landet
i anden forbindelse - fornyelse/erstatning af kørekort fremfører myndighederne det samme vås, man skal medbringe billedlegitimation - hvis reglerne skal følges må man for at få et nyt kørekort først spendere 600 kr. på et pas
- Glockster
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 146 times
Hmm det er jo en svær balancegang
På den ene side bliver jeg vældigt oprørt når jeg oplever personer som af uforklarlige årsager ser det som deres livsmision at kæmpe mod systemet og tilføre det så store sagsbehandlingsomkostninger som overhovedet muligt.
På den anden side kan der i en en del af disse kampe være en højere formål og dette er selvfølgelig prisværdigt
Men folk der konsekvent klager over alt statsligt (for det har de jo ret til) og altid venter med at betale deres P-bøder til fristen er overskredet...........tjah de bidrager i mine øjne ikke med den store "værdi" her i samfundet
ud over at sikre min skattepenge anvendes til pladder!

På den anden side kan der i en en del af disse kampe være en højere formål og dette er selvfølgelig prisværdigt

Men folk der konsekvent klager over alt statsligt (for det har de jo ret til) og altid venter med at betale deres P-bøder til fristen er overskredet...........tjah de bidrager i mine øjne ikke med den store "værdi" her i samfundet

"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Ja - man kan godt leve i Danmak uden billede ID.
Men man kan ikke få tilladelse til våben - Så er den vel ikke længere?
Systemet kræver at du indretter dig efter de foreskrifter for våbentilladelser de fremlægger.
Hvis man er panisk modtander af billed id, kan man så i sagens natur ikke opnå tilladelse, og må leve lykkeligt videre uden både våben og tilladelser.
Men man kan ikke få tilladelse til våben - Så er den vel ikke længere?
Systemet kræver at du indretter dig efter de foreskrifter for våbentilladelser de fremlægger.
Hvis man er panisk modtander af billed id, kan man så i sagens natur ikke opnå tilladelse, og må leve lykkeligt videre uden både våben og tilladelser.
Dixi !
- Paco
- Gold Member
- Interesser: Bukke og andejagt
- Geografisk sted: Ringkøbing

Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Som hovedregel for ID-kort gælder det, at det skal være offentligt udstedt billedlegitimation.
Dvs at for norden gælder det :
· Nationalt Identifikationsbevis (kun Sverige)
· Anden nationalt offentlig udstedt billedlegitimation
· Nationalt udstedt Pas
· Nationalt udstedt kørekort
· Militær- og politi Id-kort
· I visse tilfælde kan kommunen udstede billed-ID til deres offentlige gøremål
Disse accepteres som ID-kort - læg mærke til... "nationalt udstedt" og "offentligt udstedt", dvs at det er en MYNDIGHED (stat eller kommune!) som udsteder identifikationen.
Vagtfirmaer kan for såvidt også printe deres egne "ID-Kort" - men disse er nu stadig "Private".
Ligeledes er Legolands og Fårup Sommerlands "kørekort", bibliotekets lånerkort, backstage-pass til koncerter m.v. at betragte som PRIVAT udstedte "ID-kort" - og kan IKKE bruges til offentlige gøremål af nogen som helst art.
Simpelthen fordi disse "instanser" kan udstede sådanne kort til alle og enhver, uden forudgående tjek af personen.
Jeg mener bestemt, at personer der ikke kan fremvise et ID-kort, ikke bør være i besiddelse af våben - man skal kunne vise/bevise præcis hvem man er.
Ellers kan én person tage jagttegn, købe våben og ammunition - og overlade hele molevitten til en kammerat der IKKE er i stand til at oppebære retten, eller skal vi sige privilegiet, at bære/besidde våben.
Hvis der er den mindste tvivl om hvem personen er, trods billed-ID, bør politiet tage vedkommende med på stationen - til identifikationen kan bekræftes.
At have jagttegn og våben, ser jeg som et privilegie vi har fået - os der har taget os tid til at tage jagttegnskursus og ønsker at gå på jagt eller skyde lerduer.
Os der har været medlem af en skytteklub og været aktive skytter, og dermed opnår det privilegie at kunne tage våbnet med hjem for at lette hverdagen med våbenrengørring, tørtræning, transport mellem konkurrencer.
Så er der visse ting vi skal opfylde, for at politiet/myndighederne præcis ved hvem der har våben.
Det finder jeg at være en naturlig ting.
Dvs at for norden gælder det :
· Nationalt Identifikationsbevis (kun Sverige)
· Anden nationalt offentlig udstedt billedlegitimation
· Nationalt udstedt Pas
· Nationalt udstedt kørekort
· Militær- og politi Id-kort
· I visse tilfælde kan kommunen udstede billed-ID til deres offentlige gøremål
Disse accepteres som ID-kort - læg mærke til... "nationalt udstedt" og "offentligt udstedt", dvs at det er en MYNDIGHED (stat eller kommune!) som udsteder identifikationen.
Vagtfirmaer kan for såvidt også printe deres egne "ID-Kort" - men disse er nu stadig "Private".
Ligeledes er Legolands og Fårup Sommerlands "kørekort", bibliotekets lånerkort, backstage-pass til koncerter m.v. at betragte som PRIVAT udstedte "ID-kort" - og kan IKKE bruges til offentlige gøremål af nogen som helst art.
Simpelthen fordi disse "instanser" kan udstede sådanne kort til alle og enhver, uden forudgående tjek af personen.
Jeg mener bestemt, at personer der ikke kan fremvise et ID-kort, ikke bør være i besiddelse af våben - man skal kunne vise/bevise præcis hvem man er.
Ellers kan én person tage jagttegn, købe våben og ammunition - og overlade hele molevitten til en kammerat der IKKE er i stand til at oppebære retten, eller skal vi sige privilegiet, at bære/besidde våben.
Hvis der er den mindste tvivl om hvem personen er, trods billed-ID, bør politiet tage vedkommende med på stationen - til identifikationen kan bekræftes.
At have jagttegn og våben, ser jeg som et privilegie vi har fået - os der har taget os tid til at tage jagttegnskursus og ønsker at gå på jagt eller skyde lerduer.
Os der har været medlem af en skytteklub og været aktive skytter, og dermed opnår det privilegie at kunne tage våbnet med hjem for at lette hverdagen med våbenrengørring, tørtræning, transport mellem konkurrencer.
Så er der visse ting vi skal opfylde, for at politiet/myndighederne præcis ved hvem der har våben.
Det finder jeg at være en naturlig ting.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
De specifikke regler for dette kan fås i Borgerservice i din kommune. Her i KBH skal der sendes en mail til folkeregisteret med billede og specifikt krav til visse personlige oplysninger, og så bliver der lavet et ID-kort til 150 kr. som du kan hente i Borgerservice. Jeg troede ikke på det da jeg hørte det, men den er god nok. Jeg overvejer at få et, så jeg slipper for at rende rundt med pas når der skal hentes pakker oa. - men på den anden side, til 600 kr. så skal passet også gerne tjene sig lidt ind.Paco skrev: Kan huske jeg så i tv, at alm borgere kan få et billed id på det lokale kommune kontor, hvis man ikke har pas eller kørekort, men det er godt nok et stykke tid siden, og jeg ved ikke om det stadig er gældene?

Quis custodiet ipsos custodes?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg kan huske, at vi havde diskussionen da grænserne blev åbnet, så man ikke længere skulle vise pas på vej til Tyskland efter øl. Jeg troede, at eftersom jeg mest holder ferie i Europa, kunne jeg fremover undvære passet ligesom når man rejser til Norge eller Sverige.
Men det forholdt sig lige modsat. Fremover kan du blive bedt om at legitimere dig nærmest hvor som helst, hvadenten du er i udlandet eller i Danmark. Så det er nærmest blevet endnu mere nødvendigt at have et pas.
Når man ser hvor meget mere der rejses på kryds og tværs i hele verden, og hvor betydningsfuldt det er blevet for visse landes indbyggere at kunne udgive sig for andre, finder jeg det helt i orden at man kan blive bedt om at redegøre for, hvem man er.
Men det forholdt sig lige modsat. Fremover kan du blive bedt om at legitimere dig nærmest hvor som helst, hvadenten du er i udlandet eller i Danmark. Så det er nærmest blevet endnu mere nødvendigt at have et pas.
Når man ser hvor meget mere der rejses på kryds og tværs i hele verden, og hvor betydningsfuldt det er blevet for visse landes indbyggere at kunne udgive sig for andre, finder jeg det helt i orden at man kan blive bedt om at redegøre for, hvem man er.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.