Registrering af gamle våben
-
- Newbie
- Interesser: Rifler
- Geografisk sted: Syddanmark
Registrering af gamle våben
Hej
Jeg har arvet to salonrifler efter min far døde. Den ene er en Marlin model 80 og den anden er en salonrifle fra Geværfabrikken Otterup(der stod ikke andre oplysninger på geværet). De har ikke været registreret før så jeg ville høre om der var nogen der vidste om de kunne blive registreret så jeg måtte beside dem(Har ikke lyst til at komme i fængsel på grund af dem). Jeg har hverken våbentilladelse eller jagttegn.
Jeg har arvet to salonrifler efter min far døde. Den ene er en Marlin model 80 og den anden er en salonrifle fra Geværfabrikken Otterup(der stod ikke andre oplysninger på geværet). De har ikke været registreret før så jeg ville høre om der var nogen der vidste om de kunne blive registreret så jeg måtte beside dem(Har ikke lyst til at komme i fængsel på grund af dem). Jeg har hverken våbentilladelse eller jagttegn.
- Riddersholm
- Platin Member
- Interesser: Våben, Jagt, Sport
- Geografisk sted: Rogaland, Norge
- Been thanked: 1 time
Re: Registrering af gamle våben
I dit tilfælde nej.
Afleveres til polititet, ring først så du ikke blive nuppet af en strisser på vejen og ryger i brummen.
Det eller total deaktivering.
Afleveres til polititet, ring først så du ikke blive nuppet af en strisser på vejen og ryger i brummen.
Det eller total deaktivering.
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
- Ledsmoke
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Vonge
- Has thanked: 3 times

Jeg vil give Riddersholm ret.
Uden et jagttegn står du til en blank afvisning på ansøgning om våbentilladelse.
Selv hvis du var aktiv skytte i en skytteforening og havde været det i mere end et år, så er det nok utænkeligt at du kunne få dem ind under en skytteforeningstilladelse hvor de så bliver opbevaret i foreningen.
Hvis de har nogen videre betydning for dig, er den eneste måde du kan få lov til at beholde dem på, at lade dem deaktivere og så kan du vist få dem på en samler tilladelse.

Men det aner jeg ikke noget som helst om det med deaktivering. Der må nogle andre på banen. Men lur mig om der ikke også kommer det

Et alternativ er at tage jagttegn. Det er ikke så svært endda, og i mellemtiden få dem registreret ved politiet og forklare dem situationen. Derefter sælger du dem, eller overdrager dem, til enten en sportsforretning der har våben, eller en bekendt der har jagttegn, og når du har jagttegnet i hus, køber du dem tilbage for et symbolsk beløb.
Pøj pøj med det.
Mvh Ledsmoke
Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.
Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
En anden mulighed er at kontakte en våbenhandler, og høre om der er mulighed for at få våbnene skrevet i hans våbenbog, og opbevaret hos ham, indtil du har taget jagttegn eller er blevet medlem af en skytteforening.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Tøv nu lidt. Du skal først og fremmest gå til dit lokale våbenkontor, og forelægge dem sagen. Du kan evt. have gavn af at kende denne bestemmelse i våbencirkulæret:
Det kan jo også være, at politiet afgør, at våbnene kan opbevares hos politiet indtil du har taget jagttegn og kan få en regulær tilladelse. eller du kan få en kammerat der er jæger til at søge våbentilladelse til dem så de bevares indtil du selv kan få dem. Men du har kun 4 uger efter dødsfaldet til at henvende dig på våbenkontoret, så allerførst skal du derned.§ 2. Tilladelser efter våbenbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1-2, bortset fra de våben mv., der er nævnt i dette cirkulæres §§ 19-20, kan gives til:
.
.
7) Personer, der har en ganske særlig interesse i at besidde jagtvåben, f.eks. med henblik på senere overdragelse til livsarvinger, der endnu er mindreårige.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Ledsmoke
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Vonge
Lassescout skrev: Men du har kun 4 uger efter dødsfaldet til at henvende dig på våbenkontoret, så allerførst skal du derned.

Det havde jeg helt glemt! Tak Lasse.
Mvh Ledsmoke
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Nu må jeg så komme med et lille spørgsmål... (Rent teoretisk selvfølgelig) Hvad nu hvis ens bedstefar er død og man, flere år senere, finder et par gamle rifler under loftsbrædderne...? Ikke registrerede... Fra krigens tid f.eks...
Huset har stået uden beboer de seneste mange år og kun været benyttet i sommermånederne... Kan man i et sådant tilfælde få tegnet riflerne ind over sit jagttegn...?? Jeg mener, der er der jo gået mere end de 4 uger, men ingen har vidst de har ligget der..
Man vil selvfølgelig ikke være ulovlig, men heller ikke have savet bedstefaderens gamle arvestykker i stumper og stykker...
Hvad siger loven i en sådan situation...?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????+

"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Hvis historien lyder sansynlig, hvis du spørger pænt m.m. så kan jeg ikke forestille mig at det vil give problemer. Men jeg er sikker på at loven ikke siger noget om det.theredmist skrev:Nu må jeg så komme med et lille spørgsmål... (Rent teoretisk selvfølgelig) Hvad nu hvis ens bedstefar er død og man, flere år senere, finder et par gamle rifler under loftsbrædderne...? Ikke registrerede... Fra krigens tid f.eks...Huset har stået uden beboer de seneste mange år og kun været benyttet i sommermånederne... Kan man i et sådant tilfælde få tegnet riflerne ind over sit jagttegn...?? Jeg mener, der er der jo gået mere end de 4 uger, men ingen har vidst de har ligget der..
Man vil selvfølgelig ikke være ulovlig, men heller ikke have savet bedstefaderens gamle arvestykker i stumper og stykker...
Hvad siger loven i en sådan situation...?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????+
Da du ikke har vidst noget kan du jo ikke reagere på det - men så få dem registreret inden 4 uger fra fundet....

"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Man bør ikke få problemer bare fordi man finder nogle herreløse våben, men man skal nok kontakte politiet straks. Reglen med de 4 uger gælder fra dødsfaldet, ikke fra det øjeblik man finder de herreløse våben. Hvis politiet er nogenlunde fornuftige, og man selv er det samme, skulle man nok kunne finde en ordning hvor man kan få ejerskabet lovliggjort, men det er ikke noget man har krav på.
Hilsen Lasse.
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Hmm... Jamen hvis loven ikke siger noget om det, men det samtidig ikke er noget man har krav på, så er der jo en reel fare for at de siger "haps"..... :crying: Men ja om igen, så skal den vedkommende på våbenkontoret nok være mere end almindeligt småtbegavet eller ondsindet for at gøre det... Man udviser jo ærlighed
, og desuden så er der jo afgiftspenge i kassen til dem.. Men skal man indgive ansøgning til den politikreds hvor våbnene er fundet (Lad os feks sige nordjylland), eller den politikreds hvor man selv bor (Feks fyn)...??? Selvfølgelig igen et rent teoretisk spørgsmål.... 

"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times

nu når jeg læser denne tråd men os andre
hvor meget fakta er der over de skulle være nogle være busse mænd de herre på våbenkontore rundt omkring i det ganske land
jeg har bestemt en til tro til de gerne vil hjælpe en så vidt mulig. og selvfølgelig laver de da os fejl lige som alle andre steder
men mon ikke de fejl de nu laver tit bliver til som regel laver de den fejl
Jeg ved det ikke
Lerche der glæder sig til 16 maj
-
- Bronze Member
- Interesser: 2 verdenskrig
- Geografisk sted: midt-vest jylland
det med deaktivering er vist ikke så lige til :shame: så vidt jeg ved er det kun registrerede våben du kan få deaktiveret, og nu om dage hedder det vist en total gennemskærring på nær kolben.. og samler tilladelse har ikke noget med deaktivering at gøre, deaktiverede våben kan ejes af alle uden tilladelse

Ledsmoke skrev:til forummet
![]()
Jeg vil give Riddersholm ret.
Uden et jagttegn står du til en blank afvisning på ansøgning om våbentilladelse.
Selv hvis du var aktiv skytte i en skytteforening og havde været det i mere end et år, så er det nok utænkeligt at du kunne få dem ind under en skytteforeningstilladelse hvor de så bliver opbevaret i foreningen.
Hvis de har nogen videre betydning for dig, er den eneste måde du kan få lov til at beholde dem på, at lade dem deaktivere og så kan du vist få dem på en samler tilladelse.![]()
Men det aner jeg ikke noget som helst om det med deaktivering. Der må nogle andre på banen. Men lur mig om der ikke også kommer det
Et alternativ er at tage jagttegn. Det er ikke så svært endda, og i mellemtiden få dem registreret ved politiet og forklare dem situationen. Derefter sælger du dem, eller overdrager dem, til enten en sportsforretning der har våben, eller en bekendt der har jagttegn, og når du har jagttegnet i hus, køber du dem tilbage for et symbolsk beløb.
Pøj pøj med det.
- Riddersholm
- Platin Member
Det vil jeg ikke give dig helt ret i, eftersom at en bøssemager skal fortage indgrebet skriver han ned at våbnet nu er deaktiveret og derfor er det ikke længere i polititets interasse.Simk skrev:det med deaktivering er vist ikke så lige til :shame: så vidt jeg ved er det kun registrerede våben du kan få deaktiveret, og nu om dage hedder det vist en total gennemskærring på nær kolben.. og samler tilladelse har ikke noget med deaktivering at gøre, deaktiverede våben kan ejes af alle uden tilladelse![]()
Der ud over er det nok med.
Fjerning af slag stifter og op svejning, fræse piberne igennem i den længde som forskæftet der sidder på er.
Det er så vidt jeg har fået oplyst nok.
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
-
- Bronze Member
- Interesser: 2 verdenskrig
- Geografisk sted: midt-vest jylland
jeg mener nu at det hedder total gennemskærring, det er en ny lov, så vidt jeg ved, men kan godt være jeg tager fejl
mener altså også jeg har hørt et sted at våben kun kan deaktiveres hvis de i fovejen er registrerede..

Riddersholm skrev:Det vil jeg ikke give dig helt ret i, eftersom at en bøssemager skal fortage indgrebet skriver han ned at våbnet nu er deaktiveret og derfor er det ikke længere i polititets interasse.Simk skrev:det med deaktivering er vist ikke så lige til :shame: så vidt jeg ved er det kun registrerede våben du kan få deaktiveret, og nu om dage hedder det vist en total gennemskærring på nær kolben.. og samler tilladelse har ikke noget med deaktivering at gøre, deaktiverede våben kan ejes af alle uden tilladelse![]()
Der ud over er det nok med.
Fjerning af slag stifter og op svejning, fræse piberne igennem i den længde som forskæftet der sidder på er.
Det er så vidt jeg har fået oplyst nok.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Du er inde på det rigtige..Simk skrev:jeg mener nu at det hedder total gennemskærring, det er en ny lov, så vidt jeg ved, men kan godt være jeg tager fejl![]()

Gældende bestemmelse om deaktivering af skydevåben fremgår af våbenbekendtgørelsens §§ 43 a og 43 b
Se evt. Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.Våbenbekendtgørelsen §§ 43 a og 43 b skrev:§ 43 a. Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, og deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Stk. 2. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres på anden vis end efter stk. 1, hvis våbnet varigt gøres funktionsudygtigt.
Stk. 3. Skydevåben, der er deaktiveret i overensstemmelse med stk. 1 og 2, er ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
§ 43 b. Politidirektøren godkender, om den gennemførte deaktivering er sket i overensstemmelse med § 43 a, stk. 1 og 2.
Stk. 2. Politidirektøren udsteder på forespørgsel eller som kontrol ved deaktivering udført som vilkår for en meddelt våbentilladelse en attest som bevis for godkendt deaktivering.
- Riddersholm
- Platin Member
Vis det passer og der skal så meget til så flytter jeg sku til et andet land. mage til idioti skal man da åbenbart ikke lede længe efter
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Riddersholm - der er plads nok heroppe....
Men jo, jeg ser et par mulige løsninger :
Skynd dig at snakke med politimesteren, og få arrangeret at DU får dem på samlertilladelse/tilladelse - med henblik på overdragelse til en arving... (eventuelt dig selv, under forudsætning af at du skynder dig at tage jagttegn! Man kan ikke forvente at evt arvinger HAR jagttegn, men der er før givet tilladelse til opbevaring af våbnene - med henblik på senere erhvervelse af jagttegn, og dermed overflytning af våbnene til behørig riffeltilladelse.!)
Få dem overdraget til én i familien eller ven af familien som HAR jagttegn - få SELV jagtegn og få dem tilbage.
Der er i loven ingen krav om at våbnene skal overgå til ARVINGER ! Det står arvingerne frit for, at sælge eller overdrage våbnene til en interesseret. (forudsat våbnene kan overgå lovligt til personen!!)
Husk også på, at de 4 uger kan dispenseres fra.!!!!!!!
Der er ifølge loven lagt op til at de 4 uger kan ses som en "gummiparagraf". Så tag en GOD snak med who'ever'is'in'charge, og få en fornuftig løsning.!

Men jo, jeg ser et par mulige løsninger :
Skynd dig at snakke med politimesteren, og få arrangeret at DU får dem på samlertilladelse/tilladelse - med henblik på overdragelse til en arving... (eventuelt dig selv, under forudsætning af at du skynder dig at tage jagttegn! Man kan ikke forvente at evt arvinger HAR jagttegn, men der er før givet tilladelse til opbevaring af våbnene - med henblik på senere erhvervelse af jagttegn, og dermed overflytning af våbnene til behørig riffeltilladelse.!)
Få dem overdraget til én i familien eller ven af familien som HAR jagttegn - få SELV jagtegn og få dem tilbage.
Der er i loven ingen krav om at våbnene skal overgå til ARVINGER ! Det står arvingerne frit for, at sælge eller overdrage våbnene til en interesseret. (forudsat våbnene kan overgå lovligt til personen!!)
Husk også på, at de 4 uger kan dispenseres fra.!!!!!!!
Der er ifølge loven lagt op til at de 4 uger kan ses som en "gummiparagraf". Så tag en GOD snak med who'ever'is'in'charge, og få en fornuftig løsning.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times
Det bør ikke være et problem, at våbnenen ikke tidligere har være registreret. Jeg går ud fra, at de har været i den tidligere ejermands besiddelse, siden før 1/7-1963
Her er uddraget fra våbenloven, der gør dem lovlige, for den afdøde ejer:
Her er uddraget fra våbenloven, der gør dem lovlige, for den afdøde ejer:
Lov nr. 217 af 31. maj 1963 om ændring i lov om handel med samt tilvirkning og besiddelse af våben m.v.4)indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over .22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben m.v., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Stk. 2. (Udelades).
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 1963.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html