Geværfejl koster et års fængsel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Geværfejl koster et års fængsel

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2010, 16:10

lerche skrev: en andet sted i loven mener jeg også skulle have set hvis en halgvåben kan indholde mere en 2 skud høre den under særligfarlig skydevåber der kræver tilladelse på lige fod med en riffel
Den vil jeg meget gerne se :blink:

Sidste radioavis:
.... og en pistol.
Jeg tror delen med pumpgun'en er ren ønsketænk fra det fynske politi.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 9. jul 2010, 16:16

På VTF er der en der har postet følgende:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 9. jul 2010, 16:18

lerche skrev: nu vil jeg ikke sige jeg er en ørn til lovteks men jeg læser det nu som den største kaliber man må have er 12 må ikke indholde mere end 2 patroner. st2 siger der ydre mere der er en minimums længde på våbnet
Jeg er bestemt heller ikke nogen ørn til lovtekster (det har vi folk til på mit arbejde..) – men lige præcis dette forhold er jeg blevet belært om af ”sædvanligvis pålidelig kilde”. Hvad angår glatløbede haglgeværer så er situationen i simpel form sådan her for indehavere af jagttegn samt medlemmer af skytteforeninger med våbenpåtegning:
1. Ingen må besidde glatløbede geværer med pibelængder under 55 cm.
2. Glatløbede geværer i max kal. 12 og med max. 2 patroner (med permanent plombe for pumpguns og halvautomater) må anskaffes, bæres og bruges - f.eks. til jagt, på flugtskydebane og lign.
3. Glatløbede geværer ”af anden slags” - f.eks. større kaliber og/eller flere patroner - må kun anskaffes og besiddes – men de må ikke bæres og anvendes. [hvad fidusen ved at have dem så er ved jeg ikke – men lovteksten skal ifølge min kilde læses sådan]
:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2010, 16:20

The Yeti skrev:På VTF er der en der har postet følgende:
Og han laver standardfejlen ved ikke at poste alt hvad der er relevant for sammenhængen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af LBJ » 9. jul 2010, 17:29

http://www.huntersmagazine.dk/?mod=arti ... 2a375a6044

Han havde jo åbenbart en pistol liggende, så er det jo ikke så sært at han skal ind og brumme.

Korthår
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Korthår » 9. jul 2010, 17:30

Det drejede sig om en ulovlig pistol

http://huntersmagazine.dk/?mod=article&aID=3512

mvh
Korthår

Aaarghhh............ slået på målstregen :smile:

Brugeravatar
LBJ
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sdr.Jylland

Indlæg af LBJ » 9. jul 2010, 17:39

Du er lidt langsom i aftrækket korthår :mrgreen:

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 15 times

Indlæg af Sierra Leone » 9. jul 2010, 17:50

Sierra Leone skrev:At en jæger, formodentligt med en gennemsnitlig viden om tilladte eller forbudte våben, omgående accepterer dommen uden indsigelser, indikerer, at det måske er en uregistreret halvautomatisk riffel han var i besiddelse af. ”Garand??”.
Nå, det var ikke en Garand, men en Walter pistol. Endnu engang løb pressen med mindre end en halv vind, og jægerne gik i omgående panik!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 9. jul 2010, 17:58

Korthår skrev:Det drejede sig om en ulovlig pistol
Så gir' det pludselig mere mening. Medierne var som sædvanlig lidt for hurtige på aftrækkeren..... :shame:
:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

Korthår
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Korthår » 9. jul 2010, 19:15

LBJ skrev:Du er lidt langsom i aftrækket korthår :mrgreen:
Sandt nok :smile: - men min kone klager ikke :numberone:

mvh
Korthår

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England

Indlæg af Exterminator » 9. jul 2010, 19:38

Refraktorius skrev:Det må være en pumpgun, men de er da ikke ulovlige at besidde med større magasinkapacitet end 2, kun at anvende til jagt.

Jeg undres også!

Det må være en uregistreret pump-riffel.
:???:

Jeg mener også, at det er tilladt at købe en pumpgun til 6-8 skud og bruge den til lerdueskydning på egen mark.............der må være noget andet, jægeren er "knaldet" på
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Indlæg af VIPER » 9. jul 2010, 20:00

Ingen haglvåben i DK må kunne indeholde mere end to patroner, så er model - system - og farve ligegyldigt.

Det at du har en uplomberet haglspreder i skabet gør dig til kreminel. Du har jo selv skrevet under på at den kun kan indeholde to patroner da du sendte registreringen til politiet. :shame:

På pumprifler er der ingen patronbegrænsning da de er repetere.

MVH
VIPER

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England

Indlæg af Exterminator » 9. jul 2010, 20:09

VIPER skrev:Ingen haglvåben i DK må kunne indeholde mere end to patroner, så er model - system - og farve ligegyldigt.

Det at du har en uplomberet haglspreder i skabet gør dig til kreminel. Du har jo selv skrevet under på at den kun kan indeholde to patroner da du sendte registreringen til politiet. :shame:

På pumprifler er der ingen patronbegrænsning da de er repetere.

MVH
VIPER
Hvem har en uplomberet haglspreder i skabet ? :???:
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 9. jul 2010, 20:16

VIPER skrev:Ingen haglvåben i DK må kunne indeholde mere end to patroner, så er model - system - og farve ligegyldigt.

Ikke hvis du har udfyldt anden del af:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5 ... _00307.pdf
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 9. jul 2010, 20:31

Exterminator skrev:
Refraktorius skrev:Det må være en pumpgun, men de er da ikke ulovlige at besidde med større magasinkapacitet end 2, kun at anvende til jagt.

Jeg undres også!

Det må være en uregistreret pump-riffel.
:???:

Jeg mener også, at det er tilladt at købe en pumpgun til 6-8 skud og bruge den til lerdueskydning på egen mark.............der må være noget andet, jægeren er "knaldet" på
Prøv lige at læse der forgående indlæg i denne tråd. Her fremgår det at der også var en ulovlig pistol i mandens besidelse.

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Indlæg af VIPER » 9. jul 2010, 20:35

Manden havde en Valter pistol.

Jeg bøjer mig i støvet :oops: Der er intet ulovligt ved at have en uplomberet pumpgun i skabet.

Læs opdatering.

http://www.huntersmagazine.com/?mod=article&aID=3512

MVH
VIPER :oops: :oops: :oops:

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af Id » 10. jul 2010, 08:03

VIPER skrev:Manden havde en Valter pistol.

Jeg bøjer mig i støvet :oops: Der er intet ulovligt ved at have en uplomberet pumpgun i skabet.

Læs opdatering.

http://www.huntersmagazine.com/?mod=article&aID=3512

MVH
VIPER :oops: :oops: :oops:
Det er ok, alle kan tage fejl. Du har dog ret i, at man ved anmeldelse at et glatløbet haglgevær, skriver under på at disse ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
Det må bero på (endnu) en misforståelse fra politiets side, at man har valgt denne formulering på blanketten...........måske en opgave for NVF's Rescue Team (eller hvad det hedder).
Blanket til anmeldelse af glatløbet haglgevær
Senest rettet af Id 10. jul 2010, 11:01, rettet i alt 1 gang.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Golcher
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt sortkrudt teknik
Geografisk sted: midtsjælland

Indlæg af Golcher » 10. jul 2010, 08:17

Den pågældene person havde osse en Walther pistol med amo og der går det naturligvis galt, men af hensyn til geværet mener jeg at det kun skal være plomberet til jagt og offenlig skydebane ,og det er enu en gang sådan at man godt må skyde lerduer på privatgrund . Men jeg tager sikkert fejl våbenloven kan være svær at læse og forstå. :scratchhead:
Der er ikke så mange der går på jagt mere,men der utroligt mange der køre

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times

Indlæg af Lerche » 10. jul 2010, 09:43

Refraktorius skrev:
lerche skrev: en andet sted i loven mener jeg også skulle have set hvis en halgvåben kan indholde mere en 2 skud høre den under særligfarlig skydevåber der kræver tilladelse på lige fod med en riffel
Den vil jeg meget gerne se :blink:
det får du ikke en tryk fejl i et ældre kompendie :oops:
nu fik jeg da tilrette min viden så kan rolig få en prop uden stang så
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Hula
Newbie
Newbie
Interesser: Helt klart våben
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Hula » 10. jul 2010, 11:07

Krengel skrev:Nu holder i op Pumpaktion hagler er ikke ulovligt!!!

Halvautomatiske haglvåben som kan indeholde mere en to patroner er ulovligt i danmark!!!!!

forudsæt du har de fornødne Papirer eller har (har haft) jagttegn eller den der dims fra skyde forening.

Lille

Jo efter de nye stramninger må din glatløbete haglbøsse ikke kunne indeholde mere end to skud .

Eneste mulighed er at registrer den til jagt i udlandet eller sports skydning . Det er altså slut med at havde en bøsse til jagt i Danmark der kan indeholde mere end to patroner .

Blomsterpind i magasinet på din Maverick pumpgun går heller ikke længer da det efter de nye stramninger skal være en permanent anordning hvis våbenet bruges til jagt i Danmark .

Der er kommet rigtig mange ting med ind i våbenloven under dækket af "bande tiltaget" . Mit brug af og interesse for våben er f.eks nu helt forbudt da man ikke længer må skyde hvidevare og gamle biler på sin private grund uden den er godkendt som skydebane af politiet og miljø godkendt af ministeriet . . .
Og heller ikke længer tilladt at købe modernet militær som er mit store fetich .
I got a gun for my wife. Best swap I ever made!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 10. jul 2010, 12:37

Hula skrev:
Krengel skrev:Nu holder i op Pumpaktion hagler er ikke ulovligt!!!

Halvautomatiske haglvåben som kan indeholde mere en to patroner er ulovligt i danmark!!!!!

forudsæt du har de fornødne Papirer eller har (har haft) jagttegn eller den der dims fra skyde forening.

Lille
Jo efter de nye stramninger må din glatløbete haglbøsse ikke kunne indeholde mere end to skud .

Eneste mulighed er at registrer den til jagt i udlandet eller sports skydning . Det er altså slut med at havde en bøsse til jagt i Danmark der kan indeholde mere end to patroner .

Blomsterpind i magasinet på din Maverick pumpgun går heller ikke længer da det efter de nye stramninger skal være en permanent anordning hvis våbenet bruges til jagt i Danmark .
I taler vist lidt forbi hinanden, spørgsmålet er vel bare hvordan du anmelder dit haglgevær, uanset om det er pump-action eller halvautomatisk (se evt. linkene til anmeldelsesblanketten længere oppe i tråden). Hvis du vil bruge haglsprederen til jagt i Danmark må kaliberen højest være 12 og skyderen må ikke kunne indeholde mere end 2 skud. Slut prut. :smile:

Hula, du taler om stramninger som om det var noget der var indført for nyligt, men mig bekendt har der ikke været ændringer i våbenlovgivningen mht. våben der må bruges til jagt i flere år.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 10. jul 2010, 15:05

Anmeldelsesblanketter har ingen relevans. Det er stadig lovligt at have haglvåben, uden de er anmeldt. De skal først anmeldes hvis de sælges efter "anmeldelsesloven" trådte i kraft, så der er hvis mange der ikke har skrevet under på noget som helst.

Men igen en super :popkorn: tråd.

Og nu har denne problematik (vedr. lovligheden eller mangel på samme mht. uplomberede glatløbede pumpguns i våbenskabet) været oppe og vende MANGE gange på NVF, og jeg er personligt ikke blevet det mindste klogere. Den ene lovtekst efter den anden copy og pastes, men der er stadig ingen der på nogen måde har dokumenteret at det er lovligt at have en uplomberet glatløbet pumpgun i våbenskabet. Alle har forstået at den ikke må bruges på jagt i Danmark, men det er så også det længste vi er nået til.

Mit personlige skøn er, at det NATURLIGVIS er total ulovligt at have en uplomberet glatløbet pumpgun i våbenskabet. Vi lever i Danmark så hvorfor pokker tror nogen af jer, at det skulle være lovligt :???:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af Danpanik » 10. jul 2010, 15:27

Gunnut skrev:
Mit personlige skøn er, at det NATURLIGVIS er total ulovligt at have en uplomberet glatløbet pumpgun i våbenskabet. Vi lever i Danmark så hvorfor pokker tror nogen af jer, at det skulle være lovligt :???:
Det er lovligt at have et u-plomberet Garand-gevær

Det er lovligt at have en u-plomberet US-Karabin

Det er lovligt at have en u-plomberet AR-15

Det er lovligt at have en u-plomberet Ruger Mini-14

etc etc etc

Hvorfor skulle det så være ulovligt at have en u-plomberet 12'er Pump, eller Halv-automat for den sags skyld ?? :???: :???:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 15 times

Indlæg af Sierra Leone » 10. jul 2010, 17:11

Gunnut skrev: Mit personlige skøn er, at det NATURLIGVIS er total ulovligt at have en uplomberet glatløbet pumpgun i våbenskabet. Vi lever i Danmark så hvorfor pokker tror nogen af jer, at det skulle være lovligt :???:

Det kan da vist ikke passe. Våbenloven ”LBK nr 704 af 22/06/2009 (gældende)” nævner specifikt i: §2a punkt 3 stykke 2

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

I 2010 blev loven ændret ved ” LOV nr 538 af 26/05/2010 (gældende)”, men der er ingen ændringer/suppleringer omkring §2a punkt 3 stykke 2

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København

Indlæg af Id » 10. jul 2010, 17:47

Gunnut skrev:Anmeldelsesblanketter har ingen relevans. Det er stadig lovligt at have haglvåben, uden de er anmeldt. De skal først anmeldes hvis de sælges efter "anmeldelsesloven" trådte i kraft, så der er hvis mange der ikke har skrevet under på noget som helst.
Det er så nyt for mig (og forkert) - hvis du køber et glatløbet haglgevær skal det anmeldes til politiet på blanket P 704-37.
Gunnut skrev:Og nu har denne problematik (vedr. lovligheden eller mangel på samme mht. uplomberede glatløbede pumpguns i våbenskabet) været oppe og vende MANGE gange på NVF, og jeg er personligt ikke blevet det mindste klogere. Den ene lovtekst efter den anden copy og pastes, men der er stadig ingen der på nogen måde har dokumenteret at det er lovligt at have en uplomberet glatløbet pumpgun i våbenskabet. Alle har forstået at den ikke må bruges på jagt i Danmark, men det er så også det længste vi er nået til.

Min fremhævelse.
Hunters Magazine skrev:Den dømte mand er godt nok jæger, og havde en række lovlige jagtvåben i sit våbenskab, inklusiv en pumpgun uden plumbe. Intet af dette er strafbart, forklarer vagtchef Lars Thede hos Fyns Politi.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Besvar