Af hjertet tak for at formidle klar besked !Id skrev: Min fremhævelse.Hunters Magazine skrev:Den dømte mand er godt nok jæger, og havde en række lovlige jagtvåben i sit våbenskab, inklusiv en pumpgun uden plumbe. Intet af dette er strafbart, forklarer vagtchef Lars Thede hos Fyns Politi.
Geværfejl koster et års fængsel
- Danpanik
- Platin Member
- Interesser: At lære andre at skyde.
- Geografisk sted: Midtsjælland
Re: Geværfejl koster et års fængsel
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 15 times
Et nærmere, sammenlignende kik på de to punkter i våbenloven der er relevante viser ret tydeligt hvad der er tilladt:
Våbenloven ”LBK nr 704 af 22/06/2009 (gældende)” §2a punkt 1
Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
Våbenloven ”LBK nr 704 af 22/06/2009 (gældende)” nævner specifikt i: §2a punkt 3 stykke 2
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Det væsentlige er selvfølgelig forskellen i formulering:
erhverve, besidde, bære og anvende og
erhverve og besidde.
Så jo da, man må så sandelig godt besidde glatløbede, halvautomatiske eller pump haglgeværer der kan indeholde mere end to patroner. Der er heller ikke noget specielt krav til kaliber, men pibelængden skal dog stadig være på minimum 55cm og våbnene må ikke bæres eller anvendes. Så hvis man tager på jagt i udlandet kan det stadig lade sig gøre med sådan en fyr.
Våbenloven ”LBK nr 704 af 22/06/2009 (gældende)” §2a punkt 1
Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
Våbenloven ”LBK nr 704 af 22/06/2009 (gældende)” nævner specifikt i: §2a punkt 3 stykke 2
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Det væsentlige er selvfølgelig forskellen i formulering:
erhverve, besidde, bære og anvende og
erhverve og besidde.
Så jo da, man må så sandelig godt besidde glatløbede, halvautomatiske eller pump haglgeværer der kan indeholde mere end to patroner. Der er heller ikke noget specielt krav til kaliber, men pibelængden skal dog stadig være på minimum 55cm og våbnene må ikke bæres eller anvendes. Så hvis man tager på jagt i udlandet kan det stadig lade sig gøre med sådan en fyr.
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Så hvis man er i besiddelse af en haglspreder med magasinkapacitet til mere end to skud, men denne fejlagtigt er anmeldt til kun at kunne indeholde to skud, må der altså ikke være tale om ulovlig våbenbesiddelse.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, genladning,madlavning
- Geografisk sted: Plutøen
- Has thanked: 1 time
Krengel skrev:Nu tage jeg en tur på våbenkontor på mandag og laver en forespørgsel de der gætteri kan vi ikke bruge til noget så sent som i onsdags var jeg ude og knuse leer. Og der var da rigtig mange Skytter der har haft en hagler med repeter mekanisme (Pumpe) og de har haft alle mere end to patroner i magasinet!!!
Knægten har en pumpe Remington hvor der kan være 6 patroner i magasinet!Den er da oven i købet skrevet in i Eu våben pas.
Så lægger jeg info om resultatet her inde.
Lille
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 15 times
På formular P 704-37 (03/07) er der to steder plads til at anmelde haglgeværer:Topcat skrev:Så hvis man er i besiddelse af en haglspreder med magasinkapacitet til mere end to skud, men denne fejlagtigt er anmeldt til kun at kunne indeholde to skud, må der altså ikke være tale om ulovlig våbenbesiddelse.
glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm,der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner
og
Andre glatløbede haglgeværer med pibelængde på mindst 55 cm:
Da den nuværende formular er fra Marts 2007 og jeg ikke mener der var to opdelinger tidligere, vil det formodentligt?? betyde, at anmeldelser foretaget før denne dato er OK.
- Speedman
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben og knive og jagt
- Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
- Geografisk sted: Skjern området
Jeg er godt noget forvirret angående al den snak om uplomberet hagvåben er lige pludselig er blevet ulovlig og eje (vidste selvfølgelig godt det er ulovlig og anvende dissse til jagt) Jeg har ikke hørt nogt om en nyrevideret våbenlov :roll: ....Jeg har en kammie, der kender en der også har fået minst 8 mdr. fængsel for og opbevare en uplomberet pumpgun i hans våbenskab, han blev også "offer" en en anomym anmelder, som tilsyneladende ikke kunne li den dømte....Og dømte har heller ik før været i konflikt med loven overhovedet
Jeg er sgu rystet over al det her hysteri/galskab
våbenloven (ikk minst knivloven) er gået helt over gevind, fuldstændig vanvittigt
Hvis det er rigtigt at uplomberet haglvåben nu er fy fy skamme skamme, så er der dælme godt nok, nogle våbenhandler der skal tage sig sammen og få styr på deres haglvåben udvalg til salg i biksen..Jeg har købt op til flere pumpguns uplomberet før i tiden, jeg har ikke flere af slagsen mere heldigvis...Godt nok sur røv og få sit liv ødelagt pga. så banal og latterlig grundlag/dom :vomit:

mvh. speedman
Livet er meget sjovere med en ½ automat
- OverSjanten
- Gold Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Vejle kommune
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 79 times

Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- Lotus
- Silver Member
- Interesser: Ting der siger bang
- Geografisk sted: Syddjurs
- Been thanked: 5 times
@ Speedman du kender en, der kender en, der har fået en dom for at have en uplomberet pumpgun?
Jeg kender en, der kender en, hvis svigermor blev bortført af grønne marsmænd.
Jeg tror i en sag som denne, der hurtigt kommer 'unøjagtigheder' ind i historien, jeg kunne godt tænke mig at høre fra én, der har fået en dom/advarsel/påtale for denne type kreative tilpasning af magasinkapaciteten.
Jeg tror i en sag som denne, der hurtigt kommer 'unøjagtigheder' ind i historien, jeg kunne godt tænke mig at høre fra én, der har fået en dom/advarsel/påtale for denne type kreative tilpasning af magasinkapaciteten.
- Olsen71
- Platin Member
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 5 times
Den kan nemt stå i våbenpasset, men den er ulovlig til jagt her i DKKrengel skrev:Krengel skrev:Nu tage jeg en tur på våbenkontor på mandag og laver en forespørgsel de der gætteri kan vi ikke bruge til noget så sent som i onsdags var jeg ude og knuse leer. Og der var da rigtig mange Skytter der har haft en hagler med repeter mekanisme (Pumpe) og de har haft alle mere end to patroner i magasinet!!!
Knægten har en pumpe Remington hvor der kan være 6 patroner i magasinet!Den er da oven i købet skrevet in i Eu våben pas.
Så lægger jeg info om resultatet her inde.
Lille

Man har længe kunnet købe både halv automater og pumpguns uden plombering, men de er stadige ulovlige

Ved flere butikker er begyndt at plombere dem, så er der ikke noget at diskutere.......
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...
Bæverjagt....... Det blir man bidt af
Bæverjagt....... Det blir man bidt af
- Speedman
- Platin Member
jah, du har nok i bund og grund dels ret...jeg sagde da oz til min kammie, jeg godt kunne tænk og høre hele historien fra dømtes mund..det jo det med at en fjer bliver til 10 høns :roll: ....Men er det nu oz RIGTIGT! at man kan ryge i spjældet for en skide uplomberet haglvåben (jeg er godt nok i tvivl) eller er det bare rygter?????????Lotus skrev:@ Speedman du kender en, der kender en, der har fået en dom for at have en uplomberet pumpgun?

Senest rettet af Speedman 12. jul 2010, 11:26, rettet i alt 1 gang.
mvh. speedman
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Vi har ikke set et eneste reelt eksempel, andet end løse rygter, på at der er faldet dom eller rejst sigtelse for at være i besiddelse af en uplomberet haglspreder, der er ej heller intet i lovgivning der skulle forbyde det.Speedman skrev:Men er det nu også RIGTIGT! at man kan ryge i spjældet for en skide uplomberet haglvåben (jeg er godt nok i tvivl) eller er det bare rygter?????????jeg kan forstå en bøde, men ubetinget fængsel
![]()
(altså for ellers lovlydige jægere) det sgu da helt ude i hampen
![]()
:gay:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Speedman
- Platin Member
Jeg vil sgu ha' undersøgt min omtalte sag til bunds....for det kan bare ikke passe, det hele er løbet SÅ meget af sporetTopcat skrev:Vi har ikke set et eneste reelt eksempel, andet end løse rygter, på at der er faldet dom eller rejst sigtelse for at være i besiddelse af en uplomberet haglspreder, der er ej heller intet i lovgivning der skulle forbyde det.Speedman skrev:Men er det nu også RIGTIGT! at man kan ryge i spjældet for en skide uplomberet haglvåben (jeg er godt nok i tvivl) eller er det bare rygter?????????jeg kan forstå en bøde, men ubetinget fængsel
![]()
(altså for ellers lovlydige jægere) det sgu da helt ude i hampen
![]()
:gay:

mvh. speedman
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Til gengæld er det slået fast indtil flere gange her i tråden at det er fuldt lovligt at have en uplomberet glatløbet, så jeg forstår ikke hvorfor tvivlen eller forvirringen fortsat er tilstede!Topcat skrev:
Vi har ikke set et eneste reelt eksempel, andet end løse rygter, på at der er faldet dom eller rejst sigtelse for at være i besiddelse af en uplomberet haglspreder, der er ej heller intet i lovgivning der skulle forbyde det.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
(I er faktisk enigeLycon skrev:Til gengæld er det slået fast indtil flere gange her i tråden at det er fuldt lovligt at have en uplomberet glatløbet, så jeg forstår ikke hvorfor tvivlen eller forvirringen fortsat er tilstede!Topcat skrev:
Vi har ikke set et eneste reelt eksempel, andet end løse rygter, på at der er faldet dom eller rejst sigtelse for at være i besiddelse af en uplomberet haglspreder, der er ej heller intet i lovgivning der skulle forbyde det.

.....hvorfor er der så mange der selv vil gøre loven strammere end den allerede er?

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Det er lovligt at have en uplomberet pump-gun der kan indeholde 30 patroner hvis det skulle interessere nogen ! Det har været beskrevet så tit her på forum, så jeg forstår heller ikke, at så mange fortsat er i tvivl. Her er teksten der bestemmer det :
Nogen spørger hvad man så skal bruge den til. Tjaae, ren nostalgi. Min far havde den til afskrækning af måger på sin minkfarm indtil han døde. Han brugte den vel i 30 år uden nogensinde at bekymre sig om at rense eller smøre den. Borset fra lidt overfladerust og nogle hundrede gram krudtslam var geværet i perfekt stand da jeg arvede det. Jeg kørte det lige omkring Korsholm for check dengang og fik kosmetikken lidt på plads samt renset og smurt, det var alt.
Det gevær skiller jeg mig nok ikke lige af med, og der kommer ingen og giver mig et år i skyggen for at have det. Jeg ved, at Beretta lavede en riflet "Slug Barrel" til geværet, så bliver det til en halvautomatisk jagtriffel. Jeg går lidt og lurer på, om jeg kunne opdrive sådan en pibe et sted. Så kommer Berettaen til ære og værdighed som eftersøgningsriffel til vildsvin i Sverige. Men nu har jeg lige købt hus, så det må vente til økonomien rejser sig lidt igen.
Jeg har selv en halvautomatisk Beretta som kan indeholde 5 patroner. Først fik jeg indførselstilladelse da jeg flyttede til Danmark med den. Så fik jeg kvittering på, at den var registreret tilhørende mig, og endelig fik jeg den indskrevet i Våbenpasset. Altsammen ved våbenkontoret hos Fyns Politi, og de havde helt sikkert ikke givet tilladelse/registrering m.m. hvis det var forbudt.Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Nogen spørger hvad man så skal bruge den til. Tjaae, ren nostalgi. Min far havde den til afskrækning af måger på sin minkfarm indtil han døde. Han brugte den vel i 30 år uden nogensinde at bekymre sig om at rense eller smøre den. Borset fra lidt overfladerust og nogle hundrede gram krudtslam var geværet i perfekt stand da jeg arvede det. Jeg kørte det lige omkring Korsholm for check dengang og fik kosmetikken lidt på plads samt renset og smurt, det var alt.
Det gevær skiller jeg mig nok ikke lige af med, og der kommer ingen og giver mig et år i skyggen for at have det. Jeg ved, at Beretta lavede en riflet "Slug Barrel" til geværet, så bliver det til en halvautomatisk jagtriffel. Jeg går lidt og lurer på, om jeg kunne opdrive sådan en pibe et sted. Så kommer Berettaen til ære og værdighed som eftersøgningsriffel til vildsvin i Sverige. Men nu har jeg lige købt hus, så det må vente til økonomien rejser sig lidt igen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Speedman
- Platin Member
Hmmmm...den sag jeg nævnte tidligere i tråden, om min kammie der kender en der har fået 8 mdr. ubetinget fængsel for uplumberet pumpgun...og bla. bla. det viser sig det den samme sag, som ham dykkeren/jæger der blev taget med en Walther 7,65 mm pistol (sikke en torsk
)sammen med hans uplomberet pumpgun...

mvh. speedman
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
Det er muligt det er nyt for dig, men det er ikke det mindste forkert. Hvis du har en pumpgun i dit skab og du har købt den før loven om anmeldelse af køb/salg af glatløbet haglvåben trådte i kraft, så har du IKKE skrevet under på nogen som helst. Det er først den dag du sælger din glatløbede pumpgun at du (eller det er vel egentlig køber), skriver under på "noget som helst". Så længe glatløbede haglvåben ikke har været handlet efter ikrafttrædelse af anmeldelsesloven, har ejeren IKKE skrevet under på det mindste.Id skrev: Det er så nyt for mig (og forkert) - hvis du køber et glatløbet haglgevær skal det anmeldes til politiet på blanket P 704-37
Nu var min tidligere post ment provokerende. Det var lidt ud fra:Lycon skrev:Til gengæld er det slået fast indtil flere gange her i tråden at det er fuldt lovligt at have en uplomberet glatløbet, så jeg forstår ikke hvorfor tvivlen eller forvirringen fortsat er tilstede!
Det er total ulovligt for selv en politibetjent at gå rundt med en lomme kniv, hvor blandet er 8 cm og kan åbnes med en hånd, så det skal ses lidt som ALT der smager af sjov eller praktisk anvendeligt (lommekniven) er ulovligt i DK.
Rent faktisk har jeg en tilladelse til at skyde skabsramte ræve med uplomberet pumpgun.

Men som sagt Bull Shit walks og money talks, så her kan den ses:

PS Og rent faktisk kan man udlede at i alle må skyde skabdramte ræve (og andet nødstedt vildt) med uplomberede pumpguns, meeeeeen uden en accept (tilladelse) så vil jeg ikke anbefale nogen at prøve.
- Vedhæftede filer
-
- Tilladelse.jpg (105.81 KiB) Vist 5420 gange
-
- Tilladelse2.jpg (72.61 KiB) Vist 5419 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
- Refraktorius
- Admin
Det er faktisk en rigtig god skrivelse, der effektivt afliver lignende diskussioner om hvad man må bruge til aflivning af nødstedt vildt.
(Vi har haft den et par gange)
Tak for at dele den med os (den burde næsten have sit eget indlæg, den er god at referere til!)
(Vi har haft den et par gange)
Tak for at dele den med os (den burde næsten have sit eget indlæg, den er god at referere til!)
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Hvis du læser den rigtigt, er det ikke en tilladelse.!
Det er i bund og grund et stykke papir som siger, at "Styrelsen" vil bakke dig op, hvis der opstår spørgsmål om det valgte våben - de vil ikke stille sig på tværs, hvis der bruges et våben der kan indeholde mere end hvad jagtlovgivningen tillader til jagt.
De mener IKKE det er jagt - jeg tror heller ikke jagtlovgivningen vil betegne aflivning af nødstedt vildt/påkørt vildt/såret vildt som "jagt".
Derfor vil jeg være betænkelig ved at kalde det en "tilladelse".
Det er i bund og grund et stykke papir som siger, at "Styrelsen" vil bakke dig op, hvis der opstår spørgsmål om det valgte våben - de vil ikke stille sig på tværs, hvis der bruges et våben der kan indeholde mere end hvad jagtlovgivningen tillader til jagt.
De mener IKKE det er jagt - jeg tror heller ikke jagtlovgivningen vil betegne aflivning af nødstedt vildt/påkørt vildt/såret vildt som "jagt".
Derfor vil jeg være betænkelig ved at kalde det en "tilladelse".
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Enig, men som Refraktorius skriver så maner den alle tidligere spekulationer i jorden vedrørende aflivning af nødstedt vildt.HappyNanoq skrev:Hvis du læser den rigtigt, er det ikke en tilladelse.!
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- Danpanik
- Platin Member
- Interesser: At lære andre at skyde.
- Geografisk sted: Midtsjælland
Den skrivelse er vel et 'Carte Blanche' til os alle, til at må køre rundt med en kaliber 12 pump uden plombe !
Som eksempel ...... straffrit .. aflives med et haglskud ....
Som eksempel ...... straffrit .. aflives med et haglskud ....
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !
- Refraktorius
- Admin
Nej, det er det ikke, for medmindre du har den med, med et andet anerkendelsesværdigt formål for øje, og den så viser sig at være det bedste du har ved hånden når situationen opstår, så kan du meget vel have noget at sludre med dommeren om.
- Sako75
- Gold Member
- Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
- Geografisk sted: Jylland
- Been thanked: 3 times
Det er da ønsketænkning, bare det var min svigermor der var tale omLotus skrev: Jeg kender en, der kender en, hvis svigermor blev bortført af grønne marsmænd.

Sorry

"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
Om den kan kaldes en tilladelse eller ej, skal jeg lade være usagt, men denne skrivelse giver mig ret til, at skyde skabsramte ræve med en uplomberet haglbøsse (pump/½-auto), på et nærmere angivet terrænområde.
Det betyder jeg i princippet kan tage på "skabsræve-jagt". Det er naturligvis ikke jagt, men ren aflivning, men måden jeg udfører dette på, er enkelte gange på akkurat samme måde, som hvis jeg går på almindelig rævejagt (de fleste gange er dog ved at jeg får et opkald og nogen tilkalder mig, for at aflive en skabsramt ræv). Eneste forskel (nej der er flere), er at såfremt der kommer en ræv uden skab, må jeg ikke skyde. En af de andre forskelle er, at jeg heller ikke er afhængig af jagttiden.
Men de overstregede områder nævner nogle detaljer, som gør, at andre IKKE kan skyde skabsramte ræve med uplomberet pumpgun, med garanteret straffrihed, som jeg kan. Det er blandt andet på baggrund af, hvor det er og hvad de skabsramte ræve udgør af risiko, på netop det specifikke område (en risiko som ikke er til stede i fx. et privat skov etc.).
Så selv om der i princippet står at man har pligt til at aflive nødstedt vildt og man i princippet gerne må bruge en vatpind eller en kampvogn, hvis de hver især er egnet til opgaven og det er "de for hånden værende midler", så er der altså forhold i selve ansøgningen, som har gjort at der svares på den pågældende måde. Der er også det faktum, at min oprindelige ansøgning er påtegnet af en offentlig myndighed, hvilket "tilladelsen" også nævner.
Det betyder jeg i princippet kan tage på "skabsræve-jagt". Det er naturligvis ikke jagt, men ren aflivning, men måden jeg udfører dette på, er enkelte gange på akkurat samme måde, som hvis jeg går på almindelig rævejagt (de fleste gange er dog ved at jeg får et opkald og nogen tilkalder mig, for at aflive en skabsramt ræv). Eneste forskel (nej der er flere), er at såfremt der kommer en ræv uden skab, må jeg ikke skyde. En af de andre forskelle er, at jeg heller ikke er afhængig af jagttiden.
Men de overstregede områder nævner nogle detaljer, som gør, at andre IKKE kan skyde skabsramte ræve med uplomberet pumpgun, med garanteret straffrihed, som jeg kan. Det er blandt andet på baggrund af, hvor det er og hvad de skabsramte ræve udgør af risiko, på netop det specifikke område (en risiko som ikke er til stede i fx. et privat skov etc.).
Så selv om der i princippet står at man har pligt til at aflive nødstedt vildt og man i princippet gerne må bruge en vatpind eller en kampvogn, hvis de hver især er egnet til opgaven og det er "de for hånden værende midler", så er der altså forhold i selve ansøgningen, som har gjort at der svares på den pågældende måde. Der er også det faktum, at min oprindelige ansøgning er påtegnet af en offentlig myndighed, hvilket "tilladelsen" også nævner.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill
Selvom det nok er ved at være
, så må man også gerne bruge en motorsav til aflivning af nødstedt vildt.