hjælp til Lovskrift om moterbådsjagt

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing

hjælp til Lovskrift om moterbådsjagt

Indlæg af Paco » 9. aug 2010, 10:52

Hvis man gerne vil bruge påhængsmoter på sin pram for at komme ud på jagtpladsen (steder hvor moterbåds jagt er forbudt) hvad gør man så under selve jagten?

Skal moteren af båden eller er det nok den er låst fast med hængelås så den ikke kan tages i brug sådan lige???? :???:

Håber i kan hjælpe og evt komme med et link til Lovteksten.
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 351 times
Been thanked: 160 times

Re: hjælp til Lovskrift om moterbådsjagt

Indlæg af 458hunter » 9. aug 2010, 13:56

Den skal helt ud ad båden. Den har været vendt på strandoghavjagt.dk.

Man kan have en pind med der sættes i strandbunden, hvorpå motoren sættes mens der jages eller man kan ligge den af på selve stranden. En mulighed er også at bruge 2 både. En med motor der trækker og en der bruges til selve jagten uden motor.

C

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Paco » 9. aug 2010, 14:47

Har vendt spørgsmålet på strandjagt og fået udpluk af jagt loven som siger:

Lovgivningen du skal have fat i er ”Bek. om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber” §8, hvor der står:

§ 8. Der må ikke drives jagt fra motordrevet fartøj i september måned.
Stk. 2. Der må ikke drives jagt fra motordrevet fartøj

1) på søer og andre ferske vande, og
2) på de dele af fiskeriterritoriet, der er nævnt i bilag 1 til bekendtgørelsen og vist på kortbilaget.

Da jeg ikke mener at der står noget om hvorledes motorbådsjagt er at ligge stille eller sejle osv.... har jeg skrevet følgene brev til Skov og natur:

Hej
Jeg bruger med glæde sammen med min 3 årige labradore at jage dyk og svømmeænder på stadil og ringkøbing fjord, og har i den forbindelse et spørgsmål!

Da jeg selvfølgelig gerne vil overholde love og regler (skrevne som etiske) går mit spørgsmål ud på følgene
loven omkring andvendelse af påhængsmoter på stadilfjord ,Jeg ved godt der IKKE må drives moterbåds jagt på fjorden, men da fjorden mange steder er lumsk og dyb med store bølger derefter , bruger jeg motoren til at sejle til jagtpladsen og har indtil nu haft en mindere båd med på slæb, som jeg så bruger under selve jagten.

Mit spørgsmål går på om jeg behøver den Extra pram hvis jeg,
1. "Løfter" motoren og låser den så den ikke umidlbart kan sejle, og så jager fra båden, er det lovligt?

2. Hvis spørgsmål 1 ikke er lovligt , er det så ok at tage motoren af og sætte den i vandet ved siden
prammen,under selve jagten?

3. Hvis man så har indbords motor (fast monteret), er det så nok at pille tændrøret af så motoren
ikke umidelbart kan startes og så drive jagt fra båden.

Så må vi se hvad de svare :impatient:
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 9. aug 2010, 18:47

1. nej for selv om du låser motoren det jo et motordrev fartøj. bil som du heller ikke må bruge bilen som anlæg til at skyde bukken
2. ja for nu er det jo ikke længere en motor drevet fartøj dog vil jeg da huske at have noget at ro med
3. nej selv om du piller tændrør af en bil så er det stadig en bil
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Paco » 6. okt 2010, 17:50

Paco skrev:Har vendt spørgsmålet på strandjagt og fået udpluk af jagt loven som siger:

Lovgivningen du skal have fat i er ”Bek. om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber” §8, hvor der står:

§ 8. Der må ikke drives jagt fra motordrevet fartøj i september måned.
Stk. 2. Der må ikke drives jagt fra motordrevet fartøj

1) på søer og andre ferske vande, og
2) på de dele af fiskeriterritoriet, der er nævnt i bilag 1 til bekendtgørelsen og vist på kortbilaget.

Da jeg ikke mener at der står noget om hvorledes motorbådsjagt er at ligge stille eller sejle osv.... har jeg skrevet følgene brev til Skov og natur:

Hej
Jeg bruger med glæde sammen med min 3 årige labradore at jage dyk og svømmeænder på stadil og ringkøbing fjord, og har i den forbindelse et spørgsmål!

Da jeg selvfølgelig gerne vil overholde love og regler (skrevne som etiske) går mit spørgsmål ud på følgene
loven omkring andvendelse af påhængsmoter på stadilfjord ,Jeg ved godt der IKKE må drives moterbåds jagt på fjorden, men da fjorden mange steder er lumsk og dyb med store bølger derefter , bruger jeg motoren til at sejle til jagtpladsen og har indtil nu haft en mindere båd med på slæb, som jeg så bruger under selve jagten.

Mit spørgsmål går på om jeg behøver den Extra pram hvis jeg,
1. "Løfter" motoren og låser den så den ikke umidlbart kan sejle, og så jager fra båden, er det lovligt?

2. Hvis spørgsmål 1 ikke er lovligt , er det så ok at tage motoren af og sætte den i vandet ved siden
prammen,under selve jagten?

3. Hvis man så har indbords motor (fast monteret), er det så nok at pille tændrøret af så motoren
ikke umidelbart kan startes og så drive jagt fra båden.

Så må vi se hvad de svare :impatient:
Så fik jeg svaret........

Så fik jeg svaret fra skov og natur! og det lyder således

Kære jæger

Skov- og Naturstyrelsen har modtaget din henvendelse om spørgsmål vedrørende hav og strandjagt fra pram.
Du har fremsendt tre spørgsmål vedrørende muligheden for, at du kan bruge en motor på din jagtpram til at sejle til og fra jagtpladsen på Stadil Fjord.

Svaret på spørgsmål 1 og 3 er nej. Det er ikke lovligt bare at ”løfte” motoren og låse den så den ikke umiddelbart kan sejle, eller at pille tændrøret af motoren.

Motoren må ikke være i båden under jagten. Men du må gerne bruge motoren til at komme til og fra jagtpladsen, så længe motoren bliver fjernet fra prammen under jagten.

Reglerne om jagt fra båd omhandles i § 8, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber.

Styrelsen beklager den lange svartid på din henvendelse.

Med venlig hilsen
Caroline Bald
Forstfuldmægtig
mailto:cabal@sns.dk
Direkte tlf. 7254 2432
Skov- og Naturstyrelsen l Natur & Skov
Haraldsgade 53 l 2100 København Ø
tlf. 7254 2000 l fax 7254 2422

Besvar