Fremstilling af 4mm patron – Lovligt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Fremstilling af 4mm patron – Lovligt?

Indlæg af Tony Rosgaard » 20. aug 2010, 13:26

Emnet 4 mm patron har vist været vendt nogle gange efterhånden og fundet undtaget fra våbenloven.
Nu ville jeg så lige lave noget legetøj, som ungerne kan fjolle med og er i den forbindelse kommet noget i tvivl om lovligheden af mit projekt.
Ideen er at lave en ”Legetøjsskyder” der bruger en 4mm kugle oven på en fænghætte, hvilket hverken overskrider den tilladte energi, kaliber eller totallængde (6,7mm) meeen… en almindelig fænghætte er jo underlagt våbenloven, så hvordan vil man tolke det, når den indgår i en ellers lovlig ”Patron”.?
Vedhæftede filer
F4.5mm.jpg
F4.5mm.jpg (10.17 KiB) Vist 2300 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Re: Fremstilling af 4mm patron – Lovligt?

Indlæg af Monsted » 20. aug 2010, 14:44

Jeg tror din signatur svarer på det :)

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 20. aug 2010, 15:11

Monsted skrev:Jeg tror din signatur svarer på det :)
Samme tanke fik jeg også. Og så er vi vel ude i noget produktion af skydevåben, selvom den kun er 4 mm?
Quis custodiet ipsos custodes?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 20. aug 2010, 22:36

Hmmmm.

Patronerne er undtaget fra våbenloven, så dem må du gerne fremstille. Du må også gerne fremstille indstikningspatroner, så dine 4 mm patroner kan affyres i et eksisterende våben. Men du må ikke fremstille et decideret skydevåben som kan affyre patronerne direkte.

Sådan som jeg forstår undtagelsen for indstikspatroner, og patroner til indstikspatronerne, så er ideen netop, at der skal et (lovligt) våben til at affyre dem. Så tanken er den, at hvis du i forvejen har et lovligt haglgevær eller en drilling, så sker der nok ikke alverden ved at du har en lille "kaliberbegrænser" til den.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 21. aug 2010, 09:14

Jeg har alverdens forskellige indstik til M20, men er sgu blevet lidt nærig med at bruge dem efter at prisen er røget i vejret, for SÅ sjove er de nu heller ikke.
Jeg har også nogle få ”Patroner” der er lavet efter fænghætte princippet, men så er vi jo igen ude i et våben der kræver tilladelse og man kan jo heller ikke bare lade ungerne rende rundt i haven med en 357ér.
Grunden til at jeg vil lave en selv, er at der er så lidt kraft i ”Dyret” at den ikke er livsfarlig, men alligevel en skyder der fungerer med patron/knald og skal behandles derefter. (Pædagogen taler.) Alternativet er selvfølgelig en luftbøsse eller en kartoffelpistol, men så mangler der altså et eller andet.

Note: Da jeg var knægt fik jeg en gammel 7,65ér at lege med, for sådan en lille knallert kunne jo ikke lave nogen skade. Tiderne har vist ændret sig for meget til at man kan lade ungerne rende rundt med den slags i dag.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af DCP » 21. aug 2010, 13:10

Tony dine tidligere påstande om manglende pædagogiske evner og general uansvarlighed hænger i en tynd tråd efterhånden. hvis man ikke vidste bedre skulle man tro at du var et godt menneske :neutral:

Kan vi ikke kalde en fængætte for en knaldperle (knladhætte?) og så købe dem i BR (eller andre steder...)? for det er så hut jeg visker stadig lovligt at købe og tilvirke legetøjsvåben med knaldperler i. Og hvis kalibergrænsen ikke overskrider det lovlige så er det vel all gravy??

men hvis du er begyndt at blive nervøs for de blå mænd så er en BB gun med stål kugler både lovlig og rimeligt pædagogisk.... især hvis man skyde sig selv et par gange i låret.

(blev selv opdraget med en semi auto .22 browning.... den var også for lille til at være farlig... i henhold til min farfar)
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Deer Hunter » 21. aug 2010, 16:32

Du kan også lime fænghætten fast på et fladhagl til luftgevær. Og så skyde mod en hård overflade.
Brug sekundtlim.Så kan man hurtig lave nogle stykker

Ganske sjovt med explosiver hagl :biggrin:
Deer Hunter 5.6

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 21. aug 2010, 19:19

Hvis du bruger Magnum eller Large Rifle fænghætter, så kan du bruge 4,5mm kugler.

Så et kammer der er ca. 5,3 i dia og ca. 3,1mm langt, med hul til en 4,5mm kugle, foran de 3,1mm.

http://www.jamescalhoon.com/primers_and_pressure.php

Så er der lige om man kan lave en smart udtrækker, så man ikke skal stikke en pind gennem løbet, hver gang.
Det burde være muligt.

Eller hvad med en patron, der består af et 12mm langt rør, i en dia der passer til en Small-Rifle Primer?
Primer ind i den ene ende, lidt krudt i midten, og en 4,5mm kugle i den anden ende?
Det vil give en cylinder på CA. dia 4,5mm og højde 4,5mm til krudt. (ca. 71mm3 eller 0,7gram vand)
Ok. Det vil give en helvedes masse mere arbejde.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 21. aug 2010, 21:56

Sad lige og kiggede på http://www.ammoguide.com

Der er en kaliber, de kalder .10 Eichelberger Dart, der er baseret på en .25ACP

Mon man ikke kan lave en der bruger 4-4,5mm rundkugler, og med totallængde på 12mm, efter en tilsvarende opskrift? :biggrin:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar