Jeg er havnet i den uheldige situation at jeg er i fare for at miste min blankvåben/samlertilladelse,og det vil helt sikkert også give en del probs. i forbindelse med min skytteklub(/Djursland Pistolklub)!! :crying:
Jeg havde for noget tid siden besøg af "The Men In Black",der lige skulle tjekke op at "alt var som det skulle være".
På daværende tidspunkt havde jeg anskaffet mig 2 stk. 4 mm revolvere som jeg fandt igennem den blå avis...manden jeg købte dem af forsikrede mig om at de var fuldt lovlige og ikke krævede nogen speciel tilladelse og gav mig samtidig 3 A-4 sider med hvori der var en godkendelse af ovennævnte våben,udstedt af Frederikshavns politi,med div. stempler osv.. Disse papirer var stemplet i november 2009 og godkendte både ammunition og revolvere. Så langt så godt!
Jeg ved at der i andre politikredse ikke er nogen problemer med disse MEGET småkalibrede håndvåben,men Randers politi mente at disse var en klar overtrædelse af våbenloven!!(De har jo en mundingshastighed på 80-100 m/sek,så et velrettet skud er jo dræbende!!

Det er lidt af en jungle at finde ud af hvor vidt det er den ene eller den anden politikreds der fortolker lovgivningen korrekt,men det BURDE sgu da være hamrende ligegyldigt hvor i landet man befinder sig,loven skulle jo være ens for alle og ikke blot underkastet en emsig anklagers forgodtbefindende. (Skal liiige siges at Rds politi er ekstremt emsige med ALT der har noget med våben at gøre - hvilket også er blevet bekræftet af mine kammerater i Djurs pistolklub!)
Lovgivningen på det på punkt lader meget tilbage at ønske,da der ikke er nævnt ret meget ang. 4 mm´erne - §1,stk. 2 b) siger "indstikspatroner der ikke overstiger 4.5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og som ikke overstiger en patronlængde på 12 mm". Disse VAR overholdt...-men hvordan skal man kunne affyre disse patroner uden "noget at putte dem i"?!? Jeg har ledt mig tosset på nettet for at kunne finde en fyldestgørende forklaring på mit problem,dog uden held.
Jeg har selvfølgelig også forespurgt mig i klubben hvor jeg har fået endog MEGET modstridende svar! Nogle siger de er en klar overtrædelse,andre siger der ikke skulle være noget i vejen for at besidde dem og andre igen kikker på mig som var jeg total klapperleisse og har praktisk aldrig hørt om denne kaliber.
Så hvad gør jeg?!? Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe med dette,for det er efterhånden ved at være et temmeligt stort problem for mig! Har jo ikke specielt meget lyst til at miste mine våben,ej heller at skulle

Mvh. Michael