Hjælp, hvordan er loven omkring 4 mm revolver?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Truebeliever
Newbie
Newbie
Interesser: Samler,håndvåben,blankvåben og
Geografisk sted: Randers

Hjælp, hvordan er loven omkring 4 mm revolver?

Indlæg af Truebeliever » 25. sep 2010, 20:08

Hey allesammen! :salute:

:help: :help:

Jeg er havnet i den uheldige situation at jeg er i fare for at miste min blankvåben/samlertilladelse,og det vil helt sikkert også give en del probs. i forbindelse med min skytteklub(/Djursland Pistolklub)!! :crying:
Jeg havde for noget tid siden besøg af "The Men In Black",der lige skulle tjekke op at "alt var som det skulle være".
På daværende tidspunkt havde jeg anskaffet mig 2 stk. 4 mm revolvere som jeg fandt igennem den blå avis...manden jeg købte dem af forsikrede mig om at de var fuldt lovlige og ikke krævede nogen speciel tilladelse og gav mig samtidig 3 A-4 sider med hvori der var en godkendelse af ovennævnte våben,udstedt af Frederikshavns politi,med div. stempler osv.. Disse papirer var stemplet i november 2009 og godkendte både ammunition og revolvere. Så langt så godt!
Jeg ved at der i andre politikredse ikke er nogen problemer med disse MEGET småkalibrede håndvåben,men Randers politi mente at disse var en klar overtrædelse af våbenloven!!(De har jo en mundingshastighed på 80-100 m/sek,så et velrettet skud er jo dræbende!! :wall:) Jeg kan i flæng nævne adskillige politikredse der ikke ser noget problem i disse skydere; Ålborg,Frederikshavn(der havde tjekket lovligheden af dem ved Århus politi!! som Randers jo hører ind under!) København og Vejle!
Det er lidt af en jungle at finde ud af hvor vidt det er den ene eller den anden politikreds der fortolker lovgivningen korrekt,men det BURDE sgu da være hamrende ligegyldigt hvor i landet man befinder sig,loven skulle jo være ens for alle og ikke blot underkastet en emsig anklagers forgodtbefindende. (Skal liiige siges at Rds politi er ekstremt emsige med ALT der har noget med våben at gøre - hvilket også er blevet bekræftet af mine kammerater i Djurs pistolklub!)
Lovgivningen på det på punkt lader meget tilbage at ønske,da der ikke er nævnt ret meget ang. 4 mm´erne - §1,stk. 2 b) siger "indstikspatroner der ikke overstiger 4.5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og som ikke overstiger en patronlængde på 12 mm". Disse VAR overholdt...-men hvordan skal man kunne affyre disse patroner uden "noget at putte dem i"?!? Jeg har ledt mig tosset på nettet for at kunne finde en fyldestgørende forklaring på mit problem,dog uden held.
Jeg har selvfølgelig også forespurgt mig i klubben hvor jeg har fået endog MEGET modstridende svar! Nogle siger de er en klar overtrædelse,andre siger der ikke skulle være noget i vejen for at besidde dem og andre igen kikker på mig som var jeg total klapperleisse og har praktisk aldrig hørt om denne kaliber.
Så hvad gør jeg?!? Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe med dette,for det er efterhånden ved at være et temmeligt stort problem for mig! Har jo ikke specielt meget lyst til at miste mine våben,ej heller at skulle :prisoner: og leve på vand og brød - hvis jeg er heldig! Kunne jo være de sparede vandet væk! ;D
Mvh. Michael
Senest rettet af Caspian1911 25. sep 2010, 20:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnet redigeret for at afspejle indhold i indlægget!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Re: Hjælp, hvordan er loven omkring 4 mm revolver?

Indlæg af Grendel » 25. sep 2010, 21:13

:welcome:

Det har været vendt herinde flere gange og en hurtig søgning på 4mm gav bla. denne..

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 4mm+patron
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 25. sep 2010, 23:14

Du kan i din nuværende situation kun gøre én ting: skaf en advokat ! Dine blankvåben eller dine revolvere er ikke det værste. Det er at du får en plet på straffeattesten - og hvis de revolvere er ulovlige (hvilket jeg bestemt mener de er uden tilladelse) - så står du til 1 år i spjældet.

Så skaf en advokat - hurtigt !
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. sep 2010, 02:10

Truebeliever skrev:Lovgivningen på det på punkt lader meget tilbage at ønske,da der ikke er nævnt ret meget ang. 4 mm´erne - §1,stk. 2 b) siger "indstikspatroner der ikke overstiger 4.5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og som ikke overstiger en patronlængde på 12 mm". Disse VAR overholdt...-men hvordan skal man kunne affyre disse patroner uden "noget at putte dem i"?!?
Det gøres gennem de instikpatroner som netop af samme årsag er undtaget fra våbenloven. Ideen er så at du bruger disse indstikpatroner i dit allerede registrerede håndvåben eller jagtriffel.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. sep 2010, 09:24

Loven for revolvere til 4 mm. patroner er ligeså klar som for alle andre revolvere og pistoler: Du skal have en våbentilladelse til den, punktum.

Jeg tror de mennesker der lader sig forvirre, simpelthen ikke aner hvad en indstikningspatron er. Her kommer et bud fra Wikipedia:
En indstikningspatron er et løb af mindre kaliber til indsætning i større kaliber, hvilket muliggør skydning med ammunition af mindre kaliber end det normale for riflen.
Nu står der godtnok "mindre kaliber end det normale for riflen" men det kan også være mindre kaliber end det normale for haglgeværet. En indstikspatron har normalt samme længde og diameter som en normal patron for geværet. Ikke at forveksle med en indstikspibe, der har samme længde som våbnets oprindelige pibe.

Fælles for indstikningspatroner er, at de ikke skyder særligt præcist, men det er heller ikke meningen. Meningen er, at hvis man har et stykke vildt til at ligge og sparke, så kan man hurtigt skifte den almindelige patron ud med en indstikspatron, og dermed omdanne geværet til en småkalibret aflivningspistol.

Det har altså aldrig været meningen, at alle og enhver skulle kunne erhverve sig skydevåben til disse patroner uden tilladelse, men derimod, at hvis man i forvejen har et lovligt skydevåben, så kan man købe dette tilbehør uden at skulle have endnu en tilladelse.

Så det er en meget alvorlig situation du er havnet i. Du risikerer, som andre har skrevet, et år i fængsel. Men hvis dommeren vurderer, at de papirer du har fra politiet kan opfattes som en tilladelse, så går du fri. Det kræver dog en forsvarer der kan sit stof, så det er et mægtig godt råd at skaffe sig sådan en.
Senest rettet af Lassescout 26. sep 2010, 10:36, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 26. sep 2010, 10:31

Lassescout skrev:Loven for revolvere til 4 mm. patroner er ligeså klar som for alle andre revolvere og pistoler: Du skal have en våbentilladelse til den, punktum.

Jeg tror de mennesker der lader sig forvirre, simpelthen ikke aner hvad en indstikningspatron er. Her kommer et bud fra Wikipedia:
En indstikningspatron er et løb af mindre kaliber til indsætning i større kaliber, hvilket muliggør skydning med ammunition af mindre kaliber end det normale for riflen.
Nu står der godtnok "mindre kaliber end det normale for riflen" men det kan også være mindre kaliber end det normale for haglgeværet. Fælles for indstikningspatroner er, at de ikke skyder særligt præcist, men det er heller ikke meningen. Meningen er, at hvis man har et stykke vildt til at ligge og sparke, så kan man hurtigt skifte den almindelige patron ud med en indstikspatron, og dermed omdanne geværet til en småkalibret aflivningspistol.

Det har altså aldrig været meningen, at alle og enhver skulle kunne erhverve sig skydevåben til disse patroner uden tilladelse, men derimod, at hvis man i forvejen har et lovligt skydevåben, så kan man købe dette tilbehør uden at skulle have endnu en tilladelse.

Så det er en meget alvorlig situation du er havnet i. Du risikerer, som andre har skrevet, et år i fængsel. Men hvis dommeren vurderer, at de papirer du har fra politiet kan opfattes som en tilladelse, så går du fri. Det kræver dog en forsvarer der kan sit stof, så det er et mægtig godt råd at skaffe sig sådan en.
Jeg tror ikke at 4mm patroner er egnet til aflivning af noget større end en rotte.

Her i landet var de brugt til træning med Gevær M/89

http://www.vaabenhistoriskselskab.dk/ar ... ditid1=181
Never confuse verbosity with veracity.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. sep 2010, 10:42

Jeg talte om indstikningspatroner generelt.

Den mest almindelige indstikningspatron er vel i kaliber .22 L.R. til kaliber 12 eller 16 haglgeværløb. Den kan aflive et anskudt vildsvin, og den tillader den økonomibevidste jæger at aflive svinet uden at bruge en af de dyre riffelpatroner i drillingens riffelløb.

Men det er mest tyskere der har brugt den. I Danmark skal du jo have riffeltilladelse til den lille tingest, da .22LR er for kraftig til at komme ind under undtagelsen, og så er det alt i alt billigere at bruge en ekstra "full size" patron i de få tilfælde hvor et fangstskud bliver nødvendigt.

Det er i øvrigt min fornemmelse, at jagt med kombinationsvåben bliver mere og mere marginaliseret. Jeg oplever, at når der arrangeres fællesjagter, så er det enten haglgeværjagt på småvildt til og med råvildt, eller riffeljagt på ræv,råvildt og det der er større. Kombijagter er efterhånden sjældne.
Senest rettet af Lassescout 26. sep 2010, 10:55, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge
Been thanked: 1 time

Indlæg af Riddersholm » 26. sep 2010, 10:44

Midt og Vest Jyllands politi havde dette svar.
Vi har på våbenkontoret gennemgået din beskrivelse og billeder af den omtalte 4mm Flobert.

En sådan ansøgning vil ikke kunne imødekommes.

Våbenlovens § 1, stk. 2, litra c, indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde på ikke over 12 mm”.

Denne paragraf omhandler ammunition, som kan erhverves og besiddes på samme betingelser som luft- og fjederbøsser - ikke våben.

De til ammunitionen hørende skydevåben er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og kræver derfor tilladelse jfr. § 2, stk. 1.

Tilladelse vil skulle udstedes jfr. våbenbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, men da der er tale om en revolver, kan tilladelse kun udstedes i overensstemmelse med våbencirkulærets § 2, stk. 2 samt § 19, stk. 1, nr. 2 og 20.

Våbenlovens § 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil

Våbenlovens § 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.

Våbenbekendtgørelses § 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.

Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler

Våbencirkulærets § 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,

Våbnets minimumslængden er på under 210 mm – og som anført i våbencirkulærets § 20, stk. 3, nr. 2 er våbnet ikke omfattet af et skydeprogram og vil derfor ikke kunne godkendes.

Våbencirkulærets § 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis:

Stk. 3. En tilladelse efter stk. 1 kan kun angå våben:

2) som har en totallængde på mindst 210 mm målt uden eventuelt ortopædisk skæfte eller afskruelige dele,
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Truebeliever
Newbie
Newbie
Interesser: Samler,håndvåben,blankvåben og
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Truebeliever » 27. sep 2010, 05:21

Takker mange gange for jeres hurtige svar - jeg var dog ikke i tvivl om hvad en indstikspatron er!
Og de papirer jeg fik med da jeg købte dem gjaldt BÅDE ammunition og revolverene!
Det er så blot et spørgsmål om en evt. strafudmåling,men anklageren sagde til den første retssag at det talte til mit forsvar da jeg "så havde handlet i god tro"! pga de papirer der har fulgt med revolverene - retssagen er foreløbig blevet udsat 3!! gange.
Jeg syntes det er noget pjat da jeg har hardball-geværer/pistoler der har en meget højere udgangshastighed og noget af det anklageren kører på er at " et velrettet skud med disse 4mm våben kan være dræbende?!?" Jeg tvivler på at de kan dræbe noget der er større end en markmus,ligegyldigt hvor velrettet skuddet så måtte være...
Men igen - tak for jeres svar...det var rart at der endelig var nogen der tog det seriøst.

P.S. Det skal dog lige siges at begge revolvere var 6" med K-rammen - den ene var en Armenius,den anden kan jeg desværre ikke huske hvad var for en.
P.P.S. Lige et enkelt pic af revolverene - hvis jeg ikke har klokket i det så I kan se hvad det er for nogen tingester jeg taler om.

Mvh. Michael.

Kunne ikke uploade de rigtigt revolvere,men har uploaded en Armenius magen til dem jeg...havde!
Vedhæftede filer
p7498.jpg
p7498.jpg (64.03 KiB) Vist 1261 gange

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. sep 2010, 09:55

Som det allerede er sagt:
- Du har været i god tro, da du har haft et officielt stykke papir med politiets underskrift på både våben og ammunition. (og den dag man ikke kan regne med officielle skrivelser fra politiet, hvor er vi så henne?).

Ifølge denne: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14669686 er standardhastigheden 144 m/s og det giver lige under 5 Joule.
Så ja, ved et ekstremt uheld kan man komme til skade med dem, men ikke mere end ved en helt almindelig slatten 115 m/s luftpistol.
Men at kalde anklageren idiot er ikke en god taktik! Sørg bare for at din forsvarer kender tallet, og på den måde kan argumentere mod at pistolerne var livsfarlige masseødelæggelsesvåben og så i øvrigt holder sig til at fastholde at du ikke kunne være i andet end god tro, netop fordi du troede på hvad politiet havde skrevet til dig (eller rettere: til sælgeren af pistolerne)!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 27. sep 2010, 17:52

Og desuden hvis den revolver er en rigtig revolver der er ombygget... Og hvis ikke tromlen er lavet om - hvad forhindrer dig så i at skrue piben af og lade den med 38 special ? Jeg kan godt forstå at de kræver tilladelse - de er for nemme at konvertere...

Nogle af de 4mm piber der er isat er kun fastgjort med epoxy - og den slags kan varmes væk...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Besvar