Angående motor i båden under jagt

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
PB
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, diverse nørderi
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Angående motor i båden under jagt

Indlæg af PB » 3. okt 2010, 18:36

Jeg kender næsten svaret, og så alligevel.

Som jeg har forstået det, så må der ikke forefindes motor ombord under jagt fra båd/pram i et område hvor jagt fra motorbåd er forbudt, fx i fjorde. Det er tilladt at sejle for motor frem til jagt stedet, og herefter fjerne motoren fra båden inden jagtudøvelsen.

Jeg ved fx at det har været brugt at hænge påhængsmotoren på en bundgarnspæl. Det er vist ikke engang ok at tage motoren af og lægge den i bunden af båden, den skal helt ud af båden :freak:

Mit spørgsmål er: Er intentionen med loven ikke at fjerne enhver tvivl om at der har været udført jagt fra motorbåd i et "ikke-jagt-fra-motorbåds-område"? Vil den tvivl ikke være fjernet hvis benzintanken blev fjernet?

Jeg spørger fordi jeg hellere vil stille benzintanken på kysten end at skulle bakse med motoren. Jeg er bare bange for at det ikke er godt nok :TOS:

MVH Preben
Derfor er pindsvin er truede.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Angående motor i båden under jagt

Indlæg af Lerche » 3. okt 2010, 18:58

PB skrev:Jeg kender næsten svaret, og så alligevel.

Som jeg har forstået det, så må der ikke forefindes motor ombord under jagt fra båd/pram i et område hvor jagt fra motorbåd er forbudt, fx i fjorde. Det er tilladt at sejle for motor frem til jagt stedet, og herefter fjerne motoren fra båden inden jagtudøvelsen.

Jeg ved fx at det har været brugt at hænge påhængsmotoren på en bundgarnspæl. Det er vist ikke engang ok at tage motoren af og lægge den i bunden af båden, den skal helt ud af båden :freak:

Mit spørgsmål er: Er intentionen med loven ikke at fjerne enhver tvivl om at der har været udført jagt fra motorbåd i et "ikke-jagt-fra-motorbåds-område"? Vil den tvivl ikke være fjernet hvis benzintanken blev fjernet?

Jeg spørger fordi jeg hellere vil stille benzintanken på kysten end at skulle bakse med motoren. Jeg er bare bange for at det ikke er godt nok :TOS:

MVH Preben
Hej jeg er ret sikker på den ikke holder med at tage tanken ud for det er stadig "motor drevet fartøj"
og er vel på en eller anden måde lidt af en grå zone for i bund og grund kan der vel på en måde være et problem i at transpotere et våben i en motor drevet fartøj. Dog vil jeg sige jeg ikke er 100% sikker i min sag
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 16 times

Indlæg af Kloster » 3. okt 2010, 19:21

hej har ikke selv læst det da jeg har lidt travl. men håber dette kan fjerne din tvivl.
http://www.strandoghavjagt.dk/articles. ... cle_id=290
Kloster.

Brugeravatar
PB
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, diverse nørderi
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlæg af PB » 3. okt 2010, 19:41

Jeg takker, det er dælme hurtig respons! :razz:

Jeg synes reglen er til at :puke:

Der er jo ikke ligefrem utallige skjulesteder på en 13 fods jolle, hvor jeg kunne gemme en ekstra benzintank. Ergo er min motor ikke i stand til andet end at hænge bag på jollen når tanken står på land... :freak:

MVH Preben
Derfor er pindsvin er truede.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 3. okt 2010, 22:11

Du har 100% ret i det er en meget dårlig regl men er til kommet fordi man jagede de små dykker de har for vane ikke at flyve ret langt af gangen så i teorien vil det sige du kan sejle efter den sammen flok en hel dag hvilket der bestemt ikke er etisk

men når det så er sagt kan man heller ikke komme uden om at man ikke har en motor udgør en sikkerheds risiko og en støre risiko for at en anskudt and ikke bliver affanget

jeg ved godt det er svært at gemme en anden tank men tror stadig væk på den med motor drevet fartøj

lige som du ikke må bruge en gammel udtjent maskine til kunstig skjul fordi den er motordrevet heller har været det en gang
Lerche der glæder sig til 16 maj

Besvar