Våbenliste til samlervåben & Midvest Politi, forvirring??
- Charlie don't surf
- Silver Member
- Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
- Geografisk sted: Thy_
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 28 times
Våbenliste til samlervåben & Midvest Politi, forvirring??
Hej Alle
Vedr. liste over samlervåben er jeg lidt forvirret over den måde som det kører på, hos våbenkontoret i Midtvest Politikreds.
Der er den normale liste, som man kan downloade inde på politiet hjemmeside, jeg har brugt indtil nu. Når listen har været inde omkring politiet, for at bliver opdateret, bliver den retuneret sammen med noget, som ligner en hjemmelavet blanket som de selv har lavet hos midtvest. Den er dobbeltsiddet og flere informationer ang. våbnene skal skrives derpå. Faktisk en meget god blanket, langt hen af vejen, bortset fra nogle uforståelige forkortelser og den var officiel.
De sidste par gange, jeg har fået listen opdateret, er denne ”hjemmelavede” liste kommet med retur. Indtil nu ignoreret den, fordi det jo ikke en officiel blanket.
Så er mit spørgsmål til det ærede forum panel herinde, om de kan forlange at jeg skal bruge den, når det ikke er en officiel blanket??
Vedr. liste over samlervåben er jeg lidt forvirret over den måde som det kører på, hos våbenkontoret i Midtvest Politikreds.
Der er den normale liste, som man kan downloade inde på politiet hjemmeside, jeg har brugt indtil nu. Når listen har været inde omkring politiet, for at bliver opdateret, bliver den retuneret sammen med noget, som ligner en hjemmelavet blanket som de selv har lavet hos midtvest. Den er dobbeltsiddet og flere informationer ang. våbnene skal skrives derpå. Faktisk en meget god blanket, langt hen af vejen, bortset fra nogle uforståelige forkortelser og den var officiel.
De sidste par gange, jeg har fået listen opdateret, er denne ”hjemmelavede” liste kommet med retur. Indtil nu ignoreret den, fordi det jo ikke en officiel blanket.
Så er mit spørgsmål til det ærede forum panel herinde, om de kan forlange at jeg skal bruge den, når det ikke er en officiel blanket??
Charlie Lima Lima
- John Little
- Silver Member
- Interesser: danske militære karabinrifler
- Geografisk sted: søhøjlandet
- Has thanked: 1 time
Re: Våbenliste til samlervåben & Midvest Politi, forvirring??
Det er da store ting du får noget retur fra demCharlie don't surf skrev:Hej Alle

Det gør man ikke fra horsens, nu på 10. måned

Armageddon was yesterday, today we have a serius problem...........
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Inden jeg kan tage stilling til et svar på dit spørgsmål, vil jeg gerne vide, om politiet udtrykkelig har bedt dig udfylde og returnere den "hjemmelavede" blanket - og hvilke yderligere oplysninger er det, politiet vil have om dine samlerskydevåben?Charlie don't surf skrev:Der er den normale liste, som man kan downloade inde på politiet hjemmeside, jeg har brugt indtil nu. Når listen har været inde omkring politiet, for at bliver opdateret, bliver den retuneret sammen med noget, som ligner en hjemmelavet blanket som de selv har lavet hos midtvest. Den er dobbeltsiddet og flere informationer ang. våbnene skal skrives derpå. Faktisk en meget god blanket, langt hen af vejen, bortset fra nogle uforståelige forkortelser og den var officiel.
Post gerne et billede af blanketten.
Venlig hilsen
HePe
- XaVieR
- Banned
- Interesser: Alt mulig..
- Geografisk sted: Ringkøbing området.
Følger lige spændt med på sidelinjen her..
Jeg har selv fået sådan et skema fra polizen i Viborg, og den ser de altså MEGET gerne at man bruger fremfor den der kan downloades.
Ved at Riddersholm herinde fra også har modtaget et sådanne skema..
Ligner forøvrigt noget der er lavet i Excel
Jeg har selv fået sådan et skema fra polizen i Viborg, og den ser de altså MEGET gerne at man bruger fremfor den der kan downloades.
Ved at Riddersholm herinde fra også har modtaget et sådanne skema..

Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen
- HePe
- Platin Member
Du må også meget gerne uploade et billede af "dit" skema..XaVieR skrev:Jeg har selv fået sådan et skema fra polizen i Viborg, og den ser de altså MEGET gerne at man bruger fremfor den der kan downloades.

- XaVieR
- Banned
Jeg er i fuld gang med at forsøge, men min printer er gået i strejke..HePe skrev:Du må også meget gerne uploade et billede af "dit" skema..XaVieR skrev:Jeg har selv fået sådan et skema fra polizen i Viborg, og den ser de altså MEGET gerne at man bruger fremfor den der kan downloades.
den kommer så snart problemet er løst. hehe
Så lykkedes det..
- Vedhæftede filer
-
- 07-10-2010 10;32;56.jpg (37.96 KiB) Vist 7911 gange
-
- 07-10-2010 10;31;08.jpg (38.82 KiB) Vist 7909 gange
- HePe
- Platin Member
Midt- og Vestjyllands Politis våbenliste til samlervåben
Ovenstående samlerliste fra Midt- og Vestjyllands Politi er ikke en officiel autoriseret udgave og overholder ikke bestemmelsen i henhold til våbencirkulærets § 13, stk. 7, nr. 1 om hvilke oplysninger, der skal meddeles til politiet (se nedenfor).
Jeg vurderer derfor, at Midt- og Vestjyllands Politi ikke uden videre kan kræve deres "hjemmelavede" liste anvendt i stedet for den officielle samlerliste, som er Rigspolitiets blanket P704-26A, Link: http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/4384F ... 04_26A.pdf
I forhold til bestemmelsen i våbencirkulærets § 13, stk. 7, nr. 1 mangler Rigspolitiets blanket oplysning om kaliber.
Midt- og Vestjyllands Politis blanket har følgende yderligere oplysningsfelter, som ikke skal oplyses iht. våbencirkulærets bestemmelse:
Lade (ladesystem),
Pibe (pibelængde),
Total (totallængde),
Patr. (patronantænding),
Løb (løbstype),
Årgang,
Evt. Personligt mærke (på blankettens bagside),
Evt. Særlige kendetegn (på blankettens bagside).
De sidstnævnte to oplysninger (der evt. kan tilføjes på blankettens bagside) er for så vidt udmærket, når det vedrører et skydevåben, der ikke har et våbennummer - men i så fald vil der ikke være et våbennummer at referere til på blankettens forside.
For begge blanketter gælder, at et skydevåbens "Årstal" eller "Årgang" (modelår/fremstillingsår) er en relevant oplysning for samler-skydevåben - men ikke påkrævet iht. våbencirkulærets bestemmelse i § 13, stk. 7, nr. 1.
Jeg vurderer derfor, at Midt- og Vestjyllands Politi ikke uden videre kan kræve deres "hjemmelavede" liste anvendt i stedet for den officielle samlerliste, som er Rigspolitiets blanket P704-26A, Link: http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/4384F ... 04_26A.pdf
I forhold til bestemmelsen i våbencirkulærets § 13, stk. 7, nr. 1 mangler Rigspolitiets blanket oplysning om kaliber.
Midt- og Vestjyllands Politis blanket har følgende yderligere oplysningsfelter, som ikke skal oplyses iht. våbencirkulærets bestemmelse:
Lade (ladesystem),
Pibe (pibelængde),
Total (totallængde),
Patr. (patronantænding),
Løb (løbstype),
Årgang,
Evt. Personligt mærke (på blankettens bagside),
Evt. Særlige kendetegn (på blankettens bagside).
De sidstnævnte to oplysninger (der evt. kan tilføjes på blankettens bagside) er for så vidt udmærket, når det vedrører et skydevåben, der ikke har et våbennummer - men i så fald vil der ikke være et våbennummer at referere til på blankettens forside.
For begge blanketter gælder, at et skydevåbens "Årstal" eller "Årgang" (modelår/fremstillingsår) er en relevant oplysning for samler-skydevåben - men ikke påkrævet iht. våbencirkulærets bestemmelse i § 13, stk. 7, nr. 1.
Se evt. Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.Våbencirkulærets § 13, stk. 7 skrev:Stk. 7. For en tilladelse til skydevåben efter stk. 4 skal der endvidere fastsættes som vilkår:
1) at samleren fører en liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben,
2) at listen til enhver tid er ført ajour, og
3) at listen en gang årligt, ved til- eller afgang af våben til samlingen samt i øvrigt på begæring skal indsendes til politiet.
- XaVieR
- Banned
Hvordan stiller man sig så i forhold til at de kræver at man indberetter på det skema ??
er det nok og henvise til den "gamle" blanket. og hva hvis de stiller sig på bagben mht det
er det nok og henvise til den "gamle" blanket. og hva hvis de stiller sig på bagben mht det
- Riddersholm
- Platin Member
- Interesser: Våben, Jagt, Sport
- Geografisk sted: Rogaland, Norge
- Been thanked: 1 time
Der kan du selv se hvad jeg sagde XaVieR det var helt hen i hegnet 

"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
- Charlie don't surf
- Silver Member
XaVieR kom mig i forkøbet mht. scan af blanketten, men det er den omtalte blanket, som han har lagt ind.
Mange tak til XaVieR
- og lige en detalje mere: Læg mærke til teksten i den røde cirkel "Bagside til årlig indberetning"
Det er jo direkte vildledning jf:
Mange tak til XaVieR

- og lige en detalje mere: Læg mærke til teksten i den røde cirkel "Bagside til årlig indberetning"
Det er jo direkte vildledning jf:
Endvidere: Er der nogen som umiddelbart selv kan regne ud, hvad "BBF" og "BF" betyder ved våbentype??Våbencirkulærets § 13, stk. 7 skrev:
Stk. 7. For en tilladelse til skydevåben efter stk. 4 skal der endvidere fastsættes som vilkår:
1) at samleren fører en liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben,
2) at listen til enhver tid er ført ajour, og
3) at listen en gang årligt, ved til- eller afgang af våben til samlingen samt i øvrigt på begæring skal indsendes til politiet.
- Vedhæftede filer
-
- 07-10-2010 10;31;08_1.jpg (18.23 KiB) Vist 7680 gange
Senest rettet af Charlie don't surf 7. okt 2010, 17:10, rettet i alt 1 gang.
Charlie Lima Lima
- Charlie don't surf
- Silver Member
- første gang jeg fik blanketten, var sammen med den officielle liste, der blev retuneret.HePe skrev:Inden jeg kan tage stilling til et svar på dit spørgsmål, vil jeg gerne vide, om politiet udtrykkelig har bedt dig udfylde og returnere den "hjemmelavede" blanket - og hvilke yderligere oplysninger er det, politiet vil have om dine samlerskydevåben?Charlie don't surf skrev:Der er den normale liste, som man kan downloade inde på politiet hjemmeside, jeg har brugt indtil nu. Når listen har været inde omkring politiet, for at bliver opdateret, bliver den retuneret sammen med noget, som ligner en hjemmelavet blanket som de selv har lavet hos midtvest. Den er dobbeltsiddet og flere informationer ang. våbnene skal skrives derpå. Faktisk en meget god blanket, langt hen af vejen, bortset fra nogle uforståelige forkortelser og den var officiel.
Der stod der i følgebrevet (det papir som selve tilladelsen er på og man klipper af) at jeg skulle benytte listen ved fremtidige opdateringer (ikke gengivet ordret)
Charlie Lima Lima
- Voere308
- Bronze Member
- Interesser: samlervåben og usabiler
- Geografisk sted: Ringsted
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
har lige modtaget en lignende fra midt og vestsjællands politi i dag dog uden tryk på bagsiden men skal angive hvem jeg har købt våbene af eller solgt dem til det ligner også noget hjemmelavet og der er ikke noget blanket nr. eller lignende
mvh Lars
mvh Lars

- Charlie don't surf
- Silver Member
Gad vide hvor mange politikredse som har deres egen hjemmelavede lister vedr. samlervåben??Voere308 skrev:har lige modtaget en lignende fra midt og vestsjællands politi i dag dog uden tryk på bagsiden men skal angive hvem jeg har købt våbene af eller solgt dem til det ligner også noget hjemmelavet og der er ikke noget blanket nr. eller lignende
mvh Lars
Sikkert noget som er videreført fra nogle af de små lokale våbenkontorer, fra før politireformen.
Ellers syntes jeg faktisk at mange at de tilføjede punkter, på den hjemmelavede, virker fornuftige nok.
Charlie Lima Lima
- Riddersholm
- Platin Member
Tror vist lige jeg ringer imorgen til Viborg og spørger hvad de blanketer skal betyde.
Jeg vender tilbage med hvad de siger
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."
- Charlie don't surf
- Silver Member
Det lyder som en go' ide. Jeg havde selv tænkt på det samme.Riddersholm skrev:Tror vist lige jeg ringer imorgen til Viborg og spørger hvad de blanketer skal betyde.
Når det så er sagt, vil jeg lige tilføje at jeg altid har fået god, venlig og forholdsvis hurtig ekspedition, hos våbenkontoret i politikreds midtvest, både da det var i Silkeborg og nu hvor det er i Viborg. Så den ros skal de ha' :-)
Charlie Lima Lima
- Backfast
- Bronze Member
- Interesser: 2.vk , historiske militærvåben
- Geografisk sted: Midtthy
Har også ,for kort siden,fået opdateret min våbenliste og jeg fik omtalte skema med retur sammen med samlertilladelsen . Jeg har altid brugt den version man kan downloade og det vil jeg fortsætte med. Hvad midt og vestjyllands politikreds sender med af hjemmelavede våbenlister , ignorerer jeg bare. Hovedsagen er at jeg meddeler, når der er af eller tilgang af våben med et et officielt dokument. Så har jeg mit på det rene !
backfast
- HePe
- Platin Member
Våbentype BBF og BF
BBF = Bockbüchsflinte. Riffel/kombinationsvåben med 1 haglløb og 1 riffelpibe ("over and under")Charlie don't surf skrev:Endvidere: Er der nogen som umiddelbart selv kan regne ud, hvad "BBF" og "BF" betyder ved våbentype??
BF = Büchsflinte. Riffel/kombinationsvåben med 1 haglløb og 1 riffelpibe ("side by side")
Umiddelbart vil jeg mene, at en generel samlertilladelse til skydevåben ikke må omfatte sådanne kombinationsvåben.
- HePe
- Platin Member
Rigspolitiets våbenliste til samlervåben
Brug altid KUN den autoriserede Rigspolitiblanket. Hvis våbenkontoret stiller sig på bagbenene, kan du foreslå dem at rette henvendelse til Rigspolitiet for at få deres "hjemmelavede" blanket lagt ind som en autoriseret (godkendt og gyldig) blanket på Rigspolitiets blanketside.XaVieR skrev:Hvordan stiller man sig så i forhold til at de kræver at man indberetter på det skema ??
Rigspolitiets blanketside: http://www.politi.dk/da/borgerservice/blanketter/
- Riddersholm
- Platin Member
Nå der er lukket efter kl 14 så det bliver først på Mandag
-
- Bronze Member
- Interesser: 2 verdenskrig
- Geografisk sted: midt-vest jylland
- Has thanked: 3 times
Hej
de er jo flyttet fra Silkeborg til viborg, så måske er dit gået tabt et eller andet sted
jeg har været ude for det samme.. hvis jeg var dig ville jeg lige ringe derned og høre, og så spørg efter Hanne Jensen, hun er utrolig hjælpsom med de ting
de er jo flyttet fra Silkeborg til viborg, så måske er dit gået tabt et eller andet sted

John Little skrev:Det er da store ting du får noget retur fra demCharlie don't surf skrev:Hej Alle
Så er mit spørgsmål til det ærede forum panel herinde, om de kan forlange at jeg skal bruge den, når det ikke er en officiel blanket??![]()
- Charlie don't surf
- Silver Member
Så vidt jeg ved er Horsens under Østjyllands politikreds og derfor intet har med Silkeborg eller Viborg at gøre.Simk skrev:Hej
de er jo flyttet fra Silkeborg til viborg, så måske er dit gået tabt et eller andet stedjeg har været ude for det samme.. hvis jeg var dig ville jeg lige ringe derned og høre, og så spørg efter Hanne Jensen, hun er utrolig hjælpsom med de ting
![]()
John Little skrev:
Det er da store ting du får noget retur fra dem![]()
- ellers kunne det jo ha' været forklaringen.
Charlie Lima Lima
-
- Bronze Member
- Interesser: 2 verdenskrig
- Geografisk sted: midt-vest jylland
- Has thanked: 3 times
kommer alle de samler lister ikke til viborg?? det troede jeg

Charlie don't surf skrev:Så vidt jeg ved er Horsens under Østjyllands politikreds og derfor intet har med Silkeborg eller Viborg at gøre.Simk skrev:Hej
de er jo flyttet fra Silkeborg til viborg, så måske er dit gået tabt et eller andet stedjeg har været ude for det samme.. hvis jeg var dig ville jeg lige ringe derned og høre, og så spørg efter Hanne Jensen, hun er utrolig hjælpsom med de ting
![]()
John Little skrev:
Det er da store ting du får noget retur fra dem![]()
- ellers kunne det jo ha' været forklaringen.
- HePe
- Platin Member
Midt- og Vestsjællands Politis våbenliste til samlervåben
Fulgte der en forklaring med, hvorfor Midt- og Vestsjællands Politi ønsker oplyst, hvem du har købt våbnene af og hvem du har solgt våbnene til?Voere308 skrev:har lige modtaget en lignende fra midt og vestsjællands politi i dag dog uden tryk på bagsiden men skal angive hvem jeg har købt våbene af eller solgt dem til det ligner også noget hjemmelavet og der er ikke noget blanket nr. eller lignende
Hvis ikke - bør du overveje, om det ikke vil være på sin plads med en skriftlig og begrundet forklaring med henvisning til relevant lovbestemmelse.
- Voere308
- Bronze Member
- Interesser: samlervåben og usabiler
- Geografisk sted: Ringsted
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Midt- og Vestsjællands Politis våbenliste til samlervåben
Ingenting kun skemaet og en følgeskrivelse med teksten :Vedlagte hjælpeskema til samling af skydevåben bedes venligst udfyldt og returneret hertil.HePe skrev:Fulgte der en forklaring med, hvorfor Midt- og Vestsjællands Politi ønsker oplyst, hvem du har købt våbnene af og hvem du har solgt våbnene til?Voere308 skrev:har lige modtaget en lignende fra midt og vestsjællands politi i dag dog uden tryk på bagsiden men skal angive hvem jeg har købt våbene af eller solgt dem til det ligner også noget hjemmelavet og der er ikke noget blanket nr. eller lignende
Hvis ikke - bør du overveje, om det ikke vil være på sin plads med en skriftlig og begrundet forklaring med henvisning til relevant lovbestemmelse.
mvh xxxxxxxxx kontorfuldmægtig
mvh Lars
- HePe
- Platin Member
Re: Midt- og Vestsjællands Politis våbenliste til samlervåben
Såfremt der er tale om den almindelige (generelle) samlertilladelse til skydevåben, giver den ret til at erhverve og besidde et ubegrænset antal af de skydevåben, der er beskrevet under vilkår på din samlertilladelse.Voere308 skrev:Ingenting kun skemaet og en følgeskrivelse med teksten :Vedlagte hjælpeskema til samling af skydevåben bedes venligst udfyldt og returneret hertil.HePe skrev:Fulgte der en forklaring med, hvorfor Midt- og Vestsjællands Politi ønsker oplyst, hvem du har købt våbnene af og hvem du har solgt våbnene til?Voere308 skrev:har lige modtaget en lignende fra midt og vestsjællands politi i dag dog uden tryk på bagsiden men skal angive hvem jeg har købt våbene af eller solgt dem til det ligner også noget hjemmelavet og der er ikke noget blanket nr. eller lignende
mvh xxxxxxxxx kontorfuldmægtig
Som indehaver af en sådan generel samlertilladelse til skydevåben har man normalt ikke pligt til at oplyse politiet, hvem våbnene er købt af eller solgt til (se mit indlæg ovenfor om våbencirkulærets § 13, stk. 7, nr. 1). Når politiet derfor ekstraordinært ønsker disse oplysninger, må der formodes at ligge en afgørelse/beslutning til grund for at disse oplysninger ønskes indhentet.
Efter min opfattelse har politiet pligt til at oplyse dig om grunden til denne afgørelse/beslutning og samtidig bør politiet oplyse dig om den lovbestemmelse eller retsregel, der giver politiet hjemmel til at kræve disse oplysninger - og ikke mindst, hvilken betydning/konsekvens det evt. kan have for dig at give (eller ikke give) politiet disse oplysninger.
Derfor mener jeg, at det er vigtigt, at du overvejer, om du sådan uden videre vil give politiet disse oplysninger - eller om det kunne være relevant og interessant for dig at få en skriftlig forklaring på politiets ekstraordinære kontrolforanstaltning - der falder uden for, hvad våbenlovgivningen bestemmer, at der skal oplyses til politiet på listen over samlerskydevåben, jf. også Rigspolitiets samlerliste (blanket P704-26A).