Jeg har to gamle turistsværd (souvenirer). De er af billigt jern og ca ½ m lange, og helt og aldeles sløve, faktisk med flad æg, dvs de kan ikke engang skære en kødpølse over.
En bekendt gjorde mig nervøs (2 uger i brummen?) og fortalte mig at de kræver blankvåbentilladelse.
Vil nogen, der er sikker i sin sag, venligst sige om dette er rigtigt.
Jeg har iøvrigt tilladelse til jagtvåben (dvs ustraffet osv), kan jeg få en tilladelse til disse (hvis det er nødvendigt)?
Mange tak.
Er turistsværd blankvåben?
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Re: Er turistsværd blankvåben?
Med en blankvåben tilladelse er du på den sikre side. men er du sikker på at det ikke er champagne sabler ? for så er det et køkkenredskab.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Du kan finde ansøgningen hér:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/68785 ... 3_1200.pdf
Den er gebyrfri og er altid god at have.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/68785 ... 3_1200.pdf
Den er gebyrfri og er altid god at have.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
Haha et køkkenredskabRaptor357 skrev: ... men er du sikker på at det ikke er champagne sabler ? for så er det et køkkenredskab.

Gad vide om jeg kan få min 9mm af SKV'en, og over på "tyverialarm"

- Foto
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
Tak for rådene.
Jeg føler mig tilbøjelig til at destruere dem, så er den potte ude.
Jeg er også afhængig. Af riffelskydning.
- PeptoBizmo
- Platin Member
- Geografisk sted: Midtjylland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Jeg arvede en sabel fra min onkel, og søgte om tilladelsen og fik den. Værre er det ikke. Papirarbejdet er jo en formsag for digFoto skrev:Tak for rådene.

At forsøge, er første betingelse for at lykkes.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
For at være blankvåben, skal det vel være med skærende æg.?!?
Noget der ligner en ægte sabel (tivoli-sabel/sværd) uden skærende æg, burde ikke være et "våben"/"blankvåben".
Definitionen fra Politikkens Nudansk Ordbog lyder:
"våben1 subst. -et (el. våbnet), våben, våbnene1. et redskab som anvendes til at dræbe el. såre et menneske el. et dyr med; det kan være en kniv, en kølle el. et gevær"
(...)
"· blanke våben (ældre) våben med klinge til at hugge el. stikke med i nærkamp c SKYDEVÅBEN d duellere med blanke våben"
(...)
Politikens Nudanske er godt nok ikke grundlag for det lovgivningsmæssige, men man må antage at det er et våben der er designet til at hugge/stikke med.
Hvilket et "tivoli-sværd/sabel" langtfra er egnet til - og må antages at være en attrap, altså en genstand der ligner.
Men, forføj dig en tur ned på politistationen - og få dig en gratis "Blankvåbentilladelse".
Den fås med begrænsningen "Uden antal" - og dermed kan du opbevare sværd, sabler, kårder m.v. i hjemmet. Der er ikke noget der skal registreres - det er udelukkende et papir på at du kan have lige så mange du vil.
Og det dækker i HVERT fald også tivoli-sværd/sabler.
Dét er der ingen ben i - og så er du dækket ind, i tilfældet at du engang ønsker dig en bajonet, eller rigtig sværd. =o)
Jeg kan bestemt ikke tro at du kan få hverken bøde eller hæfte for et par "tivoli-sværd", som måske godt nok er lavet i plade-metal, men er uden skærende æg.
En dommer burde bestemt være modtagelig for argumentation i hvert fald.
Noget der ligner en ægte sabel (tivoli-sabel/sværd) uden skærende æg, burde ikke være et "våben"/"blankvåben".
Definitionen fra Politikkens Nudansk Ordbog lyder:
"våben1 subst. -et (el. våbnet), våben, våbnene1. et redskab som anvendes til at dræbe el. såre et menneske el. et dyr med; det kan være en kniv, en kølle el. et gevær"
(...)
"· blanke våben (ældre) våben med klinge til at hugge el. stikke med i nærkamp c SKYDEVÅBEN d duellere med blanke våben"
(...)
Politikens Nudanske er godt nok ikke grundlag for det lovgivningsmæssige, men man må antage at det er et våben der er designet til at hugge/stikke med.
Hvilket et "tivoli-sværd/sabel" langtfra er egnet til - og må antages at være en attrap, altså en genstand der ligner.
Men, forføj dig en tur ned på politistationen - og få dig en gratis "Blankvåbentilladelse".
Den fås med begrænsningen "Uden antal" - og dermed kan du opbevare sværd, sabler, kårder m.v. i hjemmet. Der er ikke noget der skal registreres - det er udelukkende et papir på at du kan have lige så mange du vil.
Og det dækker i HVERT fald også tivoli-sværd/sabler.
Dét er der ingen ben i - og så er du dækket ind, i tilfældet at du engang ønsker dig en bajonet, eller rigtig sværd. =o)
Jeg kan bestemt ikke tro at du kan få hverken bøde eller hæfte for et par "tivoli-sværd", som måske godt nok er lavet i plade-metal, men er uden skærende æg.
En dommer burde bestemt være modtagelig for argumentation i hvert fald.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Læste en artikel for nogen tid siden om dette. En politimand udtalte noget i retning af, at rigtig mange mennesker har "noget" hængende på væggen som de retteligt burde have tilladelse til.
jeg tog selv en samling fangstredskaber med hjem fra Grønland, som nok ikke skal på blankvåbentilladelse da jagt- og fangstredskaber er undtaget fra det generelle krav om tilladelse. Men da redskaberne jo er mest velegnet til fangst af sæler og små hvaler, som er fredede i Danmark, tror jeg også, at de ville lande i en eller anden gråzone, som man lige så godt kan holde sig ude af.
Så jeg udfyldte ansøgningsskemaet og afleverede det hos politiet. Få dage efter kom tilladelsen, og den koster ingenting. Den er nu rar at have, for når polisen skal ud og kontrollere krudtoplag, er det jo lige så rart, at der absolut intet er at komme efter nogen steder.
Det tager kun fem minutter, så hvis du er i tvivl, så få dog den tilladelse.
jeg tog selv en samling fangstredskaber med hjem fra Grønland, som nok ikke skal på blankvåbentilladelse da jagt- og fangstredskaber er undtaget fra det generelle krav om tilladelse. Men da redskaberne jo er mest velegnet til fangst af sæler og små hvaler, som er fredede i Danmark, tror jeg også, at de ville lande i en eller anden gråzone, som man lige så godt kan holde sig ude af.
Så jeg udfyldte ansøgningsskemaet og afleverede det hos politiet. Få dage efter kom tilladelsen, og den koster ingenting. Den er nu rar at have, for når polisen skal ud og kontrollere krudtoplag, er det jo lige så rart, at der absolut intet er at komme efter nogen steder.
Det tager kun fem minutter, så hvis du er i tvivl, så få dog den tilladelse.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Foto
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
Jeg må hellere søge tilladelsen, tak for input.
Jeg er også afhængig. Af riffelskydning.