Sort straffe attest og våben påtegning?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 15 times
Been thanked: 83 times

Sort straffe attest og våben påtegning?

Indlæg af 600 » 30. okt 2010, 04:25

Jeg har en ven der godt vil begynde til noget Kombiriffel skydning og evt. noget IPSC i riffel. Problemet er han er straffet før. Attesten er dog ren nu da det er lang tid siden.

Han er blevet dømt for kidnapning. <----det lyder lidt små seriøst! Han er ikke dømt for ulovlig våben besiddelse eller noget lign. der har noget med våben at gøre. Men kidnapning har han. Kan sådan en mand nogensinde påtage en våben tilladelse?

Under normale omstændigheder vil jeg ikke spørge dette her på forum da det svaret er ret indlysende, men jeg stødte på en anden herre i forum omkring noget kriminel baggrund også, og igennem forums medlemmer så det ud til at mulighederne ikke var helt "krøllet" væk. Så derfor spørger jeg, for måske var der en chance for sådan en ex-kidnapper! :nutkick:

Brugeravatar
John Little
Silver Member
Silver Member
Interesser: danske militære karabinrifler
Geografisk sted: søhøjlandet
Has thanked: 1 time

Re: Sort straffe attest og våben påtegning?

Indlæg af John Little » 30. okt 2010, 07:29

Det er ikke noget problem hvis der er gået en årrække og attesten er ren :oops: , det kniber nok med at få arbejde indenfor etaten :giggle: , har selv været straffet for overtrædelse af våbenloven tilbage i ´85 men erhvervet jagttegn i ´95 efterfølgende har jeg fået riffel-, samler-, blankvåben-, signalvåben-, aftagelige magasiner-, samt ydeligere 2 riffel-tilladelser, så det er bare med at få søgt, de bærer ikke nag..... :neutral:

Mvh JL

Edit: Jeg skal dog lige sige at jeg aner ikke hvor små sko de går i indenfor IPSC, det er vist en anden verden.
Armageddon was yesterday, today we have a serius problem...........

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 30. okt 2010, 14:04

Ok, det svar havde jeg ikke lige regnet med.

Men så vil jeg hører følgende. Er det sådan at man skal igennem en helt masse besværligheder før tilladelsen udstedes? Eller bliver den udstedt almindeligvis som hvis han aldrig har været straffet? Hvad jeg prøver at sige er, skal han "snakke sig til sagen" ligesom i en job samtale?

Skal han overhovedet nævne at han har "skeleter i skabet" når han søger?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. okt 2010, 14:48

600 skrev:Skal han overhovedet nævne at han har "skeleter i skabet" når han søger?
Han skal helt klart være åben om det!

Våbentilladelsen kommer han til at søge gennem en skytteforening, og her vil det være en rigtig dårlig ide at skjule skeletterne. EN skytteforeningsformand der ved ansøgning om våbenpåtegning får afslag fra politiet, vil være meget kritisk indstillet overfor manden resten af hans dage i foreningen (og det kan risikere at blive en ret kort periode).

Der findes jo to slags dømte: Dem der har lært af det, har taget straffen, og ikke kunne drømme om at gøre det igen. Og så dem der stadig har en blakket moral. Den sidste gruppe er meget u-velkomne i skytteforeningerne.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 30. okt 2010, 14:55

Hvis "skeletterne" er nye nok, til at de har betydning, så kan de se det, når de slår ham op.

Men det sikreste er, hvis han kontakter den lokale sherif, og spørger. Han kan højest få et Nej.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 30. okt 2010, 15:31

Ja god ide. Jeg synes også selv det nok var den bedste ide at gå "larmende med dørene" :mrgreen:

Og jo, jeg tror sgu manden har taget ved lære! Tak for det alle sammen.

Nu til noget helt andet... :offtopic: Har dette forum jurister siddende der kan tolke love og regler?? Jeg synes bare nogle folk herinde er EKSTREM skarpe mht. lovgivningen, eller også er det bare mig der har manglende egenskaber! :giggle:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. okt 2010, 15:37

John Little skrev:Edit: Jeg skal dog lige sige at jeg aner ikke hvor små sko de går i indenfor IPSC, det er vist en anden verden.
Reglerne mht. IPSC er, at man for at kunne komme på IPSC licenskursus skal være godkendt til enten SKV2 (våbenpåtegning) eller SKV3 (transporttilladelse).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 31. okt 2010, 12:18

600 skrev:Nu til noget helt andet... :offtopic: Har dette forum jurister siddende der kan tolke love og regler?? Jeg synes bare nogle folk herinde er EKSTREM skarpe mht. lovgivningen, eller også er det bare mig der har manglende egenskaber! :giggle:
Jeg tror bare vi er et blandet skare der har prøvet lidt af hvert her inde og mange der er lidt nørdet på mange forskeldige ting og niveauer

og ikke at gemme vi har nogle meget dygtige admins og mod der med hårdhånd søger for det er seriøst det der nu kommer frem de gør en fantastisk arbejde

glemte lige HePe ham kan jeg ikke rigtig lige greje om der skulle gemme sig en jurist eller han bare er total nørdt :giggle:
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 31. okt 2010, 13:00

Begge. Jurist og nørd.

Held og lykke med projektet 600. Det er prisværdigt at du bakker din kammerat op.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 31. okt 2010, 18:49

Ja ja..det skal jeg gøre.. :) Tak for hjælpen.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 31. okt 2010, 19:26

lerche skrev:og ikke at gemme vi har nogle meget dygtige admins og mod der med hårdhånd søger for det er seriøst det der nu kommer frem de gør en fantastisk arbejde

glemte lige HePe ham kan jeg ikke rigtig lige greje om der skulle gemme sig en jurist eller han bare er total nørdt :giggle:
Hørt, Hørt.. :goodpost: :numberone: :10: :yr:

:biggrin:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
John Little
Silver Member
Silver Member
Interesser: danske militære karabinrifler
Geografisk sted: søhøjlandet
Has thanked: 1 time

Indlæg af John Little » 1. nov 2010, 21:40

600 skrev:Ok, det svar havde jeg ikke lige regnet med.

Men så vil jeg hører følgende. Er det sådan at man skal igennem en helt masse besværligheder før tilladelsen udstedes? Eller bliver den udstedt almindeligvis som hvis han aldrig har været straffet? Hvad jeg prøver at sige er, skal han "snakke sig til sagen" ligesom i en job samtale?

Skal han overhovedet nævne at han har "skeleter i skabet" når han søger?
Nej straffeattesten er ren efter 5 år, så søger han og skal til visse tilladelser give en begrundelse for hans ansøgning, det svarer man på fra hjertet. husker ikke helt hvad jeg skrev til min samler tilladelse, men noget i retning af "historisk interesse samt interesse i militære uniformer og udstyr herunder blankvåben etc." Der er jo ingen grund til at skyde sig selv i foden
Armageddon was yesterday, today we have a serius problem...........

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 1. nov 2010, 21:59

Jeg snakkede med en betjent idag. Han fortalte at der ved visse former for overtrædelser af straffeloven, såsom vold og ulovlig våbenbesiddelse sættes et "flag" i systemet. Dette flag betyder at der ikke kan udstedes jagttegn eller våbentilladelser.
Flaget fjernes ikke automatisk ved forældelse af dom, men skal manuelt fjernes af en betjent der behandler en ansøgning.
Altså er vi fremme ved at det er lidt op til den enkelte betjent at vurdere personen - Ligesom ved vandel godkendelse (hedder det sådan?).

Om det 100% korrekt skal jeg ikke kunne sige, men det lød troværdigt.
Dixi !

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 2. nov 2010, 00:22

Nå, men han må prøve sig frem. Det lyder lidt som lotto i mine øre. Men nu har hverken dømt for ulovlig våben besiddelse eller vold. Så må han grave lidt derfra..... :graver:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 2. nov 2010, 07:00

men han kan altid gå til sin for at høre om de vil have et problem med at give det endelige samtygge til man er jagt tegns beratet. de hænger som ofte lidt i bremsen men at svare men er de faktisk forpligtet til
Lerche der glæder sig til 16 maj

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 2. nov 2010, 07:03

Det lyder lidt som lotto i mine øre
Sådan er rigtig meget af våbenloven skruet sammen. Mange afgørelser afhænger af et skøn, som politiet skal anlægge. Da hverken Justitsministeriet eller Rigspolitiet har orket at give præcise retningslinier for, hvordan dette skøn skal udøves, kan den enkelte politimand gøre præcis hvad han vil. Og der er intet man som borger kan gøre ved det.

Det gik såmænd også fint dengang panserbassen var en del af samfundet. Han vidste nogenlunde hvem der kunne betros en våbentilladelse og hvem ikke. Men i dag har politiet ikke tid til at omgås almindelige mennesker. De ser kun kriminelle, så set gennem politimandens briller består hele verden af enten kriminelle eller politifolk.

Derfor er det blevet utroligt svært for almindelige mennesker at få en våbentilladelse. Politiet kan ikke tro, at vi ikke har kriminelle hensigter.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England

Indlæg af Exterminator » 2. nov 2010, 07:27

Og når så nogle politifolk også blive kriminelle, bliver problemet ikke mindre :wall:
Endelig .45 ACP i Danmark

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 2. nov 2010, 14:20

Vi må have nogle politi folk herind i NVF som medlemmer. Så har de bedre føling :)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 2. nov 2010, 15:04

Hi hi hi. jeg tror der er nogle stykker der læser med. Og de skal være hjerteligt velkomne.

Jeg tror bare ikke de for alvor kan rokkes i opfattelsen af en verden delt op i " Dem" og " Os". Så set fra deres synspunkt vil det jo være galimatias at udstyre "Dem" med skydevåben.

Tænk hvis kørekort blev udstyret efter samme mangel på retningslinier som våbentilladelser. " Nå så du har gået til køreundervisning ? Og du har bestået køreprøven ? Ja ja, det er meget godt, men du får altså ikke noget kørekort, jeg er ikke tryg ved den bil du har købt, den ligner jo en Jeep som man bruger i militæret !".

Og når man så betænker, at biler koster 300-500 mennesker livet hvert år, bare i Danmark, så burde det sq da være kørekortet som var sværest at få. Hvor mange mennesker mon bliver dræbt af lovlige skydevåben, hvis vi frasorterer selvmord ? Et om året er vist højt sat ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 2. nov 2010, 18:20

Lassescout skrev:Hi hi hi. jeg tror der er nogle stykker der læser med. Og de skal være hjerteligt velkomne.

Jeg tror bare ikke de for alvor kan rokkes i opfattelsen af en verden delt op i " Dem" og " Os". Så set fra deres synspunkt vil det jo være galimatias at udstyre "Dem" med skydevåben.

Tænk hvis kørekort blev udstyret efter samme mangel på retningslinier som våbentilladelser. " Nå så du har gået til køreundervisning ? Og du har bestået køreprøven ? Ja ja, det er meget godt, men du får altså ikke noget kørekort, jeg er ikke tryg ved den bil du har købt, den ligner jo en Jeep som man bruger i militæret !".

Og når man så betænker, at biler koster 300-500 mennesker livet hvert år, bare i Danmark, så burde det sq da være kørekortet som var sværest at få. Hvor mange mennesker mon bliver dræbt af lovlige skydevåben, hvis vi frasorterer selvmord ? Et om året er vist højt sat ?
:goodpost: :goodpost: :goodpost: :goodpost: :goodpost: Det er sgu da en god parallelisering!

ArcticHunter
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: skydning, jagt og våben
Geografisk sted: Grønland, Nuuk

Indlæg af ArcticHunter » 3. nov 2010, 03:18

Froe skrev:Jeg snakkede med en betjent idag. Han fortalte at der ved visse former for overtrædelser af straffeloven, såsom vold og ulovlig våbenbesiddelse sættes et "flag" i systemet. Dette flag betyder at der ikke kan udstedes jagttegn eller våbentilladelser.
Flaget fjernes ikke automatisk ved forældelse af dom, men skal manuelt fjernes af en betjent der behandler en ansøgning.
Altså er vi fremme ved at det er lidt op til den enkelte betjent at vurdere personen - Ligesom ved vandel godkendelse (hedder det sådan?).

Om det 100% korrekt skal jeg ikke kunne sige, men det lød troværdigt.
Skal nok passe. Først på året efter jeg havede fået en dom for vold. Fik jeg en skrivelse fra skov og naturstyrelsen om jeg ville give dem en fuldmagt på at de måtte tjekke mig i strafferegistret. Det havede jeg ikke noget problem med, og girokortet til jagttegnet kom som det plejer.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Indlæg af Schønning » 5. nov 2010, 20:08

Han skal bare søge,hvis det er mere end 5 år siden er jeg sikker på han får den.Kender folk der er dømt for alt fra vold til røveri og narko,men da det er mere end 5år siden har de alle fået jagttegn og dermed div våbentilladelser.De fleste bliver jo heldigvis klogere med årene

Besvar