registrering af våben.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Lemmermann
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: langdistance skydning
Geografisk sted: Mellem Horsen og Silkeborg

registrering af våben.

Indlæg af Lemmermann » 17. nov 2010, 21:13

Her i dag snakkede jeg med en bekendt der havde en salonriffel som angivelig(så vidt eg forstod) ikke var registret. han spurgte mig om jeg ville have den med henblik på om jeg kunne få den registreret. Nu er mit spørgsmål kan jeg overhovedet udfylde blanketten uden at brænde fingrene på den i sidste ende og hvis ja hvordan kan jeg få den registret ?

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: registrering af våben.

Indlæg af K.M. » 17. nov 2010, 22:19

Det kommer lidt an på hvor slemme de er i din politikreds... I nogle kredse ville den bedste fremgangsmåde være at melde rent ud hvordan landet ligger - de er jo også interesserede i at få våbnet registreret så der er styr på det. I andre kredse kan en måde være at fortælle en eller anden smøre med at du skulle rydde ud i en kammerats afdøde oldefars våbenskab, og at der stod en salonriffel som du ikke kunne finde papirer på, og om du kan få den registreret til dig. Det sker jo, og på den måde er der ingen at klandre :smile:

Jeg skal selv ned med en lignende historie (dog sand) da jeg har ryddet ud i min nyligt afdøde fars våbenskab, og der var nogle halgpatroner med blyhagl. Da det er planen at jeg vil have ladetilladdelse når jeg flytter i hus, kan jeg jo ikke have sådan noget stående, så det er om at få det afleveret. Min mor foreslog dog at jeg erstattede "far" med "bedstefar" da det så måske ville virke mere "okay" at en gammel mand stadig havde blyhagl stående, men ærlig talt tror jeg de er ligeglade med historien, de modtager dem bare og får dem vel destrueret.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Lemmermann
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Lemmermann » 17. nov 2010, 22:25

tja nu er det jo Horsens og jeg har efter hånden jo hørt lidt af hvert derfra :impatient: men jeg ved ikke skal jeg bare udfylde blanketten og så gå ned med den?

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge
Been thanked: 1 time

Indlæg af Riddersholm » 17. nov 2010, 22:27

k.m. skrev:Det kommer lidt an på hvor slemme de er i din politikreds... I nogle kredse ville den bedste fremgangsmåde være at melde rent ud hvordan landet ligger - de er jo også interesserede i at få våbnet registreret så der er styr på det. I andre kredse kan en måde være at fortælle en eller anden smøre med at du skulle rydde ud i en kammerats afdøde oldefars våbenskab, og at der stod en salonriffel som du ikke kunne finde papirer på, og om du kan få den registreret til dig. Det sker jo, og på den måde er der ingen at klandre :smile:
.
Du siger det som landet ligger! Ikke noget med "Min kammerats afdøde bedstemor" osv osv.

Tro mig de tjekker det.

Jeg synes du skulle ringe til dem og sige du har en Salon riffel du gerne vil havde registret som ikk har været det også køre ned med den og få det gjort.
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 17. nov 2010, 23:07

Riddersholm skrev:Tro mig de tjekker det.
Hvis den ikke er registreret, hvad er der så at kontrollere? At du kender en, der kender en, der er død?

Men selvfølgelig er mulighed 1 klart at foretrække, jeg skrev bare den anden, som en mulighed hvis man var "nervøs" ved at melde klart ud. I princippet kan de jo komme efter vennen hvis man går ned og siger at ens ven har et uregistreret våben, og at man gerne vil overtage det og registrere det, og man vil jo ikke skade sin ven... Så det er jo lidt at satse på hvordan policen vil reagere.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 18. nov 2010, 10:31

Selv om det ikke er lovligt, så ville jeg straks sige til min ven, at han skal tage sin vinkelsliber og skære den i 17 stykker på kryds og langs (og vil han ikke det, så vil jeg opfordre ham til at indlevere det til politiet og så besøge ham, mens han sidder i fængsel). Der er 100 % tale om ulovlig våbenbesiddelse. Hold dig LAAAAANGT væk fra det våben.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 18. nov 2010, 10:39

Lemmermann skrev:Her i dag snakkede jeg med en bekendt der havde en salonriffel som angivelig(så vidt eg forstod) ikke var registret. han spurgte mig om jeg ville have den med henblik på om jeg kunne få den registreret. Nu er mit spørgsmål kan jeg overhovedet udfylde blanketten uden at brænde fingrene på den i sidste ende og hvis ja hvordan kan jeg få den registret ?
Lad for guds skyld være med at modtage den riffel før du har en tilladelse. Du risikerer et års fængsel for ulovlig våbenbesiddelse, og det er ingen salonriffel værd. Der er ikke frit lejde mere, og der skal en meget venlig panserbasse af den gamle skole til at udstede en riffeltilladelse under de omstændigheder.

Det klogeste er at finde en vinkelsliber og skære salonriflen ned til stumper på størrelse med en spændeskive. Derefter støber han stumperne ind i betonfundamentet til sin nye carport, så er problemet løst.

Alternativt kan man prøve at snakke med en våbenbutik, og høre om de vil tage riflen ind og evt. skrive den i våbenbogen fra et dødsbo. Så kan du efterfølgende søge våbentilladelse på sædvanlig vis, og få riflen med hjem på den måde. Men det er så våbenhandleren der lægger hovedet på blokken, og jeg ved ikke hvor nemt det er mere.

Den med at politiet hellere vil have tingene registreret end at have dem til at drive om uden papirer gælder måske for haglgeværer der endnu kan besiddes lovligt uden at være registreret, men for rifler går den sikkert ikke mere.

Edit: Slået med 8 minutter af Gunnut :biggrin: Han bruger endda ikke nær så mange ord som mig, men budskabet er det samme.
Senest rettet af Lassescout 18. nov 2010, 10:45, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 18. nov 2010, 10:44

Lassescout skrev: Han bruger endda ikke nær så mange ord som mig, men budskabet er det samme.
Det er derfor du blev slået :twisted:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Lemmermann
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Lemmermann » 18. nov 2010, 19:58

Det var også det jeg havde forventet for at brænde nallerne pga.af en.22 er nok ikke det værd så jeg vil give de kloge ord videre og holde mig langt væk fra den
Men mange tak for input
Mvh. Lemmermann

Karamelsvamp
Newbie
Newbie
Interesser: der er for mange
Geografisk sted: smilets by

Indlæg af Karamelsvamp » 2. jan 2011, 18:32

tør man spørge hvordan det gik i den her sag ??

jeg står i samme situation min farfar som har demens hvordan går det kan han spørge mig om 5 gange på en time
men han hade også nogle våben 22"er og en o/u12er og en s/s16er problemet er at de har stået hos en ven af familien
som er jæger og da jeg fandt ud af det var der gået nogle år

og da det var min farfars våben har jeg stor interesse i at arve dem

det skal lige siges at jeg har jagttegn bare ikke riffeltegn men det er planen at jeg skal have det

sådan som jeg har forstået det kan jeg vist bare overtage bøsserne men 22"ern er jeg i tvivl om
skal jeg til at lave en pose spændeskiver af den eller er der en anden løsning ??

Besvar