En ven af mig har et familje medlem som har fundet en gammel tysk repeter riffel gemt på et loft,hvor den har ligget i 15 år efter manden som ejede den døde. han har jagt tegn og våben tilladelse til riffel.
Han vil ikke risikere en spjældtur og overvejer at bortskaffe den men.....
Kan han få en tilladelse til den uden at komme i problemer og hvis ja hvordan?
Håber på at han ikke skal til at smide den væk, det ville være synd
Gammel tysk repeter riffel, kan den blive lovligt eje?
- Paco
- Gold Member
- Interesser: Bukke og andejagt
- Geografisk sted: Ringkøbing
Gammel tysk repeter riffel, kan den blive lovligt eje?
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Gammel tysk repeter riffel, kan den blive lovligt eje?
Hvis han, hurtigt efter han har fundet den henvender sig til politiet, vil han aldrig blive hængt op på det.
Han skal forklare det som det er og gøre opmærksom på at han gerne vil søge om tilladelse til den. Hvis de siger at det er OK, så kan han gøre det.
Arvinger må sælge eller søge tilladelse til våben fra dødsbo, men efter 15 år er den måske lidt mere speget, også selv om han ikke har vidst den var der.
Han skal forklare det som det er og gøre opmærksom på at han gerne vil søge om tilladelse til den. Hvis de siger at det er OK, så kan han gøre det.
Arvinger må sælge eller søge tilladelse til våben fra dødsbo, men efter 15 år er den måske lidt mere speget, også selv om han ikke har vidst den var der.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 46 times
Paco skrev:En ven af mig har et familje medlem som har fundet en gammel tysk repeter riffel gemt på et loft,hvor den har ligget i 15 år efter manden som ejede den døde. han har jagt tegn og våben tilladelse til riffel.
Han vil ikke risikere en spjældtur og overvejer at bortskaffe den men.....
Kan han få en tilladelse til den uden at komme i problemer og hvis ja hvordan?
Håber på at han ikke skal til at smide den væk, det ville være synd
Ved du hvilken model?

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Loven siger at man har 4 uger efter døden indtraf, til at få en ordning på det - MEN læg mærke til at der også er en undtagelse som består i at politimesteren kan tilsidesætte de 4 uger...
Så hank op i det der er fundet, ring til politistationen og meddel (aftal) at man kommer ind.
Forklar dem situationen...
Så skulle der være en god chance for at det kan overgå som jagtvåben.
Det er muligt at de bliver en smule nervøse, og måske ligefrem tager våbnet ind til våbenteknisk undersøgelse (prøveskyder for at se om den ahr været brugt til noget snavs i mellemtiden).
Det er før sket at arvinger eller lignende, har fundet noget i skunken af et hus - som tilhørte den afdøde.
Så der er det muligt at man kan bruge Stk 4 til at dispensere fra de 4 uger... og lade våbnet dukke op på den måde.
Men, hank op i alt der er fundet - forklar dem situationen, og klargør ønsket. Kortene på bordet.
Vær dog forberedt på at våbnet måske bliver konfiskeret og sagen afvist - men så hænger man i det mindste ikke på en sag for ulovlig våbenbesiddelse.!!
For dét tror jeg ikke det vil komme til.
Det er langt det bedste bud - som jeg lige ser det.
Evt arvinger eller folk der køber et hus fra boet - kan næppe gøres ret meget ansvarlig for hvad den tidligere ejers gøren og laden.
Specielt ikke hvis det er noget der er gemt godt og grundigt i huset, og måske dukker op flere år efter.
Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer
§ 35. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 2, eller ske afhændelse.
Stk. 3. Politidirektøren kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
Så hank op i det der er fundet, ring til politistationen og meddel (aftal) at man kommer ind.
Forklar dem situationen...
Så skulle der være en god chance for at det kan overgå som jagtvåben.
Det er muligt at de bliver en smule nervøse, og måske ligefrem tager våbnet ind til våbenteknisk undersøgelse (prøveskyder for at se om den ahr været brugt til noget snavs i mellemtiden).
Det er før sket at arvinger eller lignende, har fundet noget i skunken af et hus - som tilhørte den afdøde.
Så der er det muligt at man kan bruge Stk 4 til at dispensere fra de 4 uger... og lade våbnet dukke op på den måde.
Men, hank op i alt der er fundet - forklar dem situationen, og klargør ønsket. Kortene på bordet.
Vær dog forberedt på at våbnet måske bliver konfiskeret og sagen afvist - men så hænger man i det mindste ikke på en sag for ulovlig våbenbesiddelse.!!
For dét tror jeg ikke det vil komme til.
Det er langt det bedste bud - som jeg lige ser det.
Evt arvinger eller folk der køber et hus fra boet - kan næppe gøres ret meget ansvarlig for hvad den tidligere ejers gøren og laden.
Specielt ikke hvis det er noget der er gemt godt og grundigt i huset, og måske dukker op flere år efter.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.