Kan man miste sit jagttegn for en narko dom..?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member
Interesser: Luft og teknik
Geografisk sted: Syddjurs

Kan man miste sit jagttegn for en narko dom..?

Indlæg af Jeppes » 30. dec 2010, 19:03

Kan man miste sit jagttegn for en narko dom, der er tale om indførelse af hash, som gav ca 1 År i skyggen ...? Det er ikke mig der har været igang... :blink:
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Re: Kan man miste sit jagttegn for en narko dom..?

Indlæg af LQS » 30. dec 2010, 19:51

ja. men sikkert ikke i alle politikredse!
MVH søren

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 30. dec 2010, 20:04

Det må vist komme an på omstændighederne.

Kan man påvise at det hele var med videresalg for øje, at man "bare" er smuler og ikke ellers involveret i væbnet kriminalitet så kunne man vel godt have lov at beholde tegnet. Men det er ikke sikkert at det er så almindelige en fremgangsmåde, da første punkt meget vel komme sikre en en god håndfuld ekstra måneder bag tremme - de fleste hyler op om at det er til eget forbrug.

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Jeppes » 31. dec 2010, 07:56

Hvor kommer våben ind i billedet når man har kørt med hash..? Kan man så også miste det ved og smugle sprut eller diamanter..?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 31. dec 2010, 09:55

Jeppes skrev:Hvor kommer våben ind i billedet når man har kørt med hash..? Kan man så også miste det ved og smugle sprut eller diamanter..?
Retten til at have skydevåben er ikke en automatisk frihedsrettighed man har i Danmark. Som udgangspunkt er det forbudt at eje skydevåben, men man kan få tilladelse.

En våbentilladelse eller et jagtteg er altså en tillidserklæring som man må gøre sig fortjent til. Det er politiet der afgør, om de mener man er tilliden værdig, og der er ingen faste regler for, hvad der skal til for at tilliden fortabes. Med den stigende våbenparanoia i samfundet i almindelighed og hos politiet i særdeleshed, skal man nok regne med, at flere og flere forhold vil kunne medføre, at man mister retten til at erhverve jagttegn og våbentilladelse.

Personligt synes jeg det er i orden, at narkosmuglere ikke kan have skydevåben, de har jo ikke demonstreret nogen særlig vilje til at overholde landets lovgivning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Jeppes » 31. dec 2010, 10:32

Lassescout skrev:
Jeppes skrev:Hvor kommer våben ind i billedet når man har kørt med hash..? Kan man så også miste det ved og smugle sprut eller diamanter..?
Personligt synes jeg det er i orden, at narkosmuglere ikke kan have skydevåben, de har jo ikke demonstreret nogen særlig vilje til at overholde landets lovgivning.
Skal folk som køre for stærkt eller snyder i skat, så heller ikke have mulighed for et jagttegn.? De har jo heller ikke overholdt landets love..? Hvor gå grænsen.. :???:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 31. dec 2010, 10:35

Jeppes skrev:
Lassescout skrev:
Skal folk som køre for stærkt eller snyder i skat, så heller ikke have mulighed for et jagttegn.? De har jo heller ikke overholdt landets love..? Hvor gå grænsen.. :???:
jeg vil tror når vi snakker narko er det jo nok lidt fordi de der skulle have modtage det har en kedelig tildens med at skyde hinanden
det er ikke så ofte motorbøller gør :giggle:
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 31. dec 2010, 10:38

Jeg kan ikke se at det burde være noget problem. Det kan da godt være at en serie kriminel ikke ville få det - men hvorfor egentlig ikke. Jeg kan umiddelbart ikke se problemet og vil mene at en fratagelse af jagttegnet ikke ville holde ved en anke. De kan ved alvorlig kriminalitet nægte at udstede det i indtil 8 år - men hvis ikke man har gjort andet end at køre over grænsen med nogle hundrede kilo hash tror jeg ikke det er alvorligt nok

Se http://www.jagttegn.com/con5.php4

Og lad os så ikke være så hårde ved hash smuglere. De har da i det mindste taget ansvar for egen situation og skaffet sig noget arbejde. Det var der mange der kunne lære noget af... :neutral: :blink:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Jeppes » 31. dec 2010, 10:45

Her er det heller ikke lige for alle.. Hvad er alvorlig kriminalitet..?

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times

Indlæg af Lerche » 31. dec 2010, 10:51

Jeppes skrev:Her er det heller ikke lige for alle.. Hvad er alvorlig kriminalitet..?
ting der giver fængels straf vil måske side skrives med alvorlig "edit nok ikke økonomisk krimnalitet "
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 31. dec 2010, 10:57

Det vil komme bag på mig hvis ikke en fængselsdom automatisk giver tab af retten til at have våben!
Sådan burde det ihvertfald være.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Indlæg af Bissen » 31. dec 2010, 11:14

Fast Fumble skrev:Det vil komme bag på mig hvis ikke en fængselsdom automatisk giver tab af retten til at have våben!
Jeg er helt enig. Retten til våben kommer med en god følgesvend som hedder ansvar.

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 31. dec 2010, 11:18

Fast Fumble skrev:Det vil komme bag på mig hvis ikke en fængselsdom automatisk giver tab af retten til at have våben!
Ala den amerikanske opdeling mellem felony og misdemeanor?

Er da stødt på en del periodiske tugthuskandidater som ikke har fået frataget deres jagttegn, selv efter gentagne ture i brummen.

Det ville jo også true high-end-jagtrejsebranchen, når deres kernekunder i øjeblikket bliver tromlet igennem af bagmandspolitiet :biggrin:

Det forsvæver mig, at jeg et eller andet sted har læst at betingelserne for fx SKV-påtegning udelukkende tager overtrædelser af våbenloven i betragtninig, måske også voldsdomme.

Og det ser ud til at der kun skeles til overtrædelser, som medfører hæfte. Jeg ansøgte og fik både SKV3 til pistol og SKV2 til riffel, selvom jeg havde en overtrædelse af våbenloven på bogen. Det var besiddelse af en Tazer, som jeg havde beslaglagt under min glorværdige karriere som bartender på et af byens mere skumle værtshuse. Den blev dog ikke fundet på min person og udløste en bødestraf.

Min sti har dog været ren siden og har også opholdt spiritusbevilling i den mellemliggende periode. Det kan selvfølgelig være fordi jeg har haft min gang på bevillingskontoret i en række andre sammenhænge og havde et personligt forhold til de kære panserbasser, som sad der, who knows ....

Generelt så mener jeg dog at "uskyldig indtil det modsatte er bevist" bør gælde for det område som lovgivningsmæssigt er relevant. For så burde selskabstømning, narkohandel og grove overtrædelser af færdselsloven har samme konsekvens, nemlig ingen våben, hvis overtrædelsen har medført fængselsstraf.

Og det er noget pap.................da det så handler om moral og ikke ansvar.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 31. dec 2010, 11:41

JA
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 31. dec 2010, 12:01

Jeppes skrev:Kan man miste sit jagttegn for en narko dom, der er tale om indførelse af hash, som gav ca 1 År i skyggen ...?
Politiet foretager en konkret vurdering på baggrund af de aktuelt foreliggende oplysninger, herunder oplysninger om de personlige forhold og personens hidtidige vandel. Ved vurderingen lægges der navnlig vægt på, hvorvidt personen er sigtet/dømt i sager vedrørende drab, vold, ulovlig tvang, trusler, våbenlovsovertrædelser mv., hvor der er begrundet risiko for, at våben vil blive misbrugt eller er blevet misbrugt.

Som udgangspunkt nægtes/tilbagekaldes politiets samtykke til jagttegn i en periode på 5 år regnet fra tidspunktet for lovovertrædelsen. Politiets konkrete vurdering af grundlaget for nægtelsen/tilbagekaldelsen af samtykke kan medføre, at politiet i nogle situationer giver samtykke til jagttegn, inden der er gået 5 år. Omvendt forekommer der også tilfælde, hvor der efter en konkret vurdering af det begåede strafbare forhold og personens forhold i øvrigt nægtes samtykke til jagttegn efter udløbet af den 5-årige periode.

Besvar