Midway overholder ikke dansk lovgivning
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Midway overholder ikke dansk lovgivning
Ja, her kommer lige en klagesang, som så også er en advarsel/oplysning til evt. kunder hos Midway.
De skriver "Returneres varer skal de sendes i original ubrudt emballage som alm. pakker." og "Hvis returneringen IKKE skyldes en fejlekspedition eller en reklamation, beregnes et administrationsgebyr på kr. 80,- "
Nu er lovgivningen omkring fjernsalg ganske utvetydig for handel med private; Returnering kan IKKE kræves med den originale emballage (ej heller ubrudt), med mindre det åbenlyst forringer produktets værdi. Der må IKKE tages et gebyr ved behandlingen af returneringen. Der SKAL tilbagebetales det FULDE beløb, også de oprindelige forsendelsesomkostninger.
Man kan altid diskutere rimeligheden af denne lovgivning, men nu ER den sådan, og da loven er preceptiv for den private kunde, kan man i princippet være kold overfor hvad Midway påstår, de skal bare rette ind...
Jeg skriver alt dette som oplysning - men også (og nok mest, lige nu...) fordi jeg er SÅ TRÆT af forhandlere, der tror, at de kan fastsætte deres egne regler omkring dette. Der tror, at de lever i en bananstat, hvor man ikke behøver overholde lovgivning.
Nå, så fik jeg lige luft :-)
De skriver "Returneres varer skal de sendes i original ubrudt emballage som alm. pakker." og "Hvis returneringen IKKE skyldes en fejlekspedition eller en reklamation, beregnes et administrationsgebyr på kr. 80,- "
Nu er lovgivningen omkring fjernsalg ganske utvetydig for handel med private; Returnering kan IKKE kræves med den originale emballage (ej heller ubrudt), med mindre det åbenlyst forringer produktets værdi. Der må IKKE tages et gebyr ved behandlingen af returneringen. Der SKAL tilbagebetales det FULDE beløb, også de oprindelige forsendelsesomkostninger.
Man kan altid diskutere rimeligheden af denne lovgivning, men nu ER den sådan, og da loven er preceptiv for den private kunde, kan man i princippet være kold overfor hvad Midway påstår, de skal bare rette ind...
Jeg skriver alt dette som oplysning - men også (og nok mest, lige nu...) fordi jeg er SÅ TRÆT af forhandlere, der tror, at de kan fastsætte deres egne regler omkring dette. Der tror, at de lever i en bananstat, hvor man ikke behøver overholde lovgivning.
/Nick
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Re: Midway overholder ikke dansk lovgivning
Uden overhovedet at have sat mig yderligere ind i lovgivning, syntes jeg da ikke det lyder rimeligt at en netbutik skal betale fragtpris tilbage ved fortrydelse. Det er da ihvertfald penge ud af vinduet.
Dixi !
- CKN
- Silver Member
- Interesser: Jagt,skydning, genladning
- Geografisk sted: Fjerritslev
- Been thanked: 1 time
Nejjj
Skal netbutikkerne tilbage betale fragtomk. fordi man fortryder købet, så skal de lokale butikker vel også betale transportudgifter, når vi kører hen for at bytte en ting .
Meen 80 kr for at returnere, syntes det er meget, men det skal jo reelt også tilbage til USA.
Mvh.
Carsten
Skal netbutikkerne tilbage betale fragtomk. fordi man fortryder købet, så skal de lokale butikker vel også betale transportudgifter, når vi kører hen for at bytte en ting .
Meen 80 kr for at returnere, syntes det er meget, men det skal jo reelt også tilbage til USA.
Mvh.
Carsten
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Det er de betingelser der gælder når man vælger fjernsalg som salgsmetode. Til gengæld sparer man en masse på personale og udstilling ved ikke at have en fysisk butik.Froe skrev:Uden overhovedet at have sat mig yderligere ind i lovgivning, syntes jeg da ikke det lyder rimeligt at en netbutik skal betale fragtpris tilbage ved fortrydelse. Det er da ihvertfald penge ud af vinduet.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
-
- Silver Member
Ja, som jeg skrev, så kan man altid diskutere rimeligheden i lovgivningen som den er i dag, men det fjerner ikke forhandlerens ansvar fra at overholde den.
Det er trist med den slags forhandlere. De ødelægger respekten overfor fjernsalg som salgskanal.
Det er trist med den slags forhandlere. De ødelægger respekten overfor fjernsalg som salgskanal.
/Nick
- The Yeti
- Platin Member
- Geografisk sted: Malmø
- Been thanked: 63 times
Man vælger selv om man vil være netbutik eller vil drive en fysisk forretning. Der er forskellige udgifter forbundet ved det ene og det andet og en af udgifterne ved at drive netbutik er at man kommer til et spilde nogle penge på fragt til kunder der sender varerne tilbage. For de butikker der sælger varer der lever op til beskrivelsen af dem på deres hjemmeside tvivler jeg på at det er et meget stort problem, men reglen tager forhåbentligt livet af de butikker der reklamerer med kvalitet og så sender noget bras til kunderne.Froe skrev:Uden overhovedet at have sat mig yderligere ind i lovgivning, syntes jeg da ikke det lyder rimeligt at en netbutik skal betale fragtpris tilbage ved fortrydelse. Det er da ihvertfald penge ud af vinduet.
-
- Silver Member
Jeg faldt over Midway fordi jeg ville finde en forhandler i EU af Warne baser og kikkertringe. Kender I nogle forhandlere med rimelige priser?
(Så jeg kan undgå at støtte Midway...)
/Nick
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Der er forskel.The Yeti skrev:Man vælger selv om man vil være netbutik eller vil drive en fysisk forretning. Der er forskellige udgifter forbundet ved det ene og det andet og en af udgifterne ved at drive netbutik er at man kommer til et spilde nogle penge på fragt til kunder der sender varerne tilbage. For de butikker der sælger varer der lever op til beskrivelsen af dem på deres hjemmeside tvivler jeg på at det er et meget stort problem, men reglen tager forhåbentligt livet af de butikker der reklamerer med kvalitet og så sender noget bras til kunderne.Froe skrev:Uden overhovedet at have sat mig yderligere ind i lovgivning, syntes jeg da ikke det lyder rimeligt at en netbutik skal betale fragtpris tilbage ved fortrydelse. Det er da ihvertfald penge ud af vinduet.
Fortryder kunden, fordi varen aligevel ikke lige var sagen så skal kunden selv betale alle fragt omkostningen.
Men er varen defekt, forkert i forhold til det bestilte eller lignende så skal al fragt betales af butikken.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
Nix. Det er den gængse misforståelse. Men sådan er det ikke. Og det er også derfor jeg skriver, at rimeligheden kan diskuteres. Men når loven er sådan, så skal den overholdes. Hvis det er en ren fortrydelsessag, skal kunden selv betale returfragten - men ikke den første fragt.Raptor357 skrev:Der er forskel.
Fortryder kunden, fordi varen aligevel ikke lige var sagen så skal kunden selv betale alle fragt omkostningen.
Men er varen defekt, forkert i forhold til det bestilte eller lignende så skal al fragt betales af butikken.
/Nick
- Isbjørn
- Bronze Member
- Interesser: alt kreativt
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
net handel, net handel, net handel...... :yo:
sorry men kan kan ikke rigtig have ondt af OS som nogen gange bruger det! det er prisen for, at ville have noget billigere!
net handel er kommet for at blive, også må vi os finde os i de (nogen gange dårlige) regler der følger med!
har handlet med dem 1 gang før og det gik fint, men skulle heller ikke have noget retur
sorry men kan kan ikke rigtig have ondt af OS som nogen gange bruger det! det er prisen for, at ville have noget billigere!
net handel er kommet for at blive, også må vi os finde os i de (nogen gange dårlige) regler der følger med!
har handlet med dem 1 gang før og det gik fint, men skulle heller ikke have noget retur

50% Jyde, 50% Københavner, 100% Mig selv...
- NNielsen
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Mariagerfjord
- Has thanked: 1 time
Som skrevet er loven om fjernsalg ret utvetydig og selv Midway kan ikke begynde at løbe om hjørner med kundens ret, med selvopfundne regler. Man kan vælge at sende sin vare tilbage til sælger inden 14 dage, og bede dem refundere det fulde beløb. Dette har de så 30 dage til gøre, ellers kan man tilskrive renter efter reglerne udstukket i renteloven. (Nationalbankens udlånsrente + tillæg på 7 %) Er der uoverensstemmelser klager man først til sælger, derefter til Forbrugerklagenævnet og betaler de 160 kr. i gebyr.
Nuvel, det kan tage tid at få ret, men det er ikke ligefrem fordi reglerne er uklare
Nuvel, det kan tage tid at få ret, men det er ikke ligefrem fordi reglerne er uklare

/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Mig bekendt er gebyret sat op til kroner 500,00 for at komme alle petitesse klagerne til livs.NNielsen skrev:derefter til Forbrugerklagenævnet og betaler de 160 kr. i gebyr.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- NNielsen
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Mariagerfjord
Hmm? Hvor har du hørt det? Jeg kan umiddelbart kun finde følgende fra de rette instanser:Lycon skrev:Mig bekendt er gebyret sat op til kroner 500,00 for at komme alle petitesse klagerne til livs.
Borger.dk skrev:Det koster et gebyr på 160 kroner (2011) at klage, som du får igen, hvis du får medhold i sagen.
Forbrugerraadet.dk skrev:Det koster 160 kr. at få en sag behandlet i Forbrugerklagenævnet. Hvis du får medhold i din klage, skal den erhversdrivende betale gebyret. Hvis klagen ikke kan behandles, får du også pengene tilbage.
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Jeg tror ikke det er gebyret der er sat op, det er bagatelgrænsen. SÅ vidt jeg husker fra min sidste sag, var den 600kr, men jeg kan sagtens huske fiorkert. Men 60 kr, det er klart under forbrugerstyrelsens bagatelgrænse, så det skal man selv overbevise Midway om at de skal betale...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- The Yeti
- Platin Member
- Geografisk sted: Malmø
- Been thanked: 63 times
Worst case kan man så må man anmelde dem til forbrugerombudsmanden, for hvis det er en generel praksis fra Midways sige vil det formentligt være noget han meget gerne vil have en kammeratlig samtale med dem om.Fast Fumble skrev:Jeg tror ikke det er gebyret der er sat op, det er bagatelgrænsen. SÅ vidt jeg husker fra min sidste sag, var den 600kr, men jeg kan sagtens huske fiorkert. Men 60 kr, det er klart under forbrugerstyrelsens bagatelgrænse, så det skal man selv overbevise Midway om at de skal betale...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Nu skriver du godtnok at du vil finde en forhandler i EU, men jeg giver dig alligevel et link til Brownells.: http://www.brownells.com/ Jeg har flere gange købt netop montager, baser, skinner m.m. hos brownells helt uden problemer. De små enkeltdele kommer tit i en kuvert i postkassen uden told, moms m.m. Jeg kan ikke lige huske bagatelgrænsen ved netkøb, men tingene kommer ihvertfald hurtigt og nemt.NickKK skrev:Jeg faldt over Midway fordi jeg ville finde en forhandler i EU af Warne baser og kikkertringe. Kender I nogle forhandlere med rimelige priser?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
ckn skrev:Nejjj
Mvh.
Carsten
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle ... /?ref=2025
Ved køb over internettet har du i de fleste tilfælde ret til at fortryde dit køb.
Køb over internettet er det, man kalder fjernsalg, og der har du i modsætning til et almindeligt køb i en butik ret til at fortryde købet op til fjorten dage efter, du har modtaget varen.
Ikke alle køb
Det er ikke alle køb fra danske virksomheder, du kan fortryde. Fortrydelsesretten gælder eksempelvis ikke på transportområdet f.eks. ved køb af flybillettter, køb af rejser, billetter til kulturarrangementer og ved køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningen. Du skal også være opmærksom på, at fortrydelsesretten kun gælder i begrænset omfang for tjenesteydelser og for varer, der fremstilles og tilpasses specielt til dig. Derudover kan du ikke fortryde hvis du bryder forseglingen på cd'er, dvd'er og EDB-programmer.
Krav om original emballage
Fortrydelsesretten er altid betinget af, at man kan levere varen tilbage i væsentlig samme stand og mængde. Krav om original emballage og lignende kan således kun kræves, hvis denne udgør en naturlig del af produktet, eller i øvrigt har en ikke uvæsentlig værdi for sælgeren.
Ikke altid fra udenlandske e-butikker
Af et EU-direktiv fremgår det, at du har 7 dages fortrydelsesret, så det er du som minimum sikret når du handler i et EU-land. For køb i danske e-butikker gælder, at du har 14 dages fortrydelsesret.
Virksomheden skal gøre opmærksom på fortrydelsesretten
Virksomheden skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, at du har fjorten dages fortrydelsesret. Ikke kun i deres generelle salgsbetingelser, det skal også fremgå inden selve aftaleindgåelsen. Desuden skal det fremgå ved selve aftaleindgåelsen, altså på den side, hvor du indtaster modtageradresse og betalingsoplysninger.
Du skal også oplyses om fortrydelsesretten enten i ordrebekræftelsen eller på en følgeseddel, der er vedlagt varen. Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten inden aftaleindgåelsen, har du ret til at returnere varen op til tre måneder efter, at du har modtaget den. Hvis virksomheden inden for de tre måneder gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde fjorten dage efter, du har modtaget beskeden.
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
NickKK skrev:Ja, her kommer lige en klagesang, som så også er en advarsel/oplysning til evt. kunder hos Midway.
Har klaget til Midway Danmark?
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
-
- Silver Member
Nej, som du kan se af mit første indlæg, så var det et irriteret opkast over den type forhandlere, som ikke gider overholde lovene. Hvis jeg ville forfølge sagen, kunne jeg skrive til Midway og sende en kopi til Forbrugerombudsmanden eller lave en anmeldelse hos Politiet. Men der er sgu' andet at bruge energien på... Jeg synes bare, at det er en god ting, at gøre sine NVF-kollegaer opmærksomme på den slags.
/Nick
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 16 times
Hvad var der egentlig galt med de ting du havde bestilt??
Jeg spørger fordi jeg selv på mit tidligere arbejde ofte måtte tage ting tilbage i henhold til købeloven og der faktisk en del omkostninger forbundet med dette, hvilket kan være meget irriterende, Specielt i tilfælde hvor det skyldes at kunden ikke kan kende forskel på højre og venstre.
Jeg spørger fordi jeg selv på mit tidligere arbejde ofte måtte tage ting tilbage i henhold til købeloven og der faktisk en del omkostninger forbundet med dette, hvilket kan være meget irriterende, Specielt i tilfælde hvor det skyldes at kunden ikke kan kende forskel på højre og venstre.

Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
-
- Silver Member
Jeg har slet ikke skrevet noget sted, at jeg skulle have haft bestilt nogle produkter fra Midway.
Eller sagt på en anden måde (da det åbenbart ikke var tydeligt nok i mit oprindelige indlæg): Jeg blev bare enormt irriteret over endnu en forhandler som ikke vil makke ret i forhold til lovgivningen.
Eller sagt på en anden måde (da det åbenbart ikke var tydeligt nok i mit oprindelige indlæg): Jeg blev bare enormt irriteret over endnu en forhandler som ikke vil makke ret i forhold til lovgivningen.
/Nick
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning generelt
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 7 times
hmm sad og læste tråden igennem,og hvis jeg ikke læser det helt forkert er du gnaven over at midway opkræver et gebyr på 80 kroner som klart og tydeligt fremgår af deres købs betingelser.
Ku måske forstå at du var lidt
hvis det havde været skjult med småt tekst,men gik selv ind og kiggede deres betingelser er kort fattet skrevet ned og nemt læsseligt.
har svært ved at se hvad der er at være sur over,lidt ligesom folk der er sure over at få en fart bøde selvom de udemærket ved det koster at køre for hurtigt
Ku måske forstå at du var lidt

har svært ved at se hvad der er at være sur over,lidt ligesom folk der er sure over at få en fart bøde selvom de udemærket ved det koster at køre for hurtigt

Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Som jeg forstår det er det fordi MD sætter sig ud over loven, og opkræver gebyret når der helt klart ikke er lovhjemmel til det. Din analogi med bilen og bøden er helt hen i vejret. MD's "købsbetingelser" kan ikke sætte MD ud over loven.Boggieman skrev:har svært ved at se hvad der er at være sur over,lidt ligesom folk der er sure over at få en fart bøde selvom de udemærket ved det koster at køre for hurtigt
Jeg kan ikke forstå at NickKK's indlæg og pointe er så svær at forstå.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning generelt
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 7 times
tja man accepterer betingelserne når man køber noget der,personligt har jeg ihvertfald intet problem med det da man selv krydser af i feltet at man har læst og forstået deres betingelser inden man kan gennemføre sit køb.
vi ser forskelligt på det og jeg var nok blevet lidt nervøs hvis alle var enige
vi ser forskelligt på det og jeg var nok blevet lidt nervøs hvis alle var enige

Ved siden af er også at ramme.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Det ændrer jo ikke på at de dermed ikke overholder dansk lovgivning, der siger at deres betingelser ikke må stille køberen ringere end købeloven foreskriver... Ja, man kan da bare lade være med at handle der, men derfor kan man da godt være sur over at de ikke overholder dansk lovgivning? Skulle du forsøge med din sammenligning med færdselsloven, ville det vel svare til at en enkelt politikreds lavede dobbelte bødetakster eller noget i den stil, eller lavede gebyrer for at køre på deres veje... Altså noget, hvor der bliver opkrævet nogle penge, de ikke har ret til at opkræve. Det at de gør opmærksom på det, gør det ikke lovligt!
Improvise, adapt, overcome!