Tomme hylstre - lovgivning
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
Tomme hylstre - lovgivning
Hvis/når som det hævdes tomme hylstre er at betragte som en ammunitionsdel og derfor omfattet af våbenloven vil det da give problemer flere steder
militære/hjemmeværns skydebaner/områder som er tilgængelige for offentligheden når de ikke bruges til skydning -
jeg tør godt vædde på at på samtlige sådanne lokaliteter vil det være muligt i løbet af ganske få minutter at finde adskillige tomme hylstre - altså efterlader de væbnede styrker ulovlige ammunitionsdele på steder hvortil offentligheden har adgang
jeg HAR set skiltningen som siger at man ikke må opsamle ammunitionsdele - men er det tilstrækkeligt?
I bekræftende fald bude jeg jo kunne slippe på samme måde - et skilt på min indgangsdør som forbyder gæster at opsamle/medtage ammunitionsdele
Gad vide om flugtskydningcentrene opbevarer tomme hylstre i godkendte sikkerhedsskabe?
Hvor kan man aflevere dette farlige affald på betryggende vis?
Har skrothandlere og kommunale modtagepladser lov til at håndtere sådanne "farlige" ting?
militære/hjemmeværns skydebaner/områder som er tilgængelige for offentligheden når de ikke bruges til skydning -
jeg tør godt vædde på at på samtlige sådanne lokaliteter vil det være muligt i løbet af ganske få minutter at finde adskillige tomme hylstre - altså efterlader de væbnede styrker ulovlige ammunitionsdele på steder hvortil offentligheden har adgang
jeg HAR set skiltningen som siger at man ikke må opsamle ammunitionsdele - men er det tilstrækkeligt?
I bekræftende fald bude jeg jo kunne slippe på samme måde - et skilt på min indgangsdør som forbyder gæster at opsamle/medtage ammunitionsdele
Gad vide om flugtskydningcentrene opbevarer tomme hylstre i godkendte sikkerhedsskabe?
Hvor kan man aflevere dette farlige affald på betryggende vis?
Har skrothandlere og kommunale modtagepladser lov til at håndtere sådanne "farlige" ting?
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
- Jeppes
- Gold Member
- Interesser: Luft og teknik
- Geografisk sted: Syddjurs
Re: Tomme hylstre - lovgivning
Der står lidt om det her... http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=28349
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
Ja, fulgte også tråden,Jeppes skrev:Der står lidt om det her... http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=28349
men måske nogen havde fået nye informationr siden
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
- 37Webbing
- Silver Member
- Interesser: Samler / Militærhistorie
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 3 times
Da jeg var lille fandt jeg hundredvis af tomme hylstre ude i SKOVEN (både 9mm og nogle andre jeg ikke lige kan huske størrelsen på) som jeg da tog med hjem, som den raske dreng jeg var. Skulle jo bruge dem i trægeværerne som morfar havde lavet :yo:
Siden dukker de nu og da op når jeg rydder op herhjemme i skuffer og skabe. De ligger overalt
Det er utroligt, hvor jeg ikke har haft dem liggende i alle disse år.
Men sidenhen har jeg da fundet mange tomme messing hylstre ude i skoven i større eller mindre bunker i skovbunden. De ligger lige så pænt til at samle op, og hvis jeg ikke havde læst herinde at jeg ikke måtte have dem hjemme, jamen så havde jeg da ikke anet det var ulovligt at give dem som legetøj til børnene?
Siden dukker de nu og da op når jeg rydder op herhjemme i skuffer og skabe. De ligger overalt

Men sidenhen har jeg da fundet mange tomme messing hylstre ude i skoven i større eller mindre bunker i skovbunden. De ligger lige så pænt til at samle op, og hvis jeg ikke havde læst herinde at jeg ikke måtte have dem hjemme, jamen så havde jeg da ikke anet det var ulovligt at give dem som legetøj til børnene?
Senest rettet af 37Webbing 12. jan 2011, 22:58, rettet i alt 1 gang.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Been thanked: 5 times
Nej, men sådan er det jo med mange ting - man ved egentlig ikke at det er ulovligt, før nogle fortæller én det. Men der er det jo sådan at uvidenhed om loven ikke undskylder at bryde den...
I et tilfælde med hylstre, tror jeg dog de fleste politifolk bare ville nøjes med en venlig reprimande, hvis man fortalte at det var noget man havde samlet op i skoven, og derfor ikke vidste at man ikke måtte have dem, hvis det var folk, som ikke har våben - hvis det er en person med våben, burde han/hun også vide mere om våbenloven end andre mennesker, og dermed vide at man kun må have hylstre i de kalibre man har våbentilladelser (men formentlig stadig bare en reprimande og konfiskation af hylstrene, det er jo trods alt bare messing...)
I et tilfælde med hylstre, tror jeg dog de fleste politifolk bare ville nøjes med en venlig reprimande, hvis man fortalte at det var noget man havde samlet op i skoven, og derfor ikke vidste at man ikke måtte have dem, hvis det var folk, som ikke har våben - hvis det er en person med våben, burde han/hun også vide mere om våbenloven end andre mennesker, og dermed vide at man kun må have hylstre i de kalibre man har våbentilladelser (men formentlig stadig bare en reprimande og konfiskation af hylstrene, det er jo trods alt bare messing...)
Improvise, adapt, overcome!
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
ja det er blot messing, alu, jern eller plastik.
der er heller ingen tvivl om at det efter brugen på skydebanen behandles som alm affald, eller metal til genvinding. vel at mærke af personer og firmaer, der ikke er godkendte til at have med våben eller amu at gøre. men det ændre ikke det mindste ved at der er tvivl om reglerne der gælder afskudte hylstre eller for sags skyld projektiler. er der nogen der kender til sager hvor der er givet bøder? eller det der er værre?
MVH søren der egentlig gerne ville vide, i stedet for at høre om hvad andre tror.
der er heller ingen tvivl om at det efter brugen på skydebanen behandles som alm affald, eller metal til genvinding. vel at mærke af personer og firmaer, der ikke er godkendte til at have med våben eller amu at gøre. men det ændre ikke det mindste ved at der er tvivl om reglerne der gælder afskudte hylstre eller for sags skyld projektiler. er der nogen der kender til sager hvor der er givet bøder? eller det der er værre?
MVH søren der egentlig gerne ville vide, i stedet for at høre om hvad andre tror.
-
- Silver Member
Reglerne kan også godt fortolkes på forskellige måder hvis man er pedantisk nok:
Bekendtgørelse om våben og ammunition (BEK nr. 997 af 19/19-2009)
Opbevaring
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Våbenloven (Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer):
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
6) armbrøster og slangebøsser,
7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil
Våbenbekendtgørelsens §15, som der også bliver henvist til, indeholder stik-, blank-, slag-, kemiske våben osv, så den kan vi godt se bort fra.
Det man kan blive i tvivl om, er at i første linie af opbevaringskravet, bliver der henvist til at alt det, der står i bekendtgørelsens §1 skal opbevares "forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende" - og her er hylstre specifikt nævnt. I 2. linie står så at "ammunition til skydevåben" skal opbevares i sikringsskab - tvivlen kører så på, om ammunition her kun er færdigladet ammunition, eller om det stadig gælder alle de komponenter, der er nævnt i den ovenstående linie.
Hver politikreds kan jo tolke dette lidt forskelligt, og der er sherifferne som sådan "herrer i eget hus", så man kan jo enten spørge på sin lokale station hvad de synes, eller hvis man mere er til "det er nemmere at få tilgivelse en tilladelse" kan man jo bare lade være med at smide dem i skabet, og tage den hvis det bliver et problem
Opbevaring
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Våbenloven (Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer):
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
6) armbrøster og slangebøsser,
7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil
Våbenbekendtgørelsens §15, som der også bliver henvist til, indeholder stik-, blank-, slag-, kemiske våben osv, så den kan vi godt se bort fra.
Det man kan blive i tvivl om, er at i første linie af opbevaringskravet, bliver der henvist til at alt det, der står i bekendtgørelsens §1 skal opbevares "forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende" - og her er hylstre specifikt nævnt. I 2. linie står så at "ammunition til skydevåben" skal opbevares i sikringsskab - tvivlen kører så på, om ammunition her kun er færdigladet ammunition, eller om det stadig gælder alle de komponenter, der er nævnt i den ovenstående linie.
Du bliver nok ikke sikker før du har afprøvet den ved en domstolLQS skrev:MVH søren der egentlig gerne ville vide, i stedet for at høre om hvad andre tror.

Hver politikreds kan jo tolke dette lidt forskelligt, og der er sherifferne som sådan "herrer i eget hus", så man kan jo enten spørge på sin lokale station hvad de synes, eller hvis man mere er til "det er nemmere at få tilgivelse en tilladelse" kan man jo bare lade være med at smide dem i skabet, og tage den hvis det bliver et problem

- 37Webbing
- Silver Member
Men selve fejlen ligger jo i, at de ligger ude i skoven! Bare lige til at samle op! Skal vi efterkomme lovene, må staten også selv gøre en indsats ved ikke at smide om sig med 9mm hylstre og andet godt ude i skoven... For børn er det jo bare spændende lejetøj, come on! Der er hundredvis af mennesker der har hylstre liggende, som ikke aner en fløjtende sk*d om at de er ulovlige... (altså folk uden våben) Jeg er da nok også skyldig i ulovlig distrubution fordi jeg gav dem ud til lejekammeraterne som en gave.K.M. skrev:Nej, men sådan er det jo med mange ting - man ved egentlig ikke at det er ulovligt, før nogle fortæller én det. Men der er det jo sådan at uvidenhed om loven ikke undskylder at bryde den...
Desuden ligger der i kilovis af tomme hylstre på loppe og kræmmermarkeder. Jeg købte engang en en-block clip til Garandgeværet med otte tomme hylstre i for en slik en del år tilbage... Desværre solgte jeg den videre (samme med en masse andet for at finansiere et Jernkors), men tanken strejfede mig da ikke at det kunne være ulovligt? Det var jo bare gammelt messing og jern? Men nu ved jeg da at jeg skal være omhyggelig med hvad jeg samler op i skoven, og tager med hjem fra loppemarkeder, og lige have en kopi at diverse love med i en rygsæk.
-
- Silver Member
Der kan jeg jo ikke være mere enig, men det er desværre ikke et gyldigt argument for at bryde loven (igen mener jeg helt generelt, selv den mest pedantiske betjent vil få svært ved at overbevise en dommer om at opsamling af hylstre i skoven er et seriøst lovbrud) - man må jo heller ikke køre for størkt fordi man har set en betjent gøre det i sin civile bil37Webbing skrev:Skal vi efterkomme lovene, må staten også selv gøre en indsats ved ikke at smide om sig med 9mm hylstre og andet godt ude i skoven...

Men du har fuldstændig ret - policen burde selvfølgelig samle sine hylstre op efter sig, så de ikke ligger og flyder rundt omkring (lige som vi andre gør, når vi har skudt!)
- 37Webbing
- Silver Member
Selvfølgelig har du ret. Men at køre for stærkt er en lov, vi ALLE har kendskab til. Det er et fåtal af den danske befolkning der beskæftiger sig med våben og ammunition på daglig basis, og derved lige i en håndvending kan våbenloven i hovedet. Gad godt se, hvor langt de ville kunne komme med det i retten.K.M. skrev:Der kan jeg jo ikke være mere enig, men det er desværre ikke et gyldigt argument for at bryde loven (igen mener jeg helt generelt, selv den mest pedantiske betjent vil få svært ved at overbevise en dommer om at opsamling af hylstre i skoven er et seriøst lovbrud) - man må jo heller ikke køre for størkt fordi man har set en betjent gøre det i sin civile bil37Webbing skrev:Skal vi efterkomme lovene, må staten også selv gøre en indsats ved ikke at smide om sig med 9mm hylstre og andet godt ude i skoven...![]()
Men du har fuldstændig ret - policen burde selvfølgelig samle sine hylstre op efter sig, så de ikke ligger og flyder rundt omkring (lige som vi andre gør, når vi har skudt!)

-
- Silver Member
Ikke særligt langt
Man ville formentlig bare få konfiskeret hylstrene, og få en påtale, og så ved man det til en anden gang.
Men vi har vist drejet debatten lidt, det var jo egentlig om opbevaing af hylstre man gerne må have

Men vi har vist drejet debatten lidt, det var jo egentlig om opbevaing af hylstre man gerne må have

- 37Webbing
- Silver Member
Ja, nok lidt meget
fra min side. Men det kan bare til tider, ja undre mig lidt hvad alle disse kloge hoveder finder på.
Men ja, loven skal jo holdes.

-
- Gold Member
det der med at støbe eller dreje projektiler.... ser ikke ud til at være lovligt. altså uden at have indhentet en tilladelse til det.
det der med at have det tomme riffelhylster limet på pladen med trofæet....ser ikke ud til at være lovligt.
men er der nogen der kender til tilfælde hvor dette har ført til dom?
MVH søren
det der med at have det tomme riffelhylster limet på pladen med trofæet....ser ikke ud til at være lovligt.
MVH søren
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Ja.LQS skrev:det der med at have det tomme riffelhylster limet på pladen med trofæet....ser ikke ud til at være lovligt.
op til rydningen af ungdomshuset i KBH var der nogle støtte demonstrationer. Efter en af dem blev to piger dømt for at have bælter med patronhylstre på. Så vidt jeg husker blev det kun bådestraf, men straf - og plet på straffeattesten - det blev det.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
Gud ja, det er rigtigt... hvor er det platFast Fumble skrev:
Ja.
op til rydningen af ungdomshuset i KBH var der nogle støtte demonstrationer. Efter en af dem blev to piger dømt for at have bælter med patronhylstre på. Så vidt jeg husker blev det kun bådestraf, men straf - og plet på straffeattesten - det blev det.

Jeg gav for år tilbage en god veninde selvsamme bælte. Forkromet og med projektil der hvor bæltet åbnes og lukkes. Må hellere ringe til hende og sige at det er blevet smask ulovligt at ligge inde med messingrør til dekorative formål :roll:
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 44 times
Da jeg gik på Stensved skole, som ligger ret tæt på Kulsbjerg øvelses område, gik jeg og nogle venner tit derop efter øvelser og FIK tomme patroner af soldater! ja nogle gange fik vi sgu også løs ammunition som ikke har været igennem geværet
Og ja når jeg går herhjemme og rydder op i skuffer og skabe så finder jeg stadig tomme patronhylstre fra den gang, de ligger og flyder overalt (alt det løse er smidt væk for et par år siden)
Det er lidt skræmmende at det er ulovlig våbenbesiddelse...

Og ja når jeg går herhjemme og rydder op i skuffer og skabe så finder jeg stadig tomme patronhylstre fra den gang, de ligger og flyder overalt (alt det løse er smidt væk for et par år siden)
- Exterminator
- Banned
- Interesser: Alt der siger...BANG
- Geografisk sted: Skibe sejler til England
Tingene var også anderledes for 50 år siden her i DanmarkGarand01 skrev:Da jeg gik på Stensved skole, som ligger ret tæt på Kulsbjerg øvelses område, gik jeg og nogle venner tit derop efter øvelser og FIK tomme patroner af soldater! ja nogle gange fik vi sgu også løs ammunition som ikke har været igennem geværet![]()

Men de sidste 4 år er det gået stejlt ned ad bakke

Endelig .45 ACP i Danmark
-
- Gold Member
det her med tomme hylstre, er et godt (skidt) eksempel på at det er nemt for systemet at forfølge den lille jæger eller samler.
eller et par tøsepiger med livrem....
men metalgenvindings firmaet eller de vognmænd der kører for dem, er der ingen der spørger ind til. der taler vi om tonsvis af tomme hylstre, opbevaret og transporteret under forhold der er noget anderledes end reglerne (tilsyneladende?)foreskriver.
MVH søren
eller et par tøsepiger med livrem....
men metalgenvindings firmaet eller de vognmænd der kører for dem, er der ingen der spørger ind til. der taler vi om tonsvis af tomme hylstre, opbevaret og transporteret under forhold der er noget anderledes end reglerne (tilsyneladende?)foreskriver.
MVH søren
-
- Silver Member
Nu skal vi jo heller ikke få forfølgelsesvanvid... Jeg har endnu ikke hørt om nogle skytter/jægere, der er blevet straffet for at have sine afskudte hylstre uden for våbenskab. Det med tøsepigebørnene var jo for at have noget, de ikke måtte have (og ingen grund havde til at have), men os der har afskudte hylstre til vores våben - som vi har tilladelse til - uden for våbenskabet, tror jeg nu de er ret ligeglade med... Og det samme med at vi sælger de tomme hylstre til skrothandlere.
-
- Gold Member
det er da fint at du tror det.... men det ændrer ikke ved at jeg mener det ikke er iorden.
har du det fint med at bryde loven? eller hvordan skal dit indlæg forstås?
MVH søren
har du det fint med at bryde loven? eller hvordan skal dit indlæg forstås?
MVH søren
-
- Silver Member
Nu tror jeg du vil diskutere bare for at diskutere... Tråden var egentlig færdig, men du genopliver den med et "brok" indlæg i stedet for noget, der bidrager til problemstillingen.
Men jeg vil da sige så meget: Jeg har det fint med at mine afskudte hylstre står i en kasse ved siden af våbenskabet, indtil der er så mange at jeg gider at køre til produkthandleren med dem. Politiet er ligeglade (har spurgt), og så synes jeg også at jeg kan tillade mig at være det!
Som jeg har skrevet i en post længere oppe, kan loven også fortolkes som at hylstre og projektiler ikke behøver at være i våbenskab, det kommer an på hvordan man læser ordene.
Hvis du ikke synes det er i orden, så meld mig til politiet for at have hylstre udenfor våbenskabet, og se hvad de siger... Og husk selv at have dine hylstre, magasiner osv. i våbenskab, og aldrig køre 81 på landevej...
Og hvis du ikke har mere at bidrage med, er emnet vel afsluttet, da der kun er tilbage at gentage sig selv...
Men jeg vil da sige så meget: Jeg har det fint med at mine afskudte hylstre står i en kasse ved siden af våbenskabet, indtil der er så mange at jeg gider at køre til produkthandleren med dem. Politiet er ligeglade (har spurgt), og så synes jeg også at jeg kan tillade mig at være det!
Som jeg har skrevet i en post længere oppe, kan loven også fortolkes som at hylstre og projektiler ikke behøver at være i våbenskab, det kommer an på hvordan man læser ordene.
Hvis du ikke synes det er i orden, så meld mig til politiet for at have hylstre udenfor våbenskabet, og se hvad de siger... Og husk selv at have dine hylstre, magasiner osv. i våbenskab, og aldrig køre 81 på landevej...
Og hvis du ikke har mere at bidrage med, er emnet vel afsluttet, da der kun er tilbage at gentage sig selv...
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Jeg vil nu give LQS så meget at det er noget rod at man bare administrerer gældende lovgivning lempeligt for at kompenserer for politikkernes manglende omløb på øverste etage. Det er det samme med makværksloven hvor reglerne sådan set er ganske klarer, men hvor man nu slår knuder på sig selv ved domstolene for at undgå at almindelige borgere bliver ramt. Det rigtige ville være at befolkningen i kor råbte "DET ER EN OMMER" så folkene på tinge kunne komme i arbejdstøjet og få lavet tingene rigtigt.
Som det er nu med hylsterne lever man på politiets nåde.
Som det er nu med hylsterne lever man på politiets nåde.
-
- Gold Member
er du blevet moderator? evt kun i denne tråd?
men fare for at gentage mig selv...! så synes jeg ikke det er iorden at bruge en lov overfor nogen få unge mennesker på den politiske venstrefløj, samtidig med at den i følge dig ikke gælder alm jægere. eller som jeg dagligt oplever metalgenvindingsindustrien, eller vognmænd der kører for dem. i det hele taget mener jeg at love der ikke kan, eller bliver håndhævet alle steder i dk bør afskaffes.
MVH søren
men fare for at gentage mig selv...! så synes jeg ikke det er iorden at bruge en lov overfor nogen få unge mennesker på den politiske venstrefløj, samtidig med at den i følge dig ikke gælder alm jægere. eller som jeg dagligt oplever metalgenvindingsindustrien, eller vognmænd der kører for dem. i det hele taget mener jeg at love der ikke kan, eller bliver håndhævet alle steder i dk bør afskaffes.
MVH søren
-
- Silver Member
Igen må jeg gentage mig selv: Sagen med tøsepigebørnene er ikke det samme som jægere/skytter, der har hylstre uden for våbenskab. De blev knaldet for at være i besiddelse af noget, de ikke havde lov til - vi andre har lov til at have det. Opbevaringskrave kan man så tolke på den ene eller den anden måde (jeg reposter lige mig selv igen):LQS skrev:....så synes jeg ikke det er iorden at bruge en lov overfor nogen få unge mennesker på den politiske venstrefløj, samtidig med at den i følge dig ikke gælder alm jægere. eller som jeg dagligt oplever metalgenvindingsindustrien, eller vognmænd der kører for dem....
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben
Nu tager vi den lige trin for trin:
Hylstre er nævnt i §1, og er dermed minimum omfattet af kravet i §21 stk. 1
§21 Stk. 2 siger "ammunition til skydevåben" hvilket jeg kan tolke som færdigladet/skydeklar ammunition, da jeg ikke ville proppe et hylster i mit skydevåben, for at skyde med det... Derfor tolker jeg loven sådan, at jeg godt må have mine afskudte hylstre udenfor våbenskab, så længe de er opbevaret forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende (og rummet med mine våbenskabe og udstyr er låst, og hylstrene står ved siden af våbenskabene). Jeg har også gjort mig den ulejlighed at spørge politiet for at være helt sikker (selvom de alligevel ikke må komme på besøg hos mig uden en konkret mistanke), og de tolkede loven ligesom jeg selv.
Er der et sted, hvor vi kan komme med et lille øf om at alle ikke bliver behandlet ens, er det netop ved produkthandleren, som jo egentlig ikke har tilladelse til at have hylstre (ligesom pigerne i den nævnte sag), men det kan vi jo i princippet være ligeglade med - hvis han vil løbe "risikoen" ved at tage imod hylstrene og give mig penge for dem, skal han da have lov til det for min skyld. (og der er nok heller ikke meget risiko ved det, når man ved forespørgsel hos politiet om, hvad man skal gøre med gamle hylstre, får foreslået at sælge dem til en produkthandler for messingprisen)
Jeg synes stadig at du lyder som om du bare vil diskutere for diskussionens skyld - dine indlæg har en unødvendigt aggresiv tone, og ting som "er du blevet moderator kun i denne tråd" og "har du det fint med at bryde loven" gavner ikke, hvis man gerne vil have pæne og saglige svar. Når vi andre nu tager os tid til at læse loven igennem endnu en gang, for at kunne give et så præcist svar som muligt, er det ikke særligt opmuntrende at læse dine indlæg...