Køb af haglbøsse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Martin8700
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Been thanked: 1 time

Køb af haglbøsse

Indlæg af Martin8700 » 13. feb 2011, 19:03

Hej jeg er ny i det her forum så bær over med mig hvis jeg ikke er helt inde i det:-)
Jeg er ved at tage jagttegn og er færdig her om nogle uger. Mit spørgsmål er så, om jeg ikke godt kan tage min onkel, (som har gyldigt jagttegn) med ud og købe gevær og så have det til at stå ved ham indtil jeg får mit jagttegn? Jeg kan vel ikke have det til at stå ved mig selv i et våbenskab uden at have jagttegn? :)
Tak på Forhånd.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Køb af haglbøsse

Indlæg af HVK » 13. feb 2011, 19:15

Martin8700 skrev:Hej jeg er ny i det her forum så bær over med mig hvis jeg ikke er helt inde i det:-)
Jeg er ved at tage jagttegn og er færdig her om nogle uger. Mit spørgsmål er så, om jeg ikke godt kan tage min onkel, (som har gyldigt jagttegn) med ud og købe gevær og så have det til at stå ved ham indtil jeg får mit jagttegn? Jeg kan vel ikke have det til at stå ved mig selv i et våbenskab uden at have jagttegn? :)
Tak på Forhånd.
Hej Martin - og velkommen :razz:

Det er måden at gøre det på. Du kan / må ikke selv håndtere / opbevare våbnet indtil du har jagttegnet. Og med dagens lovgivning er det værd at tage seriøst....

Du skal huske at anmelde købet af jagtgeværet senest 8 dage efter modtagelsen af våbnet - der ligger en blanket på politiets hjemmeside...

Knæk & Bræk...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 13. feb 2011, 19:16

Velkommen til NVF! :welcome:

Det vil umiddelbart sagtens kunne lade sig gøre, men så skal den registreres til ham, og så flyttes over i dit navn, når du får tegnet. Det koster heldigvis ikke noget at registrere haglvåben (udover et frimærke :smile:)
Man skal anmelde et køb/anskaffelse af et haglvåben senest 8 dage efter anskaffelsen.

Så er du bange for at lige den bøsse, du gerne vil have, bliver solgt før du får tegnet, så gør det på den måde. Ellers kan du også få våbenhandleren til at lægge den til side til du får tegnet, så sparer du den ene blanket :smile:

Edit: Slået på målstregen :smile:
Improvise, adapt, overcome!

Martin8700
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Martin8700 » 13. feb 2011, 19:29

grunden til at jeg skal have det nu er at den er på tilbud nu så jeg kan spare ca. 3000 og det ville da være dumt at vente og så risikere at skulle af med 3000 ekstra ville jeg synes. Dem kunne jeg da godt bruge på noget andet :)

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af Paco » 13. feb 2011, 20:02

:welcome:
Så er den bedste løsning nok at din onkel" køber" bøssen og du så "køber" den af ham, når du har jegttegnet og våben skabet i hus , Held og lykke med prøven :smile:
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 13. feb 2011, 22:45

Ja, så er det bare om at få den købt, og registreret til din onkel indtil du selv får tegnet, og så er det kun at registrere den om til dig når du får tegnet. Det koster som sagt ingenting :-)
Improvise, adapt, overcome!

Besvar