Mangler info om lovligheden af svinggerninger på vej hjem.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: - Skydning i sin helhed. - Ja
Geografisk sted: Esbjerg omegnen:D

Mangler info om lovligheden af svinggerninger på vej hjem.

Indlæg af Mikkelmmk93 » 10. feb 2011, 23:20

Som overskriften siger: Jeg mangler info om hvor lovligt/ulovligt det er at lave svinggerninger på vej fra banen/jagt.

Efter ulfborg shootout er jeg nemlig inviteret til studenter fest og skal derfor vide om det er lovligt at køre til festen for derefter at køre hjem?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Re: Mangler info om lovligheden af svinggerninger på vej hje

Indlæg af Raptor357 » 10. feb 2011, 23:23

Kort nej.
Har man en skyder i bilen er det lige hjem.
Er det en haglspreder, så prøv at finde en venlig jæger i området der vil opbevare den for dig mens der er fest.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 11. feb 2011, 02:03

det er en riffel.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 11. feb 2011, 11:25

Man må godt midlertidigt opbevare den ude af hjemmet - f.eks. i forbindelse med overnatning. Der er dog krav til aflåsning og det er nok ikke dårligt at fjerne en vital del (låsen) mens den ikke er under opsyn. Der har været en tråd om dette tidligere i forbindelse med overnatning i jagthytte før/efter jagt.

Når det er sagt, så er det nok ikke smart at tage den med til studentergilde - kan forestille mig alle mulige scenarier når først alkohol i de mængder kommer indenbors.

C

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 12. feb 2011, 00:28

Chrstn_Olsen skrev:Man må godt midlertidigt opbevare den ude af hjemmet - f.eks. i forbindelse med overnatning. Der er dog krav til aflåsning og det er nok ikke dårligt at fjerne en vital del (låsen) mens den ikke er under opsyn. Der har været en tråd om dette tidligere i forbindelse med overnatning i jagthytte før/efter jagt.

Når det er sagt, så er det nok ikke smart at tage den med til studentergilde - kan forestille mig alle mulige scenarier når først alkohol i de mængder kommer indenbors.

C
Jeg skal køre hjem efter det så bliver ikke fuld:D
Men, jeg havde tænkt mig at fabrikere en lås så min kuffert ikke kan åbnes uden en Ruko nøgle. Og så evt. putte bundstykket i handskerummet og låse den.

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Indlæg af Monsted » 12. feb 2011, 12:01

No go. Vågnet skal være under opsyn (du må have det stående i jagtstuen mens du spiser frokost) eller opbevares i våbenskab. Selv med våbenskab indbygget i bilen (Porsche Cayenne på gule plader kan have det) er det ulovligt.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 12. feb 2011, 12:49

Jeps, den går nok ikke. Du må godt lave kortere ophold med et våben i bilen, men det skal stadig være under opsyn (så hvis du holder ved en tankstation på vej hjem skal du kunne se bilen mens du går ind og betaler osv. osv.)

Og hvis du endelig skulle blæse lidt på reglerne, ville jeg ikke tage bundstykket ud af riflen for bare at lade det blive i bilen... Så ville jeg tage det i lommen så et evt. indbrud i bilen ikke ville efterlade tyven med en funktionsdygtig riffel.
Og ja, det kan ske! For nogle år siden fik nogle af mine skyttevenner indbrud i bilen, som de havde pakket aftenen før de skulle til 8 dages skydestævne - skydeudstyr for mange tusinde kroner røg, men heldigvis havde de ventet med at pakke våbnene til de skulle afsted. Ellers havde policen nok ikke været så venligt stemt...
Improvise, adapt, overcome!

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Indlæg af Monsted » 12. feb 2011, 15:42

K.M. skrev:Jeps, den går nok ikke. Du må godt lave kortere ophold med et våben i bilen, men det skal stadig være under opsyn (så hvis du holder ved en tankstation på vej hjem skal du kunne se bilen mens du går ind og betaler osv. osv.)
Den går ikke engang. De er blevet helt fascistiske omkring det, så du må kun forlade bilen hvis der er en anden våbenbærer (jæger/skytte) der bliver ved den.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. feb 2011, 16:57

Monsted skrev:
K.M. skrev:Jeps, den går nok ikke. Du må godt lave kortere ophold med et våben i bilen, men det skal stadig være under opsyn (så hvis du holder ved en tankstation på vej hjem skal du kunne se bilen mens du går ind og betaler osv. osv.)
Den går ikke engang. De er blevet helt fascistiske omkring det, så du må kun forlade bilen hvis der er en anden våbenbærer (jæger/skytte) der bliver ved den.
Det er enten eller, ikke både og:

§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Hvis det er tildækket og aflåst skal det ikke være under konstant opsyn.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 12. feb 2011, 19:53

bofhenator skrev:§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Hvis det er tildækket og aflåst skal det ikke være under konstant opsyn.
/bofh
Jeg gad godt at se dig forsvare at der havde været indbrud i bilen, og de var rendt med en skydeklar riffel med en æske ammunition... "Jamen, der lå et tæppe henover, så var det vel okay at jeg tog en hotdog hr. betjent?" Jeg mener, at der også er et andet sted, hvor der står at våbnet kun må transporteres direkte - dvs. uden svinkeærinder - mellem brugssted og opbevaringssted. Det er den samme palaver, der var da den famøse knivlov blev indført, og håndværkere med værktøj, der faktisk hører ind under de ulovlige, pludselig skulle passe på med at handle ind osv. på vej hjem. Det var lovligt at køre direkte mellem hjem og arbejde, men kom man ud i det "offentlige rum" f.eks. ved at handle ind på vej hjem, blev det ulovligt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. feb 2011, 20:12

Nu skal man jo ikke forsvare sig overfor en betjent, men overfor en dommer. Og var diskutionen ikke hvad lovgivningen var, ikke hvad der gav mening? De to ting ved vi vist allesammen ikke nødvendigvis behøver at være det samme ;-)

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 12. feb 2011, 21:00

Der har jeg jo også skrevet hvad jeg mener, jeg kan bare ikke finde det i lovteksten :smile:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 12. feb 2011, 21:34

Hvis man skal på jagt længere væk end en tank benzin er man jo nødt til at tanke. Der skal medbringes en vital del (som bundstykke på riffel eller forskæfte på haglspreder).

Derudover er der jo nødt til at være mulighed for at overnatte med bøssen hvis skydestævne/jagt ligger så det ikke er muligt at transportere sig hjem. Umiddelbart læser jeg loven som om det er lovligt at lade våbnet blive i bilen, så længe det er låst ned i bagagerum ude af syne.

Hvis jeg skulle til fest lige efter, ville jeg ikke lade våbnet blive i bilen. Sørg for at arrangere med værten at bøssen bliver låst inde i et rum under festen og hav så hele tiden bundstykket i lommen, så der ikke kan ske uheld.

C

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 12. feb 2011, 22:01

loven er ikke helt tydelig syns jeg

men når det så er sagt har jeg til min 308 en lås til at montere hvor bundstykket normalt er og hvis så bundstykket haves i inderlommen. skal en evt tyveknægt da arbejde en del for at komme til skyde
men selv med disse sikringer ophæver det ikke loven
Lerche der glæder sig til 16 maj

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 12. feb 2011, 22:39

Chrstn_Olsen skrev:Derudover er der jo nødt til at være mulighed for at overnatte med bøssen hvis skydestævne/jagt ligger så det ikke er muligt at transportere sig hjem. Umiddelbart læser jeg loven som om det er lovligt at lade våbnet blive i bilen, så længe det er låst ned i bagagerum ude af syne.
Der er den der hedder § 22. - "Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende." (§21 stk. 2-4 er dem, der siger at våben og ammunition skal opbevares i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil, altså det vi kender som Skafor Blå godkendt)
Men jeg tvivler på at en fest hos en kammerat efter man har været på jagt/skydebanen kan tages som "anerkendelsesværdigt formål"... Men den dækker f.eks. overnatning under 2 dages jagt/stævne. Men altså ikke at du tager ud og handler på vej til/fra skydebanen, eller tager til fest efter du har været til skydning, og lader våbnene blive i bilen.

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 14. feb 2011, 13:28

K.M. skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Derudover er der jo nødt til at være mulighed for at overnatte med bøssen hvis skydestævne/jagt ligger så det ikke er muligt at transportere sig hjem. Umiddelbart læser jeg loven som om det er lovligt at lade våbnet blive i bilen, så længe det er låst ned i bagagerum ude af syne.
Der er den der hedder § 22. - "Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende." (§21 stk. 2-4 er dem, der siger at våben og ammunition skal opbevares i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil, altså det vi kender som Skafor Blå godkendt)
Men jeg tvivler på at en fest hos en kammerat efter man har været på jagt/skydebanen kan tages som "anerkendelsesværdigt formål"... Men den dækker f.eks. overnatning under 2 dages jagt/stævne. Men altså ikke at du tager ud og handler på vej til/fra skydebanen, eller tager til fest efter du har været til skydning, og lader våbnene blive i bilen.
"må finde sted fra dagen før til dagen efter"
Den kunne jeg godt bruge til at snakke mig ud af problemer med. Står her tydeligt. Men at jeg jo så ikke reelt er tæt på der hvor jeg har brugt min riffel bliver jo nok en lidt svær sag.
Men har lige snakket med værten og fået lov til at låne hans våbenskab, så den fisk burde være ude af verden. :biggrin:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 14. feb 2011, 21:54

K.M. skrev:
Chrstn_Olsen skrev: Der er den der hedder § 22. - "Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende." (§21 stk. 2-4 er dem, der siger at våben og ammunition skal opbevares i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil, altså det vi kender som Skafor Blå godkendt)
tros denne lov er der folk der siger de har fået at vide de gerne i bukkejagten må have deres våben i sommerhus ved deres jagt hele sommeren om det skal være
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. feb 2011, 08:52

Lerche skrev:tros denne lov er der folk der siger de har fået at vide de gerne i bukkejagten må have deres våben i sommerhus ved deres jagt hele sommeren om det skal være
Det må de da også, hvis de har et korrekt monteret og godkendt våbenskab i sommerhuset?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 15. feb 2011, 09:15

K.M. skrev:
Du må ikke blande "anerkendelsesværdigt formål" og opbevaring sammen.

Som jeg ser det, er der ikke noget i vejen for at køre til en fest på vejen hjem.
Der står jo ikke noget om det er et raveparty med kokain, extasy og rygeheroin ad libitum, vel.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 15. feb 2011, 13:22

Caspian1911 skrev:
K.M. skrev:
Du må ikke blande "anerkendelsesværdigt formål" og opbevaring sammen.

Som jeg ser det, er der ikke noget i vejen for at køre til en fest på vejen hjem.
Der står jo ikke noget om det er et raveparty med kokain, extasy og rygeheroin ad libitum, vel.
Præcis mine ord.
Det er en studenter fest og jeg regner som, da jeg skal køre, ikke med at ligge et eller andet sted i en skov og ikke vide hvordan jeg er havnet der.
Og som den ovennævnte regel betyder det vel at man må tage afsted 1 da før og hjem 1 dag efter man har lavet det man skulle der skal våbnet dog være opbevaret under konstant tilsyn eller i et sikkert aflåst gemme. Og lige præcis den med det sikre aflåste gemme kan jo tolkes forskelligt.
Er det et handskerum eller et skaffor blå skab?
Jeg ville mene at min kuffert til riflen plus en lås der dækker hele fronten, så den kun kan åbnes ved at man skærer plastikken op, lagt i bilen og aflåst vil være sikkert aflåst gemme. Men det er bare min tolkning, hvad siger i?

Besvar