og kunne blandt andet godt tænke mig at anskaffe magasin til m/95 og LSV,
men er HMAK magasiner på det private marked per definition stjålne,
eller sælger forsvaret også disse videre?

(Jeg ved godt jeg lige skal ha' tilladelsen først.)
De er ovenikøbet svinebillige, omend det kan være lidt besværligt at få dem ud af landet (USA). Jeg ville ikke have de store betænkeligheder ved at købe dem privat i Danmark, såfremt sælger selvfølgelig kan fremvise de nødvendige tilladelser.Mapzter skrev:Thermold magasiner, som er forsvarets std. magasiner, sælges ikke kun til militære kunder. De kan købes adskillige steder i USA. Så det burde kunne lade sig gøre at købe Thermold magasiner, uden at det er nogen som er forsvundet fra forsvaret.
Jeg er ret så sikker på at M/75/66 magasinerne er stemplet med HMAK.NSander skrev:Som Gunnut siger, så er der som sådan ikke noget der hedder HMAK magasiner, Der er et lille canadisk flag derpå, og i bunden et patent nummer. Men intet der angiver at de tilhører, eller har tilhørt det danske forsvar.
Lycon skrev:Jeg er ret så sikker på at M/75/66 magasinerne er stemplet med HMAK.NSander skrev:Som Gunnut siger, så er der som sådan ikke noget der hedder HMAK magasiner, Der er et lille canadisk flag derpå, og i bunden et patent nummer. Men intet der angiver at de tilhører, eller har tilhørt det danske forsvar.
Er de til salg?Tony Rosgaard skrev:Jeg har stadig et lille tons af det lort og har lige checket et par håndfulde - Ingen HMAK stempler!
Garand01 skrev:Lycon skrev:Jeg er ret så sikker på at M/75/66 magasinerne er stemplet med HMAK.NSander skrev:Som Gunnut siger, så er der som sådan ikke noget der hedder HMAK magasiner, Der er et lille canadisk flag derpå, og i bunden et patent nummer. Men intet der angiver at de tilhører, eller har tilhørt det danske forsvar.
Det tror jeg ikke de er Lycon, jeg har nogle stykker og de er kun stemplet G3-HK, samt et serienummer
Det er muligt, men de var KUN udleveret til HJV (altså M/66). Jeg har nogle M/75 magasiner på job, så jeg kikker senere. Har hvis også nogle til MP/49, så de får også lige et kik. Men der er ingen stempler på pistol M/49 (og de andre pistoler vi har) og GV/karabin M/95/96 magasiner.Cubone skrev:De magasiner der kom med GV M/66 er stemplet HTK (Hærens Tekniske Korps).
Jeg havde Gevær 66 i 15 år så det er nok derfra jeg husker mærkningen, at det så var HTK og ikke HMAK er jo blot en detalje.Cubone skrev:De magasiner der kom med GV M/66 er stemplet HTK (Hærens Tekniske Korps).
Garand01 skrev:Lycon skrev:Jeg er ret så sikker på at M/75/66 magasinerne er stemplet med HMAK.NSander skrev:Som Gunnut siger, så er der som sådan ikke noget der hedder HMAK magasiner, Der er et lille canadisk flag derpå, og i bunden et patent nummer. Men intet der angiver at de tilhører, eller har tilhørt det danske forsvar.
Det tror jeg ikke de er Lycon, jeg har nogle stykker og de er kun stemplet G3-HK, samt et serienummer
Marc. skrev:Er de til salg?Tony Rosgaard skrev:Jeg har stadig et lille tons af det lort og har lige checket et par håndfulde - Ingen HMAK stempler!
I krigstid bliver de også kun brugt en gang, eller det er i hvert fald planen, så de skal nok også være billige.Topcat skrev:De er ovenikøbet svinebillige, omend det kan være lidt besværligt at få dem ud af landet (USA). Jeg ville ikke have de store betænkeligheder ved at købe dem privat i Danmark, såfremt sælger selvfølgelig kan fremvise de nødvendige tilladelser.Mapzter skrev:Thermold magasiner, som er forsvarets std. magasiner, sælges ikke kun til militære kunder. De kan købes adskillige steder i USA. Så det burde kunne lade sig gøre at købe Thermold magasiner, uden at det er nogen som er forsvundet fra forsvaret.
Nej - det er en vandrehistorie..... :shame:Vetten skrev: I krigstid bliver de også kun brugt en gang, eller det er i hvert fald planen, så de skal nok også være billige.
Helt enig. En skrøne der er svær at slippe af med.Corysan skrev:Nej - det er en vandrehistorie..... :shame:Vetten skrev: I krigstid bliver de også kun brugt en gang, eller det er i hvert fald planen, så de skal nok også være billige.
Aaaaaaaarrrrrrrgggggghhhhhh ikke helt. Klart man genbruger magasiner, når det er muligt, men man går altså ikke rundt om samler dem op, under (eller efter) kampen. Specielt da kamp ofte er en bevægelig del. Man ville (vil) også få udleveret allerede opladte magasiner (hvis man var/er heldig).Corysan skrev:
Nej - det er en vandrehistorie..... :shame:
Naturligvis vil der i en kamp situation forekomme tab af materiel.Gunnut skrev:Aaaaaaaarrrrrrrgggggghhhhhh ikke helt. Klart man genbruger magasiner, når det er muligt, men man går altså ikke rundt om samler dem op, under (eller efter) kampen. Specielt da kamp ofte er en bevægelig del. Man ville (vil) også få udleveret allerede opladte magasiner (hvis man var/er heldig).Corysan skrev:
Nej - det er en vandrehistorie..... :shame:
Er du sikker? Hos Lauritz.com har de i øjeblikket en FKF stemplet Neuhausen?Gunnut skrev: ...MEN forsvaret sælger IKKE våbendele (magasiner).
Korrekt. Da man fandt ud af, at HJV ikke havde brug for pistoler (og der forsvandt for mange) etc. så blev de solgt. Jeg har selv set dem i USA, men hvordan disse pistoler var ejet (måske direkte tilhørende HJV), ved jeg ikke. Men der er forbundet store juridiske forhold, i fm. salg af statens våben, så af denne grund er det "lidt" problematisk at sælge dem og derfor sælger forsvaret, som udgangspunkt IKKE våbendele.Marc. skrev:Er du sikker? Hos Lauritz.com har de i øjeblikket en FKF stemplet Neuhausen?Gunnut skrev: ...MEN forsvaret sælger IKKE våbendele (magasiner).
http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?L ... 54EndTagRU
Du skal bare have en tilknytning til firmaetLassescout skrev:For Helvede hvor er det træls, at de ikke kan sælges til ganske almindelige brugere i Danmark.