55cm reglen (haglgevær)
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
55cm reglen (haglgevær)
Hvornår blev den indført, og er 9mm glatløbet undtaget fra reglen?
Jeg har set at nogle 9mm glatløbede bøsser er lige en centimeter eller to under de 55cm, og det er ikke fordi de er kortet af, det er originalt fra fabrikken.
Er der nogen kendte eksempler på at folk er blevet straffet med en for kort 9mm glatløbet bøsse, 1-2 centimeter for kort vel at mærke?
Jeg har set at nogle 9mm glatløbede bøsser er lige en centimeter eller to under de 55cm, og det er ikke fordi de er kortet af, det er originalt fra fabrikken.
Er der nogen kendte eksempler på at folk er blevet straffet med en for kort 9mm glatløbet bøsse, 1-2 centimeter for kort vel at mærke?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
Re: 55cm reglen (haglgevær)
er det ikke ca 20år siden? at der stadig findes haglvåben med løb under 55cm gør dem ikke lovlige. uanset kaliber. tror det pt er helt umuligt at få tilladelse til disse.
MVH søren
MVH søren
- Lycon
- Moderator
- Kontakt:
Jeg er ret sikker på at det ligger længere tilbage end 20 år. Jeg har haft jagttegn siden 1981 og jeg husker det som om reglen var der allerede dengang.LQS skrev:er det ikke ca 20år siden? at der stadig findes haglvåben med løb under 55cm gør dem ikke lovlige. uanset kaliber. tror det pt er helt umuligt at få tilladelse til disse.
MVH søren
Ikke om jeg forstår den stupide grænse, er Jægerforbundet ikke blevet hørt? Rigtig mange haglbøsser kommer som standard med 20" pibe, men dem er vi afskåret fra i Danmark, igen pga. af en dum og overfødig lov. Bankrøveren er nok ligeglad med om hans haglbøsse er for kort, så hvorfor er grænsen sat så højt, eller lavt alt efter hvordan man vender den?
-
- Gold Member
der er vel flere der kommer med 22". i USA er grænsen jo 18,5" som jeg husker det. noget helt andet er spørgsmålet om hvordan længden skal måles?
MVH søren
MVH søren
- Lycon
- Moderator
- Kontakt:
Det er der nu ingen tvivl om, det er heldigvis inklusiv kammeret.LQS skrev:Noget helt andet er spørgsmålet om hvordan længden skal måles?
Ja men 22" går jo heller ikke herhjemme, bør vi ikke tage det op?
- Lycon
- Moderator
- Kontakt:
Jo det er det da. Men jeg holder stadig på at 55cm er unødvendigt langt.LQS skrev:går 22 tommer ikke? 22x2,54 er vel lidt mere end 55!
MVH søren
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
55 cm løbsgrænsen blev foreslået af justitsministeriets arbejdsgruppe vedr. våbenlovgivningen i betænkning nr. 966/1982, som dannede grundlag for justitsministeriets lovforslag i 1983 om en kontrolordning for glatløbede haglgeværer, som blev gennemført ved lov nr. 297 af 6. juni 1984 om ændring af våbenloven og jagt- og vildtforvaltningsloven.
Loven trådte i kraft den 1. januar 1986.
I henhold til nogle gamle domme bliver et 9 mm glatløbet salongevær, hvis det er uegnet til jagt, ikke anset for at være et glatløbet haglgevær.
I henhold til nogle gamle domme bliver et 9 mm glatløbet salongevær, hvis det er uegnet til jagt, ikke anset for at være et glatløbet haglgevær.
- Lycon
- Moderator
- Kontakt:
HePe skrev:55 cm løbsgrænsen blev foreslået af justitsministeriets arbejdsgruppe vedr. våbenlovgivningen i betænkning nr. 966/1982, som dannede grundlag for justitsministeriets lovforslag i 1983 om en kontrolordning for glatløbede haglgeværer, som blev gennemført ved lov nr. 297 af 6. juni 1984 om ændring af våbenloven og jagt- og vildtforvaltningsloven.

Ved du hvad der ligger til grund for at det kan være uegnet til jagt? Jeg mener en 9mm glat er en 9mm glat med den ammunition der nu er tilgængelig, så hvis en 9mm er uegnet til jagt er de vel alle. Strengt taget er det vel heller ikke defineret som et haglgevær, men en - Salonbøsse.

-
- Gold Member
hvis det er uegnet til jagt.... hvad er så grundlagget for at have det? ingen tvivl om at det mest egnet til bekæmpelse af div små skadedyr. noget andet er at der ikke er meget amu uden bly.
MVH søren
MVH søren
- Lycon
- Moderator
- Kontakt:
Skadedyrsbekæmpelse og fældeaflivning.LQS skrev:hvis det er uegnet til jagt.... hvad er så grundlagget for at have det?
Der er de sidste år kommet flere alternativer på markedet indholdende bla. stål og zink/tin.LQS skrev: noget andet er at der ikke er meget amu uden bly.
http://www.korsholm.dk/jagt/jagt-shop/a ... -glat.html
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
ejnet eller ej er de da lovlige til de helt små vildt arterLQS skrev:hvis det er uegnet til jagt.... hvad er så grundlagget for at have det? ingen tvivl om at det mest egnet til bekæmpelse af div små skadedyr. noget andet er at der ikke er meget amu uden bly.
MVH søren
Lerche der glæder sig til 16 maj
- SKB500
- Gold Member
- Geografisk sted: Jylland.
- Has thanked: 2 times
Min far er helt bidt af de der små bøsser han har dælme mange også meget specielle tror de et eller andet sted er vanedannende 

"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.
-
- Gold Member
sikke en far at have! håber ikke at han er til (drenge) børn....SKB500 skrev:Min far er helt bidt af de der små bøsser han har dælme mange også meget specielle tror de et eller andet sted er vanedannende