Jeg er ved at anskaffe mig en Anschütz skytteforeningsriffel i kaliber .22, men er i tvivl om hvad der bedst skal svare sig:
SKV: 200,- i gebyr. Pt. 2 måneders ventetid for påtegningen. Gælder i 5 år.
Jagttegn: 420,- i gebyr: 5 dages ventetid for tilladelsen. Gælder i 10 år.
Må jeg opbevare en Anschütz på jagttegn i skytteforeningens boks? (det kniber med pladsen i mit eget skab)
Hvis jeg registrerer på SKV, kan jeg så efterfølgende få den registreret på jagttegn? Vil det koster 420,- oven i? Vil det løse problem med opbevaring i foreningen?
Hvis jeg registreret på SKV, men ombygger riflen med kikkert o.l., så den ikke dur til fx DDS skydning – kan jeg så stadig bibeholde den på SKV?
Kan en Anschütz .22 bruges til Kombiriffel under DSF eller hvordan fortolkes "langdistanceriffel"? Der er ikke noget kaliberkrav i reglsættet, men er der et krav om egnethed?
Riflen skal ombygges med kikkert og bruges til træning på 50 og 100 meter på skytteforeningsbaner.
.22 riffel på SKV eller jagttegn?
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
.22 riffel på SKV eller jagttegn?
..::: 357Magnum :::..
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Re: .22 riffel på SKV eller jagttegn?
Det kan faktisk sammenfattes meget kort:
Et våben ( registreret i SKV ) må kun anvendes til en skydeaktivitet som DDS, DSkyU eller DFIF har godkendt for det pågældende våben.
Dette er skrevet direkte af, efter teksten på bagsiden af et SKV kort og er en meget kort beskrivelse af hvad der står i våbenbekendtgørelsen, så derfor er et våben på SKV tilladelse i princippet " låst ".
Men, hvis du vil bruge din Anschütz til flere ting ( både jagt og konkurrence ) vil det være oplagt at registrere den på en jagttilladelse, da du bare kan sætte de originale sigtmidler på, når du vil skyde 15 eller 50 meter, idet det ikke er et krav at et våben skal være registreret i SKV for at bruges til konkurrence, det skal blot KUNNE registreres.
Hvad angår opbevaring, så er det kun SKV registrerede våben som må opbevares i foreningens boks ( blev præciseret i 2010 ), så det bliver nok nødvendigt med et større skab.
Et våben ( registreret i SKV ) må kun anvendes til en skydeaktivitet som DDS, DSkyU eller DFIF har godkendt for det pågældende våben.
Dette er skrevet direkte af, efter teksten på bagsiden af et SKV kort og er en meget kort beskrivelse af hvad der står i våbenbekendtgørelsen, så derfor er et våben på SKV tilladelse i princippet " låst ".
Men, hvis du vil bruge din Anschütz til flere ting ( både jagt og konkurrence ) vil det være oplagt at registrere den på en jagttilladelse, da du bare kan sætte de originale sigtmidler på, når du vil skyde 15 eller 50 meter, idet det ikke er et krav at et våben skal være registreret i SKV for at bruges til konkurrence, det skal blot KUNNE registreres.
Hvad angår opbevaring, så er det kun SKV registrerede våben som må opbevares i foreningens boks ( blev præciseret i 2010 ), så det bliver nok nødvendigt med et større skab.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
...så skal du ha' 2 ens rifler.Men, hvis du vil bruge din Anschütz til flere ting ( både jagt og konkurrence )
Det er p.t. ikke muligt at anvende samme våben til konkurrence og jagt.
Når DSF er færdige med arbejdet med halvauto mm. vil der blive taget fat i problemet.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 351 times
- Been thanked: 160 times
Om der er tale om en fejl ved jeg ikke, men en bekendt købte en jagtriffel på SKV (kombiriffel) og tog herefter jagttegn og fik den omregistreret til almindelig våbentilladelse til jagt. Den blev ikke afmeldt fra SKV, så han har den nu dobbelt registreret.
Det samme er så ikke muligt med salonriffel, da der pt ikke eksisterer et skydeprogram for salonriffel med kikkert, men det kommer sikkert.
Det samme er så ikke muligt med salonriffel, da der pt ikke eksisterer et skydeprogram for salonriffel med kikkert, men det kommer sikkert.
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Heldig mand.Om der er tale om en fejl ved jeg ikke, men en bekendt købte en jagtriffel på SKV (kombiriffel) og tog herefter jagttegn og fik den omregistreret til almindelig våbentilladelse til jagt. Den blev ikke afmeldt fra SKV, så han har den nu dobbelt registreret.
Ja det er en fejl. Det er normalt ikke muligt.
Østbirk Pistolskytter og
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 351 times
- Been thanked: 160 times
Det er ikke det eneste tilfælde hvor SKV og registret for jagttilladelser ikke taler rigtigt sammen, jeg kender til.
Solgte en jagtriffel over på SKV og her blev riflen ikke afmeldt hos policen heller.
Solgte en jagtriffel over på SKV og her blev riflen ikke afmeldt hos policen heller.