Jagttegn over flere måneder?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Billeboy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: nordsjælland

Jagttegn over flere måneder?

Indlæg af Billeboy » 27. apr 2011, 23:18

Nu har jeg siddet og søgt lidt her på forummet, og selvom der kommer rigtig meget info op omkring jagttegn der kan tages på et par dage, så kan jeg ikke rigtig finde noget info omkring den "originale" metode. Altså den hvor man går til undervisning over flere måneder. Jeg har ikke rigtig noget imod at skulle lære det hele selv, jeg foretrækker bare at der er en lærer og at man bliver undervist sammen med andre, da jeg synes at det giver mulighed for at lære mere om moralen omkring jagt, og om hvordan lovgivning skal tolkes i praksis osv. Så er der nogen der kender noget til hvor man kan melde sig til "normal" jagttegns undervisning? Jo tættere på Frederikssund jo bedre.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Re: Jagttegn over flere måneder?

Indlæg af Caspian1911 » 27. apr 2011, 23:37

Det er altid en god ide at kontakte den lokale jagt-forening :razz:
http://www.frederikssund-jagtforening.dk/26594768
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

NickKK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af NickKK » 28. apr 2011, 08:01

Du kan jo også bare tage fat i de lokale aftenskoler, hvor det typisk er der, at de normale aftenhold arrangeres.

Jeg kan kun anbefale det "langsomme" kurser, der typisk går fra oktober til april, med 1 ugentlig undervisningsaften. Du får LANGT mere at vide, tørtræner langt mere (med læreren der korrigerer dig ved fejl) og i det hele taget er der bare mere indhold. De korte kurser er typisk langt an på, at du skal lave hjemmestudie, ellers kan du altså ikke nå at lære det hele. Og her taler vi bare om teoridelen.

Når man har regler for B kørekort, med så-og-så-mange køretimer og så-og-så-mange teoritimer, kan det undre, at der ikke også får længst er indført lignende krav for jagttegnet. I begge tilfælde kommer man jo bag "rattet" i et dræbende våben.
/Nick

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 28. apr 2011, 09:09

Skal vi ikke lige starte med at fastlægge at beståelsesprocenten på de fleste intensive kurser er mindst ligeså god som traditionelle jagttegnskurser. så kan man jo med rette spørge sig selv om hvorfor man skal spilde måske 4-6 måneder på et undervisningsforløb der kan der kan klares på den halve tid hvis man:

1. Gider være lidt fokuseret i den tid man har sammen med sin underviser.
2. Selv evner at sætte sig foran sin computer og kigge på billeder af en masse dyr.

Betragtningen om at man, ved erhvervelse af kørekort, skal igennem et fastlagt program, handler ikke om at man skal have et givent antal køretimer men om at man skal gennemgå et fastlagt forløb af en række lektioner, i en bestemt rækkefølge og relateret til teorilektioner over samme emne. Dette er ikke et krav ved jagttegnserhvervelse i og med det jo ikke er relevant om du har den rigtige rækkefølge i eks. "forskellen på randtænding og centraltænding" og "hvor mange killinger får haren i sit kuld".

I øvrigt er det min holdning at erhvervelse af jagttegn kun er starten på ens jagtuddannelse og vel kun retten til at anskaffe våben mm. Lige som man ikke lærer at køre bil af at tage et kørekort.

Verden er IMHO ikke altid fuldstændig sort/hvid og jeg er sikker på at der findes både gode og dårlige intensivkurser lige som der findes gode og dårlige aftenskoleundervisere.
Vigtigst må dog være at det er naturstyrelsen alene der objektivt afgør om du er godt nok undervist til at bestå jagttegnsprøven.

My 5 cents. :razz:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Billeboy » 28. apr 2011, 11:42

Efter at de har fået så meget god omtale, måtte jeg da lige læse lidt mere op på de intensive kurser, og de ser da okay ud, samt at nogle af deres priser ikke er helt så høje som jeg havde frygtet. Men hvad mener jagttegn.com med E-undervisning? Sender de bare noget materiale som man skal læse, eller er det normal undervisning over nettet?

Brugeravatar
Juniorkaz
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt,Hundearbejde, mere jagt!
Geografisk sted: Midtjyde-land

Indlæg af Juniorkaz » 28. apr 2011, 17:35

NickKK skrev: Jeg kan kun anbefale det "langsomme" kurser, der typisk går fra oktober til april, med 1 ugentlig undervisningsaften. Du får LANGT mere at vide, tørtræner langt mere (med læreren der korrigerer dig ved fejl) og i det hele taget er der bare mere indhold. De korte kurser er typisk langt an på, at du skal lave hjemmestudie, ellers kan du altså ikke nå at lære det hele. Og her taler vi bare om teoridelen.

Når man har regler for B kørekort, med så-og-så-mange køretimer og så-og-så-mange teoritimer, kan det undre, at der ikke også får længst er indført lignende krav for jagttegnet. I begge tilfælde kommer man jo bag "rattet" i et dræbende våben.
:puke:

Jeg tog det på et intensiv kursus. Man bliver korrigeret ved fejl når vi var samlet og lavede tests, og desuden er det en fordom med at man får flere "historier".. det startede vores lære også med og sige, men det skal siges ca 25% af de "få" timer vi var samlet og havde tests/almen info/viden, fik vi alligevel morale taler så, noget fis er det.. :puke:

Jeg kan anbefale jagttegn.dk. de er super proffesionelle, gode aftener man er samlet, og hvis man er intrasseret i og læse lidt op er det slet ikk noget problem.. jeg kan IKKE udtale mig om det med E-undervisning,(syntes dette lyder lidt mærkeligt) men vi fik tilsendt matriale vi kunne læse i, (igen BÅDE morale prædikener og det vi skulle "bruge" til jagttegns prøven...

Syntes virkelig det er sørgeligt at der bliver sagt så meget dårligt om det. min morale er der IKKE noget galt med( jeg skyder f.eks ikk på hver en lille chance jeg må få). og jeg møder nogle gange jægere som har taget tegnet INDEN disse lynkurser kom, og deres udtagelser er ikke altid skid* heldige...

Lasse68 skrev: I øvrigt er det min holdning at erhvervelse af jagttegn kun er starten på ens jagtuddannelse og vel kun retten til at anskaffe våben mm. Lige som man ikke lærer at køre bil af at tage et kørekort.
:10: SUPER sammenligning lasse..
Held og lykke, ligegyldig dit valg!
Howa 1500 .308W - Meopta-Meostar R1 3-10-50.
Beretta Silver Pigeon 12/76

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Billeboy » 28. apr 2011, 18:57

Til dem der har taget jagttegn på intensiv kursus. Hvad læste i før i tog på det kursus, er der noget bestemt i kan anbefale? eller er det bare den klassiske, som jeg går ud fra er den her. http://www.vildt-jagt.dk/templates/prod ... roupGuid=1

Jeg må sige at jeg hælder mere og mere til sådan et intensivt kursus, da jeg gerne vil havde mulighed for at komme ud og jage i efteråret.
Og er det muligt at komme ud og skyde med haglgevær før kursuset, eller er det imod en eller anden lov? :???:

Brugeravatar
Juniorkaz
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Juniorkaz » 28. apr 2011, 19:28

jeg fik tilsendt matriale ca 1 måned før også var det bar igang med studierne:)
:razz:

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Billeboy » 28. apr 2011, 20:43

Det lyder da godt. Havde du så alt hvad du skulle bruge i det materiale, eller savnede du lidt mere info?

Brugeravatar
Juniorkaz
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Juniorkaz » 28. apr 2011, 21:13

Billeboy skrev:Det lyder da godt. Havde du så alt hvad du skulle bruge i det materiale, eller savnede du lidt mere info?
Jeg havde alt syntes jeg.. og holdet havde 100% teori beståelse, (lidt dumpede på afstand, men det er jo også klart det der er det sværeste)

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 28. apr 2011, 21:40

Teorien om, at man først skal til at lære at køre bil, når man HAR fået kørekortet, viser med at tydelighed, hvor galt man kan opfatte situationen - hvad enten det er med bil eller med våben i hånd.

Man skal selvfølgelig lære at køre bil (LÆS: Vide MERE end det strengt nødvendige om våben/dyr/natur m.m.) INDEN man tager kørekortet/får jagttegnet.

Den holder altså ikke, den der med at vade ud og plaffe en kugle 5 km fremad, og så mene, at det kan man da lære hen ad vejen. Helle for IKKE at stå 2 km foran...
/Nick

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af Lasse68 » 28. apr 2011, 22:12

NickKK skrev:Teorien om, at man først skal til at lære at køre bil, når man HAR fået kørekortet, viser med at tydelighed, hvor galt man kan opfatte situationen - hvad enten det er med bil eller med våben i hånd.
Det tror jeg så du er meget alene om at mene.

Hvis du har ret betyder det jo at jeg spildte min tid forrige år da jeg gennemførte Rigspolitiets avancerede kørekursus for chauffører og livvagter.
Der havde jeg jo kørekort i forvejen.......hvad skulle jeg kunne lære. :biggrin:
kørekursus.jpg
kørekursus.jpg (19.96 KiB) Vist 3326 gange

....og så tror jeg (uden at vide det med sikkerhed) at jeg skyder mere på et år end du gør i hele din levetid. Jeg har været oppe på 1.500 skud på en dag på banen og i mit hjem står der mere end en mesterskabspokal.

Men det er stadig et nogenlunde frit land vi lever i og alle må have den opfattelse de mener er den rigtige.

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Billeboy » 28. apr 2011, 22:38

Kan vi ikke lige skrue lidt ned for den debat? Jeg vil skam gerne høre hvofor i mener at et lynkursus er et bedre/dårligere valg for en nybegynder der søger jagttegn, men lad ny være med at gøre denne tråd til jeres egen lille kampzone. Så i bund og grund: hvis i skriver indlæg som muligvis vil hjælpe mig med at vælge, mange tak. Hvis i skriver indlæg for at diskutere med hindanden kan i så ikke oprette en anden tråd, eller tage den over PM hvis det bliver nødvendigt? :razz:

NickKK
Silver Member
Silver Member

Indlæg af NickKK » 29. apr 2011, 08:21

Lasse68, jeg tror du har misforstået mit budskab. Det er jo den grundlæggende viden og evne, jeg taler om. At vi er mange, der kommer på et videreuddannende kursus er jo fint nok, for et grundkursus betyder jo ikke, at man kan ALT efter det.

Og det ændrer - efter min mening - ikke det mindste på det faktum, at man alt andet lige får trænet og øvet mere gennem et halvt år med en lærer, end man gør på nogle få dage.

I øvrigt er det da fint, at du skyder meget. Hvad det har at gøre med de fleste almindelige menneskers evne til at lære og opsuge viden, og omsætte denne til fasttømret rutine og praksis, har jeg lidt svært ved at se.

Tilsvarende har jeg rigtig mange års erfaring med unge mennesker og vurdering af deres vidensniveau og praktiske kompetancer, både i en uddannelsesmæssig og erhvervsmæssig optik. Og her det min ubestridte erfaring, at næsten alle tror de kan det hele på den halve tid, og reelt ville have fået mere ud af en langstrakt, substansielt tyngdebaseret undervisning, end lynkurser og selvstudie.

Nå men vi bliver vist ikke enige :-) EOD.

Tilbage til det aktuelle emne; hvis jeg skulle vælge i dag, ville jeg allerførst se indad, og vurdere min erfaring med at lære og praktisere. Er jeg god til at lyn-lære? Eller har jeg det bedst med at gå og nusse om stoffet, og få alle sidehistorierne med? Dernæst ville jeg tjekke de rå tal fra tidligere hold på samme kursus - hvor mange % bestod? Hvilken snit-alder havde de i forhold til mig? (Alder har meget at sige i forhold til at lære nyt)

Og ud fra DEN slags oplysninger og vurderinger, ville jeg vælge den type hold, jeg vurderede til at være optimal for mig selv.
/Nick

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af Lasse68 » 29. apr 2011, 09:21

NickKK skrev:Tilbage til det aktuelle emne; hvis jeg skulle vælge i dag, ville jeg allerførst se indad, og vurdere min erfaring med at lære og praktisere. Er jeg god til at lyn-lære? Eller har jeg det bedst med at gå og nusse om stoffet, og få alle sidehistorierne med? Dernæst ville jeg tjekke de rå tal fra tidligere hold på samme kursus - hvor mange % bestod? Hvilken snit-alder havde de i forhold til mig? (Alder har meget at sige i forhold til at lære nyt)

Og ud fra DEN slags oplysninger og vurderinger, ville jeg vælge den type hold, jeg vurderede til at være optimal for mig selv.

Det var netop dette der var min pointe. :oops:

Folk er forskellige og derfor er det svært at konkludere at den ene metode er mere rigtig end den anden.

På det speed-kursus jeg har deltaget på her i foråret, var vi 6 deltagere med en aldersmæssig spredning fra fra de ca. 35 år til en enkelt tæt på 60. Det var tydeligt at de 2 ældste havde lidt problemer med tempoet. Tingene bliver typisk kun sagt een gang. Til gengæld havde de så jagtmæssig erfaring fra aftenskolekurser (som de ikke havde gennemført med et tilstrækkeligt fremmøde).

Det er vigtigt at man har den selvdisciplin at man finder den nødvendige tid derhjemme. Der SKAL terpes billeder og læses på de relevante kapitler i mappen som der linkes til tidligere i tråden. Ellers har man ikke en jordisk chance for at bestå.

Har man den disciplin er det i min verden en god måde at tillære sig de færdigheder der skal til. Ellers er det, som du så rigtigt er inde på, nok en bedre løsning at bruge 20 aftener på et normalt aftenskolehold. Jeg havde bare ikke tiden til et slow-kursus. I min kalender er det ikke muligt at finde 20 ledige aftener.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Billeboy » 29. apr 2011, 15:46

Det slår mig lige at jeg måske ikke kan komme på på de lynkurser, da jeg ikke er 18 endnu. På den anden side kan jeg vidst få tegnet billigere hos en ungdomsskole. Er der nogen der ved om der er en højere aldersgrænse på lynkurser?

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 29. apr 2011, 16:46

Hvis du har muligheden for at tage det på ungdomsskole, ville jeg klart gøre det - alene af den økonomiske grund. Nu er der måske gået lidt jyde i mig (selvom jeg kun er tilflytter), men hvis ikke du har travlt med at få det (og det tyder det ikke på når jeg læser din startende post) er der da ingen grund til at bruge flere penge end nødvendigt... Det er vist en helt del, der er at spare.
Improvise, adapt, overcome!

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Billeboy » 29. apr 2011, 21:48

Kan se at der er en ungdomsskole der tilbyder jagttegnsundervisning nær mig, og det koster vidst næsten intet. SÅ det er vidst den bedste mulighed lige for tiden. Er der nogen der har erfaring med jagttegnsundervisning på ungdomskoler, er det noget der holder?

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af Lasse68 » 29. apr 2011, 22:35

Den week-end jeg var på våbenkurset deltog også en 3-4 knejte fra en ungdomsskole.
Det var tydeligt at de var rigtigt godt med når det gælder viden om vildtet. Jeg tror ungdomsskolen er et godt sted at starte sin fremtid som jæger.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 29. apr 2011, 23:35

Vi har før her på NVF diskuteret fordele og ulemper ved de regulære kurser i forhold til de korte intensive kurser. Se f.eks. denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=30535

Der er ingen tvivl om at man på de korte intensive kurser – kombineret med selvstudium – kan opnå de færdigheder der skal til for at bestå jagttegnsprøven. Men henset til den korte tid man er engageret med stoffet får man ikke fordybet sig, hvilket meget vel kan medføre at pensum ikke hænger så godt fast og bliver hurtigt glemt. Dertil - og måske mere vigtigt - har man på de intensive kurser ikke effekten af et regulært undervisningsforløb med en instruktør og andre ligesindede, hvor man har tid til at diskutere og tilegne sig god jagtmoral og –etik.

Personligt synes jeg også, at hvis ikke man ”gider” gøre en indsats og bruge den fornødne tid på at gøre sig fortjent til jagttegnet så bør man slet ikke få det. :shame:

Blot mine 5 cents.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af BoPe » 30. apr 2011, 07:47

Jeg tog mit jagttegn på ungdomsskole for længe længe siden. Ungdomsskolen er jo bare en gratis aftenskole for unge mennesker. Så kan du bruge ungdomsskolen er det klart det bedste - gratis er godt :razz:

Aftenskolen er så dyrere.

Jeg har ikke kendskab til intensivkurserne for jeg har aldrig været på et eller i nærheden af et, men det lyder da som en god idé! Hvis man har en presset hverdag med arbejde, familie og børn kan det godt være svært at få passet en ugentlig undervisningsaften ind (den ugentlige friaften kan jo også være afsat til skytteforeningen) så for familliefædre og mødre er intensiv kurser en super idé.

Intensivkurser kan også være gode hvis man er kommet for sent til vinter sæsonen og er typen som har det bedst med, at der er kort vej fra tanke til handling.

De er så noget dyrere end aftenskole og ungdomsskole, men det skyldes jo at disse modtager offentlige tilskud, mens intensivkurserne er private og derfor koster "prisen".

Man skal have gennemgået "et godkendt våbenkursus" for, at kunne indstille sig til jagtprøven - derfor er der typisk møde pligt de gange man er på skydebanen uanset hvilket kursus der er tale om.

Min erfaring fra andre typer undervisning jeg har modtaget er, at intensiv vs. vintersæson er ligemeget - man kommer ikke udenom at skulle tilegne sig stoffet selv alligevel og prøven er til for at sortere dem fra som ikke magtede det.

Den "store fordel" ved et aften kursus er muligheden for, at bruge de mange aftner på, at "networke" med læreren, de andre deltagere og evt. jagtforeningens andre medlemmer - så man får muligheden for, at komme ud og "være med" f.eks. hjælpe med vildtfodring, revirpleje, gå som klapper m.m. og derved "lære faget", men det kræver jo man rammer det rigtige kursus, på det rigtige tidspunkt, med de rigtige mennesker (og det er der vist ikke mange som gør).

Så tag du det kursus, som passer dig bedst og som du har råd til. Hvis du tilegner dig stoffet og består prøven kan du også på betryggende vis færdes på jagt - og en helt almindelig "civil" tur i skoven bliver under alle omstændigheder sjovere når du kender stadigt flere dyr og deres spor og adfærd - og uvilkårligt begynder at kigge efter dem

Billeboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Billeboy » 30. apr 2011, 13:21

Tak for det gode indlæg boPe. Jeg har også tænkt mig at tage jagttegn på ungdomsskolen, da det simpelthen bare er den bedste mulighed for mig lige nu. Desværre kan jeg ikke skrive mig op til den næste sæson endnu, men der er jo også lang tid til.

Besvar