Grønlands våbenlov.
-
Grønlands våbenlov.
Hejsa.
Er der nogle her på forummet der kan fortælle mig om våbenloven i Grønland? Og be eller afkræfte om det er korrekt at man som indbygger i Nuuk kan komme gående ind fra gaden og købe haglgevær samt rifler og ammo uden at skulle forvise nogen form for våbentilladelse, jagttegn eller identifikation? Dette lyder naturligvis grotesk, men med en hvis forståelse for det pga. jagt er så stor en del af grønlændernes kultur.
Håber der er nogle der kan komme med en afklaring på denne påstand.
Hilsen Casper
Er der nogle her på forummet der kan fortælle mig om våbenloven i Grønland? Og be eller afkræfte om det er korrekt at man som indbygger i Nuuk kan komme gående ind fra gaden og købe haglgevær samt rifler og ammo uden at skulle forvise nogen form for våbentilladelse, jagttegn eller identifikation? Dette lyder naturligvis grotesk, men med en hvis forståelse for det pga. jagt er så stor en del af grønlændernes kultur.
Håber der er nogle der kan komme med en afklaring på denne påstand.
Hilsen Casper
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Re: Grønlands våbenlov.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=59498Nosurrender skrev:Er der nogle her på forummet der kan fortælle mig om våbenloven i Grønland?
Det er instruktivt at sammenligne den med den danske våbenlov:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=105326
Specielt:
Grønland:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren i Grønland
at indføre, tilvirke, erhverve, besidde, bære eller anvende
* 1) pistoler, revolvere og andre korte håndskydevåben,
* 2) hel- og halvautomatiske geværer, herunder halvautomatiske glatløbede haglgeværer, som kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
* 3) maskinpistoler,
* 4) maskingeværer,
* 5) piber, låsestole, bundstykker og baskyler til de våben, der er nævnt under nr. 1-4,
Danmark:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Dette notat af 27. sep. 2008 om evt. ændring af våbenlov for Grønland beskriver i store træk de gældende grønlandske regler: http://www.landstinget.gl/upload/labu/e ... _sn_dk.pdf
Venlig hilsen
HePe
Venlig hilsen
HePe
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeps, det er korrekt. Det ligger implicit i, at "skydevåben" ikke er nævnt i våbenloven. Det betyder altså, at alle de almindelige skydevåben der ikke er nævnt, slet ikke er omfattet af våbenloven, så dem køber du bare ligesom andet værktøj, f.eks. en hammer eller en motorsav.Og be eller afkræfte om det er korrekt at man som indbygger i Nuuk kan komme gående ind fra gaden og købe haglgevær samt rifler og ammo uden at skulle forvise nogen form for våbentilladelse, jagttegn eller identifikation?
Man skal lige vænne sig til det, men derefter forekommer det nu ret naturligt, at man lige husker at købe patroner sammen med mælk og brød på vejen hjem. Den første riffel jeg købte i Grønland, købte jeg brugt af en der arbejdede i Hjemmestyrebygningen. Da jeg tog den på skulderen og gik ud kom Landsstyreformanden gående ind, så han måtte lige dukke sig lidt for ikke at støde imod sigtekornet på piben. Jeg sagde undskyld, og Landsstyreformanden (det var Jonathan Motzfeldt dengang) smilede venligt, der var jo ingen skade sket. Se lige statsministeren lave den på vej ind på Christiansborg !
På visse områder er den grønlandske våbenlov dog mere striks end den danske. Halvautomatiske geværer, rifler og salonrifler må kun ejes og bruges af erhvervsfangere, og pistoler og revolvere er forbudt for alle. Der er rabies blandt rævene i Grønland, så der er tit folk der søger om tilladelse til at eje pistoler eller revolvere til selvforsvar, men de får alle afslag. De kan bare købe sig et haglgevær eller en salonriffel nede i Brugsen eller ude på tankstationen.
Der er heller ingen krav til opbevaring af våben, så folk har dem tit til at ligge og flyde rundt omkring. Selv købte jeg nogle brugte væglåse fra Danmark da jeg boede i Grønland. De kunne sjovt nok fås ganske billigt en overgang. Med væglåsene kunne jeg undgå at små pilfingre kom til skade. Nu hvor jeg er flyttet til DK igen har jeg selvfølgelig et godkendt våbenskab, og det kan jeg godt se er betydeligt bedre.
Hvis du skal indføre våben fra Danmark til Grønland kræves der ingen indførselstilladelse. Det er sjovt nok et problem fordi politiet i Danmark ikke giver dig udførselstilladelse før de har set en indførselstilladelse til det land du skal rejse til. Det løses ved, at du kontakter politiet i Nuuk, somskriver et brev om, at der ikke kræves indførselstilladelse til de våben du vil indføre. På baggrund af dette brev laver det danske politi så en udførselstilladelse til dig, og så kører det helt smertefrit. Hvis du skal være i Grønland i mindre end tre måneder kan du bare hente en deklaration på www.politi.dk , det er endnu nemmere.
Endelig må du gå på jagt døgnet rundt i jagttiden. Du må skrue alt det legetøj på riflen du har lyst til. Her tænker jeg på lyddæmpere, Night-vision, lasersigter eller lamper, you name it. Sjovt nok har det ikke fristet ret mange til at anskaffe det. Det mest almindelige er helt normale jagtrifler i f.eks 222 Rem eller 30-06. Kikkertsigter er ved at vinde frem, men der er rigtig mange der skyder over korn og kærv. Det er sjovt nok ofte dem der skyder bedst og mest.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Hvis våbenet er opført i ens Europæiske Våbenpas kan dette anvendesLassescout skrev:...
Hvis du skal indføre våben fra Danmark til Grønland kræves der ingen indførselstilladelse. Det er sjovt nok et problem fordi politiet i Danmark ikke giver dig udførselstilladelse før de har set en indførselstilladelse til det land du skal rejse til. Det løses ved, at du kontakter politiet i Nuuk, somskriver et brev om, at der ikke kræves indførselstilladelse til de våben du vil indføre. På baggrund af dette brev laver det danske politi så en udførselstilladelse til dig, og så kører det helt smertefrit. Hvis du skal være i Grønland i mindre end tre måneder kan du bare hente en deklaration på http://www.politi.dk , det er endnu nemmere.
...
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Du skal nu bruge en indførselstilladelse, ved import af våben, dette er dog en formsag.
HappyNanoq har stor erfaring med papirarbejdet
HappyNanoq har stor erfaring med papirarbejdet
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Banned
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Vest for Kolding
Happy er jo næsten i gang hele tiden med at importere et eller andet våben ( 45/70 mest ) til Grønland.........har jeg ladet mig fortælle 

Kysser ikke andres røv !
HAR KUN NØDVENDIGE VÅBEN MELLEM .177 OG .45 LC
HAR KUN NØDVENDIGE VÅBEN MELLEM .177 OG .45 LC
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Årh hold op - jeg ejer kun tre stk .45/70 og nok ca 40kg ammunition til dem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- SSG69
- Gold Member
- Interesser: Militærhistorie og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Ja, vi er nu nogle få stykker heroppe, der både har 10 MM Glock pistoler og Remington 1100 halvauto haglgevær.
Der er da også nogle, der får tilladelse til at bære revolver, nomalt 44 Mag. til beskyttelse mod bjørne på ekspeditioner.
MVH
SSG59

Der er da også nogle, der får tilladelse til at bære revolver, nomalt 44 Mag. til beskyttelse mod bjørne på ekspeditioner.
MVH
SSG59
Klagt nicht, kämpft!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det kan godt give problemer, hvis der sidder en nævenyttig hund ved scanneren i den lufthavn som du checker ind i.Marius skrev:Hvis våbenet er opført i ens Europæiske Våbenpas kan dette anvendesLassescout skrev:...
Hvis du skal indføre våben fra Danmark til Grønland kræves der ingen indførselstilladelse. Det er sjovt nok et problem fordi politiet i Danmark ikke giver dig udførselstilladelse før de har set en indførselstilladelse til det land du skal rejse til. Det løses ved, at du kontakter politiet i Nuuk, somskriver et brev om, at der ikke kræves indførselstilladelse til de våben du vil indføre. På baggrund af dette brev laver det danske politi så en udførselstilladelse til dig, og så kører det helt smertefrit. Hvis du skal være i Grønland i mindre end tre måneder kan du bare hente en deklaration på http://www.politi.dk , det er endnu nemmere.
...
De vil nogle gange se importtilladelse i det land man ønsker at besøge - Våbenpas er noget Europæisk halløj og godtages ikke altid for Grønland, som godt nok er en del af Dk, men står udenfor eks EU.
Så sats ikke på det.!
Våbenpas kan desuden kun bruges som transport af jagtvåben (midlertidig import) - ikke som egentlig "eksportdokument".
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.