SKV kan fremover scannes og sendes som PDF

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

SKV kan fremover scannes og sendes som PDF

Indlæg af 357Magnum » 19. maj 2011, 15:15

Har lige modtaget denne nyhed - endelig et skridt i retning af optimering af SKV-systemet!

Det har længe været mig en gåde, at man tør overlade Post Danmark til at stå for leveringen af så vigtigt sager som ansøgning om våbenpåtegning.

Fremover er det nu muligt at scanne ansøgningen og fremsende som PDF til SKV.

Det er ikke en 100% digital ordning via NemID e.l. men et skridt i det rigtige retning. :razz:

------------------

SKV NYT

Det er nu muligt for SKV at modtage SKV2 og SKV4-ansøgninger pr. mail. Hvis din forening vil sende en ansøgning pr. mail, skal følgende procedure følges:

• SKV2- eller SKV4-ansøgningen SKAL indsendes af formanden. Der må kun sendes én ansøgning med evt. oplysningsskema pr. mail. I ”EMNE” skrives foreningens SKV nr.

• Benyt altid seneste udgave af SKV-blanketterne, som findes på www.skytteunion.dk eller www.skytten.dk under SKV. Det er vigtigt, at der står ”Jf. Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 997 af 19. oktober 2009” på ansøgningen, ellers returneres den.

• SKV-ansøgningen udfyldes på nettet (en håndskrevet ansøgning godkendes ikke) og udskrives som hidtil. Ansøgningen underskrives som hidtil af de involverede partner, dvs. af formanden og såfremt der er tale om en SKV2-ansøgning tillige af skytten. Herefter skal alle 3 sider samt evt. oplysningsskema scannes ind. SKV-ansøgningen modtages kun som pdf fil i 100 % størrelse.

• Skal SKV-ansøgningen behandles hos DSkyU, sendes den til følgende mailadresse: info@skytteunion.dk – kun denne mailadresse accepteres.

• Skal SKV-ansøgningen behandles af DDS, sendes den til følgende mailadresse: SKV@skytten.dk – kun denne mailadresse accepteres.

• Er SKV-ansøgningen OK, udskriver SKV den, og foretager den videre ekspedition, som ikke er ændret.

• Er der fejl eller mangler i den indsendte SKV-ansøgning, returneres mailen til formanden med besked om, hvad der er galt. Herefter bliver mailen slettet. Når fejl er rettet og mangler tilføjet, skal ansøgningen og evt. oplysningsskema indsendes til SKV på ny.

• Ønsker foreningen en kvittering på, at SKV har læst eller modtaget mailen, skal formanden selv sætte sin mail op til det, for at sikre at SKV sender en kvittering.

Vi ser frem til at modtage SKV-ansøgninger pr. mail og håber på, at I tager godt imod det nye tiltag.

----------
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
F J
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: SKV kan fremover scannes og sendes som PDF

Indlæg af F J » 19. maj 2011, 16:38

Der står ikke noget om kryptering?
Skal personlige oplysninger sendes ud på internettet i klar tekst?

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sydjylland

Indlæg af Rytteren » 19. maj 2011, 20:54

Og den her bestemmelse er så lige den der dræber brugbarheden for mig:
• SKV-ansøgningen udfyldes på nettet (en håndskrevet ansøgning godkendes ikke) og udskrives som hidtil
Det er bare ikke lade sig gøre hos os - jeg ved ikke hvordan I andre håndterer det, men hos os udfylder medlemmet sin del af ansøgningen på nettet, skriver den ud, underskriver den og sender den til mig, hvorefter jeg fylder resten ind - incl. mit CPR nummer som jeg ikke synes alle medlemmerne bare sådan skal have adgang til!! Så underskriver jeg den som formand og sender den ind.

Jeg har simpelthen ikke fantasi til at gennemskue hvordan H.H.H. den kan udfyldes 100% på nettet, medmindre jeg sender alle relavante oplysninger - incl. mit eget CPR. nummer til medlemmet og beder ham om at udfylde det hele på nettet, skrive den ud, underskrive og sende til mig, der så også kan underskrive scanne og sende pr. mail.

Det er simpelthen en ommer - jeg vil ikke kunne bruge det til noget somhelst fornuftigt!!

Hlsen Rytteren - der blev glad da jeg læste det første :shock:
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 19. maj 2011, 21:01

Rytteren skrev:Og den her bestemmelse er så lige den der dræber brugbarheden for mig:
• SKV-ansøgningen udfyldes på nettet (en håndskrevet ansøgning godkendes ikke) og udskrives som hidtil
Det er bare ikke lade sig gøre hos os - jeg ved ikke hvordan I andre håndterer det, men hos os udfylder medlemmet sin del af ansøgningen på nettet, skriver den ud, underskriver den og sender den til mig, hvorefter jeg fylder resten ind - incl. mit CPR nummer som jeg ikke synes alle medlemmerne bare sådan skal have adgang til!! Så underskriver jeg den som formand og sender den ind.

Jeg har simpelthen ikke fantasi til at gennemskue hvordan H.H.H. den kan udfyldes 100% på nettet, medmindre jeg sender alle relavante oplysninger - incl. mit eget CPR. nummer til medlemmet og beder ham om at udfylde det hele på nettet, skrive den ud, underskrive og sende til mig, der så også kan underskrive scanne og sende pr. mail.

Det er simpelthen en ommer - jeg vil ikke kunne bruge det til noget somhelst fornuftigt!!

Hlsen Rytteren - der blev glad da jeg læste det første :shock:
Jeg overvejde det samme da jeg læste det, har heller ikke lyst til mit cpr-nummer skal flagrer rundt allevegne. Jeg skriver en mail til SKV og hører hvordan de forestiller sig det skal gøres, man kunne måske forestille sig at underskrifter og cpr-numre var det eneste det var ok der var håndskrevet...

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 19. maj 2011, 21:14

Har sendt nedenstående til både unionen og vingsted:
Hej

Jeg blev rigtig glædeligt overrasket da jeg læste at vi nu endelig kan sende SKV-blanketter via mail!

Der er desværre en enkelt knast der skal arbejdes med. I rigtig mange foreninger er proceduren at skytten udfylder sin del af skemaet, sender skemaet til formanden der udfylder foreningens del, samt sit eget CPR-nummer og så sende det hele til SKV.

Da man ikke kan gemme skemaet undervejs vil det betyde at skytten skal udfylde hele skemaet, inkl formandens cpr-nummer, da i ikke vil/kan godkende håndskrevne ansøgninger.

Kunne man forestille sig at det kunne være ok at underskrifter samt formandens cpr-nummer var i håndskrift? (naturligvis er underskrifterne håndskrevne).

Med venlig hilsen

/bofh
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 19. maj 2011, 23:52

bofhenator skrev:Har sendt nedenstående til både unionen og vingsted:
Hej

Jeg blev rigtig glædeligt overrasket da jeg læste at vi nu endelig kan sende SKV-blanketter via mail!

Der er desværre en enkelt knast der skal arbejdes med. I rigtig mange foreninger er proceduren at skytten udfylder sin del af skemaet, sender skemaet til formanden der udfylder foreningens del, samt sit eget CPR-nummer og så sende det hele til SKV.

Da man ikke kan gemme skemaet undervejs vil det betyde at skytten skal udfylde hele skemaet, inkl formandens cpr-nummer, da i ikke vil/kan godkende håndskrevne ansøgninger.

Kunne man forestille sig at det kunne være ok at underskrifter samt formandens cpr-nummer var i håndskrift? (naturligvis er underskrifterne håndskrevne).

Med venlig hilsen

/bofh
Har netop fået svar fra SKV i Vingsted (nej, jeg ved ikke hvorfor de ikke er gået på weekend). Alice skriver at det er ok hvis formandens cpr-nummer skrives på med håndskrift ifm formandens underskrift.

Når/hvis jeg hører fra unionen melder jeg tilbage.

/bofh
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Rytteren » 21. maj 2011, 22:27

super - venter spændt!!

Hilsen Rytteren

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 21. maj 2011, 23:06

Vi har -i vores forening- gennem længere tid modtaget maskinskrevne ansøgninger fra medlemmer, hvorefter formandens data (ligeledes maskinskrift) er indføjet i dokumentet. Herefter er dokumenterne blevet underskevet og send med post til Dansk Skytte Union, til sagsbehandling. den eneste del af processen, der nu skal/kan ændres er fremsendingsmetoden. Forklaring følger.

Formanden gør følgende, efter modtagelse af den delvist udfyldte SKV-2 blanket.
1)
Opret et word dokument indeholdende alle relevante formandsdata. Foretag et "prøveprint" og placér prøveprintet over den delvist udfyldte SKV-2 blanket, fremsendt af medlemmet. Hold begge dokumenter op mod lyset, for at kontrollere data'enes placering på prøveprintet. Tilpas herefter linie afstand og data'enes sideverse placering på linierne indtil de, ved gennemlysning står over de rigtige felter på SKV-2 blanketten. Gem herefter word dokumentet på PC'en til fremtidigt brug.

2)
Placér de modtagne SKV-2 blanketter i printeren og "udskriv" word dokumentet oveni SKV-2 blanketterne.

Hele dokumentet er nu udfyldt maskinelt og kan nu let konverteres til PDF format og fremsendes til DDS eller Unionen.

Punkt 1 skal således kun udføres én gang. Punkt 2 skal gentages for hver SKV-blanket, der skal fremsendes af formanden (ét klik og en underskrift :biggrin: ). Skal det være lidt "lækkert" kan font type og størrelse tilpasses, således at den matcher font'en i SKV-2 blanketten.

Håber at dette kan være en hjælp :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. maj 2011, 10:11

Jeg overvejede samme fremgangsmåde, men det er et eller andet sted noget fusk :-D

Jeg har lavet en vejledning til medlemmerne hvor de udfylder hele baduljen på pdf-filen, undtagen uderskrifter og mit cpr-nummer, det vil Vingsted som sagt gerne godtage. Håber på samme besked fra Brøndby.
Skal nok huske at give besked.

/bofh
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. maj 2011, 16:54

F J skrev:Der står ikke noget om kryptering?
Skal personlige oplysninger sendes ud på internettet i klar tekst?
Tja, det er ikke i strid med Datatilsynets vejledninger:
http://www.datatilsynet.dk/erhverv/inte ... ternettet/

De anbefaler kun at personoplysninger krypteres når de sendes via email.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. maj 2011, 17:46

Mit næste projekt er at overbevise dem om at smide en offentlig krypteringsnøgle på deres hjemmesider, men jeg tror desværre den bliver mere vanskelig end at få dem til at accepterer et håndskrevet cpr-nummer.

Alternativet er man krypterer den pdf-fil man sender dem. Hvordan man overleverer nøglen er jeg ikke nået til, men måske per telefon. Det er naturligvis ikke 1024-bit AES man får ud af det, men det betyder da man skal gøre sig mere end alm umage hvis man vil snage.

/bofh
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 24. maj 2011, 20:05

SKV i Brøndby har også bekræftet fremgangsmåden med formandens cpr-nummer håndskrevet som værende ok.

/bofh
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Rytteren » 24. maj 2011, 21:05

Hej Bofh

Super - tak for indsatsen.

Hilsen Rytteren

Brugeravatar
Charlie don't surf
Silver Member
Silver Member
Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
Geografisk sted: Thy_
Has thanked: 2 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Charlie don't surf » 2. aug 2011, 23:33

Sender også SKV ansøgninger ind pr. mail nu. Men efter nogen tid henvendte jeg mig SKV kontoret hos Dansk Skytte Union. Fik lige tjekket op på, at de rent faktisk modtog mine mails. Mig bekendt kan jeg ikke få Gmail til at give mig en kvittering på at mailen rent faktisk er modtaget og læst.
Det viste sig faktisk, at ud af de 5, jeg havde sendt, havde de kun fået 3 rent igennem, 1 lå i uønsket post og den sidste havde de aldrig modtaget. Nu er foreningens mail adr registreret som "afsender med tillid til" og håber det vil gå bedre i fremtiden.

Endvidere har jeg har på det sidste, oplevet meget lang ventetid hos SKV og at tilladelser og at det nødvendigvis ikke er "first in, first out".
Charlie Lima Lima

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af 357Magnum » 3. aug 2011, 08:51

Jeg sendte også en SKV-ansøgning for et medlem pr. mail, og her fik jeg svar (afslag på ansøgning) inden for 24 timer.

Det var sådan set rart, for alternativet ville være at vente 4 uger for at få at vide at der mangler en lille info :wall:
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Besvar