Jeg har en gammel martini henry, som jeg hidtil har haft på en samlertilladelse. Nu er tilladelsen ved at løbe ud og jeg lurede på om riflen kunne godkendes til historisk skydning. Jeg har set i skyttebogen, men her fremgår den ikke og mit umiddelbare bud er derfor, at den ikke kan godkendes. For at være helt sikker vil jeg imidlertid lige spørge de kloge folk på forum om jeg er helt galt på den?
Mvh
High Standard
Martini Henry riffel - Er den lovlig til historisk skydning?
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 71 times
- Irminsûl
- Silver Member
- Interesser: Våben og natur
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Martini Henry riffel - Er den lovlig til historisk skydn
vi har da en i min forening der har en så det burde vel være lovligt.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Martini-Henry rifler indgår ikke i programmet for historisk skydning, det er en sortkrudtsriffel.
Søren
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
-
- This member is
Tak for svarene!
Det var også der jeg selv endte og valgte derfor at få den registreret på en almindelig jagt-tilladelse - også selvom jeg aldrig kunne drømme om at bruge den til andet end lidt hygge på skydebanen. Det er den i øvrigt rigtig god til og selvom det officielt er en sortkrudts riffel, så fungerer røgsvagt fint også.
Hilsen
High Standard
Det var også der jeg selv endte og valgte derfor at få den registreret på en almindelig jagt-tilladelse - også selvom jeg aldrig kunne drømme om at bruge den til andet end lidt hygge på skydebanen. Det er den i øvrigt rigtig god til og selvom det officielt er en sortkrudts riffel, så fungerer røgsvagt fint også.
Hilsen
High Standard
- Mausertossen
- Platin Member
Rigtig mange af dem er også trykprøvet til røgsvagt, de er jo blevet brugt i kolonierne indtil ca 1939. Nitroprøvningen er et mærke med enten NP eller BNP med en krone over.
http://en.wikipedia.org/wiki/Khyber_Pass_Copy
Søren
http://en.wikipedia.org/wiki/Khyber_Pass_Copy
Søren
-
- This member is
Hej Søren
Tak for tippet! Der er en hel del hjemmesider, hvor man kan identificere de forskellige stempler. Min stammer fra arsenalet i Kirkee og er først erklæret forældet og siden solgt fra arsenalet. Jeg ved at det er helt overflødig viden, men meget skægt alligevel.
Hilsen
High Standard
Tak for tippet! Der er en hel del hjemmesider, hvor man kan identificere de forskellige stempler. Min stammer fra arsenalet i Kirkee og er først erklæret forældet og siden solgt fra arsenalet. Jeg ved at det er helt overflødig viden, men meget skægt alligevel.
Hilsen
High Standard
- Mausertossen
- Platin Member
Pas på med at interessere Dig for meget for de små detaljer på dine skydere, pludseligt er et skab til 10 rifler ikke nok og Du begynder at overveje medlemsskab af Vaabenhistorisk selskab etc.
Men held og lykke med din Martini, når Du har hjemmeladet din første papirviklede patron og skudt den af også giver det en helt speciel fornemmelse
Søren

Men held og lykke med din Martini, når Du har hjemmeladet din første papirviklede patron og skudt den af også giver det en helt speciel fornemmelse

Søren