Regler for Våbenskab

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
MiniViking
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Bornholm

Regler for Våbenskab

Indlæg af MiniViking » 2. jun 2011, 01:49

Godaften alle sammen. Jeg har i dag fået boltet mit våbenskab til væggen, men er faktisk i tvivl om hvorvidt det er nok det jeg har gjort.
Våbenskabet, et Wildgame til 10 våben er placeret på en hjemmelavet træfod der hæver den over fodlisten således at den kan komme helt ind til væggen, uden at kunne mase et brækjern i mellem.
Skabet er boltet fast til væggen med 2 store ekspansionsbolte, men ingen i gulvet, eftersom at det er et linoliumsgulv.

Er det fuldt ud acceptabelt rent juridisk?

Ydermere, hvordan hænger det så sammen med opbevaring af våben og ammunition i samme skab? skal låsen pilles ud eller må der ikke stå skarp ammo eller hvordan er det nu? Mit spørgsmål vedrører både riffelammunition og hagl.

Kommer panserne på besøg og tjekker?

Håber på lidt hurtige svar da jeg skal hente en bette mauser k98 i morgen og vil gerne være helt sikker i min sag.

MVH Emil G

Brugeravatar
Ferno
Banned
Banned
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Regler for Våbenskab

Indlæg af Ferno » 2. jun 2011, 07:46

Det kunne jeg også godt tænke mig at få svar på, da jeg er i samme situation.
Mit våbenskab skal stå i mit ene klædeskab, Men kan ikke boltes fast til gulvet.
Jeg havde så tænkt mig at bolte det fast til 2 vægge, da det skal stå i et hjørne...
Er dette lovligt ellers skal det som trådens ophavsmand spørger, også boltes fast til gulvet..?
Sjovt som nogle mennesker har det med at gå i ALT for små sko.
DE skulle prøve en skomager og få livsglæden tilbage...

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 2. jun 2011, 10:17

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Jeg betragter det som at det kun skal være boltet fast til enten gulv eller væg og ikke begge dele.

I kan finde mere på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1940 det står under opbevaring midt på siden.

/Esben

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 2. jun 2011, 10:37

http://www.fpsikring.dk/upload/SIK_fane_130.pdf

Her står der lidt om hvordan våbenskabe skal fastgøres

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times

Indlæg af Marc » 2. jun 2011, 11:15

MiniViking skrev: Ydermere, hvordan hænger det så sammen med opbevaring af våben og ammunition i samme skab? skal låsen pilles ud eller må der ikke stå skarp ammo eller hvordan er det nu? Mit spørgsmål vedrører både riffelammunition og hagl.

Kommer panserne på besøg og tjekker?

Håber på lidt hurtige svar da jeg skal hente en bette mauser k98 i morgen og vil gerne være helt sikker i min sag.

MVH Emil G
Du må gerne lade låsen sidde i våbnet, og der må gerne være våben og ammunition i samme skab.
Principielt må du vel egentligt ha' våbnet stående ladt i skabet, men det er nok ikke så hensigtsmæssigt.
Politiet kommer ikke og kigger, de har ihvertfald ikke ret til det uden en kendelse.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Morratz
Newbie
Newbie
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Morratz » 2. jun 2011, 13:33

Lige lidt off topic, har jeg et spørgsmål.
Må jeg opbevare mit haglgevær (jeg regner med snart at skulle købe et) i mit fars våbenskab, hvor der i forvejen både er haglbøsse og rifler?? (Forudsat at jeg stadig bor hjemme.) Skal der indhentes nogle tilladelser? Når jeg så snart flytter hjemmefra, hvilke tiltag skal jeg så gøre for at kunne opbevare mit haglgevær hos min far - hvis det er lad-sig-gørligt??
På forhånd tak. :help:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 2. jun 2011, 14:12

Morratz skrev:Lige lidt off topic, har jeg et spørgsmål.
Må jeg opbevare mit haglgevær (jeg regner med snart at skulle købe et) i mit fars våbenskab, hvor der i forvejen både er haglbøsse og rifler?? (Forudsat at jeg stadig bor hjemme.) Skal der indhentes nogle tilladelser? Når jeg så snart flytter hjemmefra, hvilke tiltag skal jeg så gøre for at kunne opbevare mit haglgevær hos min far - hvis det er lad-sig-gørligt??
På forhånd tak. :help:
lade bøssen registre som din fars

riffel som fælles eje

så ingen problemer

men er først nødventig når du flytter
Lerche der glæder sig til 16 maj

Morratz
Newbie
Newbie

Indlæg af Morratz » 2. jun 2011, 18:54

Ok, tak for svaret. Er det så ok at opbevare mit haglgevær i mit fars våbenskab, medens jeg bor hjemme, selvom han også har rifler i skabet?

Brugeravatar
MiniViking
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MiniViking » 2. jun 2011, 19:07

Mange tak for svarene :D ringede lige til de lokale pansere og forhørte mig yderligere så nu kører det bare. :tmg:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 2. jun 2011, 21:55

Flere beboere i samme husstand, må gerne opbevare deres våben i samme skab, så der er ingen grund til tilladelsesmæssige fiksfakserier.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times

Indlæg af 308 W » 2. jun 2011, 21:56

MiniViking skrev:Mange tak for svarene :D ringede lige til de lokale pansere og forhørte mig yderligere så nu kører det bare. :tmg:
Hvad sagde de omkring montering :krydsser:

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 2. jun 2011, 21:58

Refraktorius skrev:Flere beboere i samme husstand, må gerne opbevare deres våben i samme skab, så der er ingen grund til tilladelsesmæssige fiksfakserier.
Men hvis det skal være HELT rigtigt(og det skal det vel), så er de kun ejeren af riflen som må have adgang til skabet.
Så principielt skal din far udlevere din bøsse til dig når du skal bruge den, du må ikke ha' en nøgle til skabet. :glasses:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lerche » 2. jun 2011, 22:43

Marc. skrev:
Refraktorius skrev:Flere beboere i samme husstand, må gerne opbevare deres våben i samme skab, så der er ingen grund til tilladelsesmæssige fiksfakserier.
Men hvis det skal være HELT rigtigt(og det skal det vel), så er de kun ejeren af riflen som må have adgang til skabet.
Så principielt skal din far udlevere din bøsse til dig når du skal bruge den, du må ikke ha' en nøgle til skabet. :glasses:
ikke længere alle med jagttegn sikkert os SKV må have adgang i dag
Hvis de har samme adresse

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 2. jun 2011, 22:44

Lerche skrev:
Marc. skrev:
ikke længere alle med jagttegn sikkert os SKV må have adgang i dag
Hvis de har samme adresse
Okay, så er det bare mig der husker forkelt. :blink:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 2. jun 2011, 23:17

Marc. skrev:

....... ja, og det har du gjort nogen gange i dag! :blink:

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 2. jun 2011, 23:27

Refraktorius skrev:
Marc. skrev:

....... ja, og det har du gjort nogen gange i dag! :blink:
Jaja, spark til ham der ligger ned. :giggle:

Morratz
Newbie
Newbie

Indlæg af Morratz » 2. jun 2011, 23:33

Mange tak for svarene :bowdown: ! Hvor findes i øvrigt disse regler og love? Jeg har fundet en masse love omkring våbenskabe, men ikke lige noget der kan svare på mit spørgsmål...

Brugeravatar
MiniViking
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MiniViking » 6. jun 2011, 11:40

308 W skrev:
MiniViking skrev:Mange tak for svarene :D ringede lige til de lokale pansere og forhørte mig yderligere så nu kører det bare. :tmg:
Hende den rare panser, sagde at det faktisk var noget uklart omkring hvordan og hvorledes et sådant skal monteres, men at der som hovedregel bare skal monteres forsvarligt.

"Forsvarligt" er jo et vidt begreb, men jeg forklarede hvordan jeg havde gjort det, og det var der tilsyneladende ingen problemer i.

Nu overlader jeg tråden til alle de hijackers den har fået besøg af. :impatient:

Mange tak for svarene :giggle:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lerche » 6. jun 2011, 12:49

MiniViking skrev:
308 W skrev:
Hende den rare panser, sagde at det faktisk var noget uklart omkring hvordan og hvorledes et sådant skal monteres, men at der som hovedregel bare skal monteres forsvarligt.

"Forsvarligt" er jo et vidt begreb, men jeg forklarede hvordan jeg havde gjort det, og det var der tilsyneladende ingen problemer i.

Nu overlader jeg tråden til alle de hijackers den har fået besøg af. :impatient:

Mange tak for svarene :giggle:
Et er hvad forsikrings selvskaberne kræver noget andet er hvad loven siger og det svære har forsikrings selvskaberne lavet en selvstrammer af loven. en der er så stram den bliver tåbelig

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 6. jun 2011, 13:32

Morratz skrev:Mange tak for svarene :bowdown: ! Hvor findes i øvrigt disse regler og love? Jeg har fundet en masse love omkring våbenskabe, men ikke lige noget der kan svare på mit spørgsmål...
Du finder de konkrete regler om opbevaring i våbenbekendtgørelsen. De vigtigste kommer her. Læg mærke til stk.9 : Medlemmer af samme husstand.
Opbevaring

§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.

Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.

Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.

Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.

Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
§ 17 stk. 1 kommer her. Det er den der i realiteten bestemmer hvem der må have nøgle til våbenskabet, for har du givet nøglen til en anden, har du også overladt våbnene i skabet til ham eller hende.
§ 17. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 9, 10 eller 11 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 13, jf. dog § 21,
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 6. jun 2011, 14:03

Lassescout skrev: § 17 stk. 1 kommer her. Det er den der i realiteten bestemmer hvem der må have nøgle til våbenskabet, for har du givet nøglen til en anden, har du også overladt våbnene i skabet til ham eller hende.
§ 17. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 9, 10 eller 11 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 13, jf. dog § 21,
Nu har du jo lige selv cieret den meget væsentlige :
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 6. jun 2011, 15:29

Ja, undskyld hvis jeg fik det udtrykt lidt knudret.

Vi er enige om, at § 17 betyder, at du som hovedregel ikke må give nøglen til andre, men § 21 stk. 9 betyder, at alle der tilhører samme husstand, må bruge samme skab, og derved i praksis have adgang til hinandens våben.

Derved er det egentlig kun antallet af beboere på adressen der sætter grænsen for, hvor mange nøgler der kan være til det samme skab, hvis alle i familien er våbenglade, så dette er endnu et godt argument for at købe et skab med kodelås :biggrin: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 2 times

Indlæg af Dragonen 93-95 » 11. jun 2011, 16:09

undskyld jeg lige låner tråden

jeg skal renovere det rum hvori mit skab står, jeg havde tænkt mig at flytte det ud i en gang der er alarm sikret indtil det kan komme tilbage på plads om en lille uges tid, mit spørgsmål er nu må jeg det uden at bolte det fast på den midlertidige placering?
... nu med en masse kort uden funktion ...

Taby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Taby » 11. jun 2011, 17:25

Hej.

Principielt skal det gøres fast, selvom det kun er for en uge. Om jeg så selv ville gøre det er en anden sag :getout:

Alarmen betyder ikke noget i forhold til våbene, men alt efter hvad klasse den er i gør det noget ved hvor mange andre værdier man må gemme i skabet og stadig få dem dækket af forsikringen. (kontanter, smykker osv.)

Mvh. Taby

Besvar