Kniv med hjem fra ferie - importtilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Kniv med hjem fra ferie - importtilladelse?

Indlæg af Armand » 15. jun 2011, 17:20

Hej!

Jeg smutter til Thailand om nogle få dage, men hvordan gør jeg rent praktisk, hvis jeg finder en interessant kniv dernede som jeg gerne vil have med hjem? Jeg skal jo have en importtilladelse, men er det noget jeg skal lave i tolden når jeg kommer til Danmark eller hvordan fungerer det?

(Og så håber jeg Refraktorius finder min overskrift tilstrækkelig præcis) :blink:
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Kniv med hjem fra ferie - importtilladelse?

Indlæg af Mapzter » 15. jun 2011, 20:20

Jeg har tidligere fået udstedt importtilladelser hvor kun "Ammunition" og et land var angivet. Prøv at kontakte dit lokale våbenkontor, og hør om du ikke kan få en importtilladelse til "Blankvåben fra Thailand".
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Armand » 15. jun 2011, 20:48

Det må jeg prøve. Det kunne nu være meget rart med en "blanco-ansøgning" som man kunne udfylde inden man rejser hjem.

Tak for tippet.

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 16. jun 2011, 09:10

Håber Århus er mere medgørlige end Kbh. En medsamler og jeg fik begge afslag på en blanco-importtilladelse af blankvåben fra Tyskland. Vi skulle vide hvad vi ville købe på forhånd på messen, eller sende en blanket pr. fax dernede fra, og håbe på at vi havde fået tilladelsen når vi kom over grænsen. :wall:

At en kollega så noget tid efter kommer hjem fra Kina, hvor hendes unger har købt de første 15 ninjasværd, som tolderne er totalt ligeglade med, og sender dem videre uden anmærkninger, kan man undre sig over. :freak:
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Armand » 18. jun 2011, 10:52

JBM skrev:Håber Århus er mere medgørlige end Kbh. En medsamler og jeg fik begge afslag på en blanco-importtilladelse af blankvåben fra Tyskland. Vi skulle vide hvad vi ville købe på forhånd på messen, eller sende en blanket pr. fax dernede fra, og håbe på at vi havde fået tilladelsen når vi kom over grænsen. :wall:

At en kollega så noget tid efter kommer hjem fra Kina, hvor hendes unger har købt de første 15 ninjasværd, som tolderne er totalt ligeglade med, og sender dem videre uden anmærkninger, kan man undre sig over. :freak:
Jeg fik det samme svar i Århus. Jeg skulle på forhånd vide hvad jeg ville købe. Meget ufleksibelt system... :(

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 18. jun 2011, 17:01

Bekendtgørelse nr. 997 af 19. oktober 2009 om våben og ammunition mv. skrev:

Indførsel og udførsel
§ 27. …
Stk. 2. De våben, der er nævnt i § 15, stk. 1, må kun indføres med tilladelse fra politidirektøren.

Stk. 3. Dolke og knive, der er nævnt i § 15, stk. 3, kan dog indføres uden tilladelse.

Blank-, slag-, stik-, stød-, el- og sprayvåben...
§ 15. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende,
8) kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand,
9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
10) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og
11) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.

Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politidirektøren.

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.

Så på papiret burde det vel ikke være nødvendigt med en tilladelse eller ? Men i det virkelige liv er det nok smartest at få en.
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af BackpackM » 18. jun 2011, 21:53

Hos Hillerød politi fik jeg at vide, at til mine kenyanske spyd burde søge om importtilladelse, i tilfælde af at jeg mødte en emsig tolder i lufthavnen. Det var deres formulering til mig. Så det kunne tyde på at det er som vinden blæser, hvorvidt man på forhånd skal sikre sig importtilladelse eller ej.

For en del år siden købte jeg en bajonet-kopi i Thailand og tog den med hjem..... Uden at have blankvåbentilladelse. Sikken en tur i fedtefadet jeg var kommet, hvis det var blevet opdaget! Men tænkte slet ikke så langt for 7 år siden. Og det er der garanteret rigtig mange andre, der heller ikke gør, men som køber turist"våben" med hjem som souvenirs.

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Armand » 21. jun 2011, 11:25

Jeg tror sgu ikke at jeg har lyst til at tage chancen. :-/

Besvar